بازیسازی، فرایند جذاب و چالشبرانگیزی است که طی آن، فرد یا تیمی از افراد که هر یک متخصص حوزهای خاص از جمله، طراحی گرافیکی، انیمیشن، صداگذاری، برنامهنویسی و غیره هستند، با همکاری هم، یک بازی ویدیویی را طراحی کرده و به مرحله اجرا میرسانند. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم تا نگاهی به فرایند توسعه بازیهای ویدیویی داشته باشیم. یعنی، علاوه بر اینکه به شما میگوییم بازی سازی چیست، مهارتهای مورد نیاز برای آن، مراحل ساخت بازی و سایر موارد ضروری در این زمینه را بهطور دقیق و به زبان ساده برایتان شرح میدهیم.

در ابتدای این مطلب به شما میگوییم که بازی سازی چیست و شامل چه مراحلی است. افراد مبتدی میتوانند با استفاده از این راهنما و مراحل معرفی شده، دید کلی نسبت به بازیسازی پیدا کنند. سپس به سراغ مهارتهای لازم برای این کار میرویم و مهارتهای فنی و نرم ضروری برای بازیسازی را به شما معرفی ميکنیم. در ادامه، به توضیح مراحل بازیسازی میپردازیم تا علاقهمندان با فرایند آن آشنا شوند. با توجه به اهمیت ابزارهای بازیسازی، آنها را به زبان ساده به شما معرفی کردهایم. پلتفرمهای مختلفی برای اجرای بازی وجود دارد که با این پلتفرمها نیز آشنا خواهید شد. سپس به زبانهای برنامهنویسی محبوب در حوزه بازیسازی میپردازیم و خصوصیات آنها را بیان میکنیم. با توجه به اینکه علاقهمندان بسیاری به دنبال ورود به حرفه بازیسازی هستند، آینده شغلی این حوزه را نیز بررسی کردهایم. در نهایت نیز به سراغ ترندها و مسائلی رفتهایم که آینده این حوزه را شکل میدهند.

بازی سازی چیست؟
بازیسازی یا به بیان دیگر توسعه بازی ویدیویی، به مجموعه وظایفی اشاره دارد که برای طراحی و تولید یک بازی ویدیویی انجام میشود. این فرایند بهطور معمول زمینههای تخصصی مختلفی مانند برنامهنویسی بازی، هنر و طراحی گرافیکی، طراحی صدا و صداگذاری، انیمیشن و سایر تخصصها را در بر میگیرد. بسته به نوع بازی که قرار است بسازید، ممکن است با فرایند پیچیدهای مواجه شوید که به مهارتها و تخصصهای گوناگون نیاز دارد. هرچند که برخی بازیها را نیز میتوان بهتنهایی و در مدتزمانی کمتر نسبت به بازیهای پیچیده توسعه داد.
بازیسازی، هم برای افرادی که قصد ورود به حرفه بازیسازی را دارند و هم برای کاربرانی که به آن به دید سرگرمی نگاه میکنند، میتواند مسیر جذابی باشد. در این مسیر، از مهارتهای تخصصی و همچنین خلاقیت خود استفاده میکنید. علاوه بر این، دیدن بازیکنها و کاربرانی که با بازی ساخته شده توسط شما سرگم میشوند، حس دلپذیری را به شما خواهد داد.
برای ساخت بازی میبایست مجموعهای از مهارتهای مختلف از جمله برنامهنویسی را یاد گرفته و با موتورهای بازیسازی و سایر فناوریهای مورد استفاده در این حوزه آشنا شوید.
مهارت های لازم برای بازی سازی چیست؟
اگر به توسعه بازیهای ویدیویی علاقهمند هستید، میبایست مجموعهای از مهارتهای تخصصی و همچنین مهارتهای نرم را کسب کنید. در اینجا، مروری بر مهارتهای ضروری یک توسعهدهنده بازی خواهیم داشت.
مهارت های فنی لازم برای بازی سازی چیست؟
در این قسمت مهارتهایی را به شما معرفی میکنیم که داشتن آنها برای ساخت بازی ویدیویی جذاب و سرگرمکننده ضروری است.
- مهارت کدنویسی با زبانهایی مانند C++، سیشارپ، پایتون و سایر زبانهای مورد استفاده در توسعه بازیهای ویدیویی
- دانش استفاده از موتورهای بازی مانند یونیتی یا «Unreal Engine»
- آشنایی با گرافیک کامپیوتری و شیوههای رندرینگ
- آشنایی با مفاهیم فیزیک و ریاضیات برای شبیهسازی دقیقتر رفتار اشیا و عناصر داخل بازی
- توانایی برنامهنویسی هوش مصنوعی برای بهبود رفتار و عملکرد شخصیتهای غیر بازیکن مانند همتیمیها، دشمنان و غیره
- مهارت برنامهنویسی شبکه برای توسعه بازیهای چند بازیکنه
- توانایی کار با سیستمهای کنترل نسخه مانند Git برای تسهیل مشارکت با سایر توسعهدهندگان
- طراحی و مهندسی صدا برای مدیریت صداهای موجود در بازی از جمله افکتها، موسیقی و غیره
- آشنایی با فناوریهایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
- توانایی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری یا «UI/UX» برای ایجاد عناصر بازی و رقمزدن تجربهای خوب برای بازیکنها

