یادگیری زبان انگلیسی صرفا با حفظ کردن کلمات انگلیسی یا مطالعه قواعد گرامر زبان انگلیسی میسر نمیشود؛ بلکه لازم است بتوانیم کلمات را در ساختارهای مناسبی قرار دهیم. بسیاری از زبانآموزانی که در ابتدای مسیر یادگیری زبان انگلیسی قرار دارند، با این چالش روبهرو هستند که چگونه با استفاده از لغاتی که میدانند، جملههایی بسازند که هم مفهوم را به درستی انتقال دهد و هم از نظر گرامری صحیح باشد. از این رو، در این مطلب از «مجله فرادرس» با ۱۰ نکته ضروری برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی آشنا خواهیم شد.
![997696](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2023/06/faradars-mobile.gif)
به این منظور ابتدا، با تعریف جمله در زبان انگلیسی و دو بخش اصلی آن (نهاد و گزاره) آشنا میشویم. سپس، اجزای جملات انگلیسی (فاعل، فعل، مفعول و…) را بررسی میکنیم. همچنین، یاد میگیریم این جملات به چه انواعی تقسیم میشوند و در آخر به علائم نگارشی مورد نیاز برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی میپردازیم.
ساخت جمله با کلمات انگلیسی
مانند هر زبان دیگری، ساخت جمله با کلمات انگلیسی نیز اولین قدم برای برقراری ارتباط به این زبان در نظر گرفته میشود. بدون یادگیری قواعد جملهسازی زبان انگلیسی حتی اگر کلمات بسیاری را بلد باشیم، نمیتوانیم منظور خود را به مخاطب انتقال دهیم. به عبارتی، نیاز است این کلمات را در ساختارهای مناسبی قرار دهیم.
یک جمله در زبان انگلیسی از دو بخش اصلی نهاد و گزاره تشکیل میشود. نهاد فرد یا چیزی است که عمل جمله را انجام میدهد و گزاره قسمتی از جمله است که در مورد نهاد صحبت میکند. گزاره در زبان انگلیسی حداقل از یک فعل تشکیل میشود اما میتواند شامل اجزای دیگری مثل مفعول، عبارت حرفاضافهای یا متمم نیز باشد. بنابراین، به طور خلاصه یک جمله در زبان انگلیسی اجزای زیر را شامل میشود:
- «نهاد» (Subject)
- «گزاره» (Predicate)
- «فعل» (Verb)
- «مفعول» (Object)
- «متمم» (Complement)
- «عبارت حرفاضافهای» (Prepositional Phrase)
به عنوان مثال، در نمودار زیر ساختار گرامری یک جمله ساده انگلیسی را میبینیم.
![تصویر مثالی که ساختار جمله در انگلیسی را نشان میدهد.](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/diagram-for-sentence-structure.png)
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، هر کلمه در جمله، نقش خاصی دارد و در جایگاه مشخصی قرار میگیرد. بنابراین، برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی لازم است ابتدا با قسمتهای مختلف جمله، ترتیب و نقش دستوری آنها آشنایی داشته باشیم.
برای شروع جملهسازی به زبان انگلیسی لازم است از ساختارهای ساده (مثل «subject + verb») شروع کنیم و به تدریج اجزای بیشتری را به آن اضافه کنیم. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.
![تصویر نمونهای از جملهسازی در انگلیسی](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/english-sentence-formation-faradars.png)
همانطور که در تصویر بالا میبینید ابتدا از ساختار ساده «Subject + Verb» استفاده کردهایم و به ترتیب در هر مرحله کلمات دیگری در نقش «مفعول» (object)، «صفت» (adjective) و «عبارت حرفاضافهای» (Prepositional Phrase) را به این ساختار اضافه کردهایم.
در ادامه مطلب به صورت مرحله به مرحله به مباحث و نکات ضروری برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی میپردازیم که عبارتاند از:
- تعریف جمله در زبان انگلیسی
- شناخت نهاد و گزاره
- آشنایی با اجزای تشکیلدهنده جمله
- تفاوت جمله با جملهواره
- تشخیص انواع جمله در انگلیسی
- ساختارهای رایج جملات انگلیسی
- یادگیری نقشهای دستوری در زبان انگلیسی
- نحوه مطابقت فعل و فاعل در انگلیسی
- آشنایی با زمانهای انگلیسی
- کاربرد علائم نگارشی در جملات انگلیسی
یادگیری قواعد جمله سازی در انگلیسی با فرادرس
یادگیری قواعد جملهسازی در زبان انگلیسی یکی از اولین و مهمترین گامها برای تسلط به این زبان است که بهخصوص برای زبانآموزان مبتدی اهمیت ویژهای دارد. فیلمهای آموزش فرادرس به شما کمک میکند تا این مسیر را به راحتی طی کنید. با دیدن این فیلمهای آموزشی میتوانید با اصول ابتدایی آشنا میکند و به مرور سراغ مباحث پیشرفتهتر بروید. برای مثال، در ابتدا با سادهترین ساختارهای جملات انگلیسی آشنا میشوید و پس از یادگیری این ساختارها، سایر انواع جملات مثل جملات شرطی انگلیسی یا ساختارهای پیشرفتهتر مثل انواع Clause را میآموزید.
برای یادگیری جملهسازی به زبان انگلیسی در فرادرس تماشای مجموعه فیلمهای آموزشی را به شما پیشنهاد میکنیم.
![مجموعه فیلمهای آموزش گرامر و ساختار جمله در انگلیسی فرادرس](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/grammar-and-sentence-structure-faradars.png)
جمله در انگلیسی چیست؟
جمله یا Sentence در زبان انگلیسی به گروهی از کلمات گفته میشود که مفهوم کاملی را برساند و حداقل از یک «فاعل انگلیسی» (Subject) و «فعل انگلیسی» (Verb) تشکیل شده باشد. اگر فعل جمله از نوع «افعال گذرا انگلیسی» (Transitive Verbs) باشد، حتما جمله شامل «مفعول انگلیسی» (Object) نیز میشود.
از این رو، ساختار جملات انگلیسی معمولا با کلمه مخفف «SVO» نمایش داده میشود که به ترتیب به «Subject» و «Verb» و «Object» اشاره دارد. به دو مثال زیر توجه کنید.
John walks.
«جان» قدم میزند.
(این جمله تنها از یک فعل و فاعل تشکیل شده است و فعل جمله ناگذرا است.)
She plays the piano.
او پیانو مینوازد.
(از آنجا که فعل «play» گذرا است، بعد از آن مفعول میآید و در ساختار «SVO» نوشته میشود.)
جملات انگلیسی به غیر از فاعل، فعل و مفعول میتوانند از «متمم انگلیسی» (Complement) نیز تشکیل شده باشند. به عبارت ساده، متمم در زبان انگلیسی به کلماتی گفته میشود که وجود آنها برای تکمیل معنای جمله ضروری باشد یا به عبارتی با حذف آن، معنای جمله ناقص شود. همچنین، متممها به دو دسته «متمم فاعلی» (Subject Complement) و «متمم مفعولی» (Object Complement) تقسیم میشوند. متمم فاعلی به ارائه اطلاعات تکمیلی در مورد فاعل میپردازد و متمم مفعولی در توصیف مفعول جمله میآید.
جملاتی که با «Complement» همراه میشوند معمولا در یکی از دو ساختار «SVC» یا «SVOC» به کار میروند. دو مثال زیر را در نظر بگیرید.
He is a dentist.
او دندانپزشک است.
(متمم به فاعل اشاره دارد و جمله در ساختار «SVC» نوشته شده است.)
