۷ بازدید

آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ضمایر را به‌جای اسم‌ها می‌آوریم و اسمی که ضمیر، جانشین آن شده است را مرجع همان ضمیر می‌گوییم. برای مثال در عبارت «محمد برادر من است. او پسر درسخوانی است.»، مرجع ضمیر «او» در جمله دوم، اسم «محمد» در جمله اول است. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیریم که مرجع ضمیر چیست و چگونه باید آن را تشخیص دهیم. در ادامه با پرکاربردترین ضمایر فارسی آشنا می‌شویم. بعد از خواندن مطلب نیز می‌توانید با پاسخ دادن به پرسش‌های چهارگزینه‌ای که در انتها آورده‌ایم، میزان یادگیری خود را بسنجید.

فهرست مطالب این نوشته

مرجع ضمیر چیست؟

همه ضمیرها جانشین اسم‌ می‌شوند و مرجع ضمیر در واقع همان اسمی است که ضمیر، جانشینش شده و به جای آن آمده است. برای مثال در جمله «رستم آمد و مادرش را دید.»، ضمیر «-َ ش» در کلمه «مادرش» به جای «رستم» آمده است تا از تکرار این اسم جلوگیری شود و متن روان‌تر و خواناتری داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر با ضمایر و قواعد آن، تماشای فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه هفتم فرادرس را که لینکش را در کادر پایین می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم.

مرجع ضمیر گاهی در همان جمله ضمیر یا جمله قبل از آن وجود دارد. البته این قانون همیشگی نیست و در بسیاری از موارد پیش می‌آید که مرجع ضمیر نه در جمله‌ای که ضمیر در آن قرار دارد و نه در جمله‌های بعدش، وجود ندارد. بنابراین باید راه شناسایی و تشخیص درست مرجع هر ضمیر را یاد بگیریم.

مثال برای مرجع ضمیر

در جدول زیر، مرجع ضمیرهای مشخص‌شده در جمله‌های سمت راست را در سمت چپ آورده‌ایم.

مثال مرجع ضمیر
سهراب، برادرش را به مدرسه برد. سهراب
خانواه من به شیراز رفتند. آن‌ها سفر را دوست دارند. خانواده من
دوستانت را دیدی؟ تو (هر اسمی با صیغه دوم شخص مفرد)
کتابم را پس بده! من (هر اسمی با صیغه اول شخص مفرد)

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور کامل در مورد ضمیر در زبان فارسی توضیح داده‌ایم:

پر کاربردترین ضمیرهای فارسی

در زبان فارسی ضمیرهای مختلفی که هر کدام کاربردی خاص دارند اما همه آن‌ها در اینکه جانشین اسم می‌شوند، به هم شباهت دارند. بنابراین همه ضمایر دارای مرجع ضمیر هستند، زیرا جانشین یک اسم شده‌اند. در جدول زیر با ضمایر شخصی جدا و پیوسته که پرکاربردترین ضمیرهای فارسی هستند، آشنا می‌شویم و پس از آن، چگونگی تشخیص مرجع ضمیر را با مثال‌هایی از این نوع ضمیر، توضیح می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری کامل مبحث ضمیر و مرجع ضمیر، فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه هفتم فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم:

شخص و شمار ضمایر شخصی گسسته ضمایر شخصی پیوسته
اول شخص مفرد من -َ م
دوم شخص مفرد تو -َ ت
سوم شخص مفرد او -َ ش
اول شخص جمع ما مان
دوم شخص جمع شما تان
سوم شخص جمع ایشان شان

در مطلب انواع ضمایر در زبان فارسی مجله فرادرس، به‌طور کامل در مورد انواع ضمیر در فارسی بحث کرده‌ایم.

