منظور از آموزش سازمانی، فرآیند آموزشدهی کاربردی به کارمندان هر سازمان است. با انجام این فرایند، عملکرد هرکدام از نیروهای کار و در نهایت، عملکرد کلی سازمان، افزایش پیدا میکند. امروزه آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری مزیتهای زیادی دارد که بسیاری از سازمانهای موفق در دنیا برای آموزش سازمانی خود از این روش استفاده میکنند. برای مثال، آموزش سازمانی آنلاین، موجب کاهش هزینه، انعطاف زمانی، دسترسی آسان، قابلیت ارزیابی دقیق و ایجاد تنوع در آموزش میشود. با مطالعه این مطلب با مزیت های آموزش آنلاین برای سازمان ها آشنا میشوید.

مزیت آموزش آنلاین برای سازمان
ازآنجاییکه آموزش سازمانی در عملکرد سازمان تأثیر مستقیم دارد، باید از بهترین نوع آموزش سازمانی متناسب با نوع کار و نیازهای سازمان و نیروهای کار استفاده کنیم تا از مزایای آموزش سازمانی برخوردار شویم. در دنیای امروز، استفاده از آموزش سازمانی آنلاین نسبت به روش سنتی حضوری، مزیتهای بسیاری دارد. برای مثال، استفاده از آموزش آنلاین باعث کاهش هزینههای سازمان، ارزیابی دقیق میزان موفقیت آموزش، امکان استفاده از آموزشهای بهروز و متنوع، بهرهمندی از انعطاف زمانی و… خواهد شد.
فهرست مهم ترین مزیت های آموزش آنلاین برای سازمان
در فهرست زیر، مهم ترین مزیت های آموزش آنلاین برای سازمان ها را آوردهایم. در ادامه مطلب نیز، پنج مورد مهمتر از این لیست را بهطور کامل و جداگانه بررسی میکنیم تا بتوانید استفاده از آموزش سازمانی حضوری را با آموزش سازمانی آنلاین مقایسه کنید.
- کاهش هزینه ها: با استفاده از آموزشهای آنلاین، هم هزینههای سازمان و هم هزینههای نیروهای کار کاهش مییابد. منظور از این کاهش هزینه، در هر نوع هزینه اعم از مالی و زمانی است.
- انعطاف زمانی: در آموزش آنلاین، امکان استفاده از آموزش بهصورت بیست و چهار ساعته و در تمام طول هفته وجود دارد.
- دسترسی آسان: در این نوع آموزش، کارکنان با استفاده از یک سیستم دیجیتال مانند تلفن همراه یا لپتاپ امکان بهرهمندی از آموزش را خواهند داشت.
- ارزیابی دقیق: با استفاده از آموزش آنلاین، امکان مشاهده روند آموزش هر نیروی کار و پیشرفت او و همچنین امکان برگزاری آزمونهای آنلاین برای بررسی عملکرد کارکنان وجود دارد.
- تنوع و به روز بودن آموزشها: با استفاده از آموزشهای آنلاین میتوانید از بهترین آموزشهای رایگان روز در دنیا استفاده کنید.
- تخصصی شدن آموزش: استفاده از آموزش آنلاین، امکان بهرهمندی هر نیروی کار از آموزشهای تخصصی مخصوص به کار و وظایف خود را بسیار آسان میکند.
- شخصیسازی آموزش: آموزش آنلاین امکان تعیین مسیر یادگیری متفاوت برای هر نیروی کار متناسب با مهارتها، نیازها و موقعیت شغلی او را فراهم میکند.
- آسان بودن ایجاد تغییرات در آموزش: تغییر آموزشها، بهروز کردن آموزش، حذف یا اضافه کردن دورهها به آموزش سازمانی و موارد اینچنینی در محیط آنلاین سادهتر از انجام چنین کارهایی برای آموزش حضوری است.
- امکان پرسش و پاسخ آنلاین: در آموزش آنلاین، امکان تعامل با مربی و سایر دانشجویان وجود دارد. در کلاس حضوری همچین امکانی وجود ندارد و در صورت وجود داشتن نیز، هزینه و زمان بیشتری میخواهد.
- تعامل بیشتر کارکنان به سازمان: در محیط آنلاین امکان تعامل سازنده و ارتباطات مؤثر بیشتری بین مدیران و نیروهای کار وجود دارد زیرا در محیط کار بنابر ملاحظاتی ممکن است ارتباطات کمتری وجود داشته باشد.