They made her angry.
آنها او را عصبانی کردند.
(متمم در توصیف مفعول آمده است و جمله با ساختار «SVOC» بیان شده است.)
جملات در زبان انگلیسی معمولا با یک «Adjunct» نیز همراه میشوند. «Adjunct» به کلمه یا عبارتی مثل انواع «قید انگلیسی» (Adverb) یا «عباراتهای حرف اضافهای در زبان انگلیسی» (Prepositional Phrases) گفته میشود که با حذف آن جمله همچنان از نظر گرامری صحیح باشد. در واقع، با اینکه «adjunct» اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار میدهد، اما با حذف کردن آن ساختار دستوری جمله ناقص نمیشود. همچنین، یک جمله ممکن است شامل بیش از یک «Adjunct» باشد.
به چند مثال از «Adjunct» در جملات انگلیسی توجه کنید.
My father reads the newspaper every day.
پدرم هر روز روزنامه میخواند.
Yesterday, we met at the park.
دیروز در پارک ملاقات داشتیم.
He is very tired.
او خیلی خسته است.
نهاد و گزاره در انگلیسی
در دستور زبان انگلیسی، جمله به دو «بخش» (Part) تقسیم میشود:
- «نهاد» (Subject): فرد یا چیزی که انجامدهنده عمل فعل است و یا جمله در مورد آن نوشته شده است.
- «گزاره» (Predicate): قسمتی از جمله که در مورد فاعل آمده است و حتما در آن یک فعل وجود دارد.
فاعل معمولا از یک اسم یا ضمیر تشکیل شده است. در هر گزاره نیز حتما یک فعل وجود دارد اما میتواند شامل اجزای دیگر مثل مفعول، متمم و… نیز بشود. برای درک بهتر، مثالهای زیر را در نظر بگیرید.
She (subject) + laughed (predicate).
او (نهاد) + خندید (گزاره).
Jack (subject) + is a teacher (predicate).
«جک» (نهاد) + یک معلم است (گزاره).
My friends and I (subject) + rescued a baby elephant by a road (predicate).
من و دوستانم (نهاد) بچه فیلی را کنار جاده نجات دادیم (گزاره).
![تصویر مثالی از نهاد و گزاره در انگلیسی روی یک تخته](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/subject-predicate-example-on-board.png)
اجزای تشکیل دهنده جمله در انگلیسی
همانطور که اشاره کردیم، یک جمله در زبان انگلیسی حداقل از یک فاعل و فعل تشکیل شده است. در واقع، ساختاری که حتی یکی از این اجزا را نداشته باشد، جمله در نظر گرفته نمیشود. اما جملات انگلیسی معمولا با اجزای دیگری هم همراه میشوند.
بنابراین، در یک نگاه کلی میتوان اجزای جمله را به صورت زیر در نظر گرفت:
- فاعل یا Subject
- فعل یا Object
- مفعول یا Object
- متمم یا Complement
- افزوده یا Adjunct
در ادامه هر کدام از این اجزا را بررسی خواهیم کرد.
![نمودار اجزا جمله در انگلیسی](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/parts-of-a-english-sentences-diagram.png)
۱. Subject
فاعل در زبان انگلیسی «اسم» (Noun) یا «ضمیر» (Pronoun) است که عمل فعل را انجام بدهد یا جمله در مورد آن نوشته شده باشد. فاعل معمولا در ابتدای جمله میآید و اغلب با پرسیدن «چه کسی» (Who) و «چه چیزی» (What) میتوانیم آن را در جمله تشخیص دهیم. به دو مثال زیر توجه کنید.
Anna can draw.
«آنا» میتواند نقاشی کند.
(“Who” can draw?)
The sky is clear.
آسمان صاف است.
(“What” is clear?)
۲. Verb
فعل را میتوان مهمترین جزو در جملات انگلیسی دانست. طبق «دیکشنری کمبریج» (Cambridge Dictionary) فعل در زبان انگلیسی یک عمل، وضعیت یا تجربه را توصیف میکند. جایگاه فعل در جمله نیز معمولا بلافاصله بعد از فاعل است.
فعلهای انگلیسی از نظر ساختار و کاربرد تنوع زیادی دارند که دانستن نکات گرامری مربوط به هر کدام برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی ضروری است. از انواع فعل در زبان انگلیسی میتوان به «افعال اصلی انگلیسی» (Main Verbs)، «افعال کمکی انگلیسی» (Helping Verbs)، «افعال حرکتی انگلیسی» (Action Verbs) و «افعال حسی انگلیسی» (Stative Verbs) اشاره کرد.
برای آشنایی با افعال انگلیسی به چند مثال زیر توجه کنید.
نوع فعل | ترجمه | مثال |
فعل اصلی / فعل حرکتی | «جان» به گربه غذا داد. | Johnny fed the cat. |
writing = فعل اصلی / حرکتی is = فعل کمکی |
«نینا» نامه مینویسد. | Nin is writing a letter. |
فعل اصلی / فعل حالتی | من عاشق شکلاتم. | I love chocolate. |
۳. Object
در گرامر زبان انگلیسی به شخص یا چیزی که عمل فعل را دریافت کند، مفعول یا Object میگوییم. مفعول در زبان انگلیسی از نظر ساختاری میتواند یک ضمیر یا اسم باشد. همچنین، جایگاه آن در جملات معمولا بعد از فعل است. برای تشخیص مفعول میتوانید سوال «?verb + what» یا «?verb + whom» را مطرح کنید.
به مثال زیر توجه کنید.
I ate a sandwich.
من یک ساندویچ خوردم.
(ate what? = sandwich)
I remember Sarah.
من «سارا» را به یاد دارم.
(remember who? = Sarah)
مفعول در زبان انگلیسی به دو نوع دستهبندی میشود.
- «مفعول مستقیم انگلیسی» (Direct Object)
- «مفعول غیر مستقیم انگلیسی» (Indirect Object)
در بخش بعدی با هر کدام از انواع مفعولهای انگلیسی آشنا میشویم.
Direct Object
مفعول مستقیم در زبان انگلیسی به اسم یا ضمیری گفته میشود که عمل فعل را به طور مستقیم دریافت کند. جایگاه مفعول مستقیم در جمله معمولا بلافاصله بعد از فعل است. همچنین، برای پیدا کردن آن میتوانید کلمات پرسشی «چه چیزی را» (What) و «چه کسی را» (Whom) را بعد از فعل جمله قرار بدهید. به مثالهای زیر توجه کنید.
Harry bought a new car.
«هری» ماشینی جدید خرید.
(bought what? = a new car)
I met her at a birthday party.
من در یک مهمانی با او آشنا شدم.
(met whom? = her)
Indirect Object
برخی از افعال انگلیسی میتوانند علاوه بر مفعول مستقیم، با مفعول غیرمستقیم یا Indirect Object نیز همراه شوند که به این دسته از افعال «افعال دو مفعولی انگلیسی» (Ditransitive Verbs) گفته میشود.
در تعریفی ساده، Indirect Object بهطور مستقیم عمل فعل را دریافت نمیکند بلکه عمل برای آن یا نسبت به آن یا برای آن انجام میگیرد. همچنین، در تعریفی دیگر میتوان گفت که مفعول غیرمستقیم در واقع دریافتکننده مفعول مستقیم است. برای درک بهتر، مثال زیر را در نظر بگیرید.
I gave him a chance.
من به او فرصتی دادم.
(در این مثال، «chance» مفعول مستقیم و «him» مفعول غیرمستقیم است. «او» (him) دریافتکننده «فرصت» (change) است.)
