فرایند طراحی و توسعه وب‌سایت از زمان پیدایش خود، یعنی در اوایل دهه ۹۰ میلادی، پیشرفت‌های چشم‌گیری را تجربه کرده است. امروزه نیز این حرفه، جزو مشاغل پردرآمد و پرتقاضای بازار کار محسوب می‌شود. اما آنچه که در این حوزه اهمیت بسیاری بالایی دارد حفظ جایگاه خود به عنوان برنامه‌نویس و طراح سایت است. در طول زمان، زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی به وجود آمده‌اند و پس از مدتی محبوبیت خود را از دست داده‌اند. به بیان دیگر، زبانی که روزی در صدر زبان‌های مورد استفاده در این حوزه قرار داشت، شاید اکنون دیگر دارای چنین موقعیتی نباشد و زبان‌ها یا تکنولوژی‌های جدید‌تر و بهینه‌تری جایگزین آن شده باشد. به‌طور مثال در سال‌های گذشته، زبان جاوا اسکریپت، محبوب‌ترین زبان طراحی سایت محسوب می‌شد اما در حال حاضر و به لطف رشد سریع هوش مصنوعی، دور از انتظار نیست که پایتون یا زبانی دیگر جای آن را بگیرد. در این مطلب از مجله فرادرس، بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت را به همراه منابع یادگیری مناسب برای هر یک، به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

البته هوش مصنوعی تنها عامل تعیین کننده در این مورد نیست و مؤلفه‌های دیگری نیز در ترند شدن زبان‌ها و تکنولوژی‌های این حوزه نقش دارند. هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی با هدفی معین و برای انجام وظایف مشخصی طراحی شده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت که یک زبان برای کار در تمامی حوزه‌ها بهترین است. با وجود زبان‌ها و فریمورک‌های متعددی که در زمینه طراحی سایت وجود دارد، فهمیدن این مورد که کدام‌یک از این زبان‌ها مناسب شما هستند شاید کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد. به‌همین دلیل، برخی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت را در این نوشتار معرفی کرده‌ایم.

توسعه دهنده در حال کدنویسی درون لپتاپ خود

بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت چیست؟

برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها و به‌طور کلی برنامه‌های وب‌محور از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از این زبان‌ها برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. برای انتخاب بهترین زبان با توجه به اهداف خود، نیاز است تا با خصوصیات آن‌ها آشنا شویم. در ادامه، برخی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت را فهرست کرده‌ایم.

  1. زبان های HTML و CSS
  2. جاوا اسکریپت
  3. زبان طراحی سایت PHP
  4. پایتون
  5. جاوا
  6. روبی
  7. تایپ اسکریپت
  8. سی‌شارپ

پیش از اینکه توضیح بیشتری در مورد هر کدام از این زبان‌ها ارائه دهیم، اجازه دهید تا مرور مختصری روی برخی مفاهیم نظیر انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، فریمورک‌های وب و غیره داشته باشیم.

فریمورک های وب

فریمورک‌های وب در واقع چارچوب‌های نرم‌افزاری هستند که با هدف تسهیل و کمک به فرایند توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها طراحی شده‌اند و شامل وب‌سرویس‌ها، منابع وب و API-های وب هستند. به‌طور کلی، فریمورک‌های وب راه استانداردی را برای ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌های وب‌محور روی اینترنت فراهم می‌کنند.

دختر خوشحال از برنامه نویسی سایت در لپتاپ خود

زبان های برنامه نویسی

برنامه‌های کامپیوتری به‌وسیله زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته و ساخته می‌شوند. این زبان‌ها، مجموعه‌ای از قوانین و سینتکس از پیش تعیین شده‌ای دارند. زبان‌های برنامه‌نویسی در واقع، راهی هستند که به کمک آن، برنامه‌نویس به کامپیوتر می‌گوید که چه کاری انجام دهد. مشخصه‌ها و ساختارهایی که در ایجاد زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند،‌ این امکان را برای برنامه‌نویس فراهم می‌کنند تا الگوریتم‌ها را تعریف کرده و رفتار سیستم‌های کامپیوتری را تعیین کنند. زبان‌های برنامه‌نویسی سی، جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت و روبی نمونه‌هایی از زبان‌های برنامه‌نویسی معروف هستند. لازم به ذکر است که واژه‌ها و دستور زبانی که برای کدنویسی به‌کار می‌روند با زبان‌های برنامه‌نویسی تعریف می‌شوند. از این طریق می‌توانید مجموعه‌ای از دستورات را به کامپیوترها داده تا آن‌ها را درک و اجرا کنند. البته زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر وقت‌ها پیچیده‌تر بوده و مجموعه گسترده‌تری از جزئیات و عملکردها را در بر می‌گیرند.

زبان‌های کدنویسی

نوشتن یا تولید کدها با زبان‌های برنامه‌نویسی را کدنویسی گویند و از این بابت، می‌توان اصطلاحاتی نظیر زبان‌های کدنویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی را به‌جای هم به‌کار برد. با این وجود، گاهی اوقات «زبان‌های کدنویسی» را برای زبان‌های «نشانه‌گذاری» (Markup) و زبان‌های سبک‌تر یا ساده‌تر به‌کار می‌برند که برای کارهای مشخصی مانند فرمت‌دهی به متون یا ساخت صفحات وب استفاده می‌شوند. CSS ،HTML و Markdown نمونه‌هایی از این زبان‌ها هستند. این نوع زبان‌ها در واقع، روی انجام وظیفه مشخصی تمرکز دارند به‌جای اینکه مجموعه کاملی از امکانات برنامه‌نویسی را فراهم کنند.

انواع زبان های برنامه نویسی

به‌طور خلاصه می‌توان زبان‌های برنامه‌نویسی را به ۸ دسته تقسیم کرد که در ادامه، آن‌ها را آورده‌ایم.

  • زبان‌های برنامه‌نویسی رویه‌ای: این دسته از زبان‌ها روی توالی دستوراتی متمرکز هستند که با ترتیب خاصی اجرا می‌شوند. تأکید این زبان‌ها روی رویه‌ها، تابع‌ها و زیربرنامه‌ها است. زبان‌های C و پاسکال از این دسته زبان‌ها هستند.
  • زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا: کدهای برنامه در این نوع زبان‌ها به‌صورت کلاس‌ها و اشیایی نوشته می‌شوند که «متدها» و «ویژگی‌ها» را در بر می‌گیرند و به‌طور کلی، از مفاهیمی نظیر وراثت، چندریختی و سایر اصول برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی می‌کنند. زبان‌هایی مانند جاوا، C++‎ و پایتون از این دسته هستند.
  • زبان‌های برنامه‌نویسی تابعی: این دسته از زبان‌ها روی «ارزیابی توابع ریاضی» و «داده‌های غیر قابل تغییر» متمرکز هستند و مفاهیمی نظیر توابع Pure، توابعی با مرتبه بالاتر و بازگشتی را بیان می‌کنند. Haskell، لیسپ و اسکالا از این دسته زبان‌ها هستند.

