07 اردیبهشت 1404 ساعت 20:10
شیائومی پس از یک دهه تلاش موفق شد لقب «پادشاه بازار گوشیهای هوشمند چین» را از آن خودش کند. عملکرد این شرکت در سال 2025 خیرهکننده بوده است.
یک دهه انتظار به پایان رسید. بر اساس تازهترین دادههای منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی معتبر Canalys، شیائومی موفق شد در سهماهه اول سال 2025، با عملکردی خیرهکننده و کسب سهم بازار 19 درصدی، دوباره به جایگاه نخست بازار گوشیهای هوشمند چین صعود کند. این موفقیت که با رشد سالانه چشمگیر 40 درصدی همراه بوده، نشاندهنده یک بازگشت قدرتمند برای شیائومی در یکی از رقابتیترین بازارهای فناوری جهان است.
بازار گوشیهای هوشمند چین در مسیر بهبود
اعداد و ارقام منتشر شده از سوی Canalys، داستان بزرگتری را روایت میکنند. در سه ماه اول سال 2025، مجموعا 70.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین عرضه شده که نشاندهنده رشد 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. اگرچه این رشد انفجاری نیست، اما ادامه روند بهبودی است که از سال 2024 آغاز شده بود. عوامل کلیدی این بهبود شامل یارانههای دولتی برای تشویق هزینهکرد مصرفکنندگان، بهبود کلی اقتصاد و افزایش اعتماد برای خرید بود. همچنین، افزایش تقاضا برای دستگاههای پیشرفتهتر و با امکانات غنیتر و بازگشت قدرتمند فروشگاههای فیزیکی پس از دوران رکود ناشی از همهگیری در این رشد نقش داشتهاند.
رقابت در صدر جدول (سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵)
جدول زیر ردهبندی و عملکرد پنج برند برتر بازار گوشیهای هوشمند چین را در سهماهه اول 2025 نشان میدهد:
رتبه | برند | عرضه (میلیون دستگاه) | سهم بازار | رشد سالانه |
---|---|---|---|---|
1 | شیائومی | 13.3 | 19% | +40% |
2 | هواوی | 13.0 | 18% | +12% |
3 | اوپو | 10.6 | 15% | -3% |
4 | ویوو | 10.4 | 15% | +2% |
5 | اپل | 9.2 | 13% | -8% |
همانطور که مشاهده میشود، شیائومی با اختلافی اندک نسبت به هواوی در صدر قرار دارد، در حالی که اپل با افت 8 درصدی فروش مواجه شده است. این آمار یادآوری میکند که هیچ جایگاهی در این بازار تضمین شده نیست.
راز موفقیت شیائومی چه بود؟

گوشی شیائومی ۱۵ اولترا
به گفته Zhu Jiatao، تحلیلگر ارشد Canalys، موفقیت شیائومی اتفاقی نبوده است. این شرکت با اجرای هوشمندانه دو استراتژی کلیدی به این جایگاه رسید. اولا با اتخاذ استراتژی قیمتگذاری یکپارچه، شیائومی قیمت محصولات خود را در کانالهای فروش آنلاین و آفلاین یکسان کرد که خرید را برای مشتریان، به خصوص با وجود مشوقهای دولتی، آسانتر نمود. قدرت اکوسیستم این شرکت نیز نقش حیاتی داشته است؛ شیائومی فراتر از گوشیهای هوشمند عمل کرد و اکوسیستم گسترده محصولاتش شامل گجتهای پوشیدنی (ساعت و مچبند هوشمند)، کامپیوترهای شخصی، لوازم خانگی هوشمند و حتی خودروهای برقی، مشتریان را به خرید چند محصول به صورت یکجا تشویق و چرخهای از وفاداری به برند ایجاد نمود.
هواوی؛ رقیب سرسخت شیائومی

گوشی هواوی Pura X
با وجود صدرنشینی شیائومی، هواوی به هیچ وجه از رقابت کنار نکشیده است. این شرکت با رشد دورقمی پایدار و تنها یک درصد اختلاف سهم بازار، همچنان یک مدعی بسیار جدی است. هواوی با قدرت روی گوشیهای تاشو مانند Mate XT و Pura X و همچنین توسعه سیستمعامل اختصاصی خود، HarmonyOS Next، سرمایهگذاری کرده است.
source