ساختار موازی یا Parallel Structure به استفاده از الگوهای گرامری یکسان در دو یا چند قسمت از جملات انگلیسی اشاره دارد. رعایت قواعد گرامر Parallel Structure به متن خوانایی، انسجام و تأثیرگذاری بیشتری می‌بخشد و در مقابل، نادیده گرفتن آن‌ها باعث می‌شود متن نامنظم به نظر برسد و دنبال کردن آن سخت‌تر باشد، حتی اگر از نظر گرامری مشکلی نداشته باشد. بنابراین، آشنایی با نکات گرامر Parallel Structure در تقویت مهارت Writing نقش مهمی دارد. در این مطلب از «مجله فرادرس» به کمک مثال‌های متنوع با نکات گرامر Parallel Structure آشنا می‌شویم، روش‌های تشخیص آن در جمله را برمی‌شماریم و خواهیم که چگونه از آن در متون ادبی می‌توان استفاده کرد.

فهرست مطالب این نوشته
997696

سپس، کاربرد گرامر Parallel Structure را در متنی کوتاه خواهیم خواند و در انتهای متن تمرین‌های متنوعی از این مبحث در اختیار شما قرار خواهیم داد.

گرامر Parallel Structure

همان‌طور که در مقدمه آموختیم، گرامر Parallel Structure به یکسان‌سازی الگوهای دستوری در بخش‌های مختلف یک جمله اشاره می‌کند. ساختارهای موازی با ایجاد الگوهای قابل پیش‌بینی به خواننده کمک می‌کند سریع‌تر متن را بخواند و راحت‌تر متوجه مفهوم آن شود. همچنین، نشان می‌دهد که تمام قسمت‌های متن از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.

به مثال زیر توجه کنید.

تصویر مثالی از Parallel Structure

مطابق مثال بالا، سه قسمت از جمله در ساختاری واحد (با استفاده از «verb + -ing» یا «to + verb») نوشته شده‌اند. در نتیجه، از مطابق گرامر Parallel Structure به کار رفته‌اند.

گرامر Parallel Structure به تقویت مهارت پاراگراف‌نویسی به انگلیسی و به طور کی مهارت نوشتن کمک می‌کند. از ساختارهای موازی در انواع متون انگلیسی می‌توان استفاده کرد؛ از اشعار و داستان‌های کوتاه انگلیسی گرفته تا نوشتن مقاله، پروپوزال، رایتینگ آیلتس و تافل یا مکاتبات اداری. حتی می‌تواند در نوشتن متن «سخنرانی‌‌ها» (Speeches) نیز به تأثیرگذاری هر چه بیشتر کلام کمک کند.

به طور خلاصه، از کاربرد گرامر Parallel Structure در متون انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • «بهبود خوانایی جملات» (Improving Readability)
  • «روان‌تر کردن جملات» (Improving Flow)
  • «ایجاد توازن در ساختار جملات» (Creating Balance)
  • «افزایش تأثیرگذاری جملات» (Improving Persuasiveness)

در جدول زیر می‌توانید تأثیر استفاده یا عدم استفاده از ساختارهای موازی در خوانایی جملات را بهتر مقایسه کنید. ساختارهای گرامری تکرار شده در جملات را نیز داخل پرانتز آورده‌ایم.

ساختار غیر موازی ساختار موازی
The student brushed their teeth, backed their bag, and catching the bus.

The student brushed their teeth, packed their bag, and caught the bus.

(past tense of verb + object)

The teacher walked between the desks, across the classroom, and went away.

The teacher walked between the desks, across the classroom, and out the door.

(prepositional phrase)

The professor enjoys running in the park, listening to music, and to swim in the lake.

The professor enjoys running in the park, listening to music, and swimming in the lake.

(gerund phrase)

از آنجا که از گرامر Parallel Structure برای تأثیرگذاری بیشتری متن نیز استفاده می‌شود، کاربرد آن را در بسیاری از جملات قصار، ضرب‌المثل‌ها و اشعار انگلیسی نیز می‌توان دید. به چند مثال زیر توجه کنید.

Give a man a fish, and you feed him for a day.

Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.

اگر به فردی ماهی بدهی، برای یک روز غذای او را تأمین کرده‌ای.

اگر به یک فرد ماهیگیری یاد بدهی، برای یک عمر غذای او را تأمین کرده‌ای.

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

.اگر یک‌ بار فریبم دادی، شرم بر تو؛ اگر دو بار فریبم دادی، شرم بر من

تصویری کتابی که در میان ریل قطاری قرار گرفته است.

A penny saved is a penny earned.

قناعت توانگر کند مرد را.

Like father, like son.

​تره به تخمش می‌ره، حسنی به باباش.

​ساختار گرامر Parallel Structure

یکی از مشخصه‌های اصلی ساختارهای موازی در زبان انگلیسی، وجود یکی از دو حرف اضافه زیر است:

به عبارتی، در گرامر Parallel Structure لازم است بخش‌هایی از جمله که با استفاده از این حروف به هم متصل شده‌‌اند را در نقش‌های دستوری و ساختارهای گرامری مشابهی به کار ببریم.

در ادامه به همراه مثال به بررسی هر کدام از این حروف اضافه می‌پردازیم. اما قبل از آن به تصویر زیر نگاه کنید تا نمای کلی از ساختار گرامر Parallel Structure در ذهن داشته باشید.

تصویری از ساختار گرامر Parallel Structure

Parallel Structure همراه با حروف ربط هم پایه

به طور کلی، «حروف ربط انگلیسی» (Conjunctions) برای وصل کردن بخش‌های مختلف یک جمله استفاده می‌کنیم که یکی از انواع پرکاربرد آن حروف ربط هم‌پایه انگلیسی یا Coordinating Conjunction است. این حروف عبارت‌اند از:

  • For
  • And
  • Nor
  • But
  • Or
  • Yet
  • So
حروف ربط هم‌پایه در انگلیسی

حروف ربط هم‌پایه‌ساز با سرواژه FANBOYS شناخته می‌شوند و دو یا چند بخش از جمله با نقش‌های دستوری مشابه را به هم متصل می‌کنند. برای مثال، یک اسم را به اسمی دیگر یا یک صفت را به صفتی دیگر متصل می‌کنند. برای ساختن ساختارهای موازی با Coordinating Conjunstions لازم است تا علاوه بر استفاده از نقش‌های دستوری مشابه، از ساختارهای گرامری مشابهی هم استفاده کنیم.