برنامه نویس در حال مشاهده کدها در مانیتور
  • زبان‌های اسکریپتی: زبان‌های اسکریپتی مانند جاوا اسکریپت، پِرل و روبی برای اسکپریت‌نویسی یا اتوماسیون کارها طراحی شده‌اند و به‌طور معمول، قابلیت‌های توسعه سریع، سینتکس ساده و «نوع‌دهی پویا» را فراهم می‌کنند.
  • زبان‌های نشانه‌گذاری: این دسته از زبان‌ها به منظور ساختاردهی و نمایش داده‌ها به مخاطب به‌کار می‌روند و در واقع، ساختار و همچنین نحوه نمایش محتوا را تعریف می‌کنند. HTML ،Markdown و XML جزو این دسته زبان‌ها محسوب می‌شوند.
  • زبان‌های متناسب با حوزه: زبان‌هایی مانند SQL، متلب و R، دارای امکاناتی مخصوص صنایع و حوزه‌های خاص هستند و قابلیت‌‌های تخصصی برای تسک‌های موجود در این حوزه‌ها را فراهم می‌کنند.
  • زبان‌های کامپایلری: سی، C++‎ و Go، زبان‌های کامپایلری محسوب می‌شوند زیرا کدهای برنامه، پیش از اجرا به کدهای ماشین کامپایل می‌شوند. با اینکه دارای مرحله اضافی کامپایل هستند اما به‌طور کلی عملکرد خوبی دارند.
  • زبان‌های مفسری: کدهای نوشته شده به این نوع از زبان‌ها به‌طور مستقیم و بدون طی کردن مرحله کامپایل، اجرا می‌شوند و به‌طور معمول، انعطاف بیشتری را فراهم می‌کنند و توسعه برنامه با آن‌ها ساده‌تر است. پایتون، جاوا اسکریپت و روبی جزوی از این نوع زبان‌‌ها محسوب می‌شوند.

یادگیری بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت با فرادرس چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد در حوزه برنامه‌نویسی و طراحی سایت، با زبان‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهای متعددی رو به رو هستیم. با توجه به اینکه آموزش‌های ویدیویی یکی از بهترین روش‌های یادگیری این مؤلفه‌ها محسوب می‌شوند، برای یادگیری آن‌ها می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس استفاده کنید. به‌کمک مجموعه فیلم‌های آموزشی طراحی و برنامه ‌نویسی سایت از فرادرس می‌توانید طراحی سایت را با انواع گوناگونی از زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های جدید این حوزه بیاموزید. خوب است بدانید که برخی از این فیلم‌های آموزشی ارزشمند، به‌صورت رایگان قابل دسترسی هستند.

مجموعه فیلم آموزش طراحی و برنامه ‌نویسی سایت
برای مشاهده فیلم‌های آموزش طراحی و برنامه ‌نویسی سایت در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

انواع زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

با توجه به موضوع مورد بحث در این نوشتار یعنی بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت، ابتدا با جنبه‌های مختلف برنامه‌نویسی در این حوزه یعنی برنامه‌نویسی فرانت‌اند، برنامه‌نویسی بک‌اند و برنامه‌نویسی فول‌استک سایت آشنا می‌شویم.

زبان های برنامه نویسی فرانت اند

منظور از فرانت‌اند، قسمتی از سایت است که کاربر آن را می‌بیند و با آن تعامل دارد. با زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند سایت در واقع، ظاهر و نمای وب‌سایت را ایجاد می‌کنیم. تکنولوژی‌ها یا همان زبان‌های اصلی مورد استفاده در طراحی فرانت اند سایت، زبان نشانه‌گذاری HTML، زبان استایل‌دهی CSS و زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت هستند. HTML، ساختار و اسکلت صفحه وب و وب‌سایت شما را ایجاد کرده و CSS استایل‌هایی را به ساختار ایجاد شده توسط HTML اِعمال می‌کند. به بیان دیگر، در این حوزه به طراحی ظاهر کلی وب‌سایت و مؤلفه‌های دیداری آن نظیر فونت‌ها، رنگ‌بندی‌ها، حاشیه‌ها و غیره می‌پردازند.

جاوا اسکریپت نیز یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که قابلیت‌های بیشتری را به وب‌سایت شما اضافه می‌کند. به بیان دیگر، شما می‌توانید با تگ HTML یک دکمه ایجاد کنید. این دکمه در حالت عادی دارای ظاهری معمولی است و با CSS می‌توانید مقادیری نظیر طول، عرض، رنگ، خطوط حاشیه، فونت متن درون آن و بسیاری موارد دیگر را تنظیم کنید. سپس با جاوا اسکریپت می‌توانید این قابلیت را برای دکمه ایجاد کنید که با کلیک روی آن، عمل خاصی صورت گیرد.

زبان های برنامه نویسی بک اند

برنامه‌نویسی بک‌اند وب‌سایت به‌طور کلی، با مواردی سر و کار دارد که در پشت صحنه آن اتفاق می‌افتد. برای درک بهتر یک مثال می‌زنیم. اگر شما قرار است رستورانی را راه‌اندازی کنید، آشپزخانه رستوران، نقش بک‌اند آن را دارد و جایی که غذا سرو شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد به عنوان فرانت اند رستوران محسوب می‌شود. طبیعی است که اتفاقات درون آشپزخانه نباید برای هر کسی قابل رویت باشد. در برنامه‌نویسی بک‌اند نیز با کدنویسی قابلیت‌های وب‌سایت، پایگاه داده‌ها و غیره سر و کار داریم.

برنامه نویس نشسته در مقابل مانیتورهای متعدد

PHP، پایتون، C#‎ و باز هم جاوا اسکریپت، جزو زبان‌های اصلی برای برنامه‌نویسی بک‌اند سایت محسوب می‌شوند.