مهارت های نرم لازم برای بازی سازی چیست؟
توسعهدهندگان بازی افزون بر مهارتهای فنی میبایست نوعی دیگر از مهارتها از جمله توانایی کار تیمی و حل مسئله در خود تقویت کنند. اینمهارتها که با عنوان «مهارتهای نرم» شناخته میشوند را در ادامه فهرست کردهایم.
- توانایی مشارکت با سایر اعضای تیم و داشتن مهارتهای بین فردی
- تفکر انتقادی و توانایی حل مسائل بهشکلی خلاقانه و ابتکاری
- انعطافپذیری و قابلیت انطباق خود با شرایط مختلف
- توانایی برقراری ارتباطات مؤثر و داشتن بیان شیوا
- همدلی و توجه به نیازهای کاربر
- مهارت مدیریت زمان و اولویتبندی کارها
- کنجکاو بودن، یادگیری مستمر و بهروز نگه داشتن دانش خود
- دقیق بودن و توجه به جزئیات
- توانایی مدیریت، رهبری و هدایت تیمها
- مدیریت تنشها و تحمل ناملایمات
مراحل توسعه بازی
برای ساخت یک بازی ویدیویی، لازم است مراحل مختلفی را طی کنیم تا بازی به مرحله انتشار برساند و بتوانیم آن را در اختیار کاربران قرار دهیم. در ادامه، مروری بر این مراحل خواهیم داشت.
گام اول: آشنایی با سبک ها و انتخاب ژانر مدنظر
با توجه به اینکه بازیهای ویدیویی در سبکهای گوناگون و برای پلتفرمهای مختلفی ساخته میشوند، بهعنوان نخستین قدم لازم است با انواع بازیها آشنا شوید. سپس، باید نوع بازی مدنظر خود که قرار است بسازید را مشخص کنید.

در ادامه، توضیحی در مورد سبکها و ژانرهای گوناگون بازیهای ویدیویی آوردهایم.
- بازیهای ورزشی: همانطور که از نام این ژانر مشخص است، بازیکن میتواند در آن با ورزش مورد علاقه خود مانند فوتبال، تنیس و غیره سرگرم شود.
- بازیهایی مانند فیفا ۲۲ یا «NBA 2K22» جزو همین ژانر محسوب میشوند.
- بازیهای اکشن: یکی از محبوبترین ژانرهای بازی که توانایی بازیکن در هماهنگی دست و چشم، سرعت واکنش نشان دادن و سایر موارد اینچنینی را سنجیده و بر این اساس به آن پاداش میدهد. بازیهای مبارزهای و تیراندازی جزو سبکهای فرعی این ژانر محسوب میشوند.
- بازیهای پرطرفداری مانند «God of War» یا «Doom» در این سبک قرار دارند.
- بازیهای ماجراجویی: این نوع بازیها، داستانی همراه با گشتوگذار، حلمسئله و معما و غیره دارند.
- بازیهای مانند «Red Dead Redemption II» یا «Monkey Island» دارای این ژانر هستند.
- بازیهای معمایی: در این نوع بازیها، مهارت حل مسئله بازیکن مورد توجه قرار میگیرد.
- مانند بازی محبوب «Minesweeper» در ویندوز که بازیکن میبایست روی قطعاتی در صفحه بازی کلیک کنید با این احتمال که زیر هر یک از این قطعات ممکن است یک مین وجود داشته باشد.
- بازیهای شبیهسازی: این نوع بازیها، ماجراها و موقعیتهای دنیای واقعی را در محیط مجازی شبیهسازی میکنند.
- از بازیهای این سبک میتوان به «Microsoft Flight Simulator» اشاره کرد که در آن در نقش یک خلبان، پرواز یا سفر هوایی را تجربه میکنید یا بازی «The Sims 4» که شبیهسازی زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی برای بازیکن است.
فهرست ژانرهای موجود برای بازیهای ویدیویی میتواند بسیار بیشتر از موارد اشاره شده باشد. ضمن اینکه برخی بازیها دارای ترکیبی از ژانرهای مختلف هستند.
گام دوم: انتخاب موتور بازی
پس از اینکه سبک بازی را تعیین کردید، نوبت به انتخاب موتور مناسب برای توسعه بازی میرسد. موتور بازیسازی، ابزارهای لازم برای ساخت بازی را در اختیار شما قرار میدهد.

