پس از استفاده از نام “پوما” بر روی یک کراس‌اوور، فورد دوباره با یکی دیگر از نام‌های معروف اروپایی همین کار را انجام داده است. سلام به کاپری جدید، که تغییر چشمگیری نسبت به کوپه‌های فست‌بک فروخته شده بین اواخر دهه ۱۹۶۰ و اواسط دهه ۱۹۸۰ دارد. در حالی که مدل اصلی به عنوان موستانگ اروپایی بازاریابی می‌شد، همتای امروزی آن فقط یک SUV الکتریکی دیگر است.

Ford Capri

Ford Capri

در اصل، کاپری یک نسخه کوپه از فورد اکسپلورر تمام الکتریکی است که در اروپا فروخته می‌شود. هر دو بر روی پلتفرم MEB گروه فولکس‌واگن قرار دارند، بنابراین می‌توان کاپری را معادل فورد با ID.5 دانست، در حالی که اکسپلورر یک نسخه تغییر یافته از ID.4 است. این تفاوت آشکاری با کاپری اصلی دارد که یک فورد واقعی بود زیرا از نظر مکانیکی به کورتینا مرتبط بود.

شاید من با گفتن اینکه این خودرو تأثیرات کوپه دارد اغراق کرده باشم، زیرا خط سقف آن تقریباً صاف است، تا حدی که خودرو از پهلو مانند یک سدان بلند به نظر می‌رسد. این خودرو من را به یاد ترکیب عجیب SUV-سدان مرسدس-مایباخ از سال ۲۰۱۸ می‌اندازد، اما با اجرای بهتر. در حالی که ظاهر بدی ندارد، شکل و طراحی آن به هیچ وجه به اندازه خودروهای هم‌نام گذشته جذاب نیست.

به مشخصات بپردازیم، موافقید؟ کاپری جدید ۴۶۳ سانتی‌متر طول، ۱۸۷ سانتی‌متر عرض و ۱۶۲ سانتی‌متر ارتفاع دارد، با فاصله محوری ۲۷۷ سانتی‌متر. جای تعجب نیست که ابعاد آن تقریباً با ID.5 فولکس‌واگن که برای بازار آمریکا نیست، مطابقت دارد. فورد قصد دارد این SUV الکتریکی را با چرخ‌های استاندارد ۱۹ اینچی بفروشد، اما مجموعه‌های بزرگتر ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز در دسترس خواهند بود.

نسخه پایه دارای طرح محرک عقب با یک موتور الکتریکی است که ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو قدرت کافی برای رسیدن از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۶.۴ ثانیه و حداکثر سرعت الکترونیکی محدود شده به ۱۹۱ کیلومتر در ساعت دارد. فورد قبلاً کاپری‌های سریع‌تری فروخته است…

Ford Capri

فورد یک بسته باتری لیتیوم-یون نیکل-منگنز-کبالت (Li-NMC) با محتوای انرژی قابل استفاده ۷۷ کیلووات ساعت نصب می‌کند، که برای ۶۲۸ کیلومتر برد در چرخه WLTP خوب است. هنگامی که باتری خالی است، حدود ۲۸ دقیقه طول می‌کشد تا باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد در یک ایستگاه شارژ DC با استفاده از ۱۳۵ کیلووات شارژ شود.

اگر به نسخه دو موتوره ارتقا دهید، کاپری یک موتور جلو اضافه می‌کند. این مدل چهارچرخ متحرک قدرت ترکیبی ۳۳۵ اسب بخار و ۶۷۹ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌دهد، بنابراین با ID.5 GTX فولکس‌واگن هم‌خوانی دارد. همین امر برای کاپری تک‌موتوره نیز صادق است زیرا توان خروجی آن با ID.5 غیر-GTX همخوانی دارد. این امر جای تعجب ندارد زیرا این دو خودرو از همان پلتفرم ساخته شده‌اند.

Ford Capri

با توجه به نیروی اضافی، زمان شتاب به ۵.۳ ثانیه کاهش می‌یابد، که آن را ۱.۱ ثانیه سریع‌تر از مدل محرک عقب می‌کند. با کاپری دو موتوره نه تنها قدرت بیشتری دارید بلکه باتری کمی بزرگتر و شارژ سریع‌تر نیز خواهید داشت. بسته ۷۹ کیلووات ساعتی می‌تواند در ۲۶ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ شود هنگامی که از حداکثر توان شارژ ۱۸۵ کیلووات استفاده می‌شود. با شارژ کامل، برد آن ۵۹۲ کیلومتر است. این عدد ۳۵ کیلومتر کمتر از مدل محرک عقب است.

در حالی که کاپری قدیمی از حدود ۹۰۰ کیلوگرم تا نزدیک به ۱۲۲۵ کیلوگرم بسته به نسل وزن داشت، SUV الکتریکی بسیار سنگین‌تر است. شوک ملایم، درست است؟ مدل پایه حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد در حالی که نسخه چهارچرخ متحرک با وزن ۲۱۹۰ کیلوگرم عرضه می‌شود.

در اینجا در رنگ زرد زنده به عنوان اشاره‌ای به کاپری RS، SUV الکتریکی کابینی تقریباً مشابه با اکسپلورر معمولی دارد. این خودرو از صفحه نمایش لمسی عمودی ۱۴.۶ اینچی استفاده می‌کند که بالا و پایین می‌رود تا یک محفظه ذخیره‌سازی “مخفی” پشت آن را نشان دهد.

با گرفتن کاپری از نظر عملی بودن چیزی از دست نمی‌دهید زیرا ۵۷۰ لیتر فضای ذخیره‌سازی پشت صندلی‌ها وجود دارد. با تا کردن آنها، ظرفیت بار به ۱۵۱۰ لیتر افزایش می‌یابد. این اعداد در واقع از اکسپلورر پیشی می‌گیرند، که با نیمکت عقب بالا ۴۵۰ لیتر و پس از پایین انداختن ردیف دوم ۱۴۰۰ لیتر دارد. تفاوت غافلگیرکننده احتمالاً به این دلیل است که کاپری حدود ۱۶.۵ سانتی‌متر طولانی‌تر است، با وجود داشتن فاصله محوری یکسان.

مانند اکسپلورر، کاپری احیا شده نیز در کلن، آلمان مونتاژ خواهد شد. قیمت محلی از ۵۱,۹۵۰ یورو (۵۶,۱۸۰ دلار) برای مدل محرک عقب شروع می‌شود. این خودرو ۲۴۵۰ یورو (۲۶۵۰ دلار) گران‌تر از اکسپلورر پایه است.

پوما و کاپری تنها نام‌های تاریخی فورد نیستند که به SUV تبدیل شده‌اند. موستانگ Mach-E نیز از قدرت نام‌گذاری یکی از مطلوب‌ترین نام‌های شرکت استفاده می‌کند. از این سه، تنها پوما الکتریکی نیست. با این حال، این امر به زودی تغییر خواهد کرد زیرا نسخه الکتریکی آن اواخر امسال عرضه خواهد شد و به مدل بنزینی می‌پیوندد.

source

توسط expressjs.ir