در روزهای سخت و پرالتهاب جنگ دوازدهروزه، در حالی که بسیاری از جنبههای زندگی مردم ایران دستخوش تغییر شده بود، فرادرس تصمیم گرفت با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی خود، سهمی در ایجاد امید و همبستگی ایفا کند. در اینجا بود که از تاریخ ۲ تیر ۱۴۰۴، طرح «آموزش و امید» آغاز شد. طرحی که در آن هر فرد میتوانست به انتخاب خود، یک آموزش ارزشمند را به صورت کاملاً رایگان دریافت کند. البته این امکان تا انتهای شهریور هم ادامه خواهد داشت. هدف اصلی فرادرس از این طرح، فراتر از ارائه رایگان آموزش بود و بیشتر به دنبال ساخت فضایی برای همبستگی و ایجاد امید بودیم.

در همین روزها و در میان یکی از جلسات روزانه، دکتر سیّد مصطفی کلامی، همبنیانگذار فرادرس، در پیام خود به همکاران تأکید کرد: «ما امروز بیش از هر زمان دیگری به این امید و همبستگی نیاز داریم. تا زمانی که پرچم یادگیری در اهتزاز است، نشانهای برای ادامه زندگی و آیندهای روشن وجود دارد.». از اینرو، در ادامه، اطلاعاتی کلی از این طرح را که مراحل بعدی آن همچنان ادامه دارند، برای مخاطبان مجله فرادرس آوردهایم.
آمار و ارقام طرح «آموزش و امید»
نگاهی به آمار این طرح، ابعاد شگفتانگیزی از استقبال کاربران را نشان میدهد و در فهرست زیر به آنها اشاره شده است.
- ارزش کل آموزشهای ارائهشده: ۳۳۷,۵۳۲,۱۸۱,۰۰۰ تومان
- تعداد کاربران یکتا: بیش از ۳۱۵ هزار نفر
- ساعت آموزش رایگان دریافتشده: ۲,۳۴۶,۷۰۳ ساعت (به طور میانگین ۷٫۵ ساعت برای هر نفر)
- تعداد آموزشهای منحصربهفرد: ۶,۱۵۹ عنوان
این اعداد نه تنها نشاندهنده گستردگی طرح، بلکه بازتابی از اشتیاق جامعه به یادگیری، حتی در سختترین شرایط هستند.

پرطرفدارترین حوزههای آموزشی منتخب
تحلیل دادههای این کمپین نشان میدهد که انتخابهای کاربران، آینهای از نیازهای واقعی و اولویتهای جامعه در بحران است. در میان بیش از شش هزار آموزش مختلف، ده دستهبندی برتر به شرح زیر بودند:
- برنامهنویسی: (۴۶,۵۶۴ انتخاب)
- زبانهای برنامهنویسی: (۳۹,۲۷۶ انتخاب)
- آموزشهای عمومی: (۳۲,۷۰۱ انتخاب)
- مهندسی برق: (۲۹,۱۵۰ انتخاب)
- مهندسی مکانیک: (۲۸,۶۸۰ انتخاب)
- زبان: (۲۸,۳۸۴ انتخاب)
- پایتون: (۲۷,۵۴۱ انتخاب)
- مهندسی عمران: (۲۲,۹۸۲ انتخاب)
- طراحی گرافیکی: (۲۱,۱۳۶ انتخاب)
- مهندسی کامپیوتر: (۲۰,۵۲۹ انتخاب)
تحلیل مهم در بحران جنگ
این آمار، سه نکته مهم را آشکار میسازد که بررسی آنها خالی از لطف نیست.
- غلبه مهارتهای فنی: بیش از نیمی از انتخابها به حوزههای برنامهنویسی و مهندسی اختصاص یافته است. این گرایش نشان میدهد که در روزهای دشوار، مهارتهای کاربردی و فنی برای آینده شغلی همچنان اولویت اصلی جامعه ایرانی است.
- اهمیت مهارتهای عمومی: قرار گرفتن «آموزشهای عمومی» در رتبه سوم، اهمیت مهارتهای نرم و بینرشتهای را برجسته میکند. چراکه یادگیری این مهارتها در هر شرایطی و برای هر فردی سودمند هستند.
- توجه به نیازهای روز: انتخاب گسترده در حوزههای «زبان»، «پایتون» و «طراحی گرافیکی»، نیاز همزمان به ابزارهای ارتباطی، مهارتهای دیجیتال و خلاقیت در جامعه را نشان میدهد.
در مجموع، این دادهها یک پیام مهم را به ما میدهند:
در شرایط بحرانی، کاربران به دنبال سرگرمیهای کوتاهمدت نبودند، بلکه به سمت آموزشهای کاربردی و آیندهساز گرایش داشتند.
از این انتخابها میتوان اطلاعات مهمی برای تحلیل رفتار آموزشی جامعه در شرایط ویژه بهدست آورد.
اهتزاز پرچم امید، هدفی فراتر از اعداد
اگرچه آمارها ابعاد طرح را به خوبی نشان میدهند، اما پیام اصلی فرادرس فراتر از این ارقام است. پیام از این قرار است که یادگیری میتواند در سختترین روزها، نقش یک پرچم امید را ایفا کند. با وجود همه محدودیتها، صدها هزار نفر از این فرصت استفاده کردند. این استقبال گسترده نشان میدهد که مردم ایران حتی در دل بحران، به دنبال رشد، یادگیری و ساختن آیندهای روشنتر هستند. طرح «آموزش و امید» تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و فرادرس امیدوار است این حرکت کوچک، سهمی در ایجاد انگیزه، همبستگی و امید برای جامعه داشته باشد.

«سهیل بحرکاظمی» دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. به عکاسی و شیمی آلی علاقه دارد و تا امروز تولید مطالب متنوعی از مجله فرادرس را در حوزههای شیمی، هنر و بازاریابی به عهده داشته است. او اکنون به عنوان دبیر ارشد مجله علمی-آموزشی فرادرس فعالیت میکند.
source