این‌که صرفا دو بخش از جمله با ساختارهای گرامری مشابه را به هم متصل کنیم، کافی نیست. بلکه، نوع این عبارت‌ها از نظر ساختار نیز باید با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند. برای مثال، در جمله زیر با استفاده از حرف اضافه هم‌پایه «but» دو عبارت حرف اضافه‌ای را به یکدیگر متصل کرده‌ایم.

I got to the movies before Adam but after Vera.

من قبل از «آدام» و بعد از «ورا» به سینما رسیدم.

 ​

اما در مثال زیر، حرف ربط هم‌پایه «and» دو عبارت مصدری را به هم متصل کرده‌ است.

To see and to hear are two different things.

دیدن و شنیدن دو چیز متفاوت هستند.

​یا در مثال بعدی، سه اسم مفرد یا سه اسم جمع را با استفاده از «and» متصل کرده‌ایم.

Not: I can paint a car, a plane, and trains.

I can paint a car, a plane, and a train.

I can paint cars, planes, and trains.

من می‌توانم ماشین، هواپیما و قطار را نقاشی کنم.

Parallel Structure همراه با حروف ربط دوتایی

یکی دیگر از انواع حروف ربط در زبان انگلیسی Correlative Conjunction یا حروف ربط دوتایی است. این دسته از حروف اضافه همیشه با هم در جمله به کار می‌روند و قسمت‌هایی از جمله را به هم متصل می‌کنند که نقش گرامری و ساختار یکسانی داشته باشند.

در تصویر زیر، می‌توانید فهرستی از پرکاربردترین حروف ربط دوتایی را ببینید.

تصویر حروف ربط دوتایی در انگلیسی

برای آشنایی با کاربرد حروف ربط دوتایی در گرامر Parallel Structure ساختار جملات زیر را مقایسه کنید.

غیرموازی She planned to collect data by either using an online survey or phone interviews.
موازی  She planned to collect data by either using an online survey or conducting phone interviews.
موازی She planned to collect data through either online surveys or phone interviews.

در جمله اول از دو «Gerund Phrase» و در عبارت دوم از دو «Prepositional Phrase» استفاده شده است اما جمله اول ترکیبی از هر دو را به کار برده است و به همین دلیل بر خلاف دو جمله دیگر ساختار آن موازی نیست.

به چند مثال دیگر توجه کنید.

The author wants not only fame but also money.

نویسنده نه تنها دنبال شهرت است بلکه خواستار ثروت نیز است.

Agnes was neither going to classes nor doing her assignments.

«اگنس» نه به کلاس می‌رفت و نه تکالیفش را انجام می‌داد.

I would like to buy both a new house and a new car.

می‌خواهم هم خانه‌ای جدید و هم ماشینی جدید بخرم.

یادگیری ساختارهای پرکاربرد انگلیسی با فرادرس

برای روان‌تر صحبت کردن و بهتر نوشتن به زبان انگلیسی، صرفا حفظ کردن لغات انگلیسی کفایت نمی‌کند. بلکه لازم است تا با کالوکیشن‌های انگلیسی و ساختارهای دستوری پرکاربرد در این زبان نیز آشنا باشیم. برای مثال، لازم است با انواع جملات انگلیسی (جملات ساده، مرکب، پیچیده و مرکب-پیچیده)، ترتیب قرارگیری صفات انگلیسی یا فرمول زمان‌ها آشنا باشیم.

فرادرس فیلم‌های آموزشی متعددی را در این زمینه منتشر کرده است. فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس بیان ساده‌ای دارند و با ارائه مثال‌های کاربردی و به‌کارگیری محتوای بصری به زبان‌آموز کمک می‌کنند مباحث ضروری گرامر زبان انگلیسی در کمترین زمان ممکن بیاموزد. برای دیدن این فیلم‌های آموزشی فرادرس در رابطه با انواع ساختارهای جملات انگلیسی می‌توانید به لینک زیر سر بزنید.

مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر و ساختار جمله در انگلیسی فرادرس
برای تماشای مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر و ساختار جمله در انگلیسی از فرادرس می‌توانید روی تصویر فوق کلیک کنید.

انواع Parallel Structure

در یک قاعده کلی، مطابق گرامر Parallel Structure قسمت‌های مختلف جمله که با استفاده از حروف ربط هم‌پایه یا حروف ربط دوتایی به هم متصل شده‌اند، باید از نظر نقش دستوری و ساختار گرامری با هم مطابقت داشته باشند. اما نحوه ایجاد ساختارهای موازی برای هر کدام از قسمت‌های مختلف جمله می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد. به عنوان نمونه، اسامی فهرست شده در یک جمله باید از نظر تعداد و معین یا نامعین بودن حروف تعریف مطابقت داشته باشند. در حالی‌که، برای نوشتن افعال در ساختارهای موازی باید به مواردی مثل زمان افعال یا معلوم و مجهول بودن آن‌ها توجه کنیم.

به همین جهت، در ادامه مطلب با نکات مربوط به انواع Parallel Structure در جملات انگلیسی به‌طور جداگانه آشنا می‌شویم که عبارت‌اند از:

  • گرامر Parallel Structure برای افعال
  • گرامر Parallel Structure برای اسامی
  • گرامر Parallel Structure برای صفت‌ها
  • گرامر Parallel Structure برای قیدها
  • گرامر Parallel Structure برای عبارت‌ها
  • گرامر Parallel Structure برای جمله‌واره‌ها

گرامر Parallel Structure برای افعال انگلیسی

به طور کلی، برای نوشتن «افعال انگلیسی» (Verb) در ساختار موازی باید به موارد زیر توجه کنیم:

در زبان انگلیسی «To infinitive» و «Gerund» به ترتیب در ساختارهای «to + حالت ساده فعل» و «حالت ساده فعل + ing-» به کار می‌روند. برای مثال، فعل «take» را در نظر بگیرید. «to take» مصدر با to و «Gerund» اسم مصدر آن است. استفاده هم‌زمان از این دو ساختار، انسجام جمله را از بین می‌برد و خوانایی آن را مشکل می‌کند.