آشنایی با ضمیر در فارسی هفتم

ضمایر در نقش های دستوری مختلفی به کار می‌روند و می‌توانند بسیاری از نقش‌های اسم را بگیرند. به همین علت باید با نقش‌های دستوری مانند نقش نهاد، نقش فاعلی، مفعول فعل گذرا، متمم‌ها، قیدهای فعل و بسیاری دیگر از آن‌ها آشنا باشیم تا بدانیم ضمیر ما به‌جای اسمی با کدام نقش، در جمله به کار رفته است. همچنین برای تشخیص مرجع ضمیرها گاهی لازم است که معنای یک جمله یا شعر را درک کنیم و یا از کلمه‌های دیگری مانند فعل که در جمله هستند، کمک بگیریم. بنابراین برای یادگیری و تشخیص یک مبحث جزئی، نیازمند دانستن بسیاری از مباحث دیگر هستیم. به همین خاطر در این بخش، برخی از فیلم‌ها و مجموعه فیم‌های آموزشی فرادرس با موضوع ادبیات را آورده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها با زبانی ساده اما دقیق، مباحث مختلف زبان و ادبیات فارسی را یاد بگیرید.

آموزش های ادبیات فارسی دوره متوسطه
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه دیدن کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم:

روش تشخیص مرجع ضمیر

تا اینجا یاد گرفتیم که مرجع ضمیر چیست اما باید چگونگی شناسایی آن‌ را نیز یاد بگیریم. برای تشخیص مرجع یک ضمیر، ممکن است یکی از دو حالت موجود در فهرست زیر را داشته باشیم. در ادامه هر دو این موارد را با مثال بررسی می‌کنیم اما پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم که فیلم آموزشی ادبیات فارسی پایه هشتم فرادرس، که در لینکش در کادر پایین است را تماشا کنید.

  • وجود مرجع ضمیر
  • عدم وجود مرجع ضمیر

در این بخش با مثال بررسی می‌کنیم که راه تشخیص مرجع ضمیر در هرکدام از این موقعیت‌ها، چگونه است.

وجود مرجع ضمیر

منظور از این مورد، موقعیت‌هایی است که مرجع ضمیر در همان جمله‌ای که ضمیر در آن است یا در جمله‌های قبل از آن قرار دارد. در این موارد ما باید در این جمله‌ها به دنبال کلمه و اسمی باشیم که از لحاظ معنایی و شخص و شمار با ضمیر مطابقت داشته باشد. در مثال‌های زیر، این کار را یاد می‌گیریم.

مثال ۱

در مثال زیر فقط یک جمله داریم و در همان جمله، هم ضمیر و هم مرجع ضمیر وجود دارند. ضمیر جمله زیر، ضمیر پیوسته «-َ ش» است و مرجع آن، کلمه «سهراب» است زیرا از لحاظ معنایی و شخص و شمار (سوم شخص مفرد) با ضمیر «-َ ش» مطابقت دارد.

سهراب پدرش را دید.

مثال ۲

در مثال زیر یک جمله‌ طولانی‌تر داریم اما باز هم، ضمیر و مرجع آن در همین جمله هستند. ضمیر ما در این جمله، «تان» است و مرجع آن نیز «علی و زهرا» هستند. زیرا معنای جمله این است که به علی و زهرا امر داده می‌شود که کتابهایشان را از روی میز بردارند و از لحاظ صیغه نیز، شخص و شمار «علی و زهرا» با ضمیر «تان (دوم شخص جمع)» یکی است.

 علی و زهرا! سریع کتاب‌هایتان را از روی میز بردارید.

مثال ۳

در مثال زیر نیز یک جمله داریم که در آن دو اسم «علی» و «زهرا» قرار دارند. هر دو این اسم‌ها از لحاظ شخص و شمار، می‌توانند مرجع ضمیر «او» باشند اما از لحاظ معنایی، فقط «علی» می‌تواند مرجع این ضمیر باشد زیرا انجام دهنده فعل «کمک کردن» علی است و اگر مرجع ضمیر «او» نیز خود علی بود، دیگر نیازی به آوردن اسم زهرا در جمله نبود. یا اگر علی قرار بود به خودش کمک کند (یعنی مرجع ضمیر، خودش باشد)، به‌جای ضمیر «او»، ضمیر «خودش» می‌آمد.

