می‌گویند در زندگی فقط دو چیز قطعی است: مرگ و مالیات. اما شاید باید پاگانی زوندا را هم به این فهرست اضافه کنیم، چرا که هر چند سال یک‌بار نسخه‌ای تازه از این ابرخودروی جاودانه ظاهر می‌شود. زوندا که اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، همچنان در سال ۲۰۲۵ خبرساز است؛ این بار با تفسیری تازه از فرمول موتور V12 تنفس طبیعی خود. حتی جانشین آن، یعنی هوایرا که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، سه سال پیش جای خود را به مدل جدیدتری به نام یوتوپیا داد.

Zonda Unico؛ تنها یکی در جهان

طراحی الهام‌گرفته از کوه‌های کونلون

جدیدترین جواهر پاگانی، به‌درستی “زوندا یونیکو” نام‌گذاری شده، چرا که فقط یک دستگاه از آن ساخته شده است. این خودرو به سفارش مشتری خاصی طراحی شده که خواستار الهام‌گیری از کوه‌های کونلون، یکی از طولانی‌ترین رشته‌کوه‌های آسیا، بوده است. برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، این مدل یک طراحی کاملاً جدید نیست، بلکه مانند دیگر نسخه‌های خاص زوندا، نسخه‌ای بازطراحی‌شده از شاسی موجود است.

عناصر آیرودینامیک جسورانه

وقتی یک خودرو آن‌قدر خاص است که اسپویلر عقبش دارای بالی کوچک‌تر بر روی خود است، می‌فهمیم با چیزی متفاوت روبه‌رو هستیم. بسته آیرودینامیک خشن این مدل شامل یک باله مرکزی بلند و ورودی هوای سقفی چشمگیر نیز هست.

Pagani Zonda Unico

جزئیات ظاهری و بدنه

فیبر کربن با درخشش آبی

اگرچه پاگانی جزئیات فنی را منتشر نکرده، اما تصاویر نشان می‌دهد که این خودرو دارای بدنه‌ای کاملاً فیبر کربنی با طیفی درخشان از رنگ آبی است. بخش‌های متعددی نیز با فیبر کربن بدون پوشش نهایی شده‌اند؛ از جمله قاب شیشه جلو، درپوش آینه‌های جانبی، محفظه چراغ‌های جلو و بسیاری از دریچه‌های تهویه.

نکات طراحی آبی‌رنگ

رنگ آبی به‌طور هوشمندانه‌ای به بخش‌هایی مانند رینگ‌های مرکزی، کالیپرهای ترمز، خروجی‌های چهارگانه اگزوز و قاب چراغ‌های عقب نیز گسترش یافته است.

میراثی ۲۶ ساله؛ اما همچنان شگفت‌انگیز

زوندا، اثباتی بر دوام طراحی ناب

زوندا زنده‌ترین گواه این است که می‌توان به «سگ پیر» ترفندهای تازه یاد داد. با وجود اینکه طراحی اولیه آن به ۲۶ سال پیش بازمی‌گردد، هنوز هم مانند روز اولی که مدل Zonda C12 در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ رونمایی شد، نفس را بند می‌آورد.

عملکرد در سطحی فراتر از زمان

نیروی محرکه این نسخه همچنان از موتور V12 ساخت AMG تأمین می‌شود؛ احتمالاً همان موتور ۷٫۳ لیتری که تا ۷۶۰ اسب‌بخار قدرت دارد، با توجه به اینکه یونیکو به نظر بر پایه‌ی Zonda 760 Roadster ساخته شده است. شاید بتوان حدس زد که گیربکس آن نیز دستی و از نوع شیفتر فلزی (gated shifter) است، اگرچه هنوز تصاویری از کابین منتشر نشده‌اند.

Pagani Zonda Unico

چرا زوندا محبوب‌تر از هوایرا باقی مانده است؟

پرسشی برای ثروتمندان

نکته جالب توجه این است که در سال‌های اخیر بارها شاهد معرفی نسخه‌های جدید یا بازسازی‌شده زوندا بوده‌ایم، اما هوایرا هرگز به چنین محبوبیتی دست نیافته است. چرا؟ با اینکه هوایرا خودرویی جدیدتر است، پاگانی تعداد بیشتری از آن تولید کرده. پاسخ این سؤال شاید تنها در دستان میلیونرهایی باشد که عشق به زوندا را جاودانه کرده‌اند.

source

توسط expressjs.ir