برای درک این نکته به مثال زیر توجه کنید.

Not Parallel: I like to jog, cook, paint, and watching movies.

Parallel: I like to jog, cook, paint, and watch movies.

Parallel: I like jogging, cooking, painting, and watching movies.

من دویدن، آشپزی و نقاشی را دوست دارم.

مطابق مثال، در بعضی از جملات فرقی ندارد از «Gerund» یا «To Infinitive» استفاده کنیم. اما برای حفظ یکپارچگی جمله، نباید این ساختارها را با هم ترکیب کنیم. به مثالی دیگر توجه گنید.

Not Parallel: To give advice is easy but following advice is difficult.

Parallel: To give advice is easy, but to follow advice is difficult.

Parallel: Giving advice is easy, but following advice is difficult.

نصیحت کردن آسان است اما نصیحت گوش کردن سخت است.

نکته: در گرامر زبان انگلیسی می‌توانیم «To» در «To Infinitive» را یا قبل از تمام افعال جمله قرار دهیم یا آن را فقط قبل از فعل اول بیاوریم، مانند مثال زیر:

Mary plans to hike, to swim, and to ride a bicycle.

Mary plans to hike, swim, and ride a bicycle.

«مری» قصد دارد کوه‌نوردی، شنا و دوچرخه‌سواری کند.

تصویر چند برج که در موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند.
  • در ساختار گرامر افعال باید همگی در «حالت معلوم » (َActive Voice) یا « حالت مجهول» (Passive Voice) نوشته شوند:

با این‌که به کار بردن ساختارهای معلوم و مجهول در کنار هم، اشتباه گرامری محسوب نمی‌شود، اما سرعت پردازش مفهوم جمله را کاهش می‌دهد. به مثال زیر توجه کنید.

Not Parallel: The teacher explained the lesson, and notes were taken by students.

Parallel: The lesson was explained, and notes were taken.

Parallel: The teacher explained the lesson, and students took notes.

معلم درس را توضیح داد و دانش‌آموزان جزوه نوشتند.

  • در گرامر Parallel Structure، برای اشاره به مجموعه‌ای از کارها، لازم است افعال از نظر زمان با هم مطابقت داشته باشند. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید.

NOT: LanguageTool is a text editor that corrects spelling mistakes, will fix grammatical errors, and suggests stylistic improvements.

LanguageTool is a text editor that corrects spelling mistakes, fixes grammatical errors, and suggests stylistic improvements.

«Language Tool» ویراستار متنی است که اشتباهات املایی را تصحیح می‌کند، اشکالات گرامری را رفع می‌کند و برای بهبود سبک نوشتار پیشنهادهایی را ارائه می‌کند.

  • همچنین، در این دسته از جملات از فاعلی مشترک برای تمامی افعال استفاده می‌کنیم. به مثال زیر توجه کنید.

NOT: The tutors can explain the assignment, help you locate background material, and you learn valuable tips for citing your sources.

The tutors can explain the assignment, help you locate background material, and give you tips for citing your sources.

مربیان می‌توانند تکالیف را به شما توضیح دهند، به شما کمک کنند تا منابع را پیدا کنید و برای استناد به منابع راهنمایی‌تان کنند.

گرامر Parallel Structure برای اسامی انگلیسی

طبق گرامر Parallel Structure، برای نام بردن فهرستی از «اسامی انگلیسی» (Nouns) باید به دو نکته توجه داشته باشیم:

به مثال‌های زیر توجه کنید.

NOT: The dictionary can be used to find these: word meanings, pronunciations, correct spelling, and irregular verbs.

The dictionary can be used to find these: word meanings, pronunciations, correct spellings, and irregular verbs.

دیکشنری می‌تواند برای یافتن این موارد به کار برود: معانی کلمات، تلفظ، املای درست و افعال بی‌قاعده.

NOT: They can choose either an apple, the orange, or a banana.

They can choose either an apple, an orange, or a banana.

آن‌ها می‌توانند یک سیب یا پرتقال یا موز را انتخاب کنند.

تصویر دو مداد که به موازات یکدیگر روی دفترچه‌ای قرار گرفته‌اند.

گرامر Parallel Structure برای صفت های انگلیسی

با توجه به گرامر Parallel Structure، برای پشت سر هم نام بردن چند صفت، حتی‌الامکان از صفت‌هایی استفاده می‌کنیم که ساختار مشترکی داشته باشند. برای مثال، صفت «مشهور» در زبان انگلیسی را می‌توانیم به سه شکل بیان کنیم:

  1. به صورت تک‌کلمه‌ای: Famous
  2. در ساختار مرکب: Well-known
  3. با عبارت‌ حرف اضافه‌ای: in the Public Eye

با این‌که کنار هم قرار دادن صفات با ساختارهای متفاوت از نظر گرامری غلط نیست اما خوانایی جمله را دشوار می‌کند. برای درک بهتر، مثال زیر را در نظر بگیرید.

Not Parallel: She was in the public eye, talented, and charismatic.

Parallel: She was famous, talented, and charismatic.

او مشهور، با استعداد و کاریزماتیک بود.

(در مثال دوم، تمام صفت‌ها تک‌کلمه‌ای هستند اما در مثال اول استفاده از عبارت حرف اضافه‌ای «in the public eye» هماهنگی بین اجزای جمله را از بین برده است.)

تصویر یک جاده و کابل‌های برقی که به موازات در دو طرف جاده قرار دارند.

برای توصیف اسامی می‌توانیم از «جمله‌واره‌های صفتی انگلیسی» (Adjective Clauses) نیز استفاده کنیم. اما لازم است به یکپارچگی ساختار در قسمت‌های مختلف جمله توجه داشته باشیم. مثال زیر را در نظر بگیرید.

