واحد خبر mobile.ir : مجموعه Meta Platforms در روز چهارشنبه 30 جولای سال جاری میلادی (8 مرداد 1404) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2025 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، متا در فصل گذشته درآمدی نزدیک به 47.52 میلیارد دلار را به ثبت رسانده که با 22 درصد رشد سالانه، از پیش‌بینی 44.80 میلیارد دلاری تحلیل‌گران فراتر رفته است. عایدی هر سهم (EPS) این شرکت نیز با 38 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته، بیش از برآورد 5.92 دلاری کارشناسان بوده و 7.14 دلار گزارش شده است. سود خالص متا نیز در فاصله آوریل تا ژوئن امسال به 18.34 میلیارد دلار رسیده است که از رشد سالانه 36 درصدی حکایت دارد.

«ابرهوش شخصی» یا superintelligence یکی از کلیدواژه‌های اصلی این گزارش محسوب می‌شود و مدیر عامل متا همسو با ارائه نتایج مالی شرکت، در ویدئویی به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخته است. اگر چه زاکربرگ به اپلیکیشن یا محصول خاصی که نمایانگر دیدگاه او باشد اشاره نکرده، اما بر این باور است که این فناوری پیشرفته باید به جای خودکارسازی و کارایی برای «توانمندسازی شخصی» مورد استفاده قرار گیرد. از نگاه او، «ابرهوش شخصی افراد را توانمند می‌سازد تا خلاق‌تر باشند، فرهنگ و جوامع را توسعه دهند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و زندگی پربارتری داشته باشند.»

مدیر عامل متا در ادامه به ظهور نشانه‌هایی از بهبود در سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت اشاره کرده که با وجود کندی، روندی رو به رشد دارد. او افزوده است «توسعه superintelligence که ما آن را به عنوان هوش مصنوعی فراتر از هوش انسانی تعریف می‌کنیم، حالا در دسترس قرار دارد.»

متا سومین شرکت بزرگ فناوری به حساب می‌آید که در هفته اخیر نتایج مالی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2025 را گزارش کرده است. مطابق این گزارش، درآمد کمپانی آمریکایی از تبلیغات در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2025 به ۴۶.۵۶ میلیارد دلار رسیده و فراتر از پیش‌بینی 43.97 میلیارد دلاری وال استریت بوده است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، ضمن اظهار رضایت از عملکرد شرکت در سه‌ماهه اخیر، اعلام کرد که فناوری هوش مصنوعی توانسته «کارایی و بازدهی سیستم تبلیغات ما را در سطوح مختلف ارتقاء دهد.»

گفتنی است که متا به‌تازگی یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی را در مجموعه +Advantage خود معرفی کرده است که عکس را به ویدئو تبدیل می‌کند و امکان ایجاد ویدئوی تبلیغاتی از عکس‌های ثابت را برای بازاریاب‌ها فراهم می‌سازد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که Instagram که Reels آن در زمینه تولید ویدئوهای کوتاه تبلیغاتی با TikTok شرکت ByteDance و YouTube Shorts رقابت می‌کند، قرار است بیش از نیمی از درآمد متا در ایالات متحده آمریکا را در سال جاری به خود اختصاص دهد.

مطابق این گزارش، تعداد کاربران فعال روزانه خانواده اپلیکیشن‌های متا در ژوئن 2025 با 6 درصد رشد سالانه به طور میانگین ۳.۴۸ میلیارد نفر بوده که نه تنها بیش از پیش‌بینی‌ 3.45 میلیارد نفری تحلیل‌گران است، بلکه در مقایسه با 3.43 میلیارد نفر سه‌ماهه گذشته از روندی رو به رشد حکایت دارد.

چشم‌انداز متا برای سه‌ماهه سوم فروشی در حدود 47.5 تا 50.5 میلیارد دلار است که از پیش‌بینی 46.14 میلیارد دلاری وال استریت بیشتر خواهد بود. این شرکت همچنین از هزینه‌های سرمایه‌ای در حدود ۶۶ تا ۷۲ میلیارد دلار برای کل سال 2025 خبر داده که نسبت به تخمین قبلی که رقمی در حدود ۶۴ تا ۷۲ میلیارد دلار بود، تغییر کرده است. در همین راستا سوزان لی (Susan Li)، مدیر مالی متا برای کنترل هزینه‌های سرمایه‌ای رو به افزایش شرکت از «بررسی راهکارهایی به منظور همکاری با شرکای مالی در زمینه توسعه مشترک مراکز داده» خبر داده است.

مدیران متا از هزینه‌های زیرساختی هوش مصنوعی به عنوان نخستین محرک اصلی و هزینه‌های مربوط به جذب نیروی انسانی به عنوان دومین محرک مهم افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت یاد کرده و افزوده‌اند که «این عوامل موجب [افزایش] سالانه نرخ رشد هزینه‌ها در سال ۲۰۲۶ می‌شود که بیش از افزایش هزینه‌ها در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.» موج استخدام متا از ماه ژوئن و زمانی قوت گرفت که شرکت آمریکایی از سرمایه‌گذاری ۱۴.۳ میلیارد دلاری در Scale AI و جذب الکساندر وانگ (Alexandr Wang)، مدیرعامل 28ساله این استارتاپ، به عنوان مدیر ارشد هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌های جدید Meta Superintelligence خبر داد. به گفته منابع خبری، زاکربرگ به دنبال واکنش نه چندان مثبت توسعه‌دهندگان به مدل هوش مصنوعی Llama 4، تصمیم به بازنگری اساسی در استراتژی هوش مصنوعی گرفت تا متا بتواند دوباره به مدار رشد باز گردد. غول فناوری آمریکایی با وجود آن‌که در آوریل امسال چند نسخه از مدل Llama را منتشر کرد، اما بزرگ‌ترین نسخه آن موسوم به Behemoth هنوز ارائه نشده است.

واحد Reality Labs متا که عهده‌دار توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده است، در سه‌ماهه دوم 2025 همچنان زیان‌ده بوده و با وجود فروش 370 میلیون دلاری، با زیان عملیاتی ۴.۵۳ میلیارد دلاری مواجه شده است. مطابق گزارش متا، زیان این بخش اگر چه از پیش‌بینی‌های کارشناسان وال ‌استریت پایین‌تر بود، اما میزان فروش آن هم ضعیف‌تر از برآورد تحلیل‌گران گزارش شده است. هزینه‌ها و مخارج کلی متا نیز در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2025 به ۲۷.۰۸ میلیارد دلار رسید که ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

تعداد کارکنان متا تا روز 30 ژوئن 2025 بالغ بر 75,945 نفر بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین گفتنی است که سهام متا پس از ارائه گزارش مالی سه‌ماهه دوم و نتایج فراتر از پیش‌بینی‌ها، بیش از 11 درصد افزایش یافت.

source

توسط expressjs.ir