از نظر ترتیب قرارگیری، به طور معمول مفعول غیر مستقیم قبل از مفعول مستقیم قرار میگیرد. مگر اینکه قبل از آن از حرف اضافه استفاده کنیم. به مثال زیر توجه کنید.
I sent my friends a picture.
I sent a picture to my friends.
من به دوستانم عکسی فرستادم.
(در مثال بالا، «a picture» مفعول مستقیم و «my friends» مفعول غیرمستقیم است.)
۴. Complement
در دستور زبان انگلیسی متمم یا همان Complement به کلمه یا کلماتی گفته میشود که تکمیلکننده معنای جمله باشند. به عبارتی، با حذف متمم از جمله، معنای جمله ناقص میشود.
از آنجا که آشنایی با «Complement» برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی ضروری است، در این بخش از مطلب به بررسی ویژگیهای آن میپردازیم که عبارتاند از:
- متممهای انگلیسی از نظر ساختاری معمولا صفت یا اسم هستند و به یک ویژگی، نام، شغل یا سمت اشاره میکنند.
- اغلب بعد از «افعال ربطی» (Linking Verbs) یا« افعال حسی انگلیسی» (Verbs of Perception) قرار میگیرند.
برای درک بهتر به مثالهای جدول زیر توجه کنید.
کاربرد | ترجمه | مثال |
بیان ویژگی | او مهربان به نظر میرسد. |
She seems nice. |
اشاره به شغل | برادر من یک معلم است. |
My brother is a teacher. |
مشخص کردن نام | آنها اسم دخترشان را «روری» گذاشتند | They named their daughter Rory. |
همانطور که در مثالهای اول و دوم میبینید، «a teacher» و «nice» معنای فاعل جمله را کامل میکنند اما در مثال سوم «Rory» کاملکننده معنای مفعول جمله است.
به این ترتیب متممها در زبان انگلیسی به دو دسته تقسیمبندی میشوند:
- «متمم فاعلی انگلیسی» (Subject Complement)
- «متمم مفعولی انگلیسی» (Object Complement)
در واقع، «Subject Complement» وضعیت، نام یا جایگاه فاعل را مشخص میکند و در مقابل «Object Complement» تکمیلکننده معنای مفعول جمله است. برای مقایسه بهتر، دو مثال زیر را در نظر بگیرید.
نوع متمم | ترجمه | مثال |
متمم فاعلی | ریاضی سخت است. | Mathematics is difficult. |
متمم مفعولی | تمرین کردن ریاضیات را آسان میکند. | Practice makes Mathematics easy. |
۵. Adjunct
در دستور زبان انگلیسی «Adjunct» به کلمه یا کلماتی اشاره دارد که اطلاعات بیشتری را در جمله ارائه میکنند اما در صورت حذف آنها جمله از نظر گرامری همچنان صحیح است. «Adjunct» میتوانند قید، جملهوارههای قیدی، عبارات حرفاضافهای و غیره باشند. این کلمات به سوالاتی نظیر «چه موقع» (When) و «کجا» (Where) و «چرا» (Why)، «چگونه» (How) پاسخ میدهند و میتوانند در ابتدا، انتها یا میان جمله قرار بگیرند. همچنین، یک جمله ممکن است بیش از یک «Adjunct» داشته باشید. به چند مثال زیر توجه کنید.
My father reads the newspaper every day.
پدرم هر روز روزنامه میخواند.
This workout routine is extremely exhausting.
برنامه ورزشی بهشدت خستهکننده است.
Due to his ill health, he could not come home for Christmas.
او به علت وضعیت سلامتی نامناسب نتوانست برای «کریسمس» به خانه بیاید.
جمله واره یا Clause چیست؟
برای ساختن جمله با کلمات انگلیسی و درک ساختار انواع آن، ابتدا لازم است با مفهوم جملهواره در زبان انگلیسی یا Caluse آشنایی داشته باشیم.
جمله و جملهواره دو ساختار متفاوت در دستور زبان انگلیسی در نظر گرفته میشوند؛ جملهواره در واقع بخشی از یک جمله را تشکیل میدهد. در تعریفی ساده، جملهواره در زبان انگلیسی به گروهی از کلمات گفته میشوند که حتما شامل یک فاعل و فعل باشند. جملهوارهها میتوانند مستقل یا وابسته باشند و بر همین اساس به دو نوع زیر تقسیم میشوند:
- «جملهوارههای مستقل» (Independent Clauses): این جملهوارهها مفهوم کاملی را میرسانند و به همین جهت میتوانند به تنهایی نیز استفاده شوند.
- «جملهوارههای وابسته» (Dependent Clauses): در مقابل، این جملهوارها بهتنهایی مفهوم کاملی ندارند و حتما باید در کنار یک جملهواره مستقل به کار بروند
برای درک بهتر جمله زیر را در نظر بگیرید.
The dog ran after the ball because he loved to play fetch.
سگ دنبال توپ دوید چون عاشق توپبازی بود.
جمله فوق، از دو بخش Clause تشکیل شده است که یکی از آنها مستقل و دیگری وابسته است. به جدول زیر توجه کنید.
Dependent Clause | Independent Clause |
because he loved to play fetch. | The dog ran after the ball |
نکته: جملهوارههای مستقل و وابسته در زبان انگلیسی به ترتیب با نامهای «Main Clause» و «Subordinate Clause» نیز شناخته میشوند.
حال که با جملهواره در انگلیسی و فرق آن با جمله آشنا شدیم، میتوانیم انواع جملات انگلیسی را بیاموزیم.
انواع جمله در انگلیسی
جمله در زبان انگلیسی را میتوان با توجه با ساختار یا کاربرد آن در دو دستهبندی متفاوت قرار داد که در بخش بعدی با هر کدام از این دستهبندیها آشنا خواهیم شد. در صورتی هم که تمایل به یادگیری نکات گرامری از طریق فیلمهای آموزشی دارید، فیلم آموزش کتاب Grammar in Use سطح مقدماتی از فرادرس را به شما پیشنهاد میکنیم که لینک آن را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.
انواع جمله در انگلیسی از نظر ساختار
در زبان انگلیسی جملهها به چهار دسته تقسیم میشوند که عبارتاند از:
- جمله ساده (Simple Sentence)
- جمله پیچیده (Complex Sentence)
- جمله مرکب (Compound Sentence)
- جمله مرکب پیچیده (Compound-complex Sentence)
![تصویر نمودار انواع جمله در انگلیسی از نظر ساختار](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/types-of-english-sentences-structure.png)
نوع این جملات به تعداد و نوع جملهوارههای موجود در آن بستگی دارد. در ادامه یاد میگیریم که هر کدام از انواع جمله چه ساختاری دارد.
۱. جملات ساده انگلیسی
جملات ساده انگلیسی یا «Simple Sentences» فقط از یک جملهواره مستقل تشکیل میشوند و به تنهایی معنای کاملی را منتقل میکنند. به مثال زیر توجه کنید.
I kicked the ball.
من با پا توپ را پرتاب کردم.
۲. جملات مرکب انگلیسی
جملات پیچیده انگلیسی یا «Compound Sentences» از ترکیب دو یا چند جملهواره مستقل ساخته میشوند.
I kicked the ball and it hit Tom.
من با پا توپ را پرتاب کردم و آن به «تام» برخورد کرد.
