آلن جی. لافلی، رئیس سابق P&G، یک بار به من گفت: “هیچ برند بالغی وجود ندارد، تنها مدیران برند بالغ وجود دارند!” خلاقیت و نوآوری، شریان‌های حیاتی برندهای موفق و پایدار هستند و مدیران باید اطمینان حاصل کنند که کنجکاوی خود را حفظ کرده و به پرسشگری از خود، برندشان و مصرف‌کنندگان ادامه دهند. سپس باید در جستجوی پیوسته برای افزایش جذابیت برند خود برای تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان، پاسخ‌ها را به چالش بکشند.

خب برای خلاقیت و نوآوری به چه چیزی نیاز است؟ ابتدا بیایید به برخی تعاریف نگاه کنیم. خلاقیت، محصول یک ذهن کنجکاو و اصیل است. نوآوری چیزی است که به نحوی زندگی مشتری را تغییر می‌دهد.

خلاقیت، با آزادسازی ذهن برای طراحی ایده‌های جدید مرتبط است. الهام، شهود و بداهه‌پردازی برای دست‌یافتن به غیرممکن است. به بی‌نهایت نگاه می‌کند و به ناشناخته حمله می‌کند.

نوآوری، با شروع تغییر و کار برای قابل اجرا کردن یک ایده سر و کار دارد. به یک ایده ارزش اضافه می‌کند و ارزش آن را افزایش می‌دهد. این یک گزاره محدود است و به آنچه می‌دانیم مرتبط است، یعنی انجام کاری جدید با چیزهای موجود.

حال پس از این تعاریف، بیایید به ویژگی‌های شخصیت‌های خلاق و نوآور نگاهی بیندازیم:

شخصیت خلاق، همزمان هم بدوی‌تر و هم فرهنگی‌تر است، مخرب‌تر و سازنده‌تر است، گاهی دیوانه‌تر است و با این حال لجوجانه منطقی‌تر از یک فرد معمولی است. او با پیچیدگی، عدم قطعیت، ناهماهنگی و استقلال مواجه می‌شود، اما با این حال می‌تواند در جنون نظم ایجاد کند.

تفاوت رهبران خلاق

خلاقیت از کنجکاوی و رهبران کنجکاو تغذیه می‌شود. ویژگی‌های این رهبران عبارتند از:

  • باز هستند – حتی اگر تغییر نکنند، مایل به تغییر هستند.
  • چهره‌های جدی خود را نشان نمی‌دهند، بلکه چهره‌های کنجکاو خود را نشان می‌دهند. سوالات باز مطرح می‌کنند. احتمالاً یک پاسخ را از قبل می‌دانند، اما آیا آن پاسخ بهترین است؟
  • گوش می‌دهند و آنچه شنیده‌اند را تکرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که خودنمایی نمی‌کنند و علاقه‌مند هستند. به واقعیت‌ها گوش می‌دهند، زیرا واقعیت معمولاً از ایده‌ها مفیدتر است.
  • به تحقیق هدایت می‌شوند و سوالات دشوار را ترجیح می‌دهند. به دنبال معدن طلا هستند، نه یک تکه طلا. همیشه به دنبال جایگزین‌ها هستند و بهترین عناصر از همه چیزها را انتخاب می‌کنند.
  • شکرگزارند. بیشتر وقت خود را صرف کشف، تفکر و شهود می‌کنند.
  • تمرکزشان بر فکر کردن است، نه فقط انجام دادن.
  • خلاقیت بیش از هر چیز شجاعت می‌طلبد.

فرایند شش مرحله‌ای

رهبران خلاق در حین ایجاد تفاوت، این ۶ مرحله را دنبال می‌کنند:

  1. مسئله واقعی را به جای فقط یک علامت به دقت تعریف می‌کنند.
  2. به راه‌حل‌ها و گزینه‌های مختلف فکر می‌کنند. به یک راه‌حل واحد وابسته نمی‌شوند.
  3. حتماً آزمایش می‌کنند.
  4. در فرایند خلاقیت، کاربران و مشتریان مهم هستند. با آن‌ها صحبت می‌کنند و نظراتشان را می‌گیرند.
  5. نتایج را به صورت عینی ارزیابی می‌کنند.
  6. در آخر، محصول یا خدمات نهایی را تجاری‌سازی می‌کنند.

۲۰ نکته برای افزایش خلاقیت

  1. با پاسخ شروع کنید، نه مشکل.
  2. مشکل را تجسم کرده و آن را زندگی کنید.
  3. مشکل را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید.
  4. دوباره آن را چارچوب‌بندی کنید.
  5. از سمت دیگر تلسکوپ به آن نگاه کنید.
  6. فرضیات خود را معکوس کنید.
  7. خیلی کنجکاو باشید (پنج چرا را فراموش نکنید).
  8. همیشه سوال بپرسید.
  9. پاسخ‌ها را به چالش بکشید.
  10. مانند یک کودک پنج ساله فکر کنید.
  11. موسیقی شاد گوش دهید.
  12. در فضای باز پیاده‌روی کنید.
  13. با یک دوست تماس بگیرید.
  14. یک شب را روی ایده بخوابید (در خواب فکر کنید).
  15. با ایده بازی کنید.
  16. از خود بپرسید: “استیو جابز چه می‌کرد؟”
  17. با ایده ژو جیتسو (هنرهای رزمی) کنید.
  18. قوانین را بشکنید.
  19. چیزهای نامرتبط را به هم وصل کنید.
  20. رها کنید و از نو شروع کنید.

پروفایل دو گروه

(ما به خلاقان و نوآوران هر دو نیاز داریم)

خلاقان

  • رویاپردازی می‌کنند
  • احساس می‌کنند
  • ارتباط برقرار می‌کنند
  • کشف می‌کنند
  • جذاب‌اند
  • تحول‌گرا هستند

نوآوران

  • لمس می‌کنند
  • یاد می‌گیرند
  • اصرار می‌ورزند
  • اجرا می‌کنند
  • تأثیرگذارند
  • گام به گام پیشرفت می‌کنند

ویژگی‌های رهبران خلاق

  • همیشه ایده‌های کوچک زیادی دارند.
  • در مورد هر ایده سه سوال می‌پرسند:
    • آیا مردم دوست دارند این را دوباره ببینند؟
    • آیا مردم دوست دارند آن را به اشتراک بگذارند؟
    • آیا مردم دوست دارند بخشی از آن باشند؟
  • سریع شکست می‌خورند. / سریع یاد می‌گیرند. / سریع اصلاح می‌کنند.
  • موضوع/ایده را دائماً دوباره چارچوب‌بندی می‌کنند.

source

توسط expressjs.ir