موتور بازی در بازی سازی چیست؟
موتور بازیسازی به زبان ساده، نرمافزاری است که بهکمک آن میتوانید بازیهای ویدیویی مدنظر خود را بسازید و برای این منظور، کتابخانهها و امکاناتی مانند طراحی مراحل بازی و غیره را در اختیارتان قرار میدهد. این محیط توسعه، با ابزارهای خود فرایند ساخت بازیهای ویدیویی با زبانهای برنامهنویسی گوناگون را نیز ساده میسازد. از مؤلفههای موجود در موتور بازیسازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- موتور پردازش و رندرینگ گرافیکهای ۲-بُعدی و ۳-بُعدی که از فرمتهای مختلف پشتیبانی میکند.
- موتور فیزیک یا واکنش به برخورد برای شبیهسازی اقدامات و کارهایی که در دنیای واقعی انجام میشود.
- سیستم هوش مصنوعی که بهطور خودکار به اقدامات بازیکن واکنش نشان میدهد.
- موتور صدا که افکتهای صوتی و بهطور کلی صداهای موجود در بازی را مدیریت میکند.
- موتور انیمیشن
- و مجموعهای از سایر ویژگیهای ارزشمند که امکان ساخت بازیهای ویدیویی جذاب و سرگرمکننده را برایتان فراهم میکند.
محبوب ترین موتورهای بازی سازی
از موتورهای بازی معروف میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- موتور بازی «یونیتی» (Unity)
- موتور بازی «Unreal Engine»
- موتور بازی «گیممیکر» (GameMaker)
- موتور بازی «CryEngine»
مجموعه فیلمهای آموزش رایگان موتور بازیسازی یونیتی مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس شامل فیلمهای رایگانی است که این موتور بازیسازی را بهصورت پروژهمحور به شما یاد میدهند.
گام سوم: طراحی بازی
پس از اینکه موتور مناسبی را برای بازیسازی انتخاب کردید، وقت آن میرسد تا به سراغ طراحی خود بازی بروید که مراحل فهرست شده در زیر را در بر میگیرد.
- پیدا کردن ایده و مفهوم کلی بازی
- نگارش داستان بازی
- ایجاد عناصر هنری بازی مانند شخصیتها، محیطها، «تکسچرها» (Textures) و سایر عناصر دیداری
- طراحی شخصیتهای بازی
- ایجاد محیطهای بازی
- طراحی مکانیکهای بازی
مفهوم مکانیک در بازی سازی چیست؟
مکانیک بازی بهطور ساده، به نحوه تعامل مؤثر بازیکنها با مؤلفههای گوناگون بازی مانند قوانین، چالشها، اهداف، اقدامات، استراتژیها و غیره اشاره دارد.
گام چهارم: برنامه نویسی بازی
پس از طراحی بازی نوبت به برنامهنویسی بازی میرسد. در واقع از طریق کدنویسی، کنترل رفتار و عملکرد بازی را در دست میگیرید. در رابطه با بهترین زبانهای برنامهنویسی برای بازیسازی و ویژگیهای هر یک، در این مطلب بیشتر توضیح خواهیم داد.
گام پنجم: تست عملکرد بازی
پس از ساخت بازی، نوبت به ارزیابی آن میرسد و باگهای موجود نیز در همین مرحله رفع خواهند شد. در واقع با تست یک بازی، از رفتار مورد انتظار و همچنین عملکرد صحیح آن مطمئن میشویم.
در یکی از مطالب پیشین مجله فرادرس گفتهایم که چگونه بازی بسازیم و راهنمای بازی سازی از شروع تا فروش در بازار را شرح دادهایم که مطالعه آن میتواند برایتان مفید باشد.
ابزارهای لازم برای بازی سازی چیست؟
برای توسعه بازیها، بهطور معمول از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.
نرمافزارهای کنترل نسخه
سیستم کنترل نسخه یکی از مهمترین ابزارهایی است که در پروژههای توسعه نرمافزار و همچنین بازیسازی از آنها استفاده میشود. این نرمافزارها کمک میکنند تا تغییراتی که روی کدهای اصلی یا سایر متعلقات پروژه صورت میگیرد را بتوان پیگیری و مدیریت کرد. مزیت دیگر استفاده از ابزارهای کنترل نسخه این است که چندین توسعهدهنده میتوانند بدون نگرانی از ایجاد تداخل در کار یکدیگر، بهطور همزمان روی پروژه مشارکت داشته باشند. ضمن اینکه تاریخچهای از تغییرات نیز در اختیار شما قرار میگیرد تا در صورت نیاز آنها را بازیابی کنید.
از محبوبترین نرمافزار کنترل نسخه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Git: یکی از محبوبترین و شناخته شدهترین سیستمهای کنترل نسخه محسوب میشود. به کمک این سیستم توزیعشده، میتوان تغییراتی که برنامهنویسها حین توسعه نرمافزار در کدهای بازی ایجاد میکنند را زیر نظر داشت. امکان مشارکت و همکاری چندین برنامهنویس روی پروژهها را نیز فراهم میکند.
- SVN: برنامه دیگری که برای کنترل نسخه میتوانید از آن استفاده کنید، «Subversion» نام دارد. این ابزار، فایلها و فولدرها و تغییراتی که روی آنها صورت گرفته را مدیریت کرده و امکان مشارکت و همچنین بررسی نسخههای مختلف را نیز فراهم میکند.
- Perforce Helix Core: در صورتیکه روی پروژههای بزرگ کار میکنید، این سیستم کنترل نسخه میتواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. چون ابزارهای قدرتمندی را برای مدیریت نسخهها و همچنین متعلقات آن در پروژههای بازیسازی برایتان فراهم میکند.
ابزارهای تست و دیباگ پروژه ها
پس از توسعه بازی و پیش از اینکه آن را در اختیار بازیکنها قرار دهید، باید از عملکرد صحیح آن و از اینکه بدون مشکل کار میکند، مطمئن شوید. برای این منظور از ابزارهای تست و دیباگ استفاده میکنند تا ایرادهای موجود در بازی پیش از انتشار، شناسایی و رفع شوند.
فهرست زیر، برخی از ابزارهای تست و دیباگ را به شما معرفی میکند.
- برنامه ویژوال استودیو: این برنامه که یک «IDE» یا محیط توسعه یکپارچه محسوب میشود، امکانات زیادی را برای کدنویسی، تست و همچنین رفع باگهای موجود در بازی فراهم میکند.
- ابزار یونیتی پروفایلر: این ابزار قابلیتی از موتور یونیتی محسوب میشود، که برای تحلیل کارایی بازی مورد استفاده قرار میگیرد. بهکمک این ابزار میتوانید میزان استفاده از منابع و نقاط بحرانی یا همان گلوگاهها را شناسایی کرده و با رفع آنها، عملکرد بازی را بهبود دهید.
- Unreal Insights: این ابزار مربوط به موتور Unreal است و به شما کمک میکند تا به دادههای مربوط به عملکرد برنامه دسترسی داشته باشید و بازدهی برنامه را با تحلیل این دادهها و همچنین رفع نقصهای موجود، افزایش دهید.
ابزارهای صداگذاری و کار روی صدا
یکی از مهمترین عواملی که در جذابیت بازیها نقش دارند، صداهایی است که در آنها بهکار رفته است. ابزارهای کار روی صدا، برای ساخت افکتهای صوتی، موسیقیها، صدای کاراکترها و روایتهای داستان بازی مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع، آهنگساز و طراح صدا با استفاده از این ابزارها، جلوههای صوتی و صداهای باکیفیتی را تولید میکنند تا گیمپلی بهتر و بازیهای جذابتری را ارائه دهند.
از ابزارهای رایج کار روی صدا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- نرمافزار Audacity: این برنامه را میتوان برای انجام کارهای ساده و تولید افکتهای صوتی بهکار گرفت. Audacity، برنامهای اپنسورس و رایگان است که روی پلتفرمهای گوناگون نیز قابل اجرا است. از دیگر خصوصیات این برنامه میتوان به امکان ضبط و ویرایش «چند لایه» (Multi-Track) اشاره کرد.
- FMOD: این ابزار امکاناتی را در اختیارتان قرار میدهد که بهوسیله آن میتوانید صداها و بهطور کلی محتوای صوتی جذابی را برای بازیهای خود تولید کنید. FMOD میتواند با موتور بازی ادغام شود که این ویژگی برای تولید صداها و موسیقیهای پویا و هماهنگ با شرایط مختلف بازی بسیار مفید است.
- Wwise: برنامه پیشرفتهای است که توسعهدهندگان میتوانند از قابلیتهای آن برای اضافه کردن صداهای مختلف به بازی استفاده کنند. ضمن اینکه ابزارهای لازم برای طراحی صدای پویا و متناسب با شرایط مختلف بازی را نیز فراهم میکند.