نکته: جملات مرکب با از یکی از روشهای زیر به هم متصل میشوند:
- FANBOYS یا همان حروف ربط هم پایه انگلیسی (for / and / nor / but / or / yet / so)
- قیدهای ربط انگلیسی (However و Therefore و …)
- علامت نقطهویرگول انگلیسی (;)
در واقع، موارد فوق مشخصههای جملات مرکب انگلیسی هستند که به ما کمک میکنند نوع این جملات را تشخیص دهیم.
.
۳. جملات پیچیده انگلیسی
جملات پیچیده انگلیسی یا «Complex Sentences» شامل یک جملهواره مستقل و یک یا چند جملهواره وابسته میشوند. به مثال زیر توجه کنید.
Tom cried because the ball hit him.
«تام» به گریه افتاد چون توپ به او برخورد کرد.
۴. جمله مرکب پیچیده انگلیسی
جملات مرکب پیچیده یا «Compound-complex Sentences» از حداقل دو جملهواره مستقل و یک یا چند جملهواره وابسته تشکیل میشوند.
Tom cried because the ball hit him, and I apologized immediately.
«تام» به گریه افتاد چون توپ به او برخورد کرد و من فورا عذرخواهی کردم.
انواع جمله در انگلیسی از نظر کاربرد
در بخش قبل، انواع جملات انگلیسی را از نظر ساختار دستهبندی کردیم. در این قسمت از مطلب با دستهبندی دیگری از انواع جمله در انگلیسی آشنا میشویم که بر اساس کاربرد هر کدام از آنها است. اگر میخواهید به طور خاص با نکات دستوری پرکاربرد در آزمونهای بینالمللی آشنا شوید، تماشای فیلم آموزش نکات گرامر Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی از فرادرس را به شما پیشنهاد میکنیم که لینک آن را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.
جملات میتوانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. بیشتر جملاتی که در زندگی روزمره از آنها استفاده میکنیم «خبری» (Declarative) یا «سوالی» (Interrogative) هستند یا به طور کلی برای انتقال یا دریافت اطلاعات بیان میشوند. برای درخواست از کسی جهت انجام کاری نیز از «جملات امری» (Imperative) استفاده میکنیم. «جملات تعجبی» (Exclamatory) هم به ما کمک میکند به نوشتههای خود بار احساسی یا هیجانی ببخشیم.
۱. جملات خبری انگلیسی
جملات خبری انگلیسی یا «Declarative Sentences» به جملاتی گفته میشود که به بیان حقایق، نظرات، مشاهدات یا توضیحات چیزی بپردازد. در پایان این جملات همیشه از «علامت نقطه» (Full Stop) استفاده میکنیم.
Bears don’t eat when they hibernate.
خرسها وقتی موقع خواب زمستانی چیزی نمیخورند.
In my opinion, it is not true.
به نظر من این حقیقت ندارد.
I go to school by bus.
من با اتوبوس به مدرسه میروم.
۲. جملات سوالی انگلیسی
جملات سوالی در زبان انگلیسی یا «Interrogative Sentences» به هدف دریافت اطلاعات یا تصدیق چیزی استفاده میشوند. این جملات همیشه به «علامت سوال انگلیسی» (Question Mark) ختم میشوند و انواع مختلفی دارند که از پرکاربردترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- «جملات سوالی بله یا خیر» (Yes/No Questions): با افعال کمکی شروع میشوند و پاسخ آنها با «Yes» یا «No» مشخص میشود.
- «جملات سوالی با کلمه پرسشی» (Wh-questions): با کلمات پرسشی انگلیسی شروع میشود و به دنبال پاسخهایی با جزئیات بیشتر هستند.
- «تگ کوئسشن» (Tag Question): نوعی سوال کوتاه است که در انتهای جملات خبری میآید و معمولا جهت اطمینان حاصل کردن از صحت چیزی پرسیده میشود.
به چند مثال زیر توجه کنید تا با این نوع جملات آشنا شوید.
نوع | ترجمه | مثال |
جمله سوالی بله یا خیر | دیشب آتشبازی را دیدی؟ | Did you see the fireworks last night? |
جمله سوالی با کلمه پرسشی | کلاس بعدیات چیست؟ | What is your next class? |
تگ کوئسشن | داریم در جهت درست حرکت میکنیم، مگر نه؟ | We’re going in the right direction, aren’t we? |
نکته: در ادامه جمله خبری مثبت بیاید، از تگکوئسشن منفی (مانند مثال فوق) و در ادامه جمله خبری منفی از تگکوئسشن مثبت استفاده میکنیم، مانند مثال زیر:
We’re not going in the right direction, are we?
داریم در جهت اشتباه حرکت میکنیم، مگر نه؟
![تصویر یک علامت سوال در کنار چند کتاب](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/question-mark-next-to-books.jpg)
۳. جملات امری انگلیسی
جملات امری انگلیسی یا «Imperative Sentences» برای دستور دادن، نصیحت کردن، ارائه دستورالعمل یا بیان درخواست کاربرد دارند. از آنجا که بدیهی است که فاعل جملات امری به مخاطب اشاره میکند، معمولا فاعل از آن حذف میشود و جمله با فعل شروع میشود. در انتهای این نوع از جملات نیز اغلب از علامت نقطه استفاده میکنیم. با این حال، گاهی برای افزودن بار تأکیدی به جمله میتوانیم «علامت تعجب انگلیسی» (Exclamation Mark) را نیز به کار ببریم.
کاربرد | ترجمه | مثال |
دستور دادن | در را نبند! | Don’t close the door! |
درخواست کردن | لطفا نمک را به من بدهید. | Please pass the salt. |
نصحیت کردن | همیشه قبل از خواب مسواک بزنید. | Always brush your teeth before bed. |
ارائه دستورالعمل | دور از دسترس کودکان نگهداری شود. | Keep out of reach of children. |
۴. جملات تعجبی انگلیسی
جملات تعجبی در زبان انگلیسی یا همان «Exclamatory Sentences» به ما نشان میدهند که گوینده احساساتی مثل تعجب، هیجان یا خشم را تجربه میکند. در واقع، این نوع جملات بار احساسی به همراه خود دارند و مشخصه اصلی آنها پایان یافتن با «علامت تعجب» (!) است. همسنطور، گاهی با «حروف ندا انگلیسی» (Interjections) نیز همراه میشوند. به چند مثال زیر توجه کنید.
You’ve got to be kidding me!
حتما شوخی میکنی!
I’m so proud of you!
من خیلی به تو افتخار میکنم!
Hoorah! We won the game!
آخ جون! بازی را بردیم!
ساختار جمله در انگلیسی
پیشتر در «مجله فرادرس» به طور مفصل به معرفی فرمولهای جملهسازی در زبان انگلیسی پرداختیم که برای مطالعه کاملتر میتوانید به لینک مطلب مربوطه مراجعه کنید. در این بخش از آموزش قصد داریم با فرمولهای پرتکرار برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی آشنا شویم.
۱. Subject + Verb
سادهترین ترکیب برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی را میتوان «Subject + Verb» در نظر گرفت. با اینکه در زبان محاوره گاهی میتوان فاعل جمله را حذف کرد، اما در زبان انگلیسی استاندارد هر جمله حداقل از یک فاعل و فعل تشکیل شده است. به مثالهای زیر توجه کنید.
مثال با «Subject + Verb» | |
ستارهها میدرخشند. | The stars shine. |
باران بارید. | It rained. |
پرندهها آواز میخوانند. | The birds are chirping. |
دقت داشته باشید فقط از افعال ناگذرای انگلیسی را میتوانیم در این ساختار به کار ببریم، زیرا افعال گذرا برای کامل شدن معنای خود همیشه با یک مفعول همراه میشوند.
