1
هواپیماهای تجاری اقدامات احتیاطی گستردهای برای ایمن نگه داشتن مسافران و جلوگیری از حوادث در حین پرواز انجام میدهند. خلبانان موظف هستند قبل از هر پرواز، بررسیهای سلامت دقیقی انجام دهند و خود را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که برای پرواز مناسب هستند. اگر یک خلبان در حین پرواز بیمار شود، خلبان دیگر کنترل کامل هواپیما را در دست میگیرد و در صورت نیاز پشتیبانی پزشکی از راه دور هماهنگ میشود.
خلبانان هواپیماهای غولپیکر با وزن حدود ۹۰۰ هزار پوند و صدها مسافر را هدایت میکنند، اما این به معنای ابرانسان بودن آنها نیست. مانند همه ما، سیستم ایمنی بدنشان گاهی دچار مشکل میشود. اگرچه بیمار شدن یا آسیب دیدن خلبان در حین کار نادر است، اما غیرممکن نیست و در موارد نادر، خلبان در حین پرواز فوت میکند. بهعنوان مثال، سال گذشته یک پرواز ترکیش ایرلاینز از سیاتل به استانبول مجبور شد در نیویورک فرود اضطراری کند، زیرا خلبان ۵۹ ساله آن چند ساعت پس از آغاز پرواز ۱۲ ساعته دچار حمله قلبی شد و فوت کرد. خوشبختانه چنین حوادثی به ندرت منجر به تصادف یا تأثیر بر مسافران میشود.
اقدامات پیشگیرانه
اکثر خلبانان بیمار به پرواز نمیرسند، زیرا قبل از هر پرواز ارزیابی «آمادگی برای پرواز» انجام میدهند. آدام کوهن، کاپیتان SkyWest Airlines، توضیح میدهد: «قبل از هر پرواز خودمان را بررسی میکنیم تا مطمئن شویم آماده هستیم.»
چکلیست سلامت پیش از پرواز FAA به نام IMSAFE شناخته میشود که حروف آن به ترتیب بیماری، دارو، استرس، الکل، خستگی و احساسات را نشان میدهد. اگر خلبان در هر یک از این موارد ۱۰۰٪ احساس آمادگی نکند یا تحت تأثیر دارو یا الکل باشد، باید از پرواز خودداری کند و پزشک خود را مطلع سازد.
همچنین برای هدایت هواپیماهای تجاری با بیش از شش مسافر، خلبانان باید گواهی پزشکی معتبر از یک معاینهکننده رسمی هوانوردی دریافت کنند که سلامت جسمی و روانی آنها را تضمین میکند. این گواهی بسته به سن خلبان، ۶ تا ۱۲ ماه اعتبار دارد و خلبانان باید به صورت منظم توسط پزشک معاینه شوند.
اگر خلبان در حین پرواز بیمار شود چه اتفاقی میافتد؟
با وجود تلاشهای FAA و خطوط هوایی برای اطمینان از سلامت خلبانان، آنها گاهی در حین پرواز بیمار میشوند. با این حال، این لزوماً به معنای وضعیت اضطراری نیست. راک سدی، خلبان و رابط Cirrus Aviation Services میگوید: «اگر یک خلبان در حین پرواز بیمار یا ناتوان شود، خلبان دیگر کاملاً واجد شرایط است که کنترل هواپیما را در دست گیرد و آن را به شکلی ایمن هدایت کند.»
در هر پرواز تجاری حداقل دو خلبان آموزشدیده حضور دارند و در مسیرهای طولانی، گاهی خلبان ذخیره نیز موجود است. علاوه بر این، مهمانداران آموزش دیدهاند تا در موارد اورژانسی پزشکی کمک کنند. به علاوه، هواپیماهای آمریکایی موظف هستند از دستگاه دفیبریلاتور خودکار تأیید شده توسط FDA و کیت کمکهای اولیه همراه با داروهای خاص برای اورژانس پزشکی برخوردار باشند.
خلبانها همچنین به خدمات ۲۴ ساعتهای مانند MedLink دسترسی دارند که آنها را با پزشکان اورژانس از طریق تلفن، ماهواره یا رادیو مرتبط میکند. اگر خلبان بیمار شدیداً نیازمند مراقبت باشد، پزشک راهنمایی میکند که پرواز به نزدیکترین فرودگاه مناسب منحرف شود تا خلبان بیمار درمان شود.
داوطلبان از بین مسافران
بسیاری از مسافران تجربهای داشتهاند که خدمه در مواقع اورژانسی از پزشکان یا پرستاران بین مسافران درخواست کمک میکنند. این موضوع به طور قانونی توسط Aviation Medical Assistance Act سال ۱۹۹۸ پشتیبانی میشود و دارای بخشی است که طبق آن، پزشکان داوطلب در پروازهای داخلی آمریکا از شکایت قانونی در ارائه مراقبت پزشکی با حسن نیت در شرایط اضطراری مصون هستند.
این قانون تنها برای پروازهای داخلی آمریکا اعمال میشود و ممکن است پروازهای بینالمللی را پوشش ندهد. همچنین مصرف الکل میتواند موجب صلب مسئولیت شود. در نهایت تصمیم برای کمک به وضعیت اورژانسی با خود مسافر است، بنابراین قبل از سفر قوانین را مطالعه کنید.
منبع travelandleisuresource