1
استانداردهای چراغ خودرو یکی از مهمترین بخشهای طراحی هر خودرو محسوب میشود که نقش بسیار حیاتی در ایمنی رانندگان و سرنشینان دارد. این استانداردها با هدف بهبود دید رانندگان و کاهش خطرات جادهای در شرایط مختلف طراحی شدهاند. هر چراغ خودرو باید ویژگیهای خاصی داشته باشد، از جمله شدت نور، رنگ، و نحوه توزیع نور، که در استانداردهای بینالمللی به وضوح تعریف شده است. بهطور مثال، چراغهای جلو باید نور سفید یا زرد ساطع کنند تا دید کافی را برای راننده فراهم کنند، در حالیکه چراغهای عقب باید نور قرمز داشته باشند تا دیگر رانندگان بتوانند به راحتی متوجه توقف یا تغییر مسیر شوند. همچنین، چراغهای راهنما باید نور کهربایی (تقریبا نارنجی) انتشار دهند تا تغییر جهت وسیله نقلیه به وضوح به سایرین اعلام شود.
از سوی دیگر، شدت نور و نحوه پخش آن از اهمیت زیادی برخوردار است. استانداردها در واقع تعیین میکنند که چراغهای خودرو باید چه شدت نوری داشته باشند تا در شرایط مختلف جوی مانند شب، مه، یا باران به وضوح قابل رؤیت باشند. این استانداردها برای انواع مختلف چراغها نظیر چراغهای مهشکن، چراغهای سکن، و چراغهای نشانگر جانبی نیز تنظیم شدهاند تا راننده بتواند در هر شرایطی دید مناسبی داشته باشد.
استاندارد های چراغ خودرو: هر آنچه باید بدانید
استاندارد های چراغ خودرو اگر به درستی رعایت شوند، نه تنها به دید بهتر در شب و شرایط جوی نامساعد کمک میکند، بلکه به جلوگیری از تصادفات و ارتقای ایمنی جادهها نیز میانجامد. در این راهنما، با بررسی دقیق استانداردها و الزامات فنی، نکات مهمی را برای خرید چراغ خودرو ارائه خواهیم داد تا مصرفکنندگان بتوانند بهترین گزینه را متناسب با نیازها و شرایط خود انتخاب نمایند. این اطلاعات همچنین به خریداران کمک میکند تا محصولاتی با کیفیت، مطابق با آخرین استانداردها و ایمنی روز دنیا، تهیه کنند.
۱. استانداردهای روشنایی چراغها
چراغهای خودرو برای عملکرد بهتر در شرایط مختلف جوی و ترافیکی طراحی شدهاند. این استانداردها به شرح زیر هستند:
۱.۱. شدت نور
شدت نور چراغها باید به گونهای تنظیم شود که در فاصلههای مشخص، دید کافی برای رانندگان فراهم کند. برای مثال، چراغهای ترمز باید شدت نوری بین 60 تا 185 کاندلا داشته باشند تا در شرایط مختلف قابل مشاهده باشند.
۱.۲. رنگ نور
طبق استانداردهای بینالمللی:
- چراغهای جلو باید نور سفید یا زرد ساطع کنند.
- چراغهای عقب باید نور قرمز داشته باشند.
- چراغهای راهنما باید نور کهربایی (تقریبا نارنجی) ساطع کنند تا تغییر مسیر را به وضوح نشان دهند.
استفاده از رنگهای مختلف، در انواع چراغ خودرو، به دیگر رانندگان کمک میکند تا (با فهمیدن اینکه آیا خودرو در حال حرکت است، قصد تغییر مسیر دارد یا ایستاده است)، سر بزنگاه، واکنش مناسب از خود نشان دهند که این امر ایمنی جادهها را نیز افزایش میدهد.
۲. استانداردهای ایمنی چراغ فابریک خودرو
استاندارد ایمنی چراغ فابریک خودرو، بهویژه برای چراغهای جلویی که وظیفه روشنایی جاده را بر عهده دارند، دارای الزامات ویژهای است. استاندارد SAE J1383 که توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) تدوین شده، یکی از مهمترین راهنماها برای طراحی و تولید این چراغها است. این استاندارد به صورت دورهای بهروزرسانی میشود تا با پیشرفتهای تکنولوژیکی و نیازهای جدید ایمنی همگام باشد.
۳. الزامات خاص چراغهای مختلف خودرو
چراغهای خودرو شامل انواع مختلفی هستند که هرکدام استانداردهای خاص خود را دارند:
۳.۱. چراغهای روی بدنه خودرو
این چراغها شامل چراغهای جانبی و چراغهای نمایشی هستند که برای افزایش دیده شدن خودرو در شرایط مختلف طراحی شدهاند. این چراغها باید به گونهای نصب شوند که در هر شرایطی، خودرو به راحتی قابل شناسایی باشد. به طور معمول، چراغهای بدنه خودرو باید نور سفید یا زرد ملایم ساطع کنند.
۳.۲. چراغهای داخل خودرو
چراغهای داخل خودرو برای روشن کردن داخل کابین و بهبود دید راننده و سرنشینان در شب طراحی شدهاند. در بحث استاندارد های چراغ خودرو، چراغهای داخلی معمولاً باید شدت نوری ملایم داشته باشند که باعث آزار چشمها نشوند و راننده را دچار حواسپرتی نکنند.
۳.۳. چراغهای کوچک یا سکن خودرو
چراغهای کوچک یا سکن برای روشن کردن کمنور قسمتهای خودرو به کار میروند و معمولاً در شرایط جوی خاص یا در زمان شب استفاده میشوند. این چراغها باید شدت نوری کمتر از چراغهای بزرگ جلو داشته باشند تا در شب باعث کاهش خستگی چشم راننده شوند. همچنین، رنگ نور آنها باید سفید یا زرد باشد.