برنامه نویسی فول استک

برنامه‌نویسان فول‌استک در واقع، هر ۲ بخش فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت را طراحی و برنامه‌نویسی می‌کنند و به کارهایی مانند مدیریت پایگاه‌داده، نوشتن API-ها و همچنین امنیت وب‌سایت‌‌ها نیز مسلط هستند.

فرق بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت چیست؟

احتمالاً می‌دانید که زبان‌های برنامه‌نویسی ممکن است به یک شکل کار نکنند و عملکردهای متفاوتی داشته باشند. برخی از این زبان‌ها سریع‌تر و برخی کندتر هستند. عوامل مؤثر در این زمینه را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • وجود قابلیت مدیریت خودکار حافظه در یک زبان ممکن است منجر به کند شدن آن شود.
  • کارایی کامپایلر روی سرعت تأثیر دارد و می‌تواند آن را بهبود دهد.
  • زبان‌‌هایی که از مفسر برای اجرای کدهای برنامه استفاده می‌کنند ممکن است برنامه‌هایی با سرعت اجرای کندتری را تولید کنند. زیرا خطوط برنامه به‌صورت خط به خط اجرا می‌شوند.

۱. زبان های HTML و CSS

زبان نشانه‌گذاری HTML و زبان استایل‌دهی CSS، به‌طور کلی جزو زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب نمی‌شوند اما نقشی اساسی در طراحی سایت ایفا می‌کنند. به‌طوری‌که آشنایی با آن‌ها و همچنین نحوه به‌کارگیری آن‌ها برای هر توسعه‌دهنده وب ضروری است.

HTML در واقع، ساختار یک صفحه وب را مشخص کرده و CSS با افزودن جذابیت‌های بصری، ظاهر آن را بهتر و زیباتر می‌سازد. با این‌حال مفاهیم آن‌ها به‌نسبت راحت است و می‌توان در طول چند هفته تا حد مناسبی بر آن‌ها مسلط شد.

برنامه نویس پشت لپتاپ خود و یادداشت هایی روی دیوار

مجموعه فیلم‌های آموزشی طراحی سایت با HTML و CSS از فرادرس شامل فیلم‌های آموزشی است که به‌کمک آن‌ها می‌توانید این ۲ زبان را از سطح مقدماتی تا پیشرفته یاد بگیرید. ضمن اینکه با انواع فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای مرتبط با‌ آن‌ها نیز آشنا خواهید شد. همچنین خوب است بدانید که بسیاری از این فیلم‌های آموزشی، مفاهیم را به‌صورت پروژه‌محور آموزش می‌دهند.

تعریف، ویژگی ها، مزایا و معایب HTML

HTML یا همان «HyperText Markup Language»، عنصر اصلی طراحی سایت محسوب شده و به‌عنوان یک برنامه‌نویس و طراح سایت می‌بایست با آن آشنا باشید. با اینکه HTML، زبان برنامه‌نویسی تمام‌عیار و کاملی به‌شمار نمی‌رود اما، زبانی استاندارد برای ساخت صفحات وب است.

خصوصیات HTML را در ادامه آورده‌ایم.

  • HTML ساختار صفحات وب و وب‌سایت‌ها را طراحی می‌کند و وظیفه قالب‌بندی مناسب متن و تصاویر را در آن بر عهده دارد.
  • امکان استفاده از تمپلیت‌ها را فراهم می‌کند تا بتوان یک صفحه وب را راحت‌تر طراحی کرد.
  • HTML یک زبان سبُک‌ و سریع است.

در ادامه، مزایای HTML را شرح داده‌ایم.

  • یادگیری آسان: یادگیری و استفاده از HTML سخت نیست. HTML به‌عنوان یک زبان نشانه‌گذاری، روند یادگیری به‌نسبت آسانی دارد و مبتدیان به راحتی می‌توانند آن را مورد استفاده قرار دهند.
  • انعطاف‌پذیری: این زبان با همراهی سایر زبان‌ها و تکنولوژی‌ها، به طراحان سایت امکان می‌دهد تا محتوای وب، از صفحات ساده و استاتیک گرفته تا وب‌اپلیکیشن‌های بزرگ و داینامیک را بسازند.
  • تلفیق با سایر تکنولوژی‌ها: HTML در ترکیب با تکنولوژی‌های دیگر وب نظیر CSS برای استایل‌دهی و جاوا اسکریپت برای تعاملی کردن، سه‌گانه مهم توسعه وب را تشکیل می‌دهد.
  • HTML به‌وسیله تمامی مرورگرها پشتیبانی می‌شود. به این معنی که همه می‌توانند با مرورگر خود، صفحه وب شما را به‌طور صحیحی مشاهده کنند.
  • HTML یک زبان رایگان است.
برنامه نویس و لپتاپ و هوش مصنوعی

معایب زبان HTML را می‌توان به‌صورت موارد اشاره شده در ادامه بیان کرد.

  • قابلیت استایل‌دهی محدود: تمرکز HTML به‌طور عمده روی ساختار محتوا قرار دارد و نمی‌تواند به‌تنهایی استایل‌دهی پیشرفته‌ای را انجام دهد. به‌همین دلیل، برای استایل‌دهی از CSS کمک می‌گیریم.
  • ذات استاتیک: از HTML نمی‌توان برای ساخت صفحات داینامیک وب‌سایت استفاده کرد و برای این منظور از تکنولوژی‌های دیگری نظیر جاوا اسکریپت یا سایر زبان‌ها استفاده می‌کنیم.
  • مسائل امنیتی: HTML به‌طور اصولی، یک زبان برنامه‌نویسی نیست و قابلیت‌های امنیتی ندارد. اقدامات امنیتی به‌طور معمول به‌وسیله تکنولوژی‌های سمت سرور انجام می‌شوند.
  • برای ایجاد یک صفحه وب ساده لازم است کدهای زیادی را بنویسم. البته این مورد به دلیل وجود ابزارهای مختلف، در حال حاضر مشکل مهمی محسوب نمی‌شود.

تعریف، ویژگی ها، مزایا و معایب CSS

زبان CSS یا «Cascading Style Sheets» هم مانند HTML، یکی از زبان‌های مهم برای برنامه‌نویسان سایت محسوب می‌شود. این زبان به‌همراه HTML و با هدف استایل‌دهی به یک صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با CSS می‌توان ویژگی‌های متعددی نظیر اندازه، رنگ، موقعیت و بسیاری موارد دیگر را در صفحه وب تغییر داد.

