06 آذر 1403 ساعت 10:52

کمپانی هوندا ژاپن در حال توسعه تکنولوژی باتری حالت جامد است که می‌تواند برد خودروهای برقی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

براساس آخرین اخبار خودرو، شرکت Honda که در سال‌های اخیر تمرکز عمده خود را بر روی ساخت خودروهای برقی گذاشته است، قصد دارد تا حداکثر ۶ سال آینده از تکنولوژی باتری های حالت جامد بر روی محصولات خود و در صورت لزوم، سایر خودروسازان استفاده کند. اما فناوری باتری حالت جامد چگونه خواهد بود؟

باتری حالت جامع به خودروهای برقی هوندا می‌آید

باتری خودروهای برقی هوندا

طبق صحبت های «کیجی اوتسو»، مدیر تحقیق و توسعه هوندا، استفاده از فناوری باتری‌های حالت جامد این برند تا سال 2030 اجرایی خواهد شد و برد خودروهای برقی هوندا را دوبرابر خواهد کرد. به گفته اوتسو، اندازه باتری‌های جامد به نسبت باتری‌های متداول حدود 50 درصد کوچک‌تر و هزینه ساخت آنها نیز 25 درصد کاهش خواهد یافت.

کمپانی هوندا رقم هنگفت 277 میلیون دلار را روی خط تولید باتری‌های حالت جامد در شهر ساکورا در استان توچیگی ژاپن سرمایه‌گذاری کرده است. این سایت به مساحت 27 هزار و 400 مترمربع از ژانویه 2025 تولید آزمایشی باتری را آغاز خواهد کرد. هوندا قصد دارد تولید باتری‌های حالت جامد خود را طی 5 سال، به دومیلیون دستگاه در سال برساند. همچنین این شرکت اعلام کرده علاوه بر توسعه باتری‌های حالت جامد بر روی محصولات خود، آن‌ها را به دیگر خودروسازان نیز میفروشد.

کارخانه تولید باتری هوندا

قبل از انجام مراحل نهایی تولید و با توجه به غیرقابل‌تغییر بودن مشخصات سلول‌های باتری پس از مونتاژ، مهندسان هوندا می‌بایست فرایند ساخت، فناوری و هزینه ساخت باتری‌ها را تأیید کرده و سپس مشخصات دقیق سلول‌های باتری را قبل از شروع کامل تولید و نصب پک‌های برقی در خودروهای الکتریکی تعیین کنند.

مراحل ساخت و توسعه باتری‌های جدید هوندا

باتری خودروهای برقی هوندا

تکنولوژی هوندا برای نمونه‌سازی اولیه مواد و فرآیندهای جدید در خط مونتاژ ساختگی به آن اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به تولید سلول‌های حالت جامد بپردازند. این فناوری مقرون به صرفه تر از جایگزین‌های موجود هستند. این امر به آن امکان می‌دهد تا به صرفه‌جویی در مقیاس سریع‌تر دست یابند و سلول‌ها را در بسیاری از محصولات با سرعت بیشتری مستقر کند.

این شرکت خاطرنشان کرد که سلول‌های حالت جامد آن با استفاده از روش‌هایی مشابه فرآیند تولید استاندارد سلول‌های لیتیوم یونی الکترولیت مایع ساخته خواهد شد. نوآوری آن تا حدی ناشی از «تکنیک پردازش رول» است که به آن اجازه می‌دهد از لایه‌های متراکم‌تری از الکترولیت جامد استفاده کند تا بتواند لایه‌های آند، الکترولیت و کاتد را باز کند و آنها را در یک فرآیند پیوسته به هم فشار دهد.

باتری خودروهای برقی هوندا

بنا به اعلام هوندا فرآیند نهایی سازی تولید باتری‌ها بین سال‌های 2025 تا 2030 رخ خواهد داد. ژاپنی ها معتقدند باتری حالت جامد این شرکت، جریان بازی خودروهای برقی را تغییر خواهد داد و تا پایان دهه 2040 برد باتری‌های حالت جامد به 2.5 برابر باتری‌های لیتیوم یونی فعلی خواهد رسید. هوندا علاوه‌بر افزایش برد از مزایای چگالی انرژی برای کاهش ابعاد باتری استفاده می‌کند. با کاهش ابعاد پک باتری نصب‌شده روی خودروهای الکتریکی، کارایی خودروها نیز بهبود خواهد یافت.

براساس اعلام مهندسین هوندا، باتری‌های حالت جامد فقط برای خودروها تولید نخواهد شد و طیف وسیعی از وسایل نقلیه همچون موتورسیکلت‌ها و حتی هواپیما‌ها می‌توانند از این باتری‌ها استفاده کنند. این شرکت معتقد است سال 2040، 40 درصد از کل فروش خودروهای هوندا از پیشرانه‌های الکتریکی یا پیل سوختی بهره خواهند برد. هوندا اوایل سال جاری با نیسان برای توسعه باتری‌ها و موتورها اتحادی منعقد کرد؛ بنابراین باتری حالت جامد هوندا در خودروهای نیسان نیز به کار گرفته خواهد شد.

همچنین بخوانید: هرآنچه باید در مورد باتری خودروهای الکتریکی بدانید عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟ انقلاب سامسونگ در باتری خودروهای برقی؛ شارژ ۹ دقیقه‌ای و گارانتی ۲۰ ساله

source

توسط expressjs.ir