این شرکت پس از انتقاد از ارتباط او با نسل کشی ارامنه – تصمیمی که خشم شخصیت ها و نشانه های بلندپایه ترکیه را برانگیخت – ToplineDisney طبق برنامه ریزی اولیه، سریالی درباره بنیانگذار ترکیه در پلت فرم استریم دیزنی + خود پخش نخواهد کرد. آخرین جنجال بین المللی که استودیوهای فیلم و تلویزیون ایالات متحده را درگیر کرده است.
زنی به پرتره ای از مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه نگاه می کند که با … [+] دیگران برای ادای احترام در هشتاد و چهارمین سالگرد مرگ او در کاخ دولما باغچه در استانبول ترکیه در نوامبر 2022 منتظر هستند. رئیس این گروه گفت که تحقیقاتی را در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه پلتفرم دیجیتال دیزنی پلاس یک سری از بنیانگذار این کشور مصطفی کمال آتاتورک را کشیده است، آغاز کرد. (AP Photo/Francisco Seco, File)
حق چاپ 2022 آسوشیتدپرس. تمامی حقوق محفوظ است.
این شرکت به واشنگتن پست گفت، در عوض، این سریال در دو قسمت منتشر خواهد شد که یکی از آن ها در شبکه فاکس متعلق به دیزنی ترکیه پخش می شود و دیگری در سینماها نمایش داده می شود – اقدامی که آن را به «استراتژی بازنگری شده توزیع محتوا» مرتبط می کند. ”
در حالی که آتاتورک توسط بسیاری از ترک ها به دلیل نقش برجسته او در تأسیس یک دولت سکولار در ترکیه در سال 1923 پس از سقوط امپراتوری عثمانی مورد ستایش قرار می گیرد، بسیاری از ارامنه او را به مشارکت در نسل کشی ارامنه و در آغوش گرفتن عاملان اصلی متهم می کنند.
کمیته ملی ارامنه آمریکا درخواست‌های مکرری از دیزنی برای لغو این سریال صادر کرده است که آن را متهم به “تجلیل از مصطفی کمال آتاتورک – دیکتاتور ترکیه و قاتل نسل‌کشی با خون میلیون‌ها نفر” کرده است.
ابوبکیر شاهین، رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، روز سه‌شنبه از تحقیقات درباره تصمیم دیزنی و احتمال اینکه این تصمیم پس از یک کمپین لابی گری از سوی ارمنی‌های دیاسپورا گرفته شده است، خبر داد.
فوربس برای اظهار نظر با دیزنی تماس گرفته است.
نقل قول حیاتی آرام هامپریان، مدیر اجرایی کمیته ملی ارامنه آمریکا، به پولیتیکو گفت: «هر چیزی که به آتاتورک نگاه کند بدون اینکه میراث نسل کشی او را در مرکز قرار دهد، در خطر عادی سازی کاری است که او انجام داده است» و افزود که «اگر اکنون یک ملی یا بین المللی وجود داشته باشد. بحث در مورد آن میراث، بسیار خوشایند است.»
اومر چلیک، سخنگوی ارشد منتقدان حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تصمیم دیزنی را به زبان ترکی “مایه شرمساری” و “بی احترامی به ارزش های جمهوری ترکیه” خواند.
Tangent این اولین فیلم یا سریال آمریکایی نیست که سر و صدا و تنش با مقامات دولتی خارجی ایجاد می کند. در ماه ژوئیه، مقامات ویتنامی اعلام کردند که فیلم بسیار موفق باربی گرتا گرویگ به دلیل صحنه ای که نقشه ای را نشان می دهد که ادعاهای سرزمینی مورد مناقشه چین در دریای چین جنوبی را نشان می دهد، در این کشور ممنوع خواهد شد. در ژوئن 2022، عربستان سعودی انیمیشن پیکسار Lightyear را به دلیل درج بوسه همجنس ممنوع کرد. در عربستان سعودی روابط همجنس گرایان غیرقانونی است. تا ماه فوریه، چین مجموعه فیلم های مارول دیزنی را به مدت سه سال و نیم با کمی توضیح ممنوع کرده بود.
پیشینه کلیدی مورخان تخمین می‌زنند که 1.5 میلیون ارمنی، آشوری و یونانی بین سال‌های 1915 تا 1923 توسط امپراتوری عثمانی کشته شدند، چیزی که سازمان ملل متحد، انجمن بین‌المللی دانشمندان نسل‌کشی و 34 کشور، از جمله ایالات متحده، آن را نسل‌کشی خوانده‌اند. کشتار دسته جمعی ارامنه در اواخر دهه 1800 ثبت شد، اما در طول جنگ جهانی اول، ترک های جوان – جنبشی سیاسی که امپراتوری عثمانی را کنترل می کرد – راهپیمایی های اجباری و کشتار ارامنه را آغاز کردند که آنها را به وفاداری به روس ها متهم کرد. بیش از 90 درصد از ارامنه در امپراتوری عثمانی در پایان جنگ از بین رفتند. آتاتورک یکی از اعضای جنبش ترک‌های جوان و افسر جنگ جهانی اول بود – به‌ویژه در نبرد گالیپولی – اما بین محققان این بحث وجود دارد که آیا او شخصاً در نسل‌کشی شرکت کرده است یا مسئولیت او در آغوش کشیدن کسانی که مرتکب این جنایات شده‌اند. دولت ترکیه این ادعا را که این یک نسل کشی است رد می کند، تخمین های بیشتر مورخان را به چالش می کشد و به آتاتورک احترام می گذارد و انتقاد از این شخصیت تاریخی را جرم می داند.
Reading بیشتر ترکیه پس از اعتراض ارمنی ها به عنوان سریال پدر بنیانگذار دیزنی تخطئه می کند (Politico)
ترکیه درباره لغو گزارش شده سریال دیزنی پلاس در آتاتورک تحقیق می کند (واشنگتن پست)
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. یک نکته ایمن برای من بفرست دنبال کردن ویلیام اسکیپورث من یک خبرنگار اخبار فوری در شیکاگو در فوربس هستم. قبل از پیوستن به فوربس، برای روزنامه هایی مانند تایمز نورث وست ایندیانا و واشنگتن میسوری می نوشتم. من همچنین در “https://uniland.ir/the-uni/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%84/”>دانشگاه مدیپول=دانشگاه مدیپول=”https://uniland.ir/the-uni/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%84/”>دانشگاه مدیپول میسوری در رشته روزنامه نگاری تحصیل کردم. من را در توییتر @WillSkipworth دنبال کنید یا با آدرس [email protected] تماس بگیرید.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط expressjs