یکی از معدود بخش‌هایی که در ترکیه تراز تجاری مثبت دارد، صنعت بسته‌بندی است. این بخش که به یک اکوسیستم نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار خدمت می‌کند، پتانسیل رشد چشمگیری دارد. رهبران شرکت‌ها اعداد و ارقام مهمی از اهداف این صنعت برای رسیدن به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ را به اشتراک می‌گذارند.

۱۷-۱۸٪

“برای بخش و شرکت‌ها، دو شاخص مهم وجود دارد. اول، سهم صادرات در تولید است که ترجیح می‌دهیم حداقل 50 درصد باشد. دوم، نسبت هزینه‌های ثابت در قیمت‌های فروش طی دو سال گذشته است. این نسبت نباید از ۱۷-۱۸ درصد بیشتر شود.”

  • سردار شنیوز، مدیرعامل گروه MM ترکیه

محدوده ۰.۸۵ – ۱.۲

“در این صنعت، رشد درآمد و نسبت فروش صادرات به بازار داخلی را به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌ها دنبال می‌کنیم. انتظار داریم رشد درآمد در بخش بسته‌بندی مستقیم در تماس با مواد غذایی، بین تغییر ۳۰ درصدی نرخ دلار و تورم ۶۵ درصدی سالانه باشد. هدف ما برای نسبت صادرات به فروش داخلی، محدوده ۰.۸۵-۱.۲ است.”

  • دمیر گولریوز، مدیرعامل اکول اوفست

۳۰٪

“در اولویت شاخص‌هایی که ما به آن اهمیت می‌دهیم، «رضایت مشتری» است. نرخ رضایت مشتری ما در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۰ درصد بوده است، که نشان‌دهنده رضایت بالای مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات ما است. این نرخ بالا به‌واسطه بازخورد مشتریان و تلاش‌های مداوم ما در بهبود خدمات حاصل شده است. همچنین سهم صادرات از فروش کل ما شاخص مهمی است که معمولاً بالای ۳۰ درصد بوده و به‌عنوان بخشی از استراتژی رشد جهانی ما، قصد داریم این نسبت را افزایش دهیم.”

  • هاکان کوچ‌اوغلو، مدیرعامل اسپاک امبلاج

۵۰ کشور

“در اولویت شاخص‌های ما، «تولید» اهمیت اول را دارد. ما به‌عنوان شرکت بارم امبلاج، ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن را داریم که بالاترین ظرفیت در این صنعت در کشور است و ما را به رهبر این بخش تبدیل کرده است. استفاده از ظرفیت نیز یک شاخص کلیدی است و هدف ما رساندن آن به ۸۵ درصد است. شاخص دوم، آمار صادرات است و قصد داریم سهم ۲۵ درصدی فعلی را به ۵۰ درصد برسانیم. علاوه بر این، هدف ما این است که صادرات خود را از ۳۰ کشور به ۵۰ کشور گسترش دهیم. سومین شاخص، رشد درآمد است؛ هدف این است که با تمرکز بر محصولات با ارزش افزوده بالا، درآمدها را ۲۵ درصد افزایش دهیم.”

  • متین کایا، مدیرعامل بارم امبلاج

۲۰٪

“شاخص عملکردی مهم در شرکت ما رشد سودآور و پایدار است. برای رسیدن به این هدف، یکی از اولویت‌های ما افزایش سهم صادرات به بالای ۲۰ درصد طی سه سال آینده است. همزمان، قصد داریم نسبت سرمایه عملیاتی خالص به فروش خالص را در سطح زیر ۳۰ درصد حفظ کرده و رشد کنیم. هدف دیگری که داریم، رساندن نسبت استفاده از گرانول بازیافتی به ۵۰ درصد است که به آن نزدیک هستیم.”

  • گامزه چوهه‌دراوغلو، رئیس هیئت مدیره مستقل کوراپلاست

۴۰-۵۰٪

“برای صنعت بسته‌بندی، مهم‌ترین شاخص میزان استفاده از تناژ مصرفی است. این نسبت نباید کمتر از ۵ درصد باشد تا رشد سالمی را تضمین کند. موضوع بعدی که اهمیت دارد سودآوری است. در اینجا، نسبت قیمت مواد اولیه به قیمت فروش باید به دقت پیگیری شود. این نسبت نشان‌دهنده توانایی ایجاد ارزش افزوده و در نتیجه سودآوری است. در نهایت، سهم صادرات در کل فروش نیز شاخصی مهم برای سنجش رشد متعادل در صنعت است. برای رشد سالم، سهم صادرات در فروش باید در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد تا تعادل ایده‌آلی در صنعت ایجاد شود.”

  • فریت دانسیک، مدیرعامل پرینت‌پارک

۳۰-۴۰٪

“به نظر من نه تنها برای بخش کاغذ/بسته‌بندی، بلکه برای همه بخش‌ها و هر شرکتی، مهم‌ترین شاخص بقا، حاشیه سود است. به عقیده من، این حاشیه باید از نرخ‌های بهره ماهانه بالاتر باشد، حتی اگر شرایط رقابتی گاهی سخت شود. در شرایط فعلی با توجه به عدم‌قطعیت لیر، سهم صادرات نیز اهمیت زیادی دارد. به نظر من، برای شرکت‌ها باید سهم صادرات در کل حداقل در محدوده ۳۰-۴۰ درصد باشد.”

  • سینم اوکزوز دده‌بایراکتار، رئیس هیئت مدیره گروه کاغذ کیپاش

۳۲۵ دلار

“در حال حاضر، صنعت بسته‌بندی در ترکیه دارای یک بازار ۴۹۰ میلیارد دلاری است. طی ۲۰ سال گذشته، مصرف بسته‌بندی دو برابر شده و به مصرف سرانه ۳۲۵ دلار در سال رسیده است. این رقم در اروپا ۴۵۰ دلار و در آمریکا ۵۵۰ دلار است. ما همچنان تلاش می‌کنیم تا حداقل نیمی از بسته‌بندی‌های تولیدی خود را صادر کنیم. بر اساس داده‌های اتاق بازرگانی استانبول (ISO)، فروش شرکت‌های بسته‌بندی در میان ۱۰۰۰ شرکت بزرگ صنعتی ترکیه نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده شاخص مهمی برای صنعت ما است. هدف ما این است که تا سال ۲۰۳۰، صنعت بسته‌بندی به ۵۰ میلیارد دلار و صادرات به ۲۰ میلیارد دلار برسد.”

  • زکی ساری‌بکر، رئیس انجمن تولیدکنندگان بسته‌بندی

source

توسط expressjs.ir