05 آبان 1403 ساعت 18:27

پس از مسدود کردن حساب صرافی‌های رمزارز داخلی، می‌خواهیم ببینیم که تبعات محدودیت معاملات تا سقف 25 میلیون تومان برای دولت و کاربران چیست؟

صرافی‌های رمزارز داخل کشور سال‌هاست که مشغول فعالیت و تحت نظارت بانک مرکزی و سایر نهادهای وابسته هستند. در اقدامی عجیب و ناگهانی، روز پنجشنبه مورخ 3 آبان ماه 1403، حساب صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی را مسدود و جلوی واریز وجه و برداشت را گرفتند.

تبعات محدودیت معاملات در صرافی های ارز دیجیتال

البته از صبحگاه امروز مورخ 5 آبان و پس از دو روز مسدودسازی حساب صرافی‌های داخلی، معاونت ارزی بانک مرکزی در راستای رفع محدودیت گام برداشت و هم اکنون آرامش نسبی به صرافی‌ها بازگشته است. امروز سراغ یکی از فعالان حوزه رمزارز و مدیرعامل یکی از صرافی‌های بزرگ یعنی تترلند رفته‌ایم و با ایشان مصاحبه‌ای پیرامون چالش‌ها و موانع موجود در زمینه کاری آن‌ها انجام داده‌ایم.

تبعات محدودیت معاملات در صرافی های ارز دیجیتال

رضا مسعودی‌فر به عنوان مدیرعامل صرافی تترلند، بر این باور است که تصمیم ناگهانی بانک مرکزی و مسدود کردن حساب صرافی‌ها اقدامی نادرست با پیامدهای مهمی است که وضعیت باثبات فعلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بخش از مصاحبه با ایشان به سراغ بررسی تبعات محدودیت معاملات تتر تا سقف 25 میلیون تومان رفته‌ایم و می‌خواهیم ببینیم که می‌تواند چه اثراتی روی بازار ارز بگذارد.

پیامدهای محدودیت حجم معاملات صرافی‌ها چیست؟

یکی از مشکلات فعلی کاربرانی که نیاز به خرید ارز دارند، محدودیت تا سقف 25 میلیون تومان تتر در روز با هر کد ملی است. در واقع اگر کاربری بخواهد به فرض مثال نیم میلیارد تومان تتر بخرد باید حداقل دو هفته بیشتر اقدام به خرید ارزی کند که نوسان زیادی در کشورمان دارد.

تبعات محدودیت معاملات در صرافی های ارز دیجیتال

کاربران منتظر چنین اتفاقی نمی‌افتند و نیاز آن‌ها اقتضا می‌کند که از طریق بازارهای زیرزمینی، گروه و کانال‌های تلگرامی و واتساپی، نسبت به خرید ارز اقدام کنند. به گفته مسعودی‌فر، صرافی‌ها هر ماه نه تنها ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، بلکه مالیات می‌پردازند و تکالیف مقرر مثل بیمه و عوارض را هم می‌دهند، اما در نهایت حسابشان مسدود می‌شود. ایشان می‌افزاید:

علاوه بر همه اینها بانک مرکزی از صرافی‌ها کارمزد دریافت می‌کند و از زیر و بم حجم معاملات آگاه است. در واقع دولت در حال سوق دادن کاربر به سمت بازارهای زیرزمینی است که مهم‌ترین پیامد آن، کلاهبرداری است.

تبعات محدودیت معاملات در صرافی های ارز دیجیتال

به علاوه بانک مرکزی با مسدود کردن حساب صرافی‌ها، چگونه می‌خواهد منشأ درآمدها را پیگیری و مالیات‌ها را دریافت کند؟ به عبارت واضح‌تر، دولت با این اقدام خود در حال کاهش درآمدهای خود از این حوزه است. همچنین پیامد مهم دیگر، غیرشفاف شدن معاملات و تراکنش هاست.

مدیرعامل تترلند ادامه می‌دهد که در بازارهای زیرزمینی هیچ گونه نظارت و قوانین ضد پولشویی وجود ندارد. ایشان تأکید می‌کند که بانک مرکزی از نزدیک شاهد اثرات مخرب اعمال محدودیت تا سقف 25 میلیون تومان بوده و اگر بخواهد صرافی‌ها را به طور کامل ببندد، طبیعتا وضع خراب‌تر می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید: تغییرات جدید در تترلند: کاهش کارمزدها و اصلاح سطوح کاربری این مرد احتمالا ساتوشی ناکاموتو یعنی خالق بیت کوین باشد تنها ۳ روز دیگر، هویت واقعی خالق بیت کوین در یک مستند تلویزیونی فاش می‌شود

source

توسط expressjs.ir