واحد خبر mobile.ir : مجموعه Meta Platforms به تازگی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به مارس 2025 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، درآمد متا در فصل اخیر بیش از پیش‌بینی 41.4 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بوده و با 16 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 42.31 میلیارد دلار رسیده است. EPS یا عایدی هر سهم این مجموعه نیز به همین ترتیب از برآورد 5.28 دلاری کارشناسان فراتر رفته و با 37 درصد رشد سالانه به 6.43 دلار افزایش یافته است. سود خالص این کمپانی هم با نزدیک به 35 درصد افزایش از حدود 12.37 میلیارد دلار در فصل نخست 2024 به 16.64 میلیارد دلار در سه‌ماهه اول امسال رسیده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود را بسیار خوب ارزیابی کرده و بر این باور است که در موقعیت خوبی برای عبور از تردیدهای کلان اقتصادی قرار دارند. او در ادامه به پیشرفت مطلوب متا در زمینه عینک‌های AI و دستیار دیجیتال Meta AI اشاره کرده که حالا نزدیک به 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.

مجموع درآمد متا از تبلیغات در سه‌ماهه نخست 2025 به 41.39 میلیارد دلار رسیده و از پیش‌بینی 40.44 میلیارد دلاری کارشناسان وال استریت فراتر رفته است. با این حال، شرکت آمریکایی اعلام کرده که تصمیم اخیر کمیسیون اروپا ممکن است به تجربه کاربری اروپایی‌‌ها آسیب بزند و در فصل سوم امسال، «تأثیر قابل توجهی» بر تجارت و درآمد متا در اتحادیه اروپا داشته باشد. این اظهار نظر در پی تصمیمی بیان شده که مطابق آن، ارائه خدمات اشتراک بدون تبلیغات متا برای کاربران اروپایی با یکی از مقررات اتحادیه اروپا سازگار نیست. به گفته سوزان لی (Susan Li)، مدیر مالی متا، این شرکت به تعامل فعالانه با کمیسیون اروپا در این زمینه ادامه می‌دهد و امیدوار است تا زمان ارائه گزارش مالی فصل آینده، شرایط در این خصوص روشن‌تر شود.

آفیس The Bowl شرکت متا در Menlo ParK کالیفرنیا

از سوی دیگر، درآمد کمپانی متا از تبلیغات در منطقه آسیا و اقیانوسیه طی سه‌ماهه نخست امسال 8.22 میلیارد گزارش شده که اندکی نسبت به پیش‌بینی 8.42 میلیارد دلار تحلیل‌گران کمتر بوده و یکی از دلایل آن را باید در کاهش هزینه‌کرد تبلیغات از سوی فعالان تجارت الکترونیک آسیایی جست‌وجو کرد. است. افت درآمد متا از تبلیغات در حالی روی می‌دهد که دو شرکت Snap و گوگل نیز در روزهای اخیر نسبت به تأثیر تردیدهای کلان اقتصاد جهانی بر کسب‌وکار تبلیغات خود هشدار داده‌اند؛ چنان‌که گوگل در گزارش مالی سه‌ماهه نخست 2025، از احتمال بروز دشواری در کسب‌وکار تبلیغات آنلاین خود در آسیا خبر داد. از سوی دیگر در گزارش مالی Snap هم که به تبلیغات آنلاین تکیه دارد، به طور مشابه از تاثیر فاکتورهای اقتصادی بر تبلیغات آنلاین سخن گفته شده است؛ مسأله‌ای که در پی ناتوانی در ارائه پیش‌بینی درآمدی آتی، به سقوط قیمت سهام این کمپانی انجامید.

مطابق این گزارش، تعداد کاربران فعال روزانه خانواده اپلیکیشن‌های متا در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2025 به 3.43 میلیارد نفر رسیده که در مقایسه با تعداد 3.35 میلیارد نفری فصل پیشین روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

همان طور که اشاره شد، دستیار دیجیتال هوش مصنوعی متا نیز اینک نزدیک به 1 میلیارد نفر کاربر ماهانه دارد که نسبت به 700 میلیون نفر گزارش‌شده در ژانویه حدود 43 درصد بیشتر شده است. سوزان لی همچنین با اشاره به واتساپ، این برنامه را اصلی‌ترین راه دسترسی افراد به Meta AI برشمرده است. کمپانی آمریکایی به تازگی یک اپلیکیشن مستقل Meta AI را نیز با تکیه بر Llama 4 برای خدمات هوش مصنوعی خود ارائه کرده است. از دید زاکربرگ، Meta AI مکانی برای نمایش تبلیغات محسوب می‌شود و شرکت می‌تواند برای نسخه پریمیوم (و بدون تبلیغاتِ) آن هزینه دریافت کند. با این حال غول آمریکایی قبل از شروع کسب درآمد از این برنامه، دست کم تا سال آینده روی ساخت و توسعه آن تمرکز خواهد داشت.

همچنین به گفته مدیر عامل متا، تعداد کاربران ماهانه سرویس میکروبلاگینگ Threads از 320 میلیون نفر در ژانویه به 350 میلیون نفر افزایش یافته است. متا اخیراً اعلام کرده که تمام «تبلیغ‌کنندگان واجد شرایط در سطح جهانی» می‌توانند تبلیغات خود را در اپلیکیشن Threads ارائه کنند، اما در عین حال انتظار ندارد تبلیغات روی این اپلیکیشن به طور معناداری باعث رشد معنادار درآمد متا در سال 2025 شود.

بخش موسوم به Reality Labsمتا که توسعه فناوری‌های واقعی مجازی و افزوده را بر عهده دارد، در سه‌ماهه اخیر نیز زیان‌رده بوده و 4.2 میلیارد دلار زیان عملیاتی را به ثبت رسانده که البته از رقم 4.6 میلیاردی پیش‌بینی‌شده کارشناسان وال استریت پایین‌تر است. از سوی دیگر فروش این بخش نیز با کاهش 6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، از انتظارات 492.7 میلیون دلاری تحلیل‌گران ضعیف‌تر بود و به 412 میلیون دلار رسید.

به گفته مدیر مالی متا، فروش سه‌ماهه دوم این شرکت در حدود 42.5 تا 45.5 میلیارد دلار خواهد بود که با رقم مورد انتظار 44.03 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بازار مطابقت دارد. بنا بر پیش‌بینی متا، محدوده هزینه‌های سال 2025 این شرکت در مجموع کاهش خواهد یافت و از 114 تا 119 میلیار دلار پیشین، به محدود 113 تا 118 میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال، برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای این کمپانی در سال 2025 افزایش یافته و از چشم‌انداز 60 تا 65 میلیارد دلاری پیشین به 64 تا 72 میلیارد دلار بالغ خواهد شد که بیش از همه «رشد سرمایه‌گذاری‌ در مراکز داده به منظور پشتیبانی از تلاش‌های حوزه هوش مصنوعی و همچنین افزایش هزینه‌های مورد انتظار برای سخت‌افزارهای زیرساختی را نشان می‌دهد.»

تعداد کارکنان متا در پایان ماه مارس سال جاری میلادی 76,834 میلیون نفر بوده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که مجموعه تحت مدیریت زاکربرگ در ماه فوریه 5 درصد از نیروی کار خود را به سبب عملکرد پایین‌تر از حد انتظار، اخراج کرده است.

source

توسط expressjs.ir