برنامه های گرافیکی و طراحی
این دسته از ابزارها به توسعهدهندگان بازی کمک میکنند تا عناصر دیداری بازیها مانند شخصیتهای بازی، تکسچرها و غیره را بسازند. در واقع، به کمک چنین نرمافزارهایی است که میتوانیم ظاهر مناسب و جذابی را بههمراه تجربهای خوب برای بازیکن ایجاد کنیم.
در ادامه با برخی از نرمافزارهای این حوزه آشنا خواهید شد.
- فتوشاپ: یکی از معروفترین نرمافزارهای گرافیکی برای طراحی و ویرایش تصاویر است که با آن میتوان تکسچرها، رابط کاربری و سایر عناصر گرافیکی بازی را ایجاد کرد.
- بلندر: نرمافزار «Blender»، ابزاری اپنسورس است که برای طراحیهای ۳-بُعدی مورد استفاده قرار میگیرد. از کارهای قابل انجام توسط این برنامه میتوان به ساخت انیمیشن، افکتها یا جلوههای دیداری، مدلهای ۳-بُعدی برای چاپ، ساخت عناصر بازی و غیره اشاره کرد.
- مایا: «Maya» یکی از برنامههای رایج و شناخته شده برای ساخت انیمیشنها، مدلها و عناصر ۳-بُعدی بازیهای ویدیویی محسوب میشود.

مدیریت پروژه و وظایف
این دسته از ابزارها با هدف سازماندهی پروژههای بازیسازی مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین، برای اینکه مطمئن شویم روند توسعه بازی طبق برنامه و در مسیر درستی پیش میرود. در واقع، این ابزارها میتوانند برای برنامهریزی و زمانبندی اسپرینتها، بررسی پیشرفت کارها و اطمینان از هماهنگی اعضای تیم در وظایف محوله و سایر موارد مفید باشند.
از ابزارهای معروف این حوزه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- جیرا: ابزار مدیریت پروژه «Jira» میتواند در راستای توسعه چابک بسیار سودمند باشد، تا تیمهای بازیسازی از این طریق بتوانند پروژههای خود را بهشکلی بهتر برنامهریزی، مدیریت و نظارت کنند.
- ترلو: «Trello»، برنامهای است که برای مدیریت پروژه، محیطی شامل عناصر بصری را در اختیارتان قرار میدهد. این برنامه با استفاده از بوردها و کارتهایی که فراهم کرده به شما کمک میکند تا وظایف مربوط به توسعه بازی را در کنار نظارت بر پیشرفت پروژه، سازماندهی کنید.
- آسانا: برنامه «Asana» ابزار مدیریت وظایف دیگری است که با آن میتوانید برنامهریزیهای دقیقی را برای پروژههای بازیسازی انجام داده یا اینکه تسکهای گوناگون را به افراد تیم محول کنید. همچنین برای اینکه فرایند بازیسازی طبق برنامه و زمانبندی انجام شده جلو برود میتوانید ددلاینهایی را برای انجام تسک اضافه کنید.
برای آشنایی و یادگیری ابزارهای اشاره شده برای مدیریت پروژهها و وظایف میتوانید مجموعه فیلمهای آموزشی زیر از فرادرس را مشاهده کنید.
چگونه ساخت بازی را با فرادرس یاد بگیریم؟
بازیسازی حوزه بسیار جذابی است که افراد علاقهمند، با اهداف گوناگونی وارد آن میشوند. انگیزههای مالی و کسب درآمد یا تجربه حس خوشایند خروجی بازی، جزو دلایلی هستند که میتوانند ما را به یادگیری و تقویت مهارتهای مرتبط وادار کنند. در مسیر یادگیری بازیسازی میبایست مهارتهای مشخصی را یاد بگیرید. برای آموختن چنین مهارتهایی نیز میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید که شرکت در کارگاههای آموزشی یا دیدن ویدیوهای آنلاین جزو همین روشها محسوب میشوند.
با توجه به اینکه یادگیری از طریق مشاهده فیلمهای آموزشی یکی از شیوههای مدرن در آموختن مهارتهای کامپیوتری محسوب میشود، شما میتوانید با بررسی منابعی همچون فیلمهای آموزشی موجود در مجموعه فیلمهای آموزش ساخت بازی کامپیوتری و موبایل مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس بهراحتی وارد این حوزه شوید و توانایی توسعه بازیهای جذاب برای پتلفرمهای گوناگون را پیدا کنید.

