آمریکاییها پس از سالهای سال، قصد سفر به ماه را دارند، اما این بار آپولو وجود ندارد و ماه نورد سرنشین دار عقاب – Eagle Lunar LTV ستون اصلی این ماموریت خواهد بود.
بشریت در حال بازگشت به ماه است و این اتفاق زودتر از آنچه تصور میشود رخ خواهد داد. اما برای انجام هرگونه فعالیت مهم در آنجا، به همان زیرساختی نیاز دارید که در زمین دارید، این یعنی به کامیون نیاز دارید. یا به طور دقیقتر، به ماه نورد سرنشین دار، نه یک کپی از وسیله نقلیه کوچک ماه نورد (LRV) متعلق به 60 سال پیش. امروزه، ما میتوانیم بسیار بهتر عمل کنیم. اما این وسیله چطور عمل میکند و چه مشخصاتی خواهد داشت؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
معرفی کامیون فضایی ماه نورد عقاب آمریکا
فقط کافی است از جاستین سایروس، بنیانگذار و مدیرعامل Lunar Outpost، تیم طراحی پشت وسیله نقلیه جدید سطح ماه (LTV) بپرسید. اما میتوانید آن را به اختصار عقاب بنامید. شرکت او در کنار برخی از بزرگترین و ماهرترین تولیدکنندگان هوافضا و خودروسازی جهان، جانشین معنوی LRV قدیمی را ارائه خواهد داد. گفتنی است که شش دهه پیشرفت در توسعه مواد، کمک شایانی به تلاشهای او میکند.
سایروس درباره دوران کودکی خود میگوید:
من به اندازه کافی خوش شانس بودم که در دهه نود در کنار مرکز فضایی جانسون بزرگ شوم و واقعا چیزهای زیادی درباره صنعت فضا ببینم و یاد بگیرم. من در یک برنامه رهبری در مدرسه ابتدایی بودم، و ما به طور واقعی موشکها را در مرکز فضایی جانسون پرتاب میکردیم. این امر تاثیر بسیار زیادی بر زندگی من و مسیری که در نهایت انتخاب کردم گذاشت.
در واقع، شیفتگی سایروس به فضا فراتر از نزدیکی به JSC است. برای او، این موضوع در DNA او نیز ریشه دارد.
سایروس میگوید:
با این توضیحات، پدرم در گذشته برای ناسا کار میکرد، سپس در دهه نود در برنامه اصلی سفر از ماه به مریخ در لاکهید. بنابراین من از کودکی شاهد تکامل این صنعت بودهام. این لحظه زمان جالبی برای حضور در این صنعت است زیرا ناسا همیشه کارهای شگفتانگیزی انجام داده است. ناسا یک سازمان دولتی بسیار منحصربهفرد است، و پروژهها، برنامهها و آنچه روی آن کار میکنند باورنکردنی است. اما جایی که اکنون در آن هستیم، به نظر من، نقطه عطفی در تاریخ سفرهای فضایی بشر است.
اگر دسترسی به فضا واقعا در بخش نمایی منحنی خود قرار گرفته است، حوزه کاری Lunar Outpost ارائه وسایل نقلیه چرخدار قابل تنظیم برای طیف گستردهای از ماموریتهای سطحی خارج از زمین است که توسط برنامههای فضایی خصوصی و ملی اداره میشوند. LTV که به طور مناسب بین یک وانت سبک و یک خودروی جانبی بزرگ قرار گرفته است، فقط برای کار در دیگر اجرام آسمانی برای چند روز یا چند هفته رتبه بندی نشده است. ما در مورد ماهها، سالها و شاید حتی دههها صحبت میکنیم. LTV با استفاده از آخرین فناوری پیشرانه الکتریکی محافظت شده در برابر تشعشع با معماری طراحی شده برای فضا، در ماه به همان اندازه مفید خواهد بود که یک پیکاپ سیلورادو در زمین. در واقع، با در نظر گرفتن تفاوت در جاذبه، LTV ممکن است عملکرد بهتری نیز داشته باشد.
چرا یک خودرو برقی معمولی نه؟
البته، حفظ تناسب کامل بین یک کامیون و یک خودروی جانبی، با پارامترهای ماموریت دائما در حال گسترش و انقباض، کار آسانی نبوده است. برای جاستین و تیمش، این فقط یک چالش دیگر برای غلبه کردن است. سایروس میگوید:
در فضا، مقدار بسیار محدودی از جرم وجود دارد که میتوانید در آنجا قرار دهید زیرا باید بتوانید آن را در یک موشک بسته بندی کنید. از نظر تاریخی، این امر باعث تولید وسایل نقلیه بسیار کوچک یا بسیار سبک وزن شده است. وسیله نقلیه ماه نورد در دوران آپولو فقط چند صد پوند وزن داشت، اما این تمام توانایی آنها بود. اما به لطف نسل بعدی موشکهای حملکننده فوق سنگین مانند استارشیپ، این محدودیتهای پرتاب دیگر آن مانع غیرقابل عبوری نیست که قبلا بود.