خصوصیات CSS را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • CSS دارای سبکی «آبشاری» (Cascading) است. یعنی با اعمال استایل به یک عنصر، فرزندان آن عنصر نیز در سراسر صفحه وب تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • CSS از طراحی وب واکنش‌گرا یا ریسپانسیو که طبق آن صفحات وب در دیوایس‌هایی با اندازه نمایشگر متفاوت به‌طور مناسب نمایش داده می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.

در ادامه، برخی از مزایای CSS را آورده‌ایم.

  • قابلیت نگهداری کدها: CSS، محتوای یک عنصر را از خصوصیات ظاهری آن جدا می‌کند. یعنی می‌توانیم استایل‌ها را در یک فایل جداگانه بنویسیم و سپس به سند HTML خود متصل کنیم. بدین‌ترتیب نگهداری از کدهای آن ساده‌تر می‌شود. این ویژگی حتی امکان مشارکت و همکاری بین طراحان سایت را نیز تسهیل می‌کند.
  • طراحی واکنش‌گرا: CSS می‌تواند با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش کاربر هماهنگ شود. همچنین، کوئری‌‌مدیای آن به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا استایل‌های مشخصی را بر اساس خصوصیات دستگاه مورد استفاده کاربر اِعمال کنند. به‌طور مثال در نسخه موبایل یک وب‌سایت، با فرض اینکه اندازه صفحه نمایش نسبت به مانتیورها کوچک‌تر است، منوهای اصلی سایت به‌صورت منوی با‌زشونده طراحی می‌شوند.
  • انیمیشن و ترنزیشن‌ها: با خصوصیات Keyframes و Transition می‌توان انیمیشن و عناصر تعاملی را به صفحات وب اضافه کرد.
  • CSS هم مانند HTML به‌سادگی برای مبتدیان قابل یادگیری و استفاده است.
  • این زبان، سرعت بارگذاری مناسبی دارد.
  • با CSS می‌توانیم صفحات وب‌سایت را مطابق میل خود طراحی کنیم.
برنامه نویس پشت سیستم های کامپیوتری خود

معایب CSS را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • آموختن CSS به‌طور کلی سخت نیست اما برای افرادی که هیچ‌گونه آشنایی ندارند ممکن است درک نحوه کار آن به صرف زمان و تمرین نیاز داشته باشد.
  • محدوده سراسری: قوانینی که با CSS تعیین می‌کنیم دارای «محدوده سراسری» (Global Scope) هستند. یعنی ممکن است استایل‌های ما، عناصر متعددی را در صفحه وب تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین باید حواسمان باشد که برای پیشگیری از بروز تداخل‌های ناخواسته این مورد را به درستی مدیریت کنیم.
  • محدودیت در قابلیت‌های پویا: با اینکه CSS می‌تواند به‌خوبی استایل‌دهی استاتیک را مدیریت کند‍ اما در انجام تغییرات پویا و مرتبط با تعاملات کاربر، محدودیت‌دارد. به‌همین دلیل، برای ایجاد رفتارهای پویا و پیچیده‌تر، از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‌شود.
  • در برخی موارد احتمال بروز ناسازگاری در مرورگرهای گوناگون وجود دارد. به‌طور مثال، ممکن است یک مرورگر استایل ما را نشناسد یا اینکه از آخرین ویژگی‌های CSS به درستی پشتیبانی نکند.

۲. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

در اینکه جاوا اسکریپت از مهم‌ترین زبان‌های طراحی سایت است و محبوبیت بسیار زیادی بین توسعه‌دهندگان وب دارد، شکی نیست. ضمن اینکه تنها زبانی است که امکان ایجاد وب‌اپلیکیشن‌ها را هم در فرانت‌اند و هم در بک‌اند و همچنین اپ‌های موبایل فراهم می‌کند.

مزیت و نقطه قوت زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت را می‌توان توانایی اجرای آن روی مرورگر کلاینت و همچنین سرور دانست. ضمن اینکه فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار خوبی را برای طراحی سایت و توسعه اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد. به‌طور مثال، شما می‌توانید به‌کمک فریمورک‌های ری‌اکت و انگولار قسمت فرانت‌اند سایت یا وب‌اپلیکیشن خود را توسعه دهید و برای قسمت بک‌اند آن از محیط اجرای نود جی اس استفاده کنید. همچنین برای ساخت اپ‌های موبایلی چندپلتفرمی اندروید و iOS می‌توانید از کتابخانه React Native بهره‌مند شوید.

یادگیری این زبان به‌عنوان یکی از بهترین زبان‌های طراحی سایت کنونی، به‌شدت توصیه می‌شود. برای یادگیری ۲ فریمورک پرطرفدار و پیشرو جاوا اسکریپت در حوزه فرانت‌اند، می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزشی آورده شده در ادامه استفاده کنید.

برنامه نویس در مقابل مانیتور

جاوا اسکریپت به‌عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت، به‌اندازه‌ای توانایی دارد تا برنامه‌نویسی هر ۲ قسمت طراحی سایت یعنی سمت کلاینت و سمت سرور را بتوان با آن انجام داد. یادگیری و کدنویسی با آن به‌نسبت آسان است و به‌دلیل اجرای اسکریپت‌ها درون مرورگر وب، به‌سرعت می‌توان خروجی را دریافت کرد.

با مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس می‌توانید مهارت‌های خود را در این فریمورک‌ها توسعه دهید. همچنین اگر قصد یادگیری توسعه بک‌اند با جاوا اسکریپت را دارید فیلم‌های آموزشی Node.js از مقدماتی تا پیشرفته در فرادرس، شما را در این مسیر تنها نخواهند گذاشت.

طبق نظرسنجی از برنامه‌نویسان سایت Stack Overflow در سال ۲۰۲۰ میلادی، جاوا اسکریپت به‌عنوان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی دنیا شناخته شد. یکی از دلایل محبوبیت آن را می‌توان قابلیت برنامه‌نویسی برای هر ۲ قسمت فرانت‌اند و بک‌اند دانست. معروفیت این زبان به‌خاطر تعامل‌پذیری و قابلیت‌هایی است که به صفحه وب ما اضافه می‌کند و همچنین کتابخانه‌ها یا فریمورک‌های گوناگونی که این زمینه دارد. به‌طور خلاصه، برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند جزئیات داینامیک وب مثل دکمه‌های قابل کلیک کردن یا طراح‌های انیمیشنی را در وب‌سایت خودداشته باشند، زبان جاوا اسکریپت مناسب‌ترین گزینه است

برخی خصوصیات این زبان را در ادامه آورده‌ایم.