Wait! / Sit down!
صبر کن! / بنشین!
(I) love you.
دوستت دارم.
***
(I) haven’t been to Paris yet. (I’m) going this summer.
هنوز به پاریس نرفتهام. این تابستان قرار است، بروم.
دقت داشته باشید که در آزمونها نباید از این ساختار استفاده کنیم.
۲. Subject + Verb + Object
از دیگر فرمولهای پرکاربرد برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی میتوان «Subject + Verb + Object» را نام برد. در زبان انگلیسی هر جمله با فعل گذرا حداقل از سه جزء فاعل، فعل و مفعول تشکیل میشود.
به مثالهای جدول زیر توجه کنید.
مثال با «Subject + Verb + Object» | |
من یک مداد دارم. | I have a pencil. |
«جان» از باغ وحش خوشش نمیآید. | John does not like zoos. |
بچهها بسکتبال بازی کردند. | The children played basketball. |
۳. Subject + Verb + Complement
همانطور که افعال گذرا برای کامل شدن معنای خود به یک مفعول نیاز دارند، برخی از افعال انگلیسی مثل «افعال ربطی انگلیسی» نیز بدون متمم به کار نمیروند. از رایجترین افعال ربطی در انگلیسی میتوان به «To Be» و «To Look» و «To Feel» اشاره کرد.
یک متمم انگلیسی از نظر ساختار دستوری میتواند اسم، ضمیر یا صفت، یا قید باشد. بنابراین، جملات انگلیسی با افعال ربطی را میتوان در یکی از چهار ساختار زیر دید.
Subject + Linking Verb + Noun
***
Subject + Linking Verb + Pronoun
***
Subject + Linking Verb + Adjective
***
Subject + Linking Verb + Adverb
در ادامه به کمک چند مثال با هر کدام از ساختارهای فوق آشنا میشویم.
Subject + Linking Verb + Noun
متمم در جمله با افعال ربطی میتواند اسم باشد. البته اسم در این فرمول، «عبارت اسمی انگلیسی» (Noun Phrases) را هم شامل میشود. برای آشنایی با این ساختار مثالهای زیر را بخوانید.
مثال با «Subject + Linking Verb + Noun» | |
او مهندس است. | He is an engineer. |
معلمهای ما قهرمان هستند. | Our teachers are heroes. |
او یکی از بهترین دوستان من است. | He is one of my best friends. |
Subject + Linking Verb + Pronoun
از ضمایر انگلیسی نیز میتوان به عنوان متمم در جمله با افعال ربطی استفاده کرد. اما این ساختار نسبت به ساختار قبل کمتر رایج است و اغلب با افعال To Be همراه میشود. به مثالهای جدول زیر توجه کنید.
مثال با «Subject + Verb + Pronoun» | |
منم. در را باز کن. | It’s me. Open the door. |
«سامانتا» کجاست؟ اوه، خودش است. | Where is Samantha? oh, that’s her. |
کتاب مال من است. | The book is mine. |
Subject + Linking Verb + Adjective
با قرار دادن صفت در نقش متمم فاعلی میتوانیم به توصیف فاعل جمله بپردازیم. این ترکیب جزو ساختارهای ساده و در عین حال پرکاربرد برای جملهسازی به زبان انگلیسی است. برای درک بهتر مثالهای جدول زیر را بخوانید.
مثال با «Subject + Verb + Adjective» | |
او بامزه است. | He is funny. |
تو عالی به نظر میرسی. | You look great. |
آن کارگران تنبل هستند. | Those workers are lazy. |
Subject + Linking Verb + Adverb
تا اینجای مطلب یاد گرفتیم که بعد از افعال ربطی در زبان انگلیسی از متمم استفاده میکنیم و از آنجا که این متمم در توصیف فاعل جمله میآید به آن متمم فاعلی یا Subject Complement میگوییم. سپس دیدیم که متمم فاعلی میتواند اسم، ضمیر، صفت یا قید باشد. در این بخش با استفاده از چند مثال با متمم فاعلی از نوع قید آشنا میشویم.
لازم است به این نکته توجه داشته باشید که انواع مختلفی از قیدها در زبان انگلیسی وجود دارد. برای مثال، برخی قیدها از نظر ساختاری تککلمهای هستند درحالیکه برخی دیگر در قالب عبارت به کار میروند که به آنها «عبارات قیدی انگلیسی» (Adverb Phrase) گفته میشود (مانند مثال دوم جدول زیر). برای درک بهتر به ساختار جملات جدول زیر توجه کنید.
مثال با «Subject + Verb + Adverb» | |
هیچکس آنجا نبود. | No one was there. |
آنها در خطر هستند. | They are in danger. |
من طبقه بالا هستم. | I’m upstairs. |
ساختار جملات منفی، سوالی و مجهول
در این قسمت از آموزش نحوه ساخت جمله با کلمات انگلیسی در جملات منفی، سوالی و مجهول را میآموزیم.
ساختار جملات منفی انگلیسی
به طور کلی، جملات منفی به ما نشان میدهند که عملی انجام نشده است، چیزی دیگر وجود ندارد یا فاعل جمله فاقد ویژگی خاصی است. معمولا برای منفی کردن کردن جملات انگلیسی، مطابق ساختار زیر «not + فعل کمکی» را قبل از فعل اصلی جمله اضافه میکنیم.
Subject + auxiliary verb + not + main verb
فعل کمکی یا «Auxiliary Verb» در زمانهای مختلف زبان انگلیسی متفاوت است. به عنوان مثال، در زمان حال ساده انگلیسی فعل کمکی «Do» یا «Does» است که فعل کمکی «Does» برای فاعلهای سومشخص مفرد و «Do» برای مابقی فاعلها به کار میرود که مطابق جدول زیر منفی میشوند.
فعل کمکی | ضمیر فاعلی |
do + not → do not / don’t | I / We / You / They |
does + not → does not / doesn’t | He / She / It |
به مثالهای زیر توجه کنید.
جمله منفی | جمله مثبت |
I do not / don’t have an extra pen. | I have an extra pen. |
من خودکار اضافه ندارم. | من خودکار اضافه دارم. |
She does not / doesn’t read every night. | She reads every night. |
او هر شب مطالعه نمیکند. | او هر شب مطالعه میکند. |
نکته اول: مطابق مثال بالا، در Simple Present با اضافه شدن فعل کمکی «Does» لازم است «S سومشخص» را از فعل اصلی حذف کنیم.
نکته دوم: افعال To Be (اگر در نقش فعل اصلی به کار بروند) استثناء هستند و به شکل متفاوتی منفی میشوند؛ دیگر نیازی به استفاده از افعال کمکی نداریم و تنها کافی است کلمه «not» را بعد از آنها اضافه کنیم، مانند مثال زیر:
She is a teacher. → She is not a teacher.
او یک معلم است. ← او یک معلم نیست.
برای تشخیص جملات منفی در زبان انگلیسی کافی است که به وجود کلماتی منفیکننده توجه کنیم. البته دقت داشته باشید که به جای «not» از کلمات دیگری نیز میتوانیم برای منفی کردن جملات انگلیسی استفاده کنیم که برخی از رایجترین آنها را در جدول زیر آوردهایم.
سایر کلمات منفیکننده در انگلیسی | ||
nothing | nobody | no |
none | no one | nowhere |
ساختار جملات پرسشی انگلیسی
یکی از مهمترین مباحث در ساخت جمله با کلمات انگلیسی، آشنایی با ساختار جملات پرسشی و نحوه سوال ساختن در زبان انگلیسی است.