اما این سوال را پیش میآورد که اگر ماه نورد عقاب قرار است به ساخت زیرساختهایی کمک کند که انسانها را برای مدت طولانی در ماه نگه میدارد، چرا فقط لاستیکهای غیر بادی روی یک خودروی الکتریکی معمولی نمیگذاریم؟ نیازی به احتراق سوخت یا فشردهسازی هوا نیست. پس چرا باید با یک سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری و نیروی انسانی از غولهای صنعت زحمت بکشیم؟ دلایل آن ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این در واقع یکی از سوالاتی است که Lunar Outpost بیشتر از همه از سوی شهروندان کنجکاو پرسیده میشود.
سایروس درباره شرایط محیطی سخت برنامه LTV میگوید: برای مثال، خودرو برقی هامر را در نظر بگیرید، یک خودروی الکتریکی عالی، کامیون بزرگ، بسیار توانمند در خارج از جاده. اما نمیتواند در فضا کار کند. و من چند دلیل برای این موضوع به شما میگویم. یکی از آنها نوسانات دمایی شدید است که در فضا میبینید. من در مورد سطح زمستانی، منفی 200 درجه سانتیگراد تا مثبت 200 درجه سانتیگراد صحبت میکنم. گاهی اوقات، فقط رانندگی در سایه، میتوانید اختلاف دمای شدیدی بین قسمت جلوی خودرو و قسمت عقب داشته باشید. بنابراین، داشتن یک سیستم مدیریت حرارتی که بتواند با آن دماهای شدید سازگار شود بسیار حیاتی است. اینها نوع مشکلاتی هستند که این سرمایهگذاری از ناسا آنها را حل میکند.
به خاطر داشته باشید که این بدون در نظر گرفتن تشعشعات خورشیدی، خاک ماه الکترواستاتیک، یا فهرست طولانی دیگری از خطرات است که میتواند درهای یک خودروی الکتریکی مسافری را به هم جوش دهد. بنابراین، بله، آن سرمایهگذاری نقدی قابل توجه در Lunar Outpost در واقع پول خوبی است که به درستی خرج شده است. اما این سوال را پیش میآورد که عقاب چگونه به سطح ماه تحویل داده خواهد شد؟ برنامههای اولیه خواستار استقرار آن از طریق استارشیپ در ماموریت پنجم آرتمیس، چهارمین ماموریت از این سری که انسان حمل میکند، بود. اما با توجه به اینکه آینده برنامه آرتمیس پس از ماموریت سوم اکنون بسیار مورد تردید است، Lunar Outpost همچنان مصمم است که عقاب را به ماه ببرد، حتی اگر برنامهها تغییر کنند.
سایروس درباره توانایی LTV برای عملکرد مستقل از آرتمیس در صورت لزوم میگوید:
بنابراین مهم نیست که پنج تا ده سال آینده چگونه به نظر میرسد و بودجه در سنا و کنگره چگونه خواهد شد، این چیزی نیست که ما بتوانیم کنترل کنیم. اما آنچه ما میتوانیم کنترل کنیم Lunar Outpost است، و ما یک ارائهدهنده تجاری حمل و نقل ماه هستیم. ما در حال حاضر پنج ماموریت به ماه داریم، و مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد، وسیله نقلیه سطح ماه، پلتفرم ماه نورد عقاب ما به هر حال به ماه خواهد رفت. من از برنامههای تجاری رقبای دیگر اطلاعی ندارم، نمیتوانم در مورد آن صحبت کنم. اما ما حمل و نقل تجاری انجام میدهیم. بنابراین، صرف نظر از تاخیرهای زمانی، صرف نظر از اولویتهای بودجهای، ما در سال 2029 در ماه خواهیم بود، که بسیار هیجان انگیز است. و ناسا برنامه وسیله نقلیه سطح ماه را به گونهای تنظیم کرده است که مستقل از زمان فرود واقعی انسانها باشد. بنابراین، حتی در داخل ناسا، برنامه LTV منحصر به فرد است. و من فکر میکنم منحصر به فرد است زیرا برای هر کاری که میخواهیم در ماه و مریخ انجام دهیم حیاتی است.
آینده فضا در دست خودروهای پیشرفته
درست شنیدید، LTV یا حداقل نسل بعدی آن، روزی به مریخ خواهد رفت. حداقل، یک نوع مریخی آن بسیار زودتر از آماده شدن سختافزار پرتاب مربوطه آماده خواهد شد. با در نظر گرفتن اینکه Lunar Outpost تا یک سال و نیم دیگر دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن نخواهد گرفت، این یک داستان موفقیت است که ما تعجب میکنیم چرا بیشتر از این جشن گرفته نمیشود. ماه نورد عقاب متعلق به Lunar Outpost، گامی بزرگ به سوی اکتشافات فضایی پایدار و حضور بلندمدت انسان در ماه و فراتر از آن است. این وسیله نقلیه پیشرفته با همکاری غولهای صنعت خودروسازی و هوافضا طراحی شده و نویدبخش تواناییهای بینظیر در ساخت و پشتیبانی از زیرساختهای قمری و حتی ماموریتهای آینده به مریخ است.
گالری عکس
source