  • یک زبان برنامه‌نویسی سبک‌ وزن برای طراحی سایت است.
  • سینتکس آن ساده و به‌آسانی قابل یادگیری است.
  • جدای از توسعه وب، می‌تواند برای ایجاد اپ‌های موبایلی و بازی‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه، به برخی از مزایای JS اشاره کرده‌ایم.

  • جاوا اسکریپت سرعت اجرای به‌نسبت خوبی دارد.
  • می‌توان آن را با زبان‌های دیگر تلفیق کرد.
  • چند منظوره بودن: جاوا اسکریپت این امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد تا علاوه بر ایجاد UI-های تعاملی در سمت کلاینت، بک‌اند وب‌اپلیکیشن‌ها را به‌خوبی در سمت سرور توسعه دهند.
  • پذیرش گسترده: این زبان به‌وسیله تمامی مرورگرهای اصلی پشتیبانی می‌شود به‌همین دلیل، نیازی نیست تا نگران مسائل مربوط به سازگاری باشید.
  • قابلیت‌های سمت سرور: جاوا اسکریپت به‌خاطر وجود نود جی اس می‌تواند در اسکریپت‌نویسی سمت سرور نیز مورد استفاده قرار گیرد‍ که این قابلیت، امکان توسعه کامل و فول‌استک وب‌سایت را میسر می‌سازد.
  • برنامه‌نویسی ناهمگام: برنامه‌نویسان به کمک این قابلیت می‌توانند عملیات همزمان را به‌صورت مناسب‌تری پیاده‌سازی کنند و در نتیجه آن، تجربه کاربری را بهبود بخشند.
دست هایی در حال کدنویسی روی کیبرد لپتاپ

در ادامه، برخی معایب JS را آورده‌ایم.

  • عدم پشتیبانی از وراثت چندگانه
  • امنیت کمتر نسبت به سایر زبان‌ها
  • «اجرای تک‌نخی» (Single-threaded): جاوا اسکریپت، عملیات را به‌صورت یک به یک اجرا می‌کند. اگر یکی از عملیات مدت‌زمانی قابل توجهی را برای اجرا مصرف کند، ممکن است جلوی اجرای عملیات بعدی را بگیرد.
  • Callback-های تو در تو: کدهای ناهمگام جاوا اسکریپت ممکن است گاهی اوقات منجر به ساختار Callback-های تو در تو شود که مدیریت آن سخت است.

۳. زبان برنامه نویسی PHP

با تمام حرف و حدیت‌های موجود در مورد جای دادن این زبان جزو بهترین زبان‌های برنامه نویسی طراحی سایت باید اعتراف کنیم که PHP هم یکی از بهترین‌ها در این حوزه به‌شمار می‌رود.

از خصوصیات PHP می‌توان به این مورد اشاره کرد که یک زبان اسکریپتی داینامیک و سمت سرور است که طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها‍ و وب‌اپلیکیشن‌ها را بسیار آسان می‌کند. جالب است بدانید که بیش از نیمی از وب‌سایت‌های روی اینترنت از این زبان استفاده می‌کنند. سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس نیز با استفاده از PHP توسعه یافته است.

زبان برنامه‌نویسی PHP، فریمورک‌های قدرتمندی نظیر لاراول را دارد که امکان توسعه سریع وب‌اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها را با الگوی معماری MVC فراهم می‌کند.

با اینکه ترندهای طراحی سایت، روی زبان‌ها و تکنولوژی‌هایی غیر از PHP تمرکز دارند اما هنوز هم می‌توان PHP را زبان برنامه‌نویسی توانمندی برای طرحی سایت دانست. بنابراین اگر قصد یادگیری آن را دارید می‌توانید از مجموعه فیلم‌‌های آموزشی برنامه نویسی پی اچ پی در فرادرس استفاده کنید. ضمن اینکه با مجموعه فیلم‌های آموزشی رایگان PHP در فرادرس نیز می‌توانید به‌صورت رایگان این زبان را یاد بگیرید.

برنامه نویس مشتاق پشت لپتاپ خود

PHP، زبانی اپن سورس است که برای نوشتن اسکریپت‌های سمت سرور و برای طراحی صفحات وب شناخته شده است. دستورات PHP را در بین کدهای HTML می‌نویسند و به‌وسیله مفسر مربوطه و روی یک سرور، اجرا می‌شود. اجرای این کدها، محتوای داینامیک وب‌سایت شما را تولید می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با آن تعامل داشته باشد. زبان طراحی سایت PHP، به‌شکل گسترده‌ای برای ساخت صفحات وب داینامیک، مدیریت Form-ها، ارتباط با پایگاه داده و انجام تسک‌های متنوع سمت سرور به‌کار می‌رود.

در یکی از مطالب پیشین مجله فرادرس، طراحی یک وب سایت ساده با PHP را از صفر تا صد آموزش داده‌ایم.

برخی از مزایای PHP را در ادامه آورده‌ایم.

  • نوشتن اسکریپت‌های سمت سرور: با توجه به اینکه برنامه‌نویسان می‌توانند کدهای PHP را به‌طور مستقیم درون کدهای HTML بنویسند، ایجاد صفحات وب داینامیک و تعاملی بسیار آسان می‌شود.
  • اتصال به پایگاه داده: PHP می‌تواند با پایگاه‌داده‌های معروفی نظیر MySQL ،PostgreSQL و SQLite ارتباط برقرار کند. این ویژگی برای مدیریت محتوای داینامیک و اپلیکیشن‌هایی که با داده‌ها سرو کار دارند، بسیار مهم است.
  • یادگیری آسان: این زبان، سینتکس ساده‌ای دارد و برنامه‌نویسان می‌توانند خیلی سریع طراحی سایت‌های داینامیک خود را با آن شروع کنند.
  • محبوبیت گسترده: خیلی از سایت‌های مطرح نظیر وردپرس، متا و ویکی‌پدیا از PHP استفاده می‌کنند.
  • PHP به‌طور معمول، همراه با وب‌سرورهای معروفی نظیر آپاچی و Nginx به‌کار می‌رود. این ویژگی، به مفسر PHP امکان می‌دهد تا اسکریپت‌های PHP را روی سرور، پردازش کرده و محتوای تولید شده را در اختیار کاربر قرار دهد.

در ادامه، به برخی از معایب این زبان اشاره کرده‌ایم.