- همسطحی با متخصصان جهانی: از آنجاییکه در آموزشهای آنلاین، محدودیت مکانی وجود ندارد، نیروهای کار میتوانند از آموزشهایی استفاده کنند که متخصصان آن حرفه در دنیا از آنها بهره میبرند.
- آشنایی نیروهای کار با تکنولوژی: با توجه به حرکت همه مشاغل به سمت تکنولوژیهای روز دنیا، تربیت نیروهای آشنا با دیجیتال و نرمافزارهای روز دنیا در پیشرفت سازمان اهمیت زیادی خواهد داشت.

کاهش هزینه
در آموزش آنلاین هزینهها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند زیرا دیگر نیازی به فراهم کردن یک مکان برای آموزش، پرداخت هزینههای رفتوآمد، فراهم کردن امکانات و ابزار مورد نیاز برای آموزش و موارد اینچنینی وجود ندارد. برای مثال در آموزش حضوری برای هر نوع مهارت یا دانش به متخصص همان مهارت و دانش نیاز داریم و این موضوع، هزینهها را افزایش میدهد در صورتیکه با استفاده از یک پلتفرم آموزش سازمانی، به مجموعهای از مهارتها دسترسی خواهیم داشت.
ممکن است به این موضوع فکر کنید که هزینه سرمایهگذاری در آموزش سازمانی آنلاین و تهیه یا ساخت بستر مناسب برای آموزش آنلاین نیز مانند هزینههای آموزش حضوری، زیاد خواهد بود اما این موضوع به دو دلیل درست نیست. اول اینکه هزینههای مالی آموزش حضوری هر بار تکرار میشود اما برای خرید یا ساخت بستر آموزش سازمانی آنلاین، شما یکبار هزینه میکنید و بدون محدودیت از آن استفاده میکنید. همچنین هزینه استفاده از آموزش آنلاین در درازمدت و با افزایش بهرهوری سازمان، باز خواهد گشت اما هزینههای استفاده از آموزش حضوری، بازگشتی ندارد.

انعطاف زمانی
آموزشهای سنتی و حضوری در یک مکان و زمان خاص انجام میشوند و ممکن است نیرو یا نیروهای کار، در آن زمان و مکان خاص، بازدهی مناسب برای یادگیری را نداشته باشند یا امکان حضور در آن زمان و مکان را نداشته باشند. درحالیکه در آموزش آنلاین، هر نیروی کار میتواند در بهترین زمان و مکان و بهطور کلی در موقعیتی که بیشترین بازدهی را دارد از آموزشها استفاده کند.
دسترسی آسان
در آموزش سازمانی آنلاین، هم دسترسی کارکنان به آموزشها و هم دسترسی مدیران به سیستم آموزشی و مشاهده پیشرفت کارکنان، آسانتر از آموزشهای حضوری است. علاوه بر سهولت، میزان این دسترسی نیز بیشتر از حالت حضوری است. در آموزش آنلاین، هر کاربر میتواند در هر ساعت از شبانهروز و تنها با استفاده از یک وسیله دیجیتال مانند تلفن همراه، لپتاپ و… به دورههای آموزشی خود دسترسی پیدا کند. این مزیت آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری بسیار مهم است زیرا در آموزشهای حضوری، کارکنان کمترین نقش و میزان دسترسی را به آموزش دارند و معمولاً زمان و مکان آموزش و همه موارد دیگر به تصمیمات سازمان بستگی دارد.

قابلیت ارزیابی دقیق
با استفاده از پلتفرمهای آنلاین برای آموزش سازمانی، مدیران میتوانند بهصورت آنلاین و بهروز، میزان پیش رفتن هر نیروی کار در یادگیری دورههای آموزشی را مشاهده و بررسی کنند. همچنین در بسترهای آنلاین، امکان برگزاری آزمونهای بدون هزینه وجود دارد که این مورد نیز میتواند به مدیران هر سازمان برای اطلاع از وضعیت آموزش کارکنان آگاهی دهد.