۳.۴. چراغهای بزرگ جلو
این چراغها به دو دسته تقسیم میشوند:
- نور پایین: این چراغها باید نور یکنواخت و ملایم تولید کنند که باعث کاهش درخشندگی بیش از حد و ایجاد تابش در چشم رانندگان دیگر نشوند. همچنین باید در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده باشند.
- نور بالا: نور بالای چراغهای جلو باید توانایی تابش پرقدرت به مسافتهای طولانی را داشته باشد، اما باید به گونهای تنظیم شوند که باعث اذیت و آزار دیگر رانندگان نشوند. در بسیاری از کشورها، استفاده از نور بالا در شرایطی که ترافیک وجود ندارد یا در جادههای خلوت مجاز است.
۳.۵. چراغ راهنما خودرو
در استاندارد های چراغ خودرو آمده است که چراغهای راهنما باید روشن و واضح باشند تا رانندگان دیگر بتوانند به راحتی متوجه تغییر مسیر یا تصمیم راننده برای چرخش شوند. رنگ این چراغها معمولاً باید نارنجی (کهربایی) باشد تا به وضوح دیده شوند. استانداردها تاکید دارند که این چراغها باید در فاصلههای معینی از خودرو نصب شوند تا امکان شناسایی آنها از زوایای مختلف وجود داشته باشد.
۳.۶. چراغ مه شکن
چراغهای مه شکن باید توانایی تولید نور قوی و پخش شدهای داشته باشند که در شرایط مهآلود، بارانی یا برفی باعث بهبود دید راننده شود. این چراغها معمولاً در پایینترین قسمتهای خودرو نصب میشوند و باید بتوانند نوری با زاویه پخش عریض و روشنتر از چراغهای معمولی تولید کنند.
۳.۷. چراغهای پلاک خودرو
چراغهای پلاک باید قادر به روشن کردن واضح و یکنواخت پلاک خودرو در شب باشند. نور این چراغها باید سفید باشد و به طور کامل پلاک را روشن کند تا در هنگام نیاز به شناسایی توسط نیروهای انتظامی، مشکلی در خواندن پلاک ایجاد نشود.
۳.۸. چراغهای خطر
چراغهای خطر به منظور اعلام وضعیت اضطراری یا ایست کامل خودرو استفاده میشوند. در بحث استاندارد های چراغ خودرو این چراغها باید به رنگ قرمز یا نارنجی روشن باشند و به صورت چشمکزن عمل کنند تا سایر رانندگان متوجه وضعیت اضطراری خودرو شوند. این چراغها معمولاً در شرایطی مانند توقف در جادههای پرتردد یا بروز مشکل در خودرو فعال میشوند.
۳.۹. چراغهای ترمز
این چراغها باید شدت نوری مشخصی داشته باشند که در وضعیتهای اضطراری قابل شناسایی باشند. طبق استانداردها، این چراغها باید نوری به شدت 60 تا 185 کاندلا تولید کنند تا در شرایط مختلف قابل مشاهده باشند.
۳.۱۰. چراغ دنده عقب
چراغ دنده عقب باید قادر به تابش نور سفید روشن باشد تا دیگر رانندگان یا عابران پیاده از حرکت دنده عقب خودرو مطلع شوند. این چراغها باید به گونهای طراحی شوند که علاوه بر افزایش ایمنی، باعث آزار سایر رانندگان نشوند.
۳.۱۱ چراغ داخل صندوق عقب
این چراغها باید برای روشنایی فضای داخل صندوق عقب طراحی شده و شدت نوری ملایم داشته باشند. این چراغها باید به گونهای نصب شوند که به راحتی در زمان نیاز، فضای داخل صندوق را روشن کنند.
۳.۱۲. چراغ گردان یا هشدار
چراغهای گردان یا هشدار معمولاً برای اعلام وضعیت خاص یا اضطراری خودرو طراحی شدهاند و باید توانایی ایجاد نوری با رنگهای متنوع (معمولاً قرمز، نارنجی یا آبی) و به صورت چشمکزن را داشته باشند. این چراغها باید به وضوح قابل تشخیص باشند و در موقعیتهای خاص مانند در مسیرهای امدادی یا در هنگام تصادفات استفاده شوند.
۴. آزمایشهای مربوط به استاندارد چراغهای خودرو
برای تضمین کیفیت و ایمنی چراغهای خودرو، چندین آزمایش بر اساس استانداردهای بینالمللی صورت میگیرد:
- آزمایشهای مکانیکی و زیست محیطی: مانند تست ارتعاش و تست گرد و غبار برای بررسی مقاومت چراغها در شرایط مختلف جادهای.
- آزمایشهای نوری: این دسته از تستهای استاندارد های چراغ خودرو شامل نورسنجی برای ارزیابی شدت و توزیع نور است تا از کارایی صحیح چراغها در شرایط مختلف اطمینان حاصل شود.
۵. اهمیت توجه به استاندارد های چراغ خودرو
توجه به استاندارد های چراغ خودرو علاوه بر تضمین کیفیت چراغها، به طور مستقیم بر ایمنی جادهها تأثیر میگذارد. از آنجایی که هر وسیله نقلیه باید از نظر روشنایی در شرایط مختلف قابل شناسایی باشد، استانداردهای ذکرشده به کاهش تصادفات جادهای کمک میکنند و به رانندگان این امکان را میدهند که به راحتی و به موقع واکنش صحیح از خود نشان دهند.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد
source