14 شهریور 1404 ساعت 14:21
نسخه دندهای سدان شاهین پلاس سایپا بهزودی وارد بازار خواهد شد و همین موضوع سبب شده تا قیمت حدودی آن مشخص شود.
شرکت سایپا برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود، در پی عرضه قریبالوقوع نسخه دندهای سدان محبوب شاهین پلاس به بازار خودرو کشور است. تاکنون شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک عرضه شده بود که با امکانات رفاهی و ایمنی ارتقاءیافته خود توانسته بود جایگاه خوبی در بازار نیز پیدا کند. اما معرفی نسخه دندهای، نه تنها به تقویت جایگاه این مدل در میان گزینههای خانوادگی کمک میکند، بلکه به سایپا اجازه میدهد تا سهم بیشتری از بازار فعلی خودرو را به خود اختصاص دهد. با عنایت به آخرین اخبار خودرو، پیش از عرضه این مدل به بازار، قیمت احتمالی شاهین پلاس دندهای اعلام شده است. در ادامه به بررسی قیمت و مشخصات این سدان میپردازیم.
تخمین قیمت شاهین پلاس دندهای
با ورود شاهین G به عنوان نخستین سدان ملی سایپا، این خودرو در کانون انتقادات بسیاری قرار گرفت؛ اصلیترین گلایه استفاده از قوای محرکه قدیمی با پیشرانه ۸ سوپاپ توربو بود که بسیاری آن را با روح یک سدان مدرن ناسازگار میدانستند. سرانجام، سایپا با درک این ایراد و نیاز به بهروزرسانی از شاهین پلاس رونمایی کرد. این نسخه با بهرهگیری از یک پیشرانه کاملاً جدید و مدرنتر، و همچنین سیستم انتقال قدرت اتوماتیک AT، به سرعت راه خود را به بازار باز کرد. هدف از این تغییر، نه تنها رفع نقص قوای محرکه، بلکه ارتقاء سطح رفاهی و ایمنی خودرو و تطابق بیشتر با انتظارات مصرفکنندگان از یک خودرو خانوادگی امروزی بود.
پس از موفقیت نسبی نسخه شاهین پلاس اتوماتیک، اکنون سایپا به سراغ توسعه و تولید نسخه دندهای این خودرو رفته است. در شرایطی که بسیاری از خودروسازان به سمت حذف گیربکس دستی از سبد محصولات خود پیش میروند، سایپا با عرضه شاهین پلاس دندهای سعی دارد یک فضای رقابتی جدید برای خود ایجاد کند.
طبق اطلاعات منتشر شده، کلیه تأییدیههای لازم برای عرضه نسخه دندهای شاهین پلاس اخذ شده و این خودرو در آستانه ورود رسمی به بازار قرار دارد. اما نکته قابل توجه، قیمتگذاری این محصول است. شنیدهها حاکی از آن است که شاهین پلاس دندهای قرار است با قیمتی در محدوده ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش برسد. شاهین پلاس دندهای با این برچسب قیمتی، عنوان گرانترین محصول دندهای سایپا را به خود اختصاص خواهد داد.
انتظار میرود شاهین پلاس دندهای در نیمه دوم سال جاری، به صورت رسمی به سبد محصولات سایپا اضافه شود. نکته جالب توجه، همعرضی و رقابت احتمالی این خودرو با محصولاتی نظیر پارس نوآ خواهد بود. شاهین پلاس دندهای میتواند به عنوان یک گزینه جدی در برابر رقبای خود ظاهر شود و با ارائه امکانات و قوای محرکه بهروزتر سهم قابل توجهی از بازار سدانهای خانوادگی را به خود اختصاص دهد.
مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس
قلب تپنده شاهین پلاس دندهای همانند برادر اتوماتیک خود، پیشرانه بهینه ME16 است. این پیشرانه در واقع نسخه بومیسازی شده و ارتقاء یافته از موتور EC5 گروه PSA (پژو-سیتروئن) محسوب میشود. شاید نام ME16 در ابتدا غریب به نظر برسد، اما با کمی دقت و بررسی فنی متوجه میشویم که ساختار و عملکرد آن همان پیشرانه TU5 پلاس است که سالها در خودروهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده است.
این پیشرانه ۱.۶ لیتری، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه، توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر را دارد. در حالی که شاهین پلاس اتوماتیک از یک گیربکس خودکار بهره میبرد، در نسخه دندهای شاهد حضور یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی هستیم. جالب اینجاست که این جعبهدنده با همین مشخصات، در خودرو پارس نوآ (همان ال ۹۰ ایرانیشده) نیز به کار گرفته شده است.
در بخش سیستم تعلیق، شاهین پلاس دندهای از ترکیب امتحانشده و کارآمدی بهره میبرد. در محور جلو، شاهد استفاده از سیستم تعلیق مکفرسون هستیم. در محور عقب نیز، سیستم تعلیق نیمه مستقل وظیفه پایداری و راحتی سرنشینان را بر عهده دارد. در مورد یکی از مهمترین فاکتورها برای خریداران، یعنی مصرف سوخت ترکیبی فعلاً باید منتظر اعلام رسمی مشخصات توسط سایپا باشیم. اما با توجه به ماهیت تنفس طبیعی پیشرانه ME16 و استفاده از گیربکس دستی که عموماً بهینهتر عمل میکند، انتظار میرود که شاهین پلاس دندهای بتواند ارقام قابل قبولی را در زمینه مصرف سوخت به ثبت برساند.
امکانات رفاهی و ایمنی
یکی از نقاط قوت شاهین پلاس دندهای، بهرهگیری آن از امکانات رفاهی و ایمنی نسخه اتوماتیک است. از جمله این امکانات میتوان به فرمان کمکی برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سانروف برقی، آنتن کوسهای، تریم داخلی چرم مصنوعی، آینههای تاشو برقی و گرمکن صندلیهای جلو اشاره کرد.
در حوزه فناوری و ایمنی نیز سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESC/ESP)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، دو کیسه هوای ایمنی، سنسور پارک و دوربین دندهعقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید با قابلیتهای چندرسانهای و امکان اتصال به گوشی هوشمند در این خودرو تعبیه شده است. در نسخه دندهای از حالتهای رانندگی اسپرت و برفی و همچنین تیپ ترونیک جعبه دنده خبری نخواهد بود چراکه این موارد تنها در گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند.
استراتژی سایپا برای عرضه نسخه دندهای و اتوماتیک
نکته حائز اهمیت در مورد شاهین پلاس دندهای، بحث قیمتگذاری آن است. در حال حاضر قیمت کارخانهای نسخه اتوماتیک شاهین پلاس حدود ۹۷۵ میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به روندهای بازار و استراتژی خودروسازان برای حفظ فاصله منطقی بین نسخههای مختلف یک مدل، کاملاً منطقی است که با گذشت زمان و افزایش احتمالی قیمتها، قیمت کارخانهای نسخه اتوماتیک به محدوده ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد. این افزایش قیمت در نسخه اتوماتیک فضای لازم را برای قیمتگذاری رقابتی نسخه دندهای فراهم خواهد کرد تا این دو مدل بازار هدف متفاوتی داشته باشند و تداخلی در فروش یکدیگر ایجاد نکنند.
source