در آموزش سازمانی حضوری امکان ارزیابی میزان آموزش وجود ندارد زیرا مدرس آموزش میدهد و کارکنان نیز در جلسه آموزش حضور دارند اما ابزاری وجود ندارد که میزان دقت و همراه بودن هریک از کارکنان با آموزش حضوری را مشخص کند. علاوه بر این، برگزاری آزمونهای حضوری نیز هزینهبر و زمانبر است و به امکانات زیادی نیاز دارد.
تنوع و به روز بودن آموزش ها
در آموزش آنلاین برخلاف آموزش حضوری، امکان استفاده از آموزشهای بسیار زیادی وجود دارد. این موضوع بدیهی است زیرا در آموزش حضوری برای هر عنوان آموزشی، امکان استفاده از یک یا چند مدرس محدود را داریم. همچنین تعویض مدرس نیز مشکل است. درصورتیکه در آموزش آنلاین ، آموزشهای بسیار متنوعی وجود دارند که پیش از خرید آنها میتوانیم نمونههای آماده آنها را مشاهده کنیم و دوره مناسب خود را بخریم. همچنین بسیاری از آموزشها نیز رایگان هستند. علاوه بر اینها، در آموزش آنلاین به دلیل اتصال به شبکه جهانی میتوانیم از بهروزترین آموزشهای هر حوزه استفاده کنیم و خود را محدود به آموزشها و دورههای سنتی و کلیشهای نکنیم.
نکته مهم در این مزیت آموزش آنلاین برای سازمان، توجه به اعتبار آموزشهای موجود در اینترنت است. زیرا امروزه و در بسترهای آنلاین متفاوت، هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند دورههای آموزشی خود را منتشر کند و ممکن است بسیاری از این آموزشها غیرمعتبر و فاقد ارزش علمی باشند.
معرفی پنل آموزش سازمانی فرادرس
تا اینجا با آموزش سازمانی و مزیت آموزش آنلاین برای سازمان آشنا شدیم. امروزه و با توجه به سرعت رشد دانش در همه زمینهها، آموزش دادن نیروهای کار در سازمانها، به یک اصل اساسی و مهم تبدیل شده است زیرا تأثیر آن بر پیشرفت سازمان و افزایش عملکرد مجموعهها، قطعی است. با آنچه در این مطلب آموختیم نیز دریافتیم که آموزش آنلاین نسبت به آموزشهای حضوری بسیار بهصرفهتر و کاربردیتر است. البته مزایای آموزش سازمانی آنلاین، هم برای نیروهای کار و هم برای سازمان است و در بهبود عمکلرد هر دو تأثیر دارد.
مزیت های پنل آموزش سازمانی فرادرس
پنل آموزش سازمانی فرادرس دقیقاً متناسب با همین نیاز و به همین دلیل طراحی شده است. سازمان های مختلف متناسب با نیاز و امکانات خود میتوانند از این سیستم یکپارچه آموزشی برای پرورش نیروهای کار خود و پیشرفت عملکرد خود استفاده کنند. در این پنل، بیش از ۵۰۰۰ آموزش آنلاین در حوزه مهارتهای نرم و سخت وجود دارد که متخصصان در زمینههای مختلف آنها را ارائه کردهاند. در فهرست زیر به برخی از ویژگیهای پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس اشاره کردهایم.
- امکان تعریف کاربران نامحدود برای هر سازمان
- امکان بررسی میزان پیشرفت هر نیرو در آموزش
- امکان ایجاد پنلهای مخصوص برای مدیران سطوح مختلف در هر سازمان
- امکان برگزاری وبینارهای اختصاصی متناسب با نیازها و درخواستهای هر سازمان
سازمانها با استفاده از این پلتفرم، میتوانند با کمترین هزینه از بهترین آموزشها برای نیروهای خود بهرهمند شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس اینجا کلیک کنید.
روش موفقیت در آموزش سازمانی آنلاین
باید بدانیم که صرف استفاده از آموزش های آنلاین، عملکرد سازمان شما را افزایش نمیدهد بلکه موفقیت این نوع آموزش نیز به عواملی بستگی دارد. در این بخش، مسیری از روش موفقیت در آموزش سازمانی آنلاین را با توجه به معیارهای این روش، ارائه میکنیم. این معیارها را در فهرست زیر آوردهایم.
- تعیین هدف از آموزش
- مسیر هدایت شده
- استفاده از آموزشهای مناسب
- شخصیسازی آموزش
- امکان بررسی عملکرد
- امکان یادگیری در حین کار
- نظرسنجی از کارکنان
- استفاده از آموزش ترکیبی
در ادامه هرکدام از این موارد را بهطور جداگانه توضیح میدهیم.