  • ترتیب پارامترها و نام توابع در PHP می‌تواند متفاوت باشد و باعث سردرگمی برنامه‌نویس شود.
  • PHP برای پروژه‌های کوچک و متوسط مناسب است. اما برای پروژه‌های بزرگ‌تر ممکن است به لحاظ مقیاس‌پذیری دچار مشکلاتی شود.
  • اگر PHP را با زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدتر مقایسه کنیم، ممکن است برخی از امکانات زبان‌های مدرن را نداشته باشد. با این وجود، آپدیت‌های پیوسته و نسخه‌های جدیدتر‍، عملکرد آن را بهبود می‌دهند.
توسعه دهنده ای در حال برنامه نویسی سایت در لپتاپ و کامپیوتر رومیزی

۴. زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون، یکی از زبان‌هایی است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. می‌توان گفت که پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های همه‌منظوره کنونی است. این زبان را می‌توان در حوزه‌های گوناگون نظیر طراحی سایت، علم داده، اتوماسیون و غیره به‌کار برد. پایتون نیز درست شبیه به جاوا اسکریپت، کامیونیتی فعال و بسیار بزرگی دارد که از این زبان حمایت می‌کند. همچنین دارای فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای سودمندی است که شما را در طراحی و توسعه سریع یک سایت یا وب‌اپلیکیشن یاری می‌دهند.

به‌طور مثال، به‌کمک فریمورک جنگو می‌توانید وب‌اپلیکیشن‌های خود را توسعه دهید.

همچنین، با استفاده از مینی‌فریمورک توسعه وب فلسک می‌توانید کنترل بیشتری در این زمینه داشته باشید.

پایتون زبان مناسبی برای یادگیری برنامه‌نویسی به‌شمار می‌رود. به‌همین دلیل اگر به‌عنوان فردی تازه‌کار قدم در دنیای توسعه نرم‌افزار گذاشته‌اید، این زبان می‌تواند انتخابی عالی برای شروع هم در طراحی سایت و هم به‌طور کلی در برنامه‌نویسی باشد. مشاهده فیلم آموزشی آورده شده در ادامه می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

برخی از خصوصیات پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویس طراحی سایت را در ادامه آورده‌ایم.

  • قابلیت نوع‌دهی پویا در پایتون به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌های پیچیده را راحت‌تر طراحی کنند.
  • پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی طراحی سایت است و می‌تواند با سایر زبان‌ها مانند جاوا، سی‌شارپ و C ترکیب شود.

برخی از مزایای پایتون را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • خصوصیات شی‌گرایی در پایتون، فرایند نوشتن برنامه‌ها را ساده می‌کند.
  • خوانایی و سادگی: کدهای نوشته شده با زبان پایتون خوانایی بالایی دارند. ساختار و سینتکس واضح این زبان، افزون بر افزایش خوانایی کدها، هزینه‌های مربوط به نگهداری از سایت‌های طراحی شده را کاهش می‌دهد.
  • کتابخانه‌های ارزشمند: این زبان کتابخانه‌های گوناگونی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد که کتابخانه استاندارد و بسیاری از کتابخانه‌های شخص ثالث دیگر، جزو این موارد هستند. به کمک این کتابخانه‌ها می‌توان اپلیکیشن‌هایی در حوزه‌های مختلف تولید کرد.
  • کامیونیتی قوی: جامعه بزرگ و فعال برنامه‌نویسان پایتون، امکان همکاری و تعامل بین برنامه‌نویسان را امکان‌پذیر ساخته و منابع، آموزش‌ و پشتیبانی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.
  • همه‌منظوره بودن: پایتون برای کاربردهای گوناگون نظیر طراحی سایت، علم داده، ماشین لرنینگ و غیره مناسب است.
برنامه نویسی در حال فکر به حل مسئله کدنویسی

در ادامه به برخی از معایب پایتون اشاره کرده‌ایم.

  • به‌دلیل مفسری بودن، ممکن است کمی کندتر باشد.
  • برای ساخت اپلیکیشن‌‌های موبایل، علی‌رغم وجود کتابخانه‌های مرتبط، بهترین گزینه موجود نیست.
  • خصوصیت «GIL» یا «Global Interpreter Lock» در برنامه‌های چندنخی پایتون ممکن با ایجاد محدودیت در اجرای نخ‌های متعدد، کارایی برنامه را تحت تأثر قرار دهد.

۵. زبان برنامه نویسی جاوا

زبان جاوا در سال ۱۹۹۰ میلادی با این هدف ساخته شد تا ویژگی‌های بیشتری را به زبان C++‎ اضافه کند و این اصل که «یک‌بار بنویسید و در همه جا استفاده کنید» را در طراحی آن لحاظ کرده‌اند. این زبان در حال حاضر تحت مالکیت اوراکل قرار دارد و به‌کمک آن می‌توان اپلیکیشن‌های دسکتاپ، موبایل و همچنین بک‌اند وب‌سایت‌ها را توسعه داد.

جاوا از روش برنامه‌نویسی شی‌گرا پشتیبانی کرده و کتابخانه‌های ارزشمند و اپن سورسی برای آن وجود دارد. همچنین، به‌خاطر قدرت زیادی که دارد و فرایند یادگیری نه‌چندان سخت آن، زبان خوبی برای یادگیری محسوب می‌شود.

برخی از خصوصیات این زبان را در ادامه آورده‌ایم.

  • زبان جاوا از قابلیت «چندنخی» پشتیبانی می‌کند و چندین نخ می‌توانند به‌طور همزمان اجرا شوند. این مورد، بیان‌گر استفاده بیشتر از قدرت CPU است.
  • با اِعمال تغییرات جزئی در کدها، می‌توان از قابلیت مقیاس‌پذیری افقی و عمودی در این زبان بهره برد.
  • این زبان می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را مدیریت کند و امنیت زیادی را در این رابطه ارائه می‌دهد.

از مزیت‌های این زبان می‌توان به موارد فهرست شده در زیر، اشاره کرد.

  • این زبان را می‌توان با کمی تلاش یاد گرفت و کدنویسی و دیباگ کدهای آن نیز ساده است.
  • جاوا، قابل حمل، قدرتمند و همه‌منظوره است.

از معایب جاوا به‌عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت می‌توان به مصرف زیاد حافظه و کند بودن در مقایسه با زبا‌ن‌هایی نظیر C و C++‎، اشاره کرد.

محل کار یک برنامه نویس شامل سیستم های کامپیوتری

در ادامه، به برخی از ابزارهای ارائه شده توسط جاوا در حوزه طراحی سایت اشاره کرده‌ایم.