عناوین برخی از فیلمهای آموزشی موجود در این مجموعه را در ادامه فهرست کردهایم.
انواع پلتفرم ها یا محیط های اجرای بازی
اکنون و پس از دانستن اینکه بازی سازی چیست، خوب است که با انواع پلتفرمها یا محیطهای اجرایی بازی نیز آشنا شوید. این پلتفرمها به محیطی اشاره دارد که قرار است بازی شما روی آن اجرا شود. فهرست زیر، مهمترین پلتفرمها برای اجرای بازیهای ویدیویی را نشان میدهد.
- کامپیوترهای شخصی
- دستگاههای موبایلی
- کنسولهای بازی
بازیهای که توسعه میدهید ممکن است بهصورت محلی یا تحت شبکه، انفرادی یا گروهی قابل بازی کردن باشند.
کنسول بازی های ویدیویی
کنسولهای بازی از جمله پلیاستیشن، Xbox و غیره، دستگاههایی هستند که بهطور خاص با هدف اجرای بازیهای ویدیویی توسط شرکتهایی مانند مایکروسافت، پلیاستیشن، نینتندو و غیره ساخته و عرضه شدهاند. این کنسولها بهطور معمول برای نمایش بازیها به یک تلویزیون وصل میشوند و بازیکن بهوسیله دسته بازی یا کنترلر میتواند با بازیها ارتباط برقرار میکند. هر کدام از این کنسولها، بازیها و لوازم جانبی مخصوص به خود را دارند که در کنسول دیگر قابل استفاده نیست. بازیهایی که روی دستگاههای گوناگون قابل اجرا باشند را بازیهای چندپلتفرمی و بازیهای مخصوص یک پلتفرم خاص را، بازی انحصاری میگویند.

کامپیوترهای شخصی
کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپها نیز جزو دستگاههایی محسوب میشوند که توانایی اجرای بازیهای ویدیویی را دارند. برخی از کامپیوترها نیز برای اجرای بهتر بازیها طراحی میشوند که بهطور معمول CPU و پردازنده گرافیکی قدرتمندی دارند و تحت عنوان کامپیوترهای گیمینگ عرضه میشوند. PC-ها در مقایسه با کنسولهای بازی محدودیت کمتری دارند و با توجه به ماهیت آنها کاربران میتوانند بازیهای مورد علاقه خود را از جاهای مختلف خریداری کرده و روی سیستم خود نصب کنند. ضمن اینکه میتوانند به بسیاری از بازیها بهطور رایگان دسترسی داشته باشند.
اگر از سیستمعامل ویندوز استفاده میکنید، میتوانید از مایکروسافتاستور، به بازیهای گوناگونی دسترسی داشته باشید و آنها را روی سیستم خود دانلود و نصب کنید. برنامه «Steam» از شرکت «Valve» را میتوان بزرگترین پلتفرمی دانست که امکان خرید، دانلود و اجرای بازیها را در کنار تعامل با سایر بازیکنها در کامپیوترهای شخصی فراهم میکند. از این پلتفرم میتوان برای دانلود بازیها روی کامپیوتر استفاده کرد.
دستگاههای موبایلی
گوشیهای هوشمند اندرویدی و آیفون و بهطور کلی دستگاههای موبایلی بهطور متداولی توسط افراد گوناگون برای اجرای بازیهای ویدیویی و سرگرمی مورد استفاده قرار میگیرند. بازیهای ساخته شده برای این دستگاهها بهطور معمول و بهلحاظ کلی سادهتر از بازیهای دسکتاپ و کنسولی هستند. همچنین، بیشترین سهم از بازار بازیهای ویدیویی را هم به لحاظ تعداد کاربران و هم میزان درآمد به خود اختصاص داده است. این بازیها در مقایسه با بازیهای کامپیوتری و کنسولی با قیمت پایینتری عرضه میشوند. همچنین ممکن است رایگان باشند و هزینههای خود را با تبلیغات یا پرداختهای درونبرنامهای در ازای ارائه برخی قابلیتها به بازیکن، تأمین کنند.
بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی چیست؟
اگر به بازیسازی علاقهمند هستید، یادگیری زبانهای برنامههای مرتبط با این حوزه و کدنویسی با آنها یکی از مهمترین مهارتهایی است که باید یاد بگیرید. زبانهای گوناگونی برای این منظور وجود دارد که بسته به نوع بازی لازم است مناسبترین گزینه را انتخاب کنید. در این قسمت میخواهیم برخی از بهترین زبانهای برنامهنویسی برای بازیسازی را بههمراه نقاط قوت هر یک به شما معرفی کنیم.
بسته به نوع پروژه ممکن است بیش از یک زبان برنامهنویسی برای توسعه بازی مورد استفاده قرار گیرد. زبانهای مورد استفاده نیز بر اساس پروژه، قابلیتهای مورد انتظار از زبان و میزان تجربه شما در کدنویسی انتخاب میشوند.

زبان C++
نخستین زبانی که برای بازیسازی به شما معرفی میکنیم، سیپلاسپلاس است. یکی از بهترین و پرکاربردترین زبانهای مورد استفاده در این حوزه که انعطاف بالایی نیز دارد. این زبان به شما امکان میدهد تا کنترل بهتری روی سختافزار سیستم و ارتباط آن با کدهای خود داشته باشید. با توجه به اینکه نحوه پردازش گرافیکهای بازی توسط سیستم موضوع بسیار مهمی در بازیسازی محسوب میشود، C++ با مدیریت دقیق این فرایند، میتواند تأثیر زیادی در بهبود عملکرد بازیها داشته باشد.
زبان برنامهنویسی سیپلاسپلاس، نقطه قوت دیگری برای بازیسازی دارد و آن امکانی است که برای بهبود بخشهای خاصی از بازی در اختیار شما قرار میگیرد. در واقع شما میتوانید برای هر یک از این بخشها، منابع و زیرساختها جداگانهای در نظر بگیرید. دستیابی به چنین قابلیتی در سایر زبانهای برنامهنویسی ممکن است دشوار یا حتی غیر ممکن باشد.
بسیاری از موتورهای بازیسازی ازجمله موارد اشاره شده در زیر، از زبان C++ استفاده میکنند.
- Unreal Engine
- Lumberyard
- Godot
- Cryengine