تعیین هدف از آموزش
مدیریت هر سازمان در سطح کلان و خرد باید پیش از شروع آموزشهای سازمانی، هدف سازمان از آن آموزشها را بهطور واضح و مشخص تبیین کند. برای مثال ممکن است یک سازمان فقط برای ارتقای بهداشت جسمی و روحی در محیط کاری نیاز به آموزشهای سازمانی داشته باشد. در این صورت این سازمان باید از آموزشهای مربوط به دانشهای عمومی محیط کار مانند بهداشت محیط کار یا آموزشهای سازمانی رفتاری استفاده کند و نیازی نیست که آموزشهایی مانند نرمافزارهای دیجیتال در برنامه آموزشی چنین سازمانی قرار بگیرد. علت این امر این است که هرچه آموزشها به هدف مرتبطتر باشند، طبیعتاً نتیجه بهتری خواهند داشت.

در مطلب زیر از مجله فرادرس، اهداف آموزش سازمانی و مراحل تعیین هدف برای این آموزش را بهطور کامل توضیح دادهایم.
مسیر هدایت شده
اگر نیروهای کار بهطور خودسر بخواهند از آموزشهای آنلاین استفاده کنند با انبوهی از آموزشهای مرتبط با کار خود مواجه میشوند که ممکن است بسیاری از آنها برای آن نیروی کار مفید نباشد یا در آن سازمان کاربردی نداشته باشد. بنابراین سازمان باید با توجه به ملاکهایی مانند موقعیت شغلی، مهارتهای مورد نیاز، نقاط ضعف و قوت هر نیروی کار و… مسیری هدایت شده را برای آموزش سازمانی در نظر بگیرد. خوشبختانه امکان ایجاد چنین مسیری در آموزش آنلاین بسیار آسان است.
استفاده از پلتفرم های آموزشی مناسب
آموزش سازمانی بسیار مهم است زیرا در دانش و مهارتهای کارکنان تأثیر مستقیم دارد و مهارتهای کارکنان نیز در عملکرد سازمان اثر مستقیم میگذارد. بنابراین نباید از هر نوع آموزشی که در اینترنت مشاهده میکنیم برای پرورش نیروهای خود استفاده کنیم. مسئله اعتبارسنجی در آموزشهای آنلاین سازمانی بسیار اهمیت دارد و بهترین کار این است که از پلتفرمها و بسترهایی استفاده کنیم که دارای مجوزهای لازم باشند و امتحان خود را نیز پس داده باشند.
پلتفرم آموزش سازمانی فراردس با تجربه همکاری با سازمانهای مختلف، یکی از نمونههای موفق در این زمینه است.
شخصی سازی آموزش
هرچهقدر پیش از شروع برنامه آموزشی، متناسب با موقعیت شغلی و مهارتهای هر نیروی کار، نیازسنجی دقیقتری داشته باشیم، نتایج آموزش کارکنان، موفقیتآمیزتر خواهد بود. زیرا آموزشهای غیرمرتبط یا غیرضروری برای کارکنان، ممکن است باعث بیحوصلگی و پیگیری نکردن برنامههای آموزشی شود. حتی اگر امکان شخصیسازی برای هر کارمند نیز وجود نداشته باشد، مدیران سازمان میتوانند با معیارهای دیگری مانند موقعیتهای شغلی مشابه، رده سازمانی مشابه، وظایف مشابه و… کارکنان خود را به چندین گروه مختلف تقسیم کنند و برای هر گروه، آموزش مخصوص به آنها را در نظر بگیرند.
امکان بررسی عملکرد
بسیار مهم است که از پلتفرمی استفاده کنیم که اطلاعات مربوط به هر نیروی کار و میزان پیشرفت او در آموزش را ثبت کند. با داشتن این ویژگی، مدیران هر بخش میتوانند بررسی کنند هر نیروی کار دقیقاً در چه مرحلهای از آموزش است و روند آموزشهای خود را به چه صورتی طی میکند. استفاده از پلتفرمهایی که دارای آزمون آنلاین هستند نیز راهکار بسیار مناسبی برای بررسی عملکرد کارکنان و اطمینان یافتن از گذراندن دورههای آموزشی است.

