30 مرداد 1404 ساعت 10:26
موتورسواری با موتورسیکلتهای بزرگ و قدرتمند، لذت بخشتر است، اما آیا راندن مدلهای بزرگ و غول پیکر دشوارتر است؟
قطع به یقین دوست ندارید فرزند شما که تجربه رانندگی ندارد، سوار یک شاسی بلند تنومند و بزرگ مثل تویوتا لندکروزر شود، اما آیا عاقلانه است که یک موتور بزرگ و غول پیکر را به او بدهید تا رانندگی کند؟ به همان اندازه که فرضیه اول اشتباه به نظر میرسد، دومی هم نادرست است. موتورسیکلتهای بزرگ معمولا سنگین وزن هستند و اگر فضای کمی پیش رو داشته باشید، برایتان مشکل و دردسر درست میکنند.
راندن موتورسیکلت های بزرگ سخت است؟
علاوه بر این، موتورسیکلتهای تنومند، ارتفاع زین بالاتری نسبت به مدلهای کوچکتر دارند و این موضوع میتواند چالشهای متعددی برای افراد کوتاه قد ایجاد کند. همچنین در صورتی که موتورسیکلت واژگون شود، سرپا کردن آن و سوار شدن سخت و دشوار میشود. با این حال، موتورسیکلتهای بزرگ و سنگین، مزایای زیادی دارند، اما برای اینکه سوار آنها شوید باید مهارت بیشتری کسب کنید.
بیایید برای درک بهتر اندازهها، دو موتورسیکلت از یک سری را با هم مقایسه کنیم: یاماها R3 و یاماها R1. مدل کوچکتر یعنی R3 یکی از چندین گزینه سبک یاماهاست که برای مبتدیان بسیار مناسب است. این موتورسیکلت تنها 169 کیلوگرم وزن دارد و به قدری سبک به حساب میآید که میتواند به آسانی از فضاهای باریک و محدود عبور کند و کنترل پذیری خوبی از خود نشان دهد. همچنین در صورتی که بخواهید آن را از روی زمین بلند کنید، کار سختی نخواهد بود.
در مقابل، یاماها R1 که یکی از پیشتازان این برند محسوب میشود، به طور قابل توجهی بزرگتر است. این موتورسیکلت 203 کیلوگرم وزن دارد که حدود 20 درصد بیشتر از R3 است و همین موضوع کنترل آن را در سرعتهای پایین دشوارتر میکند. همچنین ارتفاع زین R1 معادل 85 سانتی متر است، در حالی که ارتفاع زین R3 تنها 76 سانتی متر خواهد بود؛ بنابراین، قرار دادن پاها روی زمین هنگام توقف، برای راکبان قدکوتاه در R1 سختتر خواهد بود.

یاماها R3
هنگام سوار شدن بر موتورسیکلتهای بزرگ احتیاط کنید
علاوه بر بزرگتر بودن و سختی کنترل در سرعتهای پایین، باید با احتیاط بیشتری سوار موتورسیکلتهایی شوید که قدرتمندتر هستند. چنین مدلهایی به خاطر حجم موتور بالاتری که دارند، شتاب فوق العاده سریعتری خواهند داشت و قطع به یقین تجربه رانندگی با آنها لذت بخشتر است. اما اگر از سیستمهای کمکی استفاده نکنید، بیشک با دردسرهای بزرگی مواجه خواهید شد. برای مثال موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-4R قادر به تولید 56 اسب بخار قدرت است.
اما برادر بزرگتر این موتورسیکلت، یعنی ZX-10R که مختص پیست طراحی شده، میتواند 196 اسب بخار قدرت و 83.9 پوند فوت گشتاور تولید کند که چهار برابر بیشتر از مدل کوچکتر است. برای درک بهتر، تصور کنید که هوندا سیویک 200 اسبی، ناگهان 600 اسب بخار قدرت تولید کند و اینجاست که کنترل از دست راننده خارج خواهد شد.

یاماها R1
البته نباید این گونه تصور شود که همه چیز راجع به موتورسیکلتهای بزرگ منفی و تاریک است. به لطف فناوریهای مدرن، امروزه قابلیتهای مهمی مثل دریچه گاز به آنها کمک میکند تا رام صاحبان شوند. علاوه بر این، مدلهای بزرگتر و قدرتمندتر، معمولا مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری هستند و میتوانند آسایش و رفاه بیشتری برای رانندگان فراهم کنند.
برای مثال، هوندا گلد وینگ در خط تولید هوندا اوج راحتی و آسایش را برای شما به ارمغان میآورد و امکاناتی همچون گرمکن دستهها، صندلی گرم شونده، شیشه جلوی برقی قابل تنظیم و کروز کنترل را ارائه میدهد. مجموع این ویژگیها میتواند سفرهای طولانی مدت را بسیار دلپذیرتر کند. البته این موتورسیکلت نزدیک به 900 پوند وزن دارد؛ بنابراین، مدیریت چنین غولی بیشتر مناسب افراد باتجربه است.
source