از خصوصیات C++ در زمینه بازیسازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- سرعت بالا
- ارتباط نزدیک با سختافزار سیستم
- چندپلتفرمی بودن
- ابزاراهای قوی و کارآمد
- سازگاری با سایر زبانهای بازیسازی
از بازیهای معروفی که در ساخت آنها از زبان سی پلاسپلاس استفاده شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Counterstrike
- StarCraft
- Football Pro
برای یادگیری زبان برنامهنویسی C++ با هدف بازیسازی میتوانید از فیلمهای آموزشی فرادرس استفاده کنید که در ادامه فهرست شده است.
جاوا
زبان جاوا نیز یکی دیگر از محبوبترین زبانهای بازیسازی بهشمار میرود، با اینکه شاید به اندازه سی پلاسپلاس امکان مدیریت دقیقتر جزئیات را در اختیارتان قرار نمیدهد. یکی از نقاط قوت زبان جاوا راحتی استفاده از آن است که ویژگی بسیار جذابی برای افراد تازهکار در این حوزه محسوب میشود.
جامعه برنامهنویسان جاوا، مجموعهای بسیار ارزشمند از ابزارهای مفید و سایر منابع اپنسورس را برای توسعهدهندگان این زبان فراهم میکند. در واقع بهجای اینکه بسیاری از کدها را ابتدا بنویسید، میتوانید از کدهای آمادهای استفاده کنید که توسط سایر برنامهنویسها نوشته شده است. بدینترتیب، میتوانید خیلی سریعتر بازیهای خود را توسعه دهید. بهنوعی میتوان گفت که بازیسازی با زبان جاوا در مقایسه با C++ بیشتر شبیه به این است که قطعات آماده را در کنار هم قرار دهید یا به بیان دیگر، بازیها را راحتتر میتوانید بسازید.
جاوا اسکریپت
JS یکی از بهترین زبانهایی است که برای توسعه بازیهای آنلاین میتوانید یاد بگیرید. بهویژه که استفاده از آن بههمراه زبانهای HTML و CSS فرایند ساخت بازیهای چندپلتفرمی را بسیار سادهتر میکند.
با جاوا اسکریپت میتوانید بهراحتی عناصر تعاملی و انیمیشن را ایجاد کنید. به همین دلیل برخی توسعهدهندگان آن را زبانی همهمنظوره میدانند. این زبان از حمایت جامعه بزرگی نیز برخوردار است. بدینترتیب، ميتوانید عناصر فراوانی را پیدا کنید که از قبل توسط دیگر برنامهنویسان ایجاد شدهاند و به راحتی قابل استفاده در پروژههای شما هستند.
در ادامه، برخی از موتورهای بازیسازی که از JS استفاده میکنند را نام بردهایم.
- Three.Js
- Famo.Us
- Goo Engine
- Allegro
- Impact.Js
از بازیهای موفق و معروفی که جاوا اسکریپت در توسعه آنها نقش مهمی داشته است میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- پرندگان خشمگین یا «Angry Birds»
- بازی ۲۰۴۸
- Pong
- و بسیاری از بازیهای خاطرهانگیز دیگر
برای یادگیری بازیسازی یا جاوا اسکریپت میتوانید فیلم آموزش پروژمحور وانیلا جاوا اسکریپت و ساخت بازی با Vanilla JavaScript + گواهینامه از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن را در ادامه آوردهایم.
HTML5
HTML5 زبان محبوب دیگری است که میتوانید برای بازیسازی از آن استفاده کنید. در حال حاضر موتورهایی برای بازیسازی با این زبان وجود دارد که با هدف عملکرد بهتر بازیهای ساخته شده، طراحی شدهاند. ضمن اینکه شما میتوانید HTML5 را بههمراه JS استفاده کنید و بازیهای جذابی را توسعه دهید.
بازیهایی که با HTML5 توسعه میدهید بهطور معمول توانایی اجرا روی مرورگرها و پلتفرمهای گوناگون را دارند. بدینترتیب میتوان بازیهای جذابی را برای طیف گستردهای از مخاطبان و بازیکنها توسعه داد.
از معروفترین بازیهای ساخته شده با HTML میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- World Cup Penalty 2018
- Gods Will Be Watching