David likes movies that scare him and books that make him laugh.

«دیوید» فیلم‌هایی را می‌پسندد که او را بترسانند و کتاب‌هایی را دوست دارد که او را بخندانند.

***

David likes scary movies and funny books.

«دیوید» فیلم‌های ترسناک و کتاب‌های طنزآمیز را دوست دارد.

به عنوان مثالی دیگر، در هر دو قسمت جمله زیر از صفت‌ فاعلی (ساختار «verb + -ing») استفاده شده است. به مثال زیر توجه کنید.​

​The sound of coyotes yammering in the distance was not only very haunting but also somehow comforting.

صدای زوزه گرگ‌های صحرایی هم تأثیرگذار بود و هم آرامش‌بخش.

گرامر Parallel Structure برای قید‌های انگلیسی

به‌طور کلی، «قیدهای انگلیسی» (Adverbs) می‌توانند ساختارهای متفاوتی داشته باشند. برای مثال، بعضی از قیدها مثل «carefully» تک‌کلمه‌ای هستند و به پسوند انگلیسی «ly-» ختم می‌شوند. اما برخی دیگر، مثل «in a careful way»، در قالب عبارت‌های حرف اضافه‌ای استفاده می‌شوند. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این ساختارهای می‌توانید فیلم آموزش ساختارهای گرامری واژگان انگلیسی از فرادرس را تماشا کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم.

در گرامر Parallel Structure برای افزودن چند قید در یک جمله، آن‌ها را در ساختارهای یکسانی به کار می‌بریم، مانند مثال زیر:

Not Parallel: The production manager was asked to write his report quickly, accurately, and in a detailed manner.

Parallel: The production manager was asked to write his report quickly, accurately, and thoroughly.

از مدیر تولید خواسته شد تا گزارش‌هایش را سریع، درست و دقیق بنویسد.

به چند مثال دیگر توجه کنید.

Rafael delivered his speech confidently and enthusiastically

Rafael delivered his speech with confidence and enthusiasm.

«رافائل» با اعتماد‌به‌نفس و با اشتیاق سخنرانی کرد.

She spoke quietly, slowly, and clearly.

She spoke in a quiet, slow, and clear way.

او آرام، آهسته و واضح صحبت کرد.

تصویر چند کتاب که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

گرامر Parallel Structure برای عبارت‌های انگلیسی

قبل پرداختن به ساختارهای موازی در «عبارات انگلیسی» (Phrases)، لازم است ابتدا مروری کوتاه بر تعریف آن داشته باشیم. به بیان ساده، عبارت یا Phrase به مجموعه‌ای از کلمات گفته می‌شود که فاعل و فعل نداشته باشند. (چراکه در گرامر زبان انگلیسی با افزودن فاعل و فعل به یک عبارت، آن را به جمله‌واره یا Clause تبدیل کرده‌ایم.)

در گرامر Parallel Structure باید از عباراتی استفاده کنیم که از یک نوع باشند. برای مثال، در هر دو قسمت جمله زیر از «عبارت حرف اضافه‌ای انگلیسی» (Prepositional Phrase) استفاده شده است.

He walked around the house, through the garden, and out of the gate.

او دور خانه قدم زد، از میان باغ گذشت و از دروازه بیرون رفت.

​در مثال‌های زیر نیز به ترتیب از «Infinitive Phrase» و «Gerund Phrase» و «Noun Phrase» استفاده شده است.

Jessica hopes to visit Paris and to see the Eiffel Tower.

«جسیکا» امیدوار است به پاریس برود و از برج «ایفل» دیدن کند.

Her main duties were answering phone calls, filing records, and conducting visitor surveys.

وظایف اصلی او شامل پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی، بایگانی سوابق و انجام نظرسنجی از بازدیدکنندگان بود.

My friends never judged me by what I said or what I did.

دوستان من هیچ‌وقت بابت آنچه به زبان آوردم یا آنچه انجام دادم من را قضاوت نکردند.

​Parallel Structure برای جمله‌واره های انگلیسی

پیش‌تر در مجله فرادرس با انواع جمله‌واره یا Clause در زبان انگلیسی آشنا شدیم که برای مطالعه کامل‌تر می‌توانید به لینک مطلب مربوطه مراجعه کنید. در این بخش قصد داریم گرامر Parallel Structure را برای جمله‌واره‌ها بررسی کنیم. برای یادگیری بیشتر نکات پیشرفته دستور زبان انگلیسی نیز می‌توانید فیلم آموزش کتاب Grammar in Use سطح پیشرفته از فرادرس را تماشا کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم.

جمله‌واره یا Clause در زبان انگلیسی به مجموعه‌ای از کلمات گفته می‌شود که شامل یک فعل و فاعل باشند. جمله‌ها می‌توانند ساختارهای متفاوتی داشته باشند. برای مثال، «That Clause» با کلمه «That» شروع می‌شود. در گرامر Parallel Structure لازم است که از Clauseهایی استفاده کنیم که ساختار یکسانی داشته باشند.

Not Parallel: The report stated that the student often talked in class, that he bullied other students, and rarely finished his homework.

Parallel: The report stated that the student often talked in class, that he bullied other students, and that he rarely finished his homework.

بر اساس گزارش، دانش‌آموز معمولا در کلاس صحبت می‌کرد، به دیگر دانش‌آموزان زور می‌گفت و به ندرت تکالیفش را انجام می‌داد.

همان‌طور که در مثال بالا می‌بینید، جهت حفظ یکپارچگی در جمله یا درهر سه قسمت از آن از «that» استفاده می‌کنیم. البته می‌توانیم «that he» را از جمله دوم و سوم نیز حذف به قرینه کنیم و بنویسیم.

Parallel: The report stated that the student often talked in class, bullied other students, and rarely finished his homework.

Parallel Structure در ساختارهای مقایسه‌ ای

مطابق گرامر Parallel Structure زمانی که دو بخش از جمله با «کلمات مقایسه‌ای» (Words of Comparison) به یکدیگر متصل شده باشند، لازم است تا این دو بخش نقش گرامری و ساختار یکسانی داشته باشند. از برخی از کلمات مقایسه‌ای می‌توان «over» و «than» و «as» را نام برد.