علی، برادر زهرا، به او کمک می‌کند.

مثال ۴

در مثال زیر دو جمله و سه ضمیر داریم. مرجع ضمیر «مان» در همان جمله اول است، یعنی «من و لیلی» مرجع آن هستند. مرجع ضمیر «ما» در جمله دوم نیز همین دو اسم هستند. مرجع ضمیر «او» در جمله دوم نیز در جمله اول آمده است، مرجع این ضمیر، کلمه «مادرمان» است.

من و لیلی به دیدن مادرمان رفتیم. ما قبل از حرکت، برای او یک دسته‌گل زنبق خریدیم.

چندین پرنده نشسته بر کاشی های ایرانی-مرجع ضمیر چیست

عدم وجود مرجع ضمیر

ممکن است با جمله‌ها یا اشعاری روبه‌رو شویم که مرجع ضمایر آن‌ها نه در جمله خود ضمیر و نه در جمله‌های قبلش است. در چنین حالتی نباید گمان کنیم که ضمیر ما، مرجع ندارد، زیرا هر ضمیر به‌جای یک اسم به کار می‌رود پس نمی‌تواند مرجع نداشته باشد. درواقع در این موقعیت‌ها، مرجع ضمیر ما پنهان است و در این مواقع باید باز هم با توجه به معنا یا شخص و شمار، مرجع ضمیر را پیدا کنیم. در مثال‌های زیر با روش این کار بیشتر آشنا می شوید.

مثال ۱

در جمله زیر هیچ کلمه یا اسمی نداریم که بتواند مرجع ضمیر منفصل «او» باشد. اما از نظر معنایی می‌دانیم که ما همه آفریده خدا هستیم بنابراین مرجع ضمیر در این جمله، «خدا» است.

ما همه آفریده او هستیم.

مثال ۲

در جمله زیر نیز برای ضمیر متصل «-َ م» مرجعی آورده نشده‌است و از نظر معنایی نیز بر شخص خاصی دلالت نمی‌کند، بنابراین می‌توانیم بگوییم هر اسمی با صیغه اول شخص مفرد، می‌تواند مرجع این ضمیر باشد.

اگر به حرف‌هایم گوش می‌دادی اینطور نمی‌شد.

مثال ۳

در بیت زیر واژه‌ای نیست که بتواند مرجع ضمایر «-َ ش» و «او» باشد اما به لحاظ معنایی، متوجه می‌شویم که مرجع آن‌ها، «معشوق» است زیرا مضمون بیت درباره عشق است و شاعر درباره آستین و عشق معشوقش صحبت می‌کند.

چو جان در آستینش شد دلاویز
علم زد عشق او چون آتش تیز
(عطار)

نقاشی گل های رنگارنگ ایرانی

تمرین مرجع ضمیر

حالا که یاد گرفتیم مرجع ضمیر چیست و باید چه‌طور آن را تشخیص دهیم، با پاسخ دادن به پرسش‌های چهارگزینه‌ای زیر، می‌توانید میزان یادگیری خود را از این مطلب بسنجید. برای جواب دادن کافی است که روی گزینه صحیح مورد نظرتان کلیک کنید و با زدن گزینه «مشاهده جواب» پاسخ درست را ببینید. در ضمن هر پاسخ درست یک امتیاز دارد و بعد از پاسخ به تمام سؤالات با زدن گزینه «دریافت جواب آزمون» امتیاز خود را می‌بینید.

۱. در کدام گزینه ضمیر داریم؟

برای کودک، قصه‌ای را تعریف کن که بفهمد.

او پسر خوبی است.

وقت خوبی برای سفر است.