زبان C#
سیشارپ را میتوان جایگزینی برای C++ دانست که ضمن قدرتمند بودن، انعطافپذیری زیادی نیز دارد. همچنین، یادگیری این زبان از C++ سادهتر است. وجود ابزارهایی مانند «MonoGame» ،«XNA » و غیره برای سیشارپ، این زبان را به انتخاب مناسبی برای بازیسازی تبدیل کرده است. فریمورکی مانند XNA شامل ابزارهایی است که فرایند ساخت بازی را با حفظ کیفیت آن، سرعت بخشیده و سادهتر میسازد. C# با انعطافپذیری خود به شما امکان میدهد تا بازیهای چندپلتفرمی را راحتتر توسعه دهید.
بازیهای بسیار معروفی با این زبان ساخته شدهاند که در ادامه به تنها ۲ مورد اشاره کردهایم.
- Super Mario Run
- Pokémon Go
در ادامه برخی از پلتفرمهایی که با سیشارپ میتوان برای آنها بازی ساخت را فهرست کردهایم.
- کنسول پلیاستیشن
- سیستمعامل ویندوز
- سیستمعامل اندروید
- سیستمعامل iOS
زبان Lua
این زبان تا حدی زیادی شبیه به جاوا اسکرپیت است و علیرغم همهمنظوره بودن، انعطافپذیری زیادی نیز دارد. البته «Lua» شاید به اندازه سایر زبانهای اشاره شده معروف نباشد. با این وجود، در سالهای اخیر نظر توسعهدهندگان زیادی را به خود جلب کرده است.
از بازیهای که در آنها از زبان Lua استفاده شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Angry Birds
- Baldur’s Gate
- Civilization V
پایتون
زبان برنامهنویسی پایتون را میتوان یکی از بهترین انتخابها برای افراد تازهکار و همچنین توسعهدهندگان حرفهای بازی دانست که علیرغم سادگی کدنویسی با آن، از حمایت قوی جامعه برنامهنویسان نیز برخوردار است. استفاده از این زبان بهدلیل وجود ابزارها و کتابخانههای فراوان برای آن، در حال رشد است هر چند که شاید در حال حاضر جایگاه زبانهایی مانند سیشارپ یا C++ در حوزه بازیسازی را نداشته باشد.
از کتابخانههای پایتون برای بازیسازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- PyGame: برای ساخته بازیهای جذاب ۲-بُعدی میتوانید از این کتابخانه استفاده کنید.
- Panda3D: این کتابخانه نیز قابلیتهای پیشرفتهای را برای ساخت بازیهای ۳-بُعدی برای برنامهنویسان فراهم میکند.
- Arcade: این کتابخانه، ابزار سادهای برای ساخت بازیهای ۲-بُعدی بهشمار میرود.
برای یادگیری بازیسازی با پایتون میتوانید مجموعه فیلمهای آموزش ساخت بازی در پایتون مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن را نیز در ادامه آوردهایم.
آینده شغل بازی سازی چیست؟
اکنون میدانید که بازی سازی چیست و با بررسی وبسایتهای استخدامی خواهید دید که فرصتهای شغلی متعددی در زمینه بازیسازی وجود دارد. این آگهیهای شغلی بیانگر تقاضای بالا برای استخدام توسعهدهنده و برنامهنویس بازی مانند متخصص یونیتی، موتور Unreal Engine و غیره هستند. بنابراین، یادگیری مهارتهای این حوزه میتواند آینده کاری خوبی را برای شما رقم بزند.
فیلم آموزش آشنایی با شغل برنامهنویس بازی یا Game Developer شامل وظایف، فرصت ها و بازار کار (رایگان) از فرادرس که لینک آن نیز در ادامه آورده شده، اطلاعات خوبی را در رابطه با این حوزه در اختیار شما قرار میدهد.
آینده بازی سازی چگونه است؟
با توجه به اینکه فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است، حوزه بازیسازی نیز در همین راستا و بهطور مداوم دستخوش تغییرات زیادی میشود و آینده هیجانانگیزی پیش روی علاقهمندان قرار میدهد. در این قسمت میخواهیم نگاهی به آینده بازیسازی داشته باشیم و ترندها، ابزارها و فناوریهای آن از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بازیهای مبتنی بر پردازش ابری و غیره را بررسی کنیم.

نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آینده بازی سازی چیست؟
بهکارگیری هوش مصنوعی و یاگیری ماشین را میتوان یکی از مهمترین تغییرات و ترندهای حوزه بازیسازی دانست. این فناوریها علاوه بر اینکه بخشهای مختلف و مکانیکهای بازی را بهبود میدهند، نحوه طراحی و توسعه بازیها را نیز متحول میکنند.

هوش مصنوعی کمک میکند تا دنیای بازیها پویاتر و هوشمندتر شود. بهطور مثال میتوان کاراکترهای بسیار باهوشتری را ساخت که عملکرد منحصر به فرد و غیرقابل پیشبینی داشته باشند. یادگیری ماشین، فرایند بازیسازی را سادهتر میکند. با وجود قابلیتهایی مانند «ML-Agents» در موتور یونیتی میتوان مدلها را درون موتور بازی آموزش داد. این ویژگی به ساخت سریعتر پروتوتایپها و تست بهتری بازیها کمک زیادی میکند.
بازیهای مبتنی بر پردازش ابری
یکی دیگر از ترندهای بازیسازی، «گیمینگ ابری» (Cloud Gaming) است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. خدماتی مانند «Stadia» ،«GeForce NOW» و «Cloud Gaming» به کاربران امکان میدهند تا بازیها را روی دستگاههای خود استریم کنند. بدینترتیب نیازی به سختافزارهای بسیار قوی نخواهند داشت.
کلود گیمینگ مزایای زیر را در اختیار کاربران قرار میدهد.
- عدم نیاز به تجهیزات و سختافزارهای پیشرفته و گرانقیمت
- دسترسی به مجموعه بزرگی از بازیها
- انجام راحتتر بهروزرسانیها
البته چالشهایی مانند سرعت اینترنت و تأخیر نیز در این زمینه وجود دارد که با گسترش فناوری «5G»، ممکن است کمتر شود.
تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده بازی سازی چیست؟
«واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR) و «واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) جزو دیگر فناوریهای تأثیرگذار در فرایندهای بازیسازی محسوب میشوند که اکنون در حال برآورده کردن انتظارات و نشان دادن قدرت واقعی خود هستند. با پیشرفتهای سختافزاری و نرمافزاری این فناوریها، جایگاه آنها نیز مهمتر شده است. ساخت هدستهای راحتتر و با قیمت مناسبتر نشان میدهد که آینده خوبی در انتظار این فناوری است.
بازیهایی مانند «Pokémon GO» با تلفیق دنیای واقعی و مجازی در قالب فناوری واقعیت افزوده، توانایی این فناوری در ایجاد تجربهای بینظیر را نشان میدهد. با بهبود عینکهای واقعیت افزوده و سایر ابزارهای پوشیدنی میتوانیم منتظر بازیهای جذابتری با فناوری واقعیت افزوده باشیم.
تأثیر فناوری 5G در آینده بازی سازی چیست؟
با توجه به اینکه سرعت پایین اینترنت و وجود تأخیر نقش مهمی در کاهش کیفیت و عملکرد کلود گیمینگ و بازیهای گروهی دارد، «فناوری 5G» با ارائه اتصال سریعتر و مطمئن به اینترنت میتواند تأثیر زیادی در دنیای بازیها داشته باشد و از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند.
فناوری 5G به بهتر شدن کیفیت بازیهای چند بازیکنه و اجرای روانتر آنها کمک زیادی میکند. بهطور مثال، بازیهایی مانند فورتنایت و «Call of Duty: Warzone» برای ارائه تجربهای خوشایند، تا حد زیادی به اتصال اینترنتی پرسرعت و باکیفیت وابسته هستند. این فناوری در چنین مواقعی با کاهش تأخیر و بهبود عملکرد میتواند تجربه لذتبخشی برای بازیکنها فراهم کند. سرعت بالای اینترنت در فناوری 5G و کاهش تأخیر در استریم بازیها بهگونهای است که گویا بازی روی سیستم محلی اجرا میشود. این موضوع در پذیرش فناوری کلود گیمینگ توسط کاربران بسیار حائز اهمیت است.
بازی های چندپلتفرمی
چندپلتفرمی بودن بازیها، این امکان را برای بازیکنها فراهم میکند تا با دستگاهها و پلتفرمهای مختلف بتوانند با هم بازی کنند. این قابلیت رفتهرفته محبوبیت بیشتری پیدا میکند و به شمار بازیهای چندپلتفرمی افزوده میشود. از تأثیرات این ترند میتوان به داشتن گروه بزرگتری از بازیکنها و افزایش تعاملات بین بازیکنها اشاره کرد.
نقش بلاک چین در آینده بازی سازی چیست؟
فناوری بلاکچین راههای جدیدی را برای مدیریت پرداختهای درون برنامهای فراهم میکند و بدینترتیب تحولاتی را در صنعت بازیسازی بهوجود میآورد.