به مثال زیر توجه کنید.

Not Parallel: He prefers movie nights at home over going to family gatherings. 

Parallel: He prefers movie nights at home over family gatherings.

Parallel: He prefers having movie nights at home over going to family gatherings.

او فیلم تماشا کردن در خانه را به شرکت در دوره‌همی‌های خانوادگی ترجیح می‌دهد.

The advertisement claims that this toothpaste kills more germs and prevents more cavities than any other toothpaste.

تبلیغ ادعا می‌کند که این خمیردندان در مقایسه با هر خمیردندان دیگری، بیشتر جرم‌ها را از بین می‌برد و بیشتر از پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از ساختارهای مقایسه‌ای پرکاربرد در زبان انگلیسی «Double Comparatives» است که​ ساختارهای اشاره دارد که در آن‌ها از دو ساختار مقایسه‌ای استفاده شده باشد. برای مثال، در آن به‌طور هم‌زمان «er-» و «more» به کار رفته باشد. به مثال زیر توجه کنید.

The more you read, the wiser you get.

هر چقدر بیشتر مطالعه کنی، عاقل‌تر می‌شوی.

همان‌طور که در مثال بالا می‌بینید، در «Double Comparatives» بین دو قسمت جمله «رابطه علت و معلولی» (Cause-and-Effect Relationship) وجود دارد؛ قسمت اول جمله در قسمت دوم جمله اثر افزایشی یا کاهشی دارد.

ساختار «Double Comparatives» معمولا مطابق گرامر Parallel Structure به کار می‌رود. به عبارتی، قسمت اول و دوم جمله ساختارهای یکسانی دارند.

تصویر برگی با ساختار متقارن در کنار چند کتاب

برای آشنایی با انواع این ساختارهای مقایسه‌ای موازی به جدول زیر توجه کنید.

ساختارهای رایج در Double Comparatives
ساختار مثال ترجمه
The + comparative + subject + verb The more you exercise, the better you feel. هر چقدر بیشتر ورزش کنی، حس بهتری خواهی داشت.
The more / less + noun + subject + verb The less sleep you get, the less energy you have. هر چه خواب کمتری داشته باشی، انرژی کمتری خواهی داشت.
The + comparative, + the comparative the more, the merrier هر چه بیشتر، بهتر.

Parallel Structure در فهرست عناوین

از دیگر موارد کاربرد گرامر Parallel Structure می‌توان به عنوان‌های اصلی و فرعی موجود در مقالات و کتاب‌ها اشاره کرد. در واقع، لازم است که این عنوان‌ها از نظر ساختار یکپارچه باشند. برای مثال، همه آن‌ها با عبارت اسمی یا اسم مصدر نوشته شده باشند.

برای درک بهتر، به یک نمونه فهرست با ساختار موازی و غیر موازی توجه کنید. فهرست اول با به کار بردن یک جمله در کنار سه عبارت اسمی دیگر، یکپارچگی خود را از دست داده است.

غیر موازی موازی
Origin of homeopathy Origin of homeopathy
Initial reception Initial reception
Rise to popularity in the 19th century Rise to popularity in the 19th century
Recent studies show a lack of evidence Lack of evidence in recent studies

در چه مواردی استفاده از گرامر Parallel Structure ضروری است؟

در این بخش از مطلب می‌آموزیم چه زمان حتما باید از ساختارهای موازی استفاده کنیم و چه موقع استفاده از آن اختیاری است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، در بسیاری از موارد استفاده یا عدم استفاده از ساختارهای موازی صرفا یک «سبک نوشتاری» (Stylistic Choice) در نظر گرفته می‌شود. به عنوان نمونه، دو جمله زیر هر دو از نظر گرامری صحیح هستند اما فقط مثال دوم با استفاده از گرامر Parallel Structure نوشته شده است.

Not Parallel: The store accepts cash and credit cards, and you can even pay with a check.

Parallel: The store accepts cash, credit cards, and even checks.

فروشگاه پول نقد، کارت اعتباری و حتی چک را هم می‌‌پذیرد.

با این حال، در مواردی حتما باید جمله را مطابق با گرامر Parallel Structure به کار ببریم، چراکه در غیر این صورت جمله دیگر از نظر گرامری صحیح نیست. این موارد عبارت‌اند از:

  • همراه با حروف ربط هم پایه:

NOT: Dominick taught his son how to cook and gardening skills.

Dominick taught his son how to cook and how to garden.

«دومینیک» به پسرش آموخت چگونه آشپزی کند و چگونه باغبانی کند.

  • همراه با حروف ربط دوتایی:

NOT: I want either a cupcake or to get ice cream.

I want to get either a cupcake or ice cream.

می‌خواهم کاپ‌ کیک یا بستنی بگیرم.

تصویر قرینه از دو فرد که به یک فاصله روبه‌رو هم ایستاده‌اند.
  • همراه با کلمات مقایسه‌ای:

NOT: I would rather pay for my education upfront than a loan.

I would rather pay for my education upfront than take out a loan.

ترجیح می‌دهم هزینه تحصیلاتم را از پیش پرداخت کنم تا این‌که وام بگیرم.

  • در نام بردن موارد یک فهرست:

NOT: I enjoy reading, writing, and to teach.

I enjoy reading, writing, and teaching.

من از خواندن، نوشتن و تدریس لذت می‌برم.

حذف به قرینه در گرامر Parallel Structure

در گرامر زبان انگلیسی گاهی می‌توان کلمه یا کلماتی را بدون ناقص شدن معنای جمله یا ساختار گرامری آن حذف کرد که به آن حذف به قرینه یا Elipsis گفته می‌شود. در گرامر Parallel Structure نیز می‌توانیم قسمت‌هایی از بخش اول جمله را که در بخش‌های بعدی تکرار شده است را حذف کنیم. حذف به قرینه به هدف خلاصه‌نویسی و جلوگیری از «حشو» (Wordiness) به کار می‌رود.

به چند مثال از حذف به قرینه در گرامر Parallel Structure توجه کنید.