۲. مرجع ضمیر کدام‌یک از گزینه‌های زیر صحیح نیست؟

زهرا کتابش را به من داد. : زهرا

علی و برادرش به خانه پدربزرگشان رفتند. : علی / علی و برادرش

ستاره! مادر، داستان سفرت را تعریف کرد. : ستاره

امیر یک خواهر دارد که نام او مریم است. : امیر

۳. در شناسایی مرجع ضمیر، کدام گزینه نادرست است؟

مرجع ضمیر می‌تواند آشکار یا پنهان باشد. 

ممکن است که برخی از ضمایر، مرجع ضمیر نداشته باشند.

ضمیر و مرجعش باید در صیغه با هم مطابقت داشته باشند.

مرجع ضمیر باید از نظر معنایی متناسب با جایگاهی باشد که ضمیر در جمله دارد.

۴. در این جمله چند ضمیر داریم و آیا مرجع آن‌ها در این جمله هست یا خیر؟ «دوقلوهایی که مادرشان، به مهد کودک می‌آوردشان را دیدی؟» 

دو ضمیر ، مرجع هر دو ضمیر در جمله قرار دارد.

دو ضمیر ، مرجع ضمیر اول در جمله قرار دارد.

یک ضمیر ، مرجع ضمیر در جمله قرار دارد.

دو ضمیر ، مرجع ضمیر دوم در جمله قرار دارد.

۵. در جمله «کتاب‌هایمان را از پیک تحویل گرفتیم.» مرجع ضمیر، چه وضعیتی دارد؟

مرجع ضمیر در همین جمله است.

مرجع این ضمیر پنهان است و هر اسمی که بر اول شخص جمع دلالت کند، می‌تواند مرجعش باشد.

باید مرجع ضمیر را در جمله‌های قبلی پیدا کنیم.

ضمیر این جمله، مرجع ندارد.

۶. مرجع ضمیر «او» در عبارت «بچه‌ خواهرم همراه با او به دیدن ما آمد.» کدام گزینه است؟

هر فردی با صیغه سوم شخص مفرد، می‌تواند مرجع این ضمیر باشد. 

مرجع این ضمیر در این جمله نیست.

۷. مرجع ضمیر در کدام گزینه نادرست است؟

مخلوقاتش را ببین! : خداوند

احمد! داستان گفتنت را تمام کن! : داستان

چرا با ما نیامدی؟ : اول شخص جمع

از نگاهشان پیدا بود که غریبه‌اند. : سوم شخص جمع

۸. مرجع ضمیر «آن‌ها» در جمله «دوستان سهراب و تهمینه به خانه ما آمدند و مادرم با آن‌ها آشنا شد.» کدام یک از گزینه‌های زیر است؟

دوستان سهراب و تهمینه

مرجع این ضمیر، پنهان است.

سهراب و تهمینه

هر اسمی در صیغه سوم شخص جمع

۹. نقش دستوری مرجع ضمیر «-َ ش» در جمله «او کتابش را به دوستش قرض داد.» در کدام گزینه آمده است؟

۱۰. مرجع ضمیر گستته موجود در این عبارت را از بین گزینه‌های زیر انتخاب کنید. «من و مادرم می‌خواستیم به همه‌جای وطن سفر کنیم. اما او نتوانست بیاید.»

هر اسمی در صیغه سوم شخص مفرد

 

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس با مثال‌های مختلفی یاد گرفتیم که مرجع ضمیر چیست و چگونه می‌توانیم آن را در موقعیت‌های مختلف، تشخیص دهیم. در انتها نیز سؤال‌های چهارگزینه‌ای طرح کردیم تا با استفاده از آن‌ها میزان یادگیری خود را از مبحث مرجع ضمیر، بسنجید.

فاطمه نصیری

فاطمه نصیری فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، گرایش نظریه و نقد ادبی، است و در حال حاضر مطالب آموزشی ادبیات فارسی مجله فرادرس را می‌نویسد.


source

توسط expressjs