26 تیر 1404 ساعت 14:51
گروه فاو با همکاری شرکت فولکس واگن آلمان از نسخه جدید کراس اوور جتا VS7 رونمایی کردند. جتا VS8 با چه مشخصاتی راهی بازار میشود؟
مدتهاست که گروه صنعتی ماموت، دو کراس اوور جذاب جتا VS5 و جتا VS7 را در بازار به فروش میرساند و این رویه همچنان ادامه دارد. اخیرا گروه فاو چین در یک همکاری مشترک با آلمانیهای فولکس واگن، نسخه جدید VS7 را با نام جتا VS8 معرفی کرده که میتواند گزینه محتملی برای ورود به بازار خودرو ایران باشد.
گروه خودروسازی فاو از سرزمین چین مدت زیادی است که با همکاری شرکت بزرگ فولکس واگن آلمان، برند جذاب جتا را راه اندازی کرده است. خودروهایی که تحت برند جتا تولید میشوند، از پلتفرم محصولات فولکس واگن آلمان بهره میبرند. علیرغم وجوه اشتراک خودروهای جتا با محصولات آلمانیها، نشان رسمی این شرکت اروپایی بر سر آن نیست.
جتا VS8 با موتور و گیربکس فولکس واگن
همکاری چشم بادامیهای چینی و شرکت فولکس واگن بیش از سه دهه است که تدوام دارد و همچنان با قدرت و سرعت جلو میرود. سهم شرکت فولکس واگن از این شرکت در حال حاضر 40 درصد و سهم گروه خودروسازی فاو، 60 درصد است. در نتیجه همین همکاری گسترده بوده که محصولات دیگری مثل اشکودا و آئودی هم به بازار راه پیدا کردهاند.
دقیقا از سال 2011 میلادی تا به امروز، گروه فاو به طور میانگین سالی 1 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در چین تولید کرده است. این آمار جایگاه صنعت خودرو چین و به ویژه گروه صنعتی فاو را در آسیا و منطقه نشان میدهند. در بازار ایران، شرکت ماموت نمایندگی عرضه خودروهای برند جتا از گروه خودروسازی فاو را بر عهده دارد.
همانطور که پیش از این گفتیم، تا به امروز دو خودرو شاسی بلند جتا وی اس 5 و وی اس 7 از این برند مشترک به بازار وارد شده و در دسترس خریداران قرار گرفتهاند. با این اوصاف که فاو – فولکس واگن از مدل جدید VS8 رونمایی به عمل آوردهاند، میتوان انتظار داشت که گروه صنعتی ماموت به زودی دست به کار شود و از این کراس اوور مدرن رونمایی کند.
طراحی ظاهری
جتا VS8 را می توان نسخه ارتقایافته VS7 دانست که حالا با تغییرات جدید به میدان آمده است. این خودرو با طول 4629 میلی متر، عرض 1851 میلی متر، ارتفاع 1624 میلی متر و فاصله محوری 2731 میلی متر، از نظر ابعاد تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد، اما در طراحی ظاهری، VS8 مدرنتر از VS7 ظاهر شده است.
در نمای جلو، چراغهای اصلی با فرم تهاجمی و گرافیک اسپرت، شخصیت تازهای به VS8 بخشیدهاند. این طراحی باعث شده تا خودرو ظاهری پویا و به روز داشته باشد که نگاه بیننده را جذب میکند. در مجموع، گروه خودروسازی فاو تلاش کرده تا با حفظ ساختار قبلی، ظاهری جذابتر برای این شاسی بلند جدید ارائه دهد.
بدنه VS8 با خطوط حجم دهی مناسب و تناسب قابل قبول، حس قدرت و پویایی را به خوبی منتقل میکند. با وجود این که این مدل هنوز فاصلهای با استانداردهای جهانی دارد، اما در کلاس کراس اوورهای چینی، انتظارات بازار را به خوبی برآورده میسازد. این خودرو میتواند انتخاب مناسبی برای خریدارانی باشد که طراحی بهروز را در کنار ابعاد مناسب میخواهند.
فضای کابین
در فضای کابین هم تغییراتی در طراحی جتا VS8 ایجاد شده تا ظاهر داخلی آن، هماهنگ با سبک مدرن و امروزی باشد. استفاده از نمایشگر بزرگ که به صورت جدا از داشبورد نصب شده، نمایی پیشرفته به محیط داخلی بخشیده است. صندلیهای چرم همراه با تودریهایی با دوخت هماهنگ، حس راحتی و کیفیت را به کابین VS8 اضافه کردهاند. فرمان اسپرت D شکل در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایی مدرنتر نسبت به مدل VS7 ارائه میدهد.
وجود امکاناتی مثل شارژر بیسیم و طراحی دقیق جزئیات داخلی، نشان دهنده تلاش این برند برای ارتقای کیفیت است. مجموعهای از فناوریهای کاربردی و طراحی هوشمندانه، جتا VS8 را در میان کراس اوورهای چینی همرده، یک سر و گردن بالاتر قرار داده است. این خودرو اکنون به خوبی با توقعات مشتریان مدرن هماهنگ شده است.
قوای فنی
در سینه جتا VS8 یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ قرار گرفته که میتواند در شرایط ایده آل، 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را از با وزن حدودی 1.5 تنی به چرخها انتقال دهد. این خودرو براساس پلتفرم MQB تولید شده و سیستم تعلیق محور عقب آن از نوع چنداتصالی است. به نظر میرسد که وی اس 8 برای رسیدن به شتاب 100 کیلومتر، نیاز به 11 ثانیه زمان دارد.
به لحاظ فنی، ظاهری و آپشنهای رفاهی و ایمنی، جتا VS8 هیچ گونه برتری خاصی نسبت به سایر کراس اوورهای چینی ندارد، اما اگر براساس آنچه اعلام شده با قیمت 15 تا 18 هزار دلار عرضه گردد، میتوان امیدوار بود که بتواند یک رقابت جدی با رقبایش داشته باشد. رقیب اصلی این کراس اوور در ایران، فونیکس تیگو 7 مدیران خودرو است.
source