برای ساختن جملات پرسشی انگلیسی لازم است به نکات زیر توجه داشته باشیم:
- معمولا برای ساختن سوال، جای فاعل و فعل کمکی را با هم عوض میکنیم که به این نوع سوالات، «Yes / No Question» گفته میشود. مانند مثالهای جدول زیر:
جمله پرسشی | جمله خبری |
Can I help? | I can help. |
آیا میتوانم کمک کنم. | میتوانم کمک کنم. |
Is she sleeping? | She is sleeping. |
آیا او خوابیده است؟ | او خوابیده است. |
- یکی دیگر از انواع رایج سوالهای انگلیسی «Yes / No Question» است که برای ساختن آنها علاوهبر جابهجا کردن فاعل و فعل کمکی، «کلمه پرسشی» (Wh-word) مورد نظر را به ابتدای جمله اضافه میکنیم، مانند مثالهای جدول زیر:
جمله پرسشی | جمله خبری |
How can I help? | I can help. |
چطور میتوانم کمک کنم؟ | میتوانم کمک کنم. |
Why is she sleeping? | She is sleeping. |
چرا او خوابیده است؟ | او خوابیده است. |
بنابراین، ساختار «Yes / No Question» و «Wh-Question» را میتوان در فرمولهای زیر خلاصه کرد:
ساختار Wh Question | ساختار Yes / No Question |
Wh-word + Auxiliary Verb + subject + main Verb + …? | Auxiliary Verb + Subject + Main Verb + …? |
به مثالی دیگر توجه کنید تا با نحوه تبدیل جملات خبری به پرسشی بیشتر آشنا شوید..
Affirmative Sentence: You work at home.
Yes / No Question: Do you work at home?
Wh-question: Where do you work?
جمله خبری: شما در خانه کار میکنید.
سوال بله یا خیر: آیا شما در خانه کار میکنید؟
سوال با کلمه پرسشی: شما کجا کار میکنید؟
ساختار جملات مجهول انگلیسی
بهطور کلی جملات در زبان انگلیسی میتواند در «حالت معلوم» (Active Voice) یا «حالت مجهول انگلیسی» (Passive Voice) نوشته شوند. اغلب جملات انگلیسی در حالت معلوم به کار میروند و حالت مجهول معمولا فقط در موارد خاصی استفاده میشود که در ادامه به آنها اشاره کردهایم.
- فاعل یا انجامدهنده جمله مشخص نباشد.
- اشاره به فاعل اهمیتی نداشته باشد یا به عبارتی تمرکز جمله روی مفعول جمله باشد.
- در نوشتههای علمی یا زبان رسمی معمولا از ساختارهای مجهول استفاده میشود.
در جدول زیر میتوانید ساختار جملات معلوم و مجهول را به همراه مثال در کنار یکدیگر ببینید.
ساختار جملات معلوم و مجهول در زبان انگلیسی | |
جملات مجهول | جملات معلوم |
Object + verb + (by +subject) | Subject + verb + object |
مثال | |
The car was washed (by Dad). | Dad washed the car. |
ماشین توسط پدر شسته شد. | پدر ماشین را شست. |
A cake is being baked (by Milly). | Milly is baking a cake. |
کیک دارد توسط میلی پخته میشود. | «میلی» دارد کیک میپزد. |
Jack’s room is cleaned (by the maid). | The maid cleans Jack’s room. |
اتاق «جک» تمیز میشود. | خدمتکار اتاق جک را تمیز میکند. |
بنابراین، برای تبدیل جملات معلوم به مجهول لازم است مراحل زیر را طی کنیم:
- ساختار «SVO» را در جمله پیدا میکنیم.
- فاعل را حذف و مفعول را به جای آن قرار میدهیم.
- فعل جمله را در ساختار «قسمت سوم فعل انگلیسی + be» قرار میدهیم.
- در صورت نیاز، میتوانیم فاعل جمله را پس از حرف اضافه «by» به انتهای جمله اضافه کنیم.
نقش های دستوری در زبان انگلیسی
یادگیری «نقش های دستوری در زبان انگلیسی» (Part of Speech) که با نام اجزای کلام در زبان انگلیسی نیز شناخته میشوند، برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی اهمیت ویژهای دارد. هر کدام از اجزای جمله کاربرد و ساختار متفاوتی دارند که بدون یادگیری آنها قادر به ساخت جمله با کلمات انگلیسی نخواهیم بود، زیرا هر کلمه با توجه به نقشی که در جمله ایفا میکند در جایگاه یا ساختارهای بهخصوصی جمله به کار میرود.
![نمودار Parts of Speech در زبان انگلیسی](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/parts-of-speech-diagram-faradars.png)
نقشهای دستوری در زبان انگلیسی به ۸ دسته تقسیم میشوند. میتوانید فهرستی از آنها به همراه کاربردشان را در ادامه مشاهده کنید.
- «اسم» (Noun): به یک فرد، چیز، مکان یا ایده اشاره میکند.
- «ضمیر» (Pronoun): به جای اسم به کار میرود.
- «صفت» (Adjective): یک اسم یا ضمیر را توصیف میکند.
- «قید» (Adverb): میتواند در توصیف یک فعل، صفت، قیدی دیگر یا یک جمله کامل به کار برود.
- «فعل» (Verb): یک عمل، اتفاق یا وضعیت را شرح میدهد.
- «حرف اضافه» (Preposition): برای نشان دادن ارتباط بین اجزای مختلف جمله به کار میرود.
- «حرف ربط» (Conjunction): قسمتهای مختلف جمله را به یکدیگر متصل میکند.
- «حرف ندا» (Interjection): کلمه یا عبارتی که به تنهایی معنای کاملی را انتقال میدهد.
در برخی از دستهبندیها موارد زیر نیز جزو نقشهای گرامری در نظر گرفته میشوند:
- «مشخصکننده» (Determiner): مشخص میکند در مورد کدام فرد یا چیز صحبت میکنیم.
- «حرف تعریف» (Article): به معین یا نامعین بودن اسم اشاره میکند.
به عنوان مثال، جمله زیر را در نظر بگیرید و سعی کنید اجزای آن را تشخیص دهید. برای دیدن پاسخ درست نیز میتوانید روی گزینه «جواب» کلیک کنید.
Q: A small snail climbed over the slippery log and inched slowly toward the nearby fields.
Answer: A (article) small (adjective) snail (noun) climbed over (verb) the (article) slippery (adjective) log (noun) and (conjunction) inched (verb) slowly (adverb) toward (preposition) the (article) nearby (adjective) fields (noun).
مطابقت فعل و فاعل در انگلیسی
در زبان انگلیسی، یکی از مهمترین قواعد گرامری که باید در مکالمات و نوشتار رعایت شود، «مطابقت فعل و فاعل» (Subject-Verb Agreement) است. با وجود اینکه برای مطابقت فاعل با فعل چند قاعده کلی وجود دارد، لازم است نحوه تطابق فعل و فاعل در هر زمانی را جداگانه یاد بگیریم.
در این بخش از مطلب بهطور خلاصه به مهمترین نکات در مطابقت فعل و فاعل اشاره میکنیم و به بررسی آن در زمان حال ساده یا Simple Present اکتفا میکنیم. برای مطالعه بیشتر نیز میتوانید مطلب مطابقت فعل و فاعل در انگلیسی را مطالعه کنید.