تکامل موتورهای بازی سازی
موتورهای بازیسازی یکی از مهمترین مؤلفهها و بهنوعی عنصر اصلی در فرایند ساخت بازیها محسوب میشوند. این برنامهها بهطور مداوم در حال توسعه و رشد هستند بهطوریکه قابلیتهای جدیدی در راستای توسعه بهتر بازیها بهآنها اضافه میشود.
ویژگیهایی مانند شبیهسازی و فیزیک بازیها در موتورهای بازیسازی بهتر میشوند. یعنی، اشیاء موجود بر مبنای قوانین فیزیک رفتار میکنند و بازیها بسیار واقعیتر به نظر میرسند. بهطور مثال، در حال حاضر بازیهای را داریم که حرکات و جریان مایعاتی مانند آب را بسیار طبیعی نشان میدهند.
با رشد سیستمهای توزیع دیجیتال برای انتشار بازیها، توسعهدهندگانی که بهطور مستقل بازی میسازند نسبت به قبل خیلی راحتتر میتوانند محصول خود را در اختیار عموم مخاطبان در سراسر دنیا قرار دهند. بههمین دلیل، این دسته از توسعهدهندگان نقش مهم و مؤثری در آینده این حوزه دارند.
توسعهدهندگان مستقل در کار خود خلاقیت زیادی به خرج میدهند. بههمین دلیل در بازیهایی مانند «Celeste» که توسط اینگونه افراد ساخته شده میتوان شاهد تجربه بینظیر و جذابی بود که آن را از سایر بازیها متمایز میکند. با در نظر گرفتن اینکه توسعهدهندگان مستقل به نوآوری و امتحان کردن ایدههای جدید ادامه میدهند میتوان در آینده نیز شاهد بازیهای جذاب و هیجانانگیزی از آنها باشیم.
یادگیری موتور بازیسازی یونیتی با فرادرس
در این مطلب، با فرایند ساخت بازیهای کامپیوتری آشنا شدید. اکنون، برای اینکه دانش و مهارتهای خود را در این حوزه افزایش دهید میتوانید بهسراغ یادگیری موتور بازی یونیتی بهعنوان یکی از ابزارهای شناخته شده در این حوزه بروید.
فیلمهای آموزشی زیر، Unity را بهصورت پروژهمحور به شما یاد میدهند.
جمعبندی
در این مطلب از مجله فرادرس، مبحث بازیسازی را بهعنوان یکی از زمینههای جذاب و چالشبرانگیز مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که فرایند بازی سازی چیست و چه مراحلی را در بر میگیرد. مهارتهای ضروری برای بازیسازی را نیز شرح دادیم که با استفاده از منابع و فیلمهای آموزشی معرفی شده، میتوانید این توانمندیها را بهدست آورده یا در خود تقویت کنید. ساخت بازی، ممکن است بهاندازهای ساده باشد که بهصورت انفرادی انجام شود. همچنین، توسعه بازیهای پیشرفته و پیچیده ممکن است کار زمانبری باشد که به تلاش مجموعهای از افراد نیاز داشته باشد.
در این نوشتار، همچنین به معرفی ابزارها و نرمافزارهای بازیسازی پرداختیم که در واقع مجموعه ابزارهایی هستن که به کمک آنها میتوانید بازیهای ویدیویی مدنظر خود را ایجاد کنید. با توجه به اینکه ابزار انتخابی شما میتواند تأثیر زیادی روی فرایند بازیسازی داشته باشد، انتخاب ابزار مناسب یکی از مهمترین وظایفی است که بهعنوان توسعهدهنده بازی برعهده دارید.
با توجه به آگهیهای شغلی موجود در وبسایتهای استخدامی، میتوان دید که بازار کار این حوزه نیز مناسب است. علاقهمندان با کسب مهارتهای لازم، تمرین و تلاش و همچنین ایجاد پرتفویی از نمونهکارها میتوانند برای این موقعیتهای شغلی درخواست دهند.
source