  • اسپرینگ: Spring یکی از فریمورک‌های قدرتمند، سبُک و بسیار محبوب جاوا است که با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن‌‌های جاوا را سریع‌تر، ساده‌تر و با امنیت بیشتر توسعه داد. این فریمورک به‌دلیل سادگی، سرعت و میزان بهره‌وری خود، بین برنامه‌نویسان محبوبیت زیادی دارد و این خصوصیات، فرایند توسعه وب‌اپلیکیشن‌های سازمانی و پیشرفته را آسان‌تر می‌کند. فریمورک‌های Spring MVC‍ و Spring Boot، ضمن افزایش ویژگی‌ها مدرن جاوا، آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در فضای ابری تبدیل کرده‌اند. به‌همین دلیل به‌وسیله شرکت‌های بزرگی نظیر نت‌فلیکس، آمازون، گوگل و مایکروسافت استفاده می‌شود.

  • هایبرنِیت: Hibernate، فریمورک ORM سبک‌وزنی است که می‌تواند خیلی راحت با هر نوع پایگاه داده‌ای ارتباط برقرار کند. کار کردن با هایبرنیت به‌دلیل استفاده از API-های قوی و ابزارهای مفید متعددی نظیر Mapping Editor، ویزاردها و مهندسی معکوس، بسیار لذتبخش است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر آی‌بی‌اِم و Dell، هایبرنیت را در مجموعه فناوری‌های خود استفاده کرده‌اند. برخی خصوصیات Hibernate را در ادامه فهرست کرده‌ایم.
    • فریمورکی سبک‌وزن است و به‌راحتی می‌توان آن را پیکر‌بندی کرد.
    • با میزان کدنویسی کمتر در مقایسه با سایر زبان‌ها می‌توان با داده‌های پیچیده کار کرد.
    • «قابلیت حمل» دارد و راندمان بالایی را ارائه می‌دهد.
    • برای سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای یا RDBMS و همچنین پایگاه داده NoSQL قابل استفاده است.
    • افزونه‌های IDE و ابزارهای خط فرمان موجود برای این زبان، تجربه خوشایندی را برای شما رقم می‌زند.

۶. زبان برنامه نویسی روبی

Ruby را می‌توان یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت دانست که عملکرد بسیار خوبی را در این رابطه ارائه می‌دهد. یادگیری زبان روبی، درست مانند پایتون و PHP به‌نسبت آسان است و گزینه خوبی برای مبتدیان محسوب می‌شود.

یکی از برجسته‌ترین ویژگي‌های روبی به‌عنوان زبان طراحی سایت، فریمورک Ruby on Rails‍ یا به اختصار «رِیلز» است که توسط وب‌سایت‌های معروفی همچون Airbnb، گیت‌هاب، GoodReads، شاپیفای، Kickstarter و غیره استفاده شده است.

به لحاظ فنی، می‌توان گفت که Rails نوعی فریمورک MVC یا «مدل-نما-کنتر‌ل‌گر» محسوب می‌شود که ساختارهای مناسبی را برای پایگاه داده، وب‌سرویس و صفحات وب فراهم می‌کند. این فریمورک برای انتقال داده‌ها از استانداردهایی مانند JSON‍ یا XML استفاده کرده و برای توسعه رابط کاربری، زبان‌هایی مانند CSS ،HTML و جاوا اسکریپت را به‌کار می‌برد.

دختری در حال کدنویسی سایت در لپتاپ خود

روبی زبان ساده‌ای است که طراحی سایت را برای برنامه‌نویسان، به کاری لذت‌بخش تبدیل کرده است. فریمورک وب آن یعنی Rails با پیروی از اصول CoC یا «توافقات به‌جای تنظیمات» (Convention over Configuration) و همچنین DRY یا « اصل عدم تکرار»، باعث می‌شود تا فرایند توسعه با آن، ساده‌تر و بهتر شود.

در ادامه، برخی از مزایای روبی را آورده‌ایم.

  • کارایی: روبی به‌شکلی طراحی شده تا راندمان برنامه‌نویس را افزایش دهد. سینتکس و قواعد آن به برنامه‌نویس امکان می‌دهد تا به‌جای درگیر شدن با پیچیدگی‌های غیرضروری، وقت خود را روی حل مسئله بگذارد.
  • ذات شی‌گرا: روبی به‌عنوان زبانی شی‌گرا، با هر مؤلفه در برنامه همچون یک شی برخورد می‌کند. این رویکرد به برنامه‌نویس کمک می‌کند تا‍ کدهای مرتب‌تری داشته باشد. ضمن اینکه فرایند نگهداری از وب‌اپلیکیشن را نیز ساده‌تر می‌کند.
  • کتابخانه‌های گسترده: به‌جای اینکه برخی کدها را از ابتدا بنویسید می‌توانید از بسته‌های موجود یا همان Gem-ها استفاده کنید. بدین‌ترتیب، فرایند ایجاد وب‌سایت‌ها سریع‌تر می‌شود.
  • فریمورک Rails: فریمورک قدرتمند وب‌اپلیکیشن Ruby on Rails بر مبنای روبی ایجاد شده است و می‌تواند فرایند ایجاد برنامه را ساده‌تر و سریع‌تر کند.

به معایب این زبان نیز در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • کارایی: در مقایسه با برخی دیگر از زبان‌های کامپایلری، انتقادهایی را می‌توان از نظر بهره‌وری به روبی وارد کرد زیرا با وجود برخی بهبود‌ها، ممکن است هنوز هم بعضی اپلیکیشن‌ها اجرای کندتری داشته باشند.
  • محبوبیت کمتر در برخی بخش‌ها: زبان روبی در حوزه برنامه‌نویسی و طراحی سایت به‌خصوص با فریمورک Rails محبوبیت زیادی دارد. با این وجود،‍ ممکن است استفاده از آن در بعضی بخش‌ها یا محیط‌های سازمانی در مقایسه با سایر زبان‌ها کمتر رایج باشد.
دختر و مانیتور بزرگ شامل کد پشت سر او

۷. زبان برنامه نویسی تایپ‌ اسکریپت

TypeScript یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت است که به‌وسیله مایکروسافت ساخته شده تا مقیاس‌پذیری و قابلیت نگهداری برنامه‌های جاوا اسکریپت را به‌خصوص برای پروژه‌های بزرگ افزایش دهد.