در ادامه برخی از مهمترین قواعد مربوط به مطابقت فعل و فاعل در زبان انگلیسی را فهرست کردهایم:
- در یک قاعده کلی، در زبان انگلیسی برای فاعل مفرد از فعل مفرد و برای فاعل جمع از فعل جمع استفاده میکنیم، مانند مثالهای زیر:
فعل کمکی | ضمیر فاعلی |
They are happy. |
She is happy. |
آنها خوشحال هستند. | او خوشحال است. |
- اما در این قاعده استثنائاتی وجود دارد. ضمیر فاعلی «I» در بیشتر مواقع و ضمیر فاعلی دومشخص مفرد «You» همیشه با فعل جمع همراه میشوند.
I go to school. / You go school./ She goes to school.
من به مدرسه میروم. / تو به مدرسه میروی. / او به مدرسه میرود.
- اگر حرف ربط «and» دو اسم یا ضمیر را به هم متصل کرده باشد، فعل را به صورت جمع صرف میکنیم. مگر اینکه ساختار «noun + and + noun» به یک اسم واحد اشاره داشته باشد.
my sister and my brother go to school.
خواهر و برادرم به مدرسه میروند.
***
Bread and butter is my favorite snack.
نان و کره میانوعده مورد علاقه من است.
(«bread and butter» اسم مرکبی است که یک چیز اشاره دارد، به همین علت هم فعل برای آن به صورت مفرد صرف میشود.)
- اما در صورتی که بین آنها از حرف ربط «or» استفاده شده باشد، ممکن است یکی از حالتهای زیر پیش بیاید:
- برای «اسم مفرد + or + اسم مفرد» از فعل مفرد استفاده میکنیم و برای «اسم جمع + or + اسم جمع» فعل جمع را به کار میبریم، مانند مثالهای زیر:
A pen or a pencil is needed for the exam.
Pens or pencils are needed for the exam.
خودکار یا مداد برای امتحان لازم است.
- در صورتی هم که ساختار فاعل متشکل از «اسم مفرد + or + اسم» یا «اسم جمع + or + اسم مفرد» باشد، فعل را از نظر تعداد با نزدیکترین اسم به خودش مطابقت میدهیم، مانند مثالهای زیر:
A pen or some pencils are on the table.
Some pencils or a pen is on the table.
یک خودکار و چند مداد روی میز است.
- فعل برای «اسامی غیر قابل شمارش انگلیسی» (Uncountable Nouns) به صورت مفرد صرف میشود، مانند مثال زیر:
The water is cold but my hair needs to be washed.
آب سرد است اما موهایم نیاز به شستوشو دارد.
(اسامی «water» و «hair» هر دو غیر قابل شمارش هستند.)
در ادامه، صرف فعل در زمان حال ساده انگلیسی را تمرین میکنیم تا بتوانیم با استفاده از کلماتی که میدانیم در این زمان جمله بسازیم.
نحوه تطابق فعل با فاعل در زمان Simple Present قانون سادهای را دنبال میکند. برای فاعلهای جمع، اولشخص و دومشخص مفرد از فعل جمع (که در این زمان در واقع همان ریشه یا شکل ساده فعل است) استفاده میکنیم. اما برای فاعلهای سومشخص مفرد، «S سوم شخص»را به ریشه فعل اضافه میکنیم.
نحوه مطابقت فعل با فعل در زمان حال ساده انگلیسی | |
ساختار فعل | ضمیر فاعلی |
Root Verb | I / We / You / They |
Root Verb + -s / -es | He / She / It |
نکته: با حذف کردن «to» از مصدر با to در زبان انگلیسی میتوانیم «ریشه فعل» (Root Verb) را به دست بیاوریم. برای مثال، «to go» مصدر با to و «go» ریشه فعل است.
برای درک بهتر نحوه صرف فعل در زمان حال ساده انگلیسی به جدول زیر توجه کنید.
نحوه مطابقت فعل با فعل در زمان حال ساده انگلیسی | |
صرف فعل «work» در جمله | ضمایر فاعلی |
work welll. | I |
work well. | We |
work well. | You |
work well. | They |
works well. | He / She / It |
زمان ها در زبان انگلیسی
یکی از مباحث پایه، کاربردی و چالشبرانگیزی در گرامر زبان انگلیسی مبحث زمانهای انگلیسی است. بدون یادگیری زمانها، در ساخت جمله با کلمات انگلیسی نمیتوانیم نشان دهیم که عمل فعل چه موقع انجام شده است یا ترتیب آن نسبت به اتفاقات دیگر به چه صورت است.
در زبان انگلیسی زمانها به سه دسته «حال» (Present) و «گذشته» (Past) و «آینده» (Future) تقسیمبندی میشوند که هر یک به چهار زیر مجموعه «ساده» (Simple) و «استمراری» (Continuos) و «کامل» (Perfect) و «کامل استمراری» (Perfect Continous) طبقهبندی میشوند. بنابراین، در زبان انگلیسی ۱۲ زمان داریم.
معمولا ابتدا «زمانهای ساده در انگلیسی» (Simple Tenses) به زبانآموزان تدریس میشود که عبارتاند از:
در جدول زیر نیز میتوانید ساختار هر کدام از این زمانها را به همراه مثال ببینید. برای آشنایی با ساختار سایر زمانها نیز میتوانید مطلب جدول زمانها در انگلیسی را مطالعه کنید.
ساختار زمانهای ساده در انگلیسی | ||
Simple Future Tense | Simple Present Tense | Simple Past Tense |
Subject + Will Verb + … | Subject + Verb (+ -s) + … | Subject + Verb (Second Form) + … |
It will rain. | She lives in Spain. | We met yesterday. |
باران خواهید بارید. | او در اسپانیا زندگی میکند. | ما دیروز ملاقات کردیم. |
علائم نگارشی در انگلیسی
از دیگر نکات ضروری برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی آشنایی با استفاده صحیح از علائم نگارشی انگلیسی یا «Punctuation Marks» در جملات است. علائم نگارشی باعث بهبود خوانایی و انسجام در متن و انتقال مؤثرتر مقصود کلام میشوند.
همانطور که میدانیم، معمولا در انتهای جملات خبری از «نقطه» (Full Stop)، جملات پرسشی از «علامت سوال» (Question Mark) و جملات تعجبی از «علامت تعجب» (!) استفاده میکنیم. «ویرگول انگلیسی» (Comma) نیز کاربردهای متعددی دارد که مهمترین آن را میتوان جدا کردن دو قسمت از جمله در نظر گرفت.
در جدول زیر میتوانید کاربرد برخی دیگر از علائم نگارشی در انگلیسی را مشاهده کنید. دقت داشته باشید بسیاری از علائم جدول زیر کاربردهای متعددی دارند که در مطلب «علائم نگارشی به انگلیسی» آنها را بهطور مفصل توضیح دادهایم. برای مطالعه بیشتر میتوانید به لینک این مطلب مراجعه کنید.
علائم نگارشی رایج در زبان انگلیسی |
||
علامت | کاربرد | مثال |
آپاستروف یا Aposthrope | به جای حروف حذف شده در یک کلمه قرار میگیرد. | I’d (would) like a coffe. |
دو نقطه (:) | برای تأکید یا معرفی موارد یک فهرست کاربرد دارد. | John has all the ingredients: milk, potatoes, and onions. |
نقطهویرگول یا Semi Colon (;) | میتواند دو جمله مرتبط را به هم متصل کند. | My daughter is a teacher; my son is a doctor. |
پرانتز یا Parenthesis () | برای افزودن اطلاعات تکمیلی کاربرد دارد. | The two brothers (Richard and Sean) were learning how to play guitar. |
نقل قول یا Qoutation Marks | نشان میدهد که صحبتهای فرد عینا بازگو شده است. | “Fine, thanks,” he replied in a cheerful manner. |
خط مورد یا Slash | برای نشان دادن «or» استفاده میشود. | He / She can help you as an advisor. |
یادگیری مهارت های چهارگانه انگلیسی با فرادرس
برای تسلط به زبان انگلیسی لازم است مهارتهای چهارگانه انگلیسی («Speaking» و «Listening» و «Writing» و «Reading») را بیاموزیم. فرادرس با ارائه دورههای جامع، این امکان را برای زبانآموزان فراهم میکند تا مهارتهای زبانی خود را در کمترین زمان ممکن تقویت کنند.
