یکی از مهمترین وسایلی که تا به حال توانسته برای جابجایی اجسام و به حرکت درآمدن آنها به افراد کمک ویژه و شایانی کند چرخ و یا همان تایر است. این وسیله که قرنها است مورد استفاده قرار گرفته، امروزه برای به حرکت درآوردن خودرو از آن استفاده ویژهای میشود. اما باید دقت داشت که یکی از مشکلات اساسی که این تایرها دارند پنچر شدن آنهاست که انسان در طول زمان سعی کردهاند این مشکل را از میان بردارند. در این گزارش یکی از جدیدترین لاستیکهای ساخته شده را مورد بررسی قرار دادهایم. با گسترش نیوز همراه باشید.
یکی از دغدغههای هر خودرو سواری را میتوان لاستیک خودروی مورد استفاده آن خودرو دانست. لاستیکها یکی از اقلام مصرفی خودرو شمرده میشوند که عمر مفید آنها بین ۵ تا ۶ سال است. وظیفه اصلی لاستیکها ایجاد اصطکاک با سطح جاده است که باعث به حرکت درآمدن خودرو میشود.
این اصطکاک با سطح جاده به مرور زمان باعث از بین رفتن و کاهش آج لاستیک و در نتیجه به پایان رسیدن عمر آن میشود. اینکه بدانیم عمر مفید مورد استفاد خودرو چقدر است نهتنها میتواند از لحاظ اقتصادی به کمک کند بلکه میتواند باعث ایجاد امنیت و عملکرد بهتر خودرو شود.
زمانی که از عمر مفید یک لاستیک کم شده باشد و یا تاریخ انقضا آن تمام شده باشد باعث میشود که هنگام استفاده از خودرو و زمانی که خودرو دارای سرعت بالایی باشد به لاستیک فشار زیادی وارد شود و در نهایت بترکد. این یکی از اتفاقات خطرناک در رانندگی است که باعث واژگونی خودرو شود.
همواره در طول زمان کسانی که به تولید این کالای مصرفی مشغول شدهاند سعی داشتهاند تا لاستیکی را تولید کنند که از طول عمر بالا و کیفیتی بینظیر برخوردار باشند. چرا که با این کار میتوانند در میدان رقابت از سایر رقیبان خود جلوتر باشند و گوی رقابت را مالک شوند و هم به لحاظ مالی به رانندگان کمک کنند و صاحبان خودرو را از تعویض مدام لاستیک رها کنند. یکی دیگر از مهمترین دلایل دیگری که برای استفاده از لاستیک با کیفیتتر هم میتوان گفت و به آن در بالا اشاره شد این است جان افراد بسیاری را نجات میدهد.
اما باید بدانید به تازگی شرکت جنرال موتور در یک اقدام شگفتانگیز و دست به اقدامی زده که میتواند انقلابی بزرگ را در صنعت لاستیک خودرو ایجاد کند و لاستیکی تولید کند که از عمر طولانی برخوردار بوده و به راحتی پنچر نمیشود. شاید تا به حال به این گزینه که کاش «یک لاستیک با طول عمر ۱۰۰ سال وجود داشت که پنچر نمیشد» فکر کرده باشید. باید این را بگوییم که اقدام جنرال موتور هم در همین زمینه بوده و در حال تستهای نهایی لاستیکی است که هر ۱۰۰ سال یکبار نیاز به تعویض پیدا میکند.
جنرال موتور که با همکاری میشلن و با کمک فناوریهای روز دنیا تایری با خاصیت بدون هوا و ضد پنچری تولید کرده است در مراحل تست نهایی آن است. یکی از مهمترین مزیتهای این لاستیک را می توان ضد پنچری آن و صاف نشدن آن دانست. اینکه رانندگان دیگر دغدغه این مسئله را نداشته باشند که لاستیک خودرو پنچر شده یا خیر یک گام بزرگ است که ذهن راننده را از این مسئله رها میکند.
این تایرها که به این دلایل به لاستیکهای غیر پنوماتیک NPT یا لاستیکهای بدون تخت معروف هستند، که از فشار هوا استفاد و پشتیبانی نمیکنند. این لاستیکها در وسایلهایی مانند مورس چمنزنی و چرخ دستیهای گلف استفده شدهاند. یکی دیگر از وسایل نقلیهای که در آنها از این مدل لاستیک استفاده میشود لودرهایی هستند که در صنعت ساختمان برای تخریب آپارتمانها از آن استفاده میشود.
این لاستیکها مزایای بیشتری نسبت به معایبش هم برای راننده و هم برای کره زمین به همراه دارد. از مزیتهایی که این تایرها دارن میتوان به اینکه از موارد اولیه کمتری نیز درست میشوند اشاره کرد. همچنین این لاستیکها از آنجایی که ضد پنچری هستند، تعداد دور ریز بسیار کمی نسبت به لاستیکهای معمولی دارند. اکثر موارد سایش نامنظم را از بین میبرند و خطرات موجود در جاده از قبیل ضربات و ترکیدن ناگهانی کاهش میدهند.
اگر نگاهی به آمار تصادفات و حادثههای جادهای بیاندازیم، متوجه میشویم که حدود ۱۲ درصد لاستیکهای موجود در جاده به علت انفجار از رده خارج میشوند و باعث به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان میشود.
بهدلیل اینکه این لاستیکها دارای عمر طولانی هستند و به راحتی پنچر نمیشود خودرو را از داشتن لاستیک زاپاس بی نیاز میکند و همین باعث کاهش وزن خودرو میشود.
میشلن ساختارهای قیمتگذاری را برای سیستم تایرهای Uptis اعلام نکرده است و مشخص نکرده که Uptis در چه محدوده وسیعی از وسایل نقلیه یا اندازه خودروها قرار خواهد گرفت. این شرکت در مورد هدف قرار دادن ناوگان و وسایل نقلیه اشتراکی یا اجارهای صحبت میکند، بنابراین احتمالاً لاستیکها با هزینه متوسط در سطح مصرف کننده در دسترس نیستند.
منبع: گسترش نیوز
source