You are either for us, or you are against us.

You are either for us or against us.

تو یا با ما هستی یا علیه ما.

I don’t mind if he comes at 7pm or if he comes later.

I don’t mind if he comes at 7pm or later.

برایم فرقی نمی‌کند که ساعت ۷ شب یا دیرتر بیاید.

Have you decided to find a new job because you dislike your old job or you want a new challenge?

Have you decided to find a new job because you dislike your old job or want a new challenge?

به این دلیل تصمیم به پیدا کردن شغلی جدید گرفته‌ای که شغل قبلی‌ات را دوست نداری یا به دنبال چالش جدیدی هستی؟

روش های تشخیص Parallel Structure

شاید این سوال پیش بیاید که از کجا می‌توانیم تشخیص دهیم چه موقع لازم است از گرامر Parallel Structure استفاده کنیم. پاسخ این سوال ساده است؛ برای این‌ کار باید به دنبال یکی از نشانه‌های زیر باشیم:

  • وجود حروف ربط هم‌پایه یا حروف ربط دوتایی در جمله
  • وجود فاعل، مفعول یا گزاره «مرکب» (Compound)

برای درک بهتر مثال‌های جدول زیر را در نظر بگیرید.

«فاعل مرکب» (Compound Subject) Paul, George, and John came over for dinner.
 (Compound Object)) «مفعول مرکب» I need neither walnuts nor peanuts.
«گزاره مرکب» (Compound Predicate) She washes the dishes and empties the trash.

تصویر سه خودکار که به موازات هم روی دفترچه‌ای در کلاس درس قرار گرفته‌اند.

کاربرد گرامر Parallel Structure در آرایه های ادبی

از گرامر Parallel Structure می‌توان هر در «نثر» (Prose) و هم در «شعر» (Poetry) برای افزایش تأثیرگذاری جمله، اضافه کردن بار تأکیدی یا آهنگ به آن استفاده کرد. در این قسمت از «مجله فرادرس» با کاربرد Parallel Structure در برخی از این آرایه‌های ادبی آشنا می‌شویم تا بتوانیم از آن‌ها در نوشته‌های خود نیز استفاده کنیم.

۱. آرایه Anaphora

به تکرار یک کلمه یا عبارت در ابتدای چند جمله متوالی گفته می‌شود. با استفاده از «Anaphora» می‌توانیم به بار تأکیدی و آهنگ جمله بیفزایم و در نتیجه آن را تأثیرگذارتر کنیم. به مثال زیر توجه کنید.

We have fought for freedom. We have fought for justice. We have fought for peace.

ما برای آزادی جنگیده‌ایم. ما برای عدالت جنگیده‌ایم. ما برای صلح جنگیده‌ایم.

۲. آرایه Epistrophe

به تکرار کلمات یا عبارات در انتهای چند جمله متوالی «Epistrophe» گفته می‌شود. در واقع، «Epistrophe» از نظر جایگاه قرارگیری در جمله، برعکس «Anaphora» عمل می‌کند. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید.

The time for the healing of the wounds has come. The moment to bridge the chasms that divide us has come.”– Nelson Mandela”

«زمان آن فرا رسیده است که زخم‌هایمان را درمان کنیم. زمان آن فرا رسیده‌ است که شکاف‌هایی که بین ما تفرقه انداخته است را پر کنیم.»– نلسون ماندلا

به عنوان مثالی دیگر به سوگند مشهور حقیقت توجه کنید.

I swear to tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth.

سوگند می‌خورم که حقیقت را بگوییم، تمام حقیقت را بگویم و جز حقیقت چیزی نگویم.

۳. آرایه Symploce

آرایه ادبی «Symploce» در واقع ترکیبی از «Anaphora» و «Epistrophe» است و به تکرار یک یا چند کلمه در ابتدا و انتهای جملات متوالی گفته می‌شود. به مثال زیر توجه کنید.

The madman is not the man who has lost his reason. The madman is the man who has lost everything except his reason.”– G. K. Chesterton

«دیوانه آن نیست که عقلش را از دست داده باشد. دیوانه آن است که همه چیز جز عقلش را از دست داده باشد.»– جی.کی چسترتون 

۴. آرایه Antithesis

در آرایه «Antithesis» دو مفهوم متضاد در یک ساختار موازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای درک بهتر مثال‌های زیر را در نظر بگیرید.

“Love is an ideal thing, marriage is a real thing.” – Goethe

«عشق آرمانی است و ازدواج واقعی»– گوته

Hope for the best, prepare for the worst.

به بهترین امیدوار باش و برای بدترین آماده باش.

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم‌ های آموزشی فرادرس

اگر فکر می‌کنید تابه‌حال از روش‌های سنتی یادگیری زبان انگلیسی نتیجه نگرفته‌اید یا حفظ کردن قواعد و لغات انگلیسی برایتان کسل‌کننده است، وقتش رسیده است که از روش‌های یادگیری جدیدتری کمک بگیرید. فیلم‌های آموزشی فرادرس با استفاده از مثال‌های کاربردی، به شما یاد می‌دهند چطور در صحبت‌ها و نوشته‌های خود از کلمات و جمله‌بندی‌های طبیعی استفاده کنید و به راحتی متوجه حرف‌های انگلیسی‌زبانان شوید.

در مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس دوره‌های متنوعی برای تقویت مهارت‌های چهارگانه انگلیسی، یادگیری نکات گرامری، لغات پرکاربرد یا اصطلاحات رایج انگلیسی در مکالمه و… در اختیار زبان‌آموزان سطوح مبتدی تا پیشرفته قرار گرفته است. لینک برخی از مجموعه فیلم‌های آموزشی فرادرس را در ادامه آورده‌ایم:

مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس
برای تماشای مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس می‌توانید روی تصویر فوق کلیک کنید.

متن با گرامر Parallel Structure

در این بخش از مطلب، نمونه متن کوتاهی را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا با خواندن آن کاربرد گرامر Parallel Structure را بهتر درک کنید. در صورتی هم که به یادگیری ساختارهای گرامری پرکاربرد در آزمون‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستید، تماشای فیلم آموزش نکات گرامری در Writing و Reading آزمون های زبان انگلیسی از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم.