برای مثال، فیلمهای متعددی در مجموعه آموزشهای فرادرس وجود دارد که علاوه بر ارائه نمونه مکالمات ساده انگلیسی و آموزش اصطلاحات رایج انگلیسی در مکالمه، راهکارهایی کاربردی برای با اعتمادبهنفس صحبت کردن به زبان انگلیسی به شما ارائه میدهد یا با استفاده از متون مختلف از جمله اخبار انگلیسی، مجلات و داستانهای کوتاه انگلیسی مهارت خواندن را در شما تقویت میکند. برای دیدن فهرست کاملی از فیلمهای آموزش زبان انگلیسی در فرادرس میتوانید به لینک زیر سر بزنید.
![مجموعه فیلمهای آموزش زبان انگلیسی فرادرس](https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2025/02/learn-english-with-faradars-package.png)
تمرین برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی
برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب ساخت جمله با کلمات انگلیسی»، میتوانید از تمرینهایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسشها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، میتوانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جوابهای درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.
تمرین اول
گزینه صحیح را انتخاب کنید.
1. A simple sentence consists of ____.
one dependent and one independent clause
2. A sentence always contains ____.
a subject and a complement
3. Which is a compound sentence?
I like walking on the beach with my dog.
I like walking but my dog likes running.
My husband and I like walking on the beach with our dog.
4. “I like him because he’s funny.” Which is the dependent clause?
5. What part of speech is “originality”?
6. What part of speech is “oh,” as in “Oh, I didn’t know that”?
7. How many pronouns are there in the following sentence? “They don’t think I have a chance of beating them in this crossword competition.”
8. In order, please identify all the parts of speech in the sentence below.
9. “Sit down and be quiet!” What type of sentence is this?
10. Which is a declarative sentence?
تمرین دوم
با استفاده از کلمات بههم ریخته زیر جمله بسازید.
Q1: go / now / home / will / I
Answer: I will go home now.
Q2: give / the present / tomorrow / we / him / will
Answer: We will give him the present tomorrow.
Q3:her / met / last night / at / we / the station
Answer: We met her at the station last night.
Q4: was / last week / he / in hospital
Answer: He was in hospital last week.
Q5: in Greece / spend / I / will / next year / my holiday
Answer: I will spend my holiday in Greece next year.
Q6: must / at five o’clock / leave / we / the house
Answer: We must leave the house at five o’clock.
Q7: the library / take / I / the book / will / today / to
Answer: I will take the book to the library today.
Q8: my mum / breakfast / in the morning / made
Answer: My mum made breakfast in the morning.
Q9: tonight / want / to the cinema / to go / we
Answer: We want to go to the cinema tonight.
Q10: wrote / last week / they / at school / a test
Answer: They wrote a test at school last week.
Q11: eat / to / apples / does / like / she / ?
Answer: Does she like to ear apple?
Q12: text / never / I / driving / while
Answer: I never text while driving.
Q13: reads / school / she / the / always / comics / on / bus
Answer: She always reads comics on the bus.
Q14: me / it / 15 minutes / usually / takes / only
Answer: It usually only takes 15 minutes.
Q15: rainy / our / cloudly / is / it / often / in / town / and
Answer: It is often cloudy and rainy in our town.
تمرین سوم
جملات زیر را بخوانید و نوع آنها را تشخیص دهید.
Q1: The girl looked at her brother and smiled.
Answer: compound sentence
Q2: Janet went to the library to borrow some books.
Q3: The water was so cold that we could not swim in it.
Q4: The little girl started crying when she couldn’t find her toy.
Q5: live in a large city.
Q6: As soon as the bell rang, the children rushed out.
Q7: We saw a film which was based on the life of Nelson Mandela.
Q8: Although he was tired, John stayed up late to finish his project, and he still managed to get to work on time.
Answer: compound-complex sentence
Q9: Even though Sam was exhausted, he went to the gym and lifted weights for an hour, then he went home and cooked dinner.”
Answer: compound-complex sentence
Q10: The boys and the girls were shouting loudly.
تمرین چهارم
جملات زیر را بخوانید و زیر کلمات خواسته شده خط بکشید.
Q1: Namitha is not coming today. (subject)
Answer: Namitha is not coming today.
Q2: My mom will be leaving for Bangalore tomorrow. (verb, adverb)
Answer: My mom will be leaving for Bangalore tomorrow.
Q3: The teacher asked the students to stand. (object)
Answer: The teacher asked the students to stand.
Q4: Jack is my brother, and I love him. (subject complement)
Answer: Jack is my brother, and I love him
Q5: There is a cat under the table. (article)
Answer: There is a cat under the table.
Q6: The clothes did not dry as it was raining all night. (conjunction)
Answer: The clothes did not dry as it was raining all night.
Q7: Sheena and her sister dance well. (adverb)
Answer: Sheena and her sister dance well.
Q8: I am wearing a green dress for the party. (prepositional phrase)
Answer: I am wearing a green dress for the party.
Q9: Oh! That is really sad. (interjection)
Answer: Oh! That is really sad.
Q10: She is coming with me. (auxiliary verb)
Answer: She is coming with me.
Q11: You have to believe in yourself if you ever expect to be successful at something. (pronoun)
Answer: You have to believe in yourself if you ever expect to be successful at something.
Q12: We left for the mountain just before six in the morning. (prepositional phrase)
Answer: We left for the mountain just before six in the morning.
Q13: We first went to the store to buy a few things. (object)
Answer: We first went to the store to buy a few things.
Q14: We had breakfast at a café near the rail station. (preposition)
Answer: We had breakfast at a café near the rail station.
Q15: My friend wasn’t strong enough to lift his heavy. (adverb)
Answer: My friend wasn’t strong enough to lift his heavy.
جمعبندی
در این مطلب از مجله فرادرس مباحث ضروری برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی را یاد گرفتیم. به این منظور، ابتدا مفهوم جمله، نهاد و گزاره را بررسی کردیم و سپس به اجزای اصلی جمله مانند فاعل (Subject)، فعل (Verb)، مفعول (Object)، متمم (Complement) پرداختیم. در ادامه، تفاوت جملهواره (Clause) جمله را توضیح دادیم و با نقشهای دستوری کلمات جمله آشنا شدیم. همچنین، انواع جمله در زبان انگلیسی را بررسی کردیم و ساختارهای رایج آن را برشمردیم.
در جدول زیر میتوانید رایجترین ساختارهایی را ببینید که برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی میتوانیم از آنها استفاده کنیم.
فرمولهای پرکاربرد برای ساخت جمله با کلمات انگلیسی | |
ساختار | مثال |
Subject + Verb | He runs. |
Subject + Verb + Object | He is running a business. |
Subject + Linking Verb + Complement (n.) | He is a businessman. |
Subject + Linking Verb + Complement (adj.) | He is busy. |
Subject + Linking Verb + Complement (adv.) | He is away. |
مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، میتوانید فهرست این مطالب را ببینید:
source