یکی از مزیتهای فرادرس در این زمینه، داشتن آزمون برای بسیاری از دورههای آموزشی است. یعنی میزان یادگیری هر نیروی کار بعد از اتمام یک دوره آموزشی با شرکت در آزمونی آنلاین، سنجیده میشود. همچنین کارکنان با موفقیت در گذراندن آزمون، گواهینامه شخصی خود در آن دوره را نیز دریافت میکنند.
امکان یادگیری در حین کار
اگر سازمان بتواند شرایطی را فراهم کند که کارکنان بتوانند همزمان با آموزش، در محیطی آنلاین، وظایف کاری خود را بهصورت واقعی یا شبیهسازی انجام دهند، در پیشرفت آنها تأثیری شگرف خواهد داشت. برگزاری وبینار و جلسههای پرسش و پاسخ آنلاین، از راهکارهای مناسب در این زمینه هستند.
نظرسنجی از کارکنان
اگر یک سیستم جامع نظرسنجی از میزان کارایی آموزش سازمانی وجود داشته باشد، مدیران سازمان میتوانند در کوتاهترین زمان از میزان کارآمدی برنامه آموزشی سازمان خود مطلع شوند. البته اطلاع پیدا کردن از نظر کارکنان راجع به آموزشها، کافی نیست و باید فرآیندی نیز برای بررسی نظرها، صحتسنجی و اعمال تغییرات وجود داشته باشد. هرچه نظرسنجی گستردهتر باشد و نتایج آن زودتر بررسی و اعمال شود، کارایی آموزشها بیشتر میشود.
استفاده از آموزش ترکیبی
ممکن است همه آموزشهای لازم برای برخی از کارکنان مانند نیروهای فنی سازمانها، بهصورت آنلاین ممکن نباشد. همچنین برای برخی از موقعیتهای شغلی آموزش ابتدایی حضوری مورد نیاز است. اما این موضوع، تناقضی با استفاده از آموزشهای آنلاین ندارد. یعنی سازمانها برای چنین مشاغلی نیز میتوانند آموزشهای آنلاین را در نظر بگیرند.
یکی از مزیتهای استفاده از پلتفرم آنلاین فرادرس این است که امکان برگزاری وبینارهای تخصصی را برای سازمانهای مختلف و متناسب با نیازها و درخواستهای آنها دارد. یعنی آموزش آنلاین در فرادرس منحصر به دورههای آموزشی نیست و هر سازمان میتواند از محیطی شبیه به محیط آموزشهای حضوری نیز استفاده کند.
یادگیری آموزش آنلاین برای سازمان در فرادرس
تا اینجا با اهمیت آموزش سازمانی و مهمتر از آن، مزیت های آنلاین بودن آموزش سازمانی آشنا شدیم. با استفاده از آموزش سازمانی مناسب، نیروهایی متخصص را تربیت میکنیم که از عملکرد شخصی خود راضی تر هستند، با انگیزه بیشتری به کار خود میپردازند و در نهایت، علمکرد و بهرهوری سازمان افزایشی قابل توجه خواهد داشت. در همین مطلب، پلتفرم آموزش سازمانی آنلاین فرادرس را معرفی کردیم و امکانات آن را توضیح دادیم. در این بخش، برخی از آموزشهای فرادرس در زمینه آموزش های سازمانی را آوردهایم. مدیران سازمانها یا مسئولان منابع انسانی سازمانها میتوانند با تماشا و بررسی این دورههای آموزشی، با برخی از امکانات پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس نیز آشنا شوند.

همچنین فرادرس در این زمینه مجموعه آموزشهایی را نیز تهیه کرده است که برخی از آنها را در فهرست زیر آوردهایم و میتوانید از آنها استفاده کنید.
خلاصه مزیت های آموزش آنلاین برای سازمان ها
در این مطلب از مجله فرادرس بررسی کردیم مزیت آموزش آنلاین برای سازمان نسبت به آموزش حضوری چیست. همچنین پنج مورد از مهمترین مزیتهای این روش یعنی کاهش هزینهها، انعطاف زمانی، دسترسی آسان، قابلیت ارزیابی دقیق و تنوع آموزشها را بهطور کامل توضیح دادیم. بعد از آن نیز معیارهای یک روش موفقیتآمیز در آموزش آنلاین سازمانی را توضیح دادیم.
source