در ادامه می‌توانید ترجمه فارسی آن را نیز بخوانید.

Research has shown a pet has proven to be beneficial to people’s health. Pets help lower blood pressure, boost immunity, and lessen anxiety. Studies indicate that children who grow up in a household with cats or dogs are at a lower risk of developing allergies or experiencing respiratory issues such as asthma.

Since dogs require daily walks, owning one not only provides companionship but also encourages physical activity and creates opportunities for social interaction with other pet owners. A study of Alzheimer’s patients showed that those with pets feel less anxious, look happier, and remain more engaged in daily life.
In short, whether by expressing unconditional love, encouraging an active lifestyle, or easing feelings of loneliness, pets bring numerous physical, emotional, and social benefits.

ترجمه متن​

تحقیقات نشان داده است که داشتن حیوانات خانگی به سلامت انسان کمک می‌کند. حیوانات خانگی به پایین آمدن فشار خون، تقویت ایمنی و کاهش اضطراب کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که با سگ یا گربه بزرگ می‌شوند، در خطر ابتلای کمتری به آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی مثل آسم هستند.

از آنجا که سگ‌ها هر روز به پیاده‌روی احتیاج دارند، نگهداری از آن‌ها، علاوه بر فراهم کردن حمایت عاطفی، ما را به فعالیت فیزیکی تشویق می‌کند و فرصت برقراری تعامل اجتماعی با سایر سرپرست‌های حیوانات را فراهم می‌کند. مطالعه‌ای در رابطه با افراد آلزایمری نشان داد که افراد مبتلایی که حیوان خانگی دارند، اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند، شادتر به نظر می‌رسند و در زندگی روزمره فعال‌تر باقی می‌مانند.

به طور خلاصه، حیوانات خانگی، با ابراز عشق بی‌قید و شرط، تشویق به سبک زندگی فعال یا کم کردن حس تنهایی، مزایای زیادی را از نظر فیزیکی، عاطفی و اجتماعی به همراه دارند.

تمرین برای گرامر Parallel Structure

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب گرامر Parallel Structure»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۶ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

گزینه صحیح را انتخاب کنید.

1. Choose the sentence with the correct parallelism.

To succeed in the project, we need collaboration, dedication, and being innovative.

To succeed in the project, we need collaboration, dedication, and innovation.

To succeed in the project, we need to collaborate, be dedicated, and innovate.

To succeed in the project, we need collaboration, being dedicated, and innovative.

2. Choose the sentence that maintains parallelism.

To succeed in the project, we need collaboration, dedication, and being innovative.

The shepherd chased the sheep through the valley, along the river, and over the hill

The shepherd chased the sheep through the valley, along the river, and followed them over the hill.

The shepherd chased the sheep through the valley, chased the sheep along the river, and over the hill.

3. Select the sentence with a parallel structure.

Succeeding in school is all about reading closely, to think critically, and making it to the class on time.

Succeeding in school is all about reading closely, thinking critically, and made it to the class on time.

Succeeding in school is all about reading closely, thinking critically, and making it to class on time.

4. Which sentence correctly uses a parallel structure?

The moose ate all the cookies, all the cheese, and every last one of burritos.

The moose ate all the cookies, all the cheese, and it ate all the burritos, too.

The moose ate all the cookies, all the cheese, and all the burritos.

5. Select the sentence that is written according to parallelism.

Claire doesn’t knit, nor is she sewing.

Clair doesn’t knit, and sewing is not a thing she does, either.

Claire doesn’t knit, nor does she sew.

6. In this climate, farmers grow stone fruits such as ____.

peaches, apricots, a plum

peaches, apricots, and plums

peaches, an apricot, and a plum

7. They like feeding and brushing the dog, they don’t like ____.

8. The legislation neither resolves the financial crisis nor ____ consumers.

9. The library offers not only books to read but also ____.

10. One needs nothing else other than books, ____ , and food.

11. Students must conduct their laboratory experiments accurately and ____.

12. It takes one hour or more to drive to the city depending on weather and ____.

how much traffic there is

13. For the blood test to be accurate, you must not eat or ____ after midnight.

14. What can parallel structure do?

Provide a passage with rhythm

Make a passage easier to understand

Provide balance to the sentence

15. To think that you can do anything is ____ yourself.

16. Succeeding at something is not necessarily the as _____.

 

تمرین دوم

با استفاده از گرامر Parallel Structure جملات زیر را بازنویسی کنید.

Q1: He was handsome, brave, and the sort of person who would do anything for you.

Answer: He was handsome, brave, and generous.

Q2: I was afraid of the river. It had a fast current, big waves and it was cold.

Answer: I was afraid of the river because of its fast current, big waves, and cold water.

Q3: The high school has many rules. Students need to wear uniforms, arrive before 8 am, and they can’t bring their smartphones to school.

Answer: The high school has many rules. Students need to wear uniforms, arrive before 8 am, and leave their smartphones at home.

Q4: The room was beautiful, the service was impeccable, and I’ve never tasted better food in my entire life.

Answer: The room was beautiful, the service was impeccable, and the food was amazing, maybe the best food I’ve ever eaten.

Q5: Being a nurse is a good career because of the high salary, vacations, and schedules.

Answer: Being a nurse is a good career because of the high salary, long vacations, and flexible schedules.

Q6: It is dangerous to be living in this world today because of war, unemployment, and not enough money.

Answer: It is dangerous to be living in this world today because of war, unemployment, and poverty.

Q7: Cooking and eating at home is a good idea for students because it saves time and money and is easy to do.

Answer: Cooking and eating at home is a good idea for students because it saves time, money, and energy.

Q8: The process seemed to Beth both a bore and annoying.

Answer: The process seemed to Beth both boring and annoying.

Q9: Aspiring actors go to Hollywood to become stars and because they want to make money.

Answer: Aspiring actors go to Hollywood to become stars and to make money.

Q10: The understudy had bright green eyes, a great mass of blonde hair, and her face was red.