همان‌گونه که زبان‌ C++‎ برای افزودن خصوصیات ارزشمندی به C ایجاد شد، تایپ اسکریپت نیز ویژگی‌هایی را به جاوا اسکریپت اضافه کرده است. ویژگی ارزشمند تایپ‌اسکریپت این است که «ایمنی نوع» (Type-Safety) را به کدهای جاوا اسکریپت اضافه می‌کند. یعنی می‌توانیم بسیاری از خطاهای رایج مرتبط با Type-ها را هنگام توسعه اپلیکیشن‌ها رفع کنیم.

با استفاده از این زبان می‌توان شی‌گرایی را به‌سادگی در برنامه‌های جاوا اسکرپیت استفاده کرد. همچنین، با وجود ابزارهای مفیدی که برای دیباگ فراهم کرده، فرایند طراحی سایت بسیار ساده شده است. با این تفاصیل، می‌توانید تایپ‌اسکریپت را به‌عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن برای طراحی سایت یاد بگیرید.

تایپ‌اسکریپت، قابلیت «نوع‌دهی ایستا» را به جاوا اسکریپت اضافه کرده است و به‌طور معمول در ترکیب با فریمورک‌های محبوبی نظیر انگولار و ری‌اکت برای طراحی فرانت‌اند سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از مزایای این زبان را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • «نوع‌دهی استاتیک» (Static Typing)
  • ابزارهای کمکی ارزشمند
  • خوانایی کدها
  • سازگاری با جاوا اسکریپت

معایب این زبان نیز به شرح زیر است.

  • عادت به کدنویسی با تایپ‌اسکریپت به‌ویژه هنگام کار با خصوصیات پیشرفته مربوط به Type-ها، ممکن است کمی زمان‌بر باشد.
  • تایپ‌اسکریپت با یک مرحله بیلد، کدها را به جاوا اسکریپت تبدیل می‌کند تا بتوانند در مرورگر یا Runtime جاوا اسکریپت اجرا شوند. این مرحله اضافی ممکن است سرعت فرایند توسعه را کاهش دهد.
فردی پست سیستم در حال برنامه نویسی سایت

۸. زبان برنامه نویسی سی شارپ

سی‌شارپ یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌وسیله مایکروسافت ساخته شد. به‌طور معمول، برنامه‌های سی‌شارپ را روی «دات‌نت فریمورک» ویندوز اجرا می‌کنند. اما امکان استفاده از آن برای سایر پلتفرم‌های اپن سورس نیز وجود دارد.

سی‌شارپ را می‌توان برای توسعه انواع گوناگونی از اپلیکیشن‌ها استفاده کرد و انعطاف زیادی را در این مورد از خود نشان می‌دهد. کارهایی مانند طراحی سایت، توسعه برنامه‌های ویندوزی، توسعه بازی و غیره جزو کاربردهای این زبان محسوب می‌شوند. یادگیری این زبان با استفاده از فیلم‌های آموزشی موجود کار سختی نیست و برنامه‌نویسان آشنا با جاوا، جاوا اسکریپت، سی و C++‎ نیز سریع‌تر می‌توانند آن را یاد بگیرند. سی‌شارپ، ضمن ساده بودن، کارایی بالایی دارد و با آن می‌توانید برنامه‌های توسعه‌پذیری را ایجاد کنید.

سی‌شارپ در ابتدا یک زبان برنامه‌نویسی منبع‌بسته و مخصوص سیستم عامل ویندوز بود که برای اجرا روی سرور به سیستم عامل مایکروسافت نیاز داشت. این زبان، الگوهای متعددی مثل معماری MVC دارد که الهام‌بخش بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی و فریمورک‌های وب بوده است.

ASP.NET Core فریمورکی برای طراحی سایت و به‌طور کلی وب‌اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود که توسط مایکروسافت ایجاد شده است. به‌کمک این فریمورک، می‌توانید با استفاده از زبان‌های دات‌نت نظیر C#‎، سایت طراحی کنید و وب‌اپلیکیشن‌های چندپلتفرمی قدرتمندی را توسعه دهید.

فردی در حال طراحی سایت در لپتاپ خود

ASP.NET Core، قابلیت چندپلتفرمی و همچنین قدرت ASP.NET را با ترکیب می‌کند و خصوصیات مهمی نظیر مسیریابی، «Middleware Pipeline» و تزریق وابستگی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. همچنین، به‌علت ماژولار بودن معماری آن، این امکان وجود دارد تا تنها کامپوننت‌های مورد نیاز خود را راه‌اندازی و استفاده کنید.

برای توسعه برنامه‌ها با اِی‌اِس‌پی دات‌نت می‌توانید از مدل‌های گوناگونی مانند وب‌فُرم‌ها، MVC و Web API بهره‌مند شوید. با استفاده از این فریمورک، به مجموعه با ارزشی از کتابخانه‌ها و ابزارها نیز دسترسی خواهید داشت.

یادگیری ASP.NET با فرادرس

برای یادگیری تکنولوژی ASP.NET، می‌توانید یکی از مفیدترین منابع آموزشی موجود یعنی فیلم‌های آموزشی فرادرس را مورد استفاده قرار دهید. مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی ASP.NET از فرادرس شامل ویدیوهای متعددی است که به شما کمک می‌کند تا ASP.NET را به‌صورت مفهومی و پروژه‌محور بیاموزید.

مجموعه فیلم آموزش برنامه‌نویسی ASP.NET از فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی ASP.NET در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با استفاده از فیلم‌های آموزشی که در ادامه آورده‌ایم می‌توانید تکنولوژی ASP.NET را با زبان سی‌شارپ بیاموزید.

همچنین با مشاهده فیلم‌های آموزش پروژه‌محوری که در ادامه آورده‌ایم می‌توانید مهارت‌های خود در طراحی سایت با این تکنولوژی تقویت کنید.

برای یادگیری ASP.NET Core نیز فیلم‌های آموزشی ارزشمندی منتشر شده است که عناوین آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس سعی شده است تا حد ممکن به‌طور کامل به شما بگوییم که بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت چیست و چگونه می‌توانیم آن‌ها را بیاموزیم.

دانستن این نکته از این بابت مهم است که زبان‌های گوناگون، برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند و شاید در تمامی جنبه‌ها، عملکردی عالی از خود نشان ندهند و شما با آگاهی به این موضوع می‌توانید زبان برنامه‌نویسی متناسب با شغل خود را انتخاب کنید. به‌طور مثال زبان Java برای برنامه‌نویسی بک‌اند بسیار خوب است اما نه به این معنا که برای فرانت‌اند هم بهترین باشد. در مقابل، زبانی مانند JavaScript برای هر ۲ جنبه برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند طراحی سایت عملکرد خوبی دارد.

source

توسط expressjs