Answer: The understudy had bright green eyes, a great mass of blonde hair, and a red face.

تمرین سوم

متن‌های زیر را یخوانید و ایرادات آن‌ها را اصلاح کنید.

Q1: Low self-esteem can manifest itself in various behaviors. Some individuals may become paralyzed at the prospect of making a decision. Other individuals may bend their wills to others in order to keep the peace. Yet another symptom is the retreat from society as a whole—to become isolated.

Answer: Low self-esteem can manifest itself in various behaviors. Some individuals may become paralyzed at the prospect of making a decision. Other individuals may bend their wills to others in order to keep the peace. Yet other individuals may retreat from society as a whole and become isolated.

Q2: The influence of genetics on human behavior has been shown through studies of twins who were separated at birth. Not only do these sets of individuals share many physical characteristics, but they also tend to have the same sort of interests and biases and utilize similar mental processes.

Answer: The influence of genetics on human behavior has been shown through studies of twins who were separated at birth. Not only do these sets of individuals share many physical characteristics, but they also tend to have the same sort of interests, biases, and mental processes.

Q3: First of all, pursuing a career they are genuinely interested in would make students more satisfied and lower tension, as the chances to lose interest or getting into bad habits are lower.

Answer: First of all, pursuing a career they are genuinely interested in would make students more satisfied and less tense, as the chances of losing interest or getting into bad habits are lower.

Q4: Large and industrial cities already suffer from poor air quality because of traffic fumes, and the air is contaminated with carbon emissions.

Answer: Large and industrial cities already suffer from poor air quality because of traffic fumes and carbon emissions.

Q5: Factories emit toxic gases into the air, which destroy the ozone layer and also causing air pollution.

Answer: Factories emit toxic gases into the air, which destroy the ozone layer and also cause air pollution.

Q6: Before being ready for sale, the final set of stages includes a quality check, packaging and storage of the product.

Answer: Before being ready for sale, the final set of stages includes checking for quality, packaging and storing the product.

Q7: Many people mistakenly think that being wealthy is the same thing as to be happy.

Answer: Many people mistakenly think that being wealthy is the same thing as being happy. / Many people mistakenly thing that to be wealthy is the same thing as to be happy.

Q8: We enjoyed water skiing much more than when we swam in the lake.

Answer: We enjoyed water skiing much more than swimming in the lake.

Q9: He felt that being a good listener was just as important as to talk well.

Answer: He felt that being a good listener was just as important as talking well. / He felt that to be a good listener was just as important as to talk well.

Q10: We want a candidate who has a sense of commitment, a good record in public office, and who has experience in foreign affairs.

Answer: We want a candidate who has a sense of commitment, a good record in public office, and experience in foreign affairs

Q11: Original, imaginative, and seeming almost fantastic describe the techniques of Dali’s paintings.

Answer: Original, imaginative, and almost fantastic describe the techniques of Dali’s paintings.

Q12: The instructor advised me to use the rearview mirror often, and I should observe the speed limit.

Answer: The instructor advised me to use the rearview mirror often and (to) observe the speed limit.

Q13: Doing heavy exercise and poor nutrition habits can lead to illness.

Answer: Heavy exercise and poor nutrition habits can lead to illness.

Q14: Her ideas are usually sound and of importance.

Answer: Her ideas are usually sound and important.

Q15: Good sense and being thoughtful are two valuable assets.

Answer: good sense and thoughtfulness are two valuable assets. / Having good sense and being thoughtful are two valuable assets.

تمرین چهارم​

ساختارهای موازی زیر را به ساختارهای موازی دیگری تبدیل کنید.

Q1: We were instructed to enter the room swiftly. 

Answer: We were instructed to enter the room in a swift, quiet, and careful manner.

Q2: My friends never judged me by what I said or what I did.

Answer: My friends never judged me by my words or actions.

Q3: My dog not only likes to play fetch but also chases butterflies.

Answer: My dog not only likes playing fetch but also chasing butterflies.

Q4: Alan is intelligent, patient, and experienced. 

Answer: Alan has intelligence, patience, and experience.

Q5: . We recommend that you remove the existing roofing system and install a new high-density protection board. 

Answer: We recommend the removal of the existing roofing system and the installation of a new high-density protection board

Q6: The work will include the pipe, manhole, drain and swale installation, and the ditch cleaning. 

Answer: The work will include installing the pipe, manhole, drain, and swale, and cleaning the ditch.

Q7: Clara not only wants money but also fame.

Answer: Clara not only wants money but also fame.

Q8: Being Jim’s friend means being constantly annoyed.

Answer: To be Jim’s friend is to be constantly annoyed.

Q9: To succeed is to open a new opportunity.

Answer: Succeeding is opening a new opportunity.

Q10: He knew where I lived and what my name was.

Answer: He knew my address and name.

جمع‌بندی​

در این مقاله با گرامر Parallel Structure آشنا شدیم و آموختیم که به کاربرد دو یا چند بخش از جمله در نقش‌های دستوری یکسان و ساختارهای متقارن گفته می‌شود. همچنین با موارد کاربرد آن آشنا شدیم که عبارت‌اند از:

  • بهبود خوانایی
  • روان‌تر کردن جملات
  • برقراری توازن در ساختار جملات
  • تاثیرگذارتر کردن جملات

در ادامه یاد گرفتیم که «حروف ربط هم پایه» (مثل «and» و «or») و «حروف ربط دوتایی» (مثل «either…or» یا «both…and») مشخصه اصلی ساختارهای موازی هستند یا به عبارتی بخش‌هایی از جمله را به هم متصل می‌کنند که نقش دستوری و ساختار یکسانی داشته باشند. سپس، دیدیم که چطور اسامی، صفت‌ها، قیدها، عبارات یا جمله‌واره‌ها را می‌توان در ساختارهای موازی قرار داد. برای جا افتادن بهتر نکات نیز، کاربرد گرامر Parallel Structure را در متنی کوتاه خواندیم و در انتهای مطلب تمرین‌های مختلفی را در اختیار شما قرار دادیم.

 تمرین چهارم

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

source

توسط expressjs.ir