با واقعیت های رشته پزشکی بیشتر آشنا شوید!

واقعیت ها و حاشیه های تحصیل در رشته پزشکی

اگر پزشکی، پر طرف‌دارترین رشته در ایران نباشد، مطمئناً جز پر طرف‌دارترین رشته‌ها است. افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در این رشته و خواندن انواع کتاب پزشکی هستند. دلایلی که باعث می‌شوند این افراد، به پزشکی علاقه داشته باشند، دید خانواده آن‌ها به پزشکی، درآمد پزشکی، پرستیژ و جایگاه اجتماعی مناسب و مسائلی از این دست هستند. اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که مناسب پزشکی هستند یا خیر؟ همچنین از این که در ادامه مسیر چه چیزی در انتظار آن‌ها است، اطلاعی ندارند.

نگاه خانواده‌ها به رشته پزشکی در ایران در گذشته و حال حاضر

مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث چیره شدن تحصیل در رشته پزشکی بر دیگر رشته‌ها می‌شود، نگاه مثبت خانواده به این رشته است. در واقع پزشکی در بین خانواده‌های ایرانی از پرستیژ و اعتبار خاصی برخوردار است. طبق تحلیل جامعه شناسان، خانواده‌های ایرانی از پزشک شدن فرزند خود بسیار خرسند و خوشحال می‌شوند؛ زیرا معتقدند آرزو چندین ساله آن‌ها و نسل گذشته خود را برآورده کرده‌اند.

قبولی در پزشکی، به قدری برای افراد و خانواده آن‌ها، مهم شده که در صورت قبول نشدن در این رشته، سال‌های متمادی در کنکور شرکت می‌کنند یا این که با سر خوردگی و  ناراحتی وارد دانشگاه می‌شوند. در واقع اولین مرحله از سختی های رشته پزشکی قبل از ورود به این رشته شروع شده است. از طرفی افرادی که در دانشگاه قبول شده‌اند، بسیار خوشحال هستند و اهمیتی نمی‌دهند که درس‌ها و کتاب پزشکی، چه قدر سخت و دشوار هستند.

با وجود این که تب و تاب رشته پزشکی، همچنان داغ است، اما خانواده‌های بسیاری، آن دید قدیمی را نسبت به رشته پزشکی ندارند. در شهرهای بزرگ، پزشک عمومی، جایگاه ویژه‌ای ندارد و پزشکان باید چندین سال اضافه‌تر تحصیل کنند تا تخصص بگیرند و به شهرهای بزرگ بیایند یا این که در روستا یا شهرهای کوچک، طبابت کنند. همین مسئله و سختی بسیار زیاد پزشکی باعث شده تا خانواده‌هایی در ایران، علاقه خود را به رشته‌های پزشکی از دست بدهند. در سال های گذشته پشیمانی از تحصیل در رشته پزشکی در میان متخصصین و پزشکان کم بوده است اما در سال های اخیر و با شرایط اقتصادی جدیدی که کشور دچار شده است بسیاری از پزشکان تا حدودی از تحصیل از این رشته پشیمان شده و راه هایی مثل مهاجرت ها را برگزیده اند. اخبار مربوط به مهاجرت پزشکان به خارج از کشور از جمله اخباری بوده که در چند سال اخیر بیش از پیش به گوشمان خورده است.

علاقه زیاد به پزشکی در سال‌های اول دانشگاه

همیشه افرادی که در پزشکی، قبول می‌شوند در روزهای اول دانشگاه، ذوق فراوانی دارند. این افراد به دلیل سختی بسیار زیادی که کشیده‌ و به خواسته خود رسیده‌اند، بسیار شادمان هستند. البته که این تنها دلیل شادی آن‌ها در اوایل حضور در دانشگاه نیست و دلایل دیگری هم دارد که در ادامه شرح داده می‌شوند، دخیل هستند.

  • تفکر آینده روشن
  • تأیید اجتماعی در بین اقوام و خانواده
  • علاقه به پزشکی و طبابت
  • در مواردی حس برتری نسبت به سایر دوستان و آشنایان

از طرفی در برخی موارد، دانشجویان پزشکی در اواخر ترم‌های تحصیل خود، سر خورده و بسیار ناراحت هستند. این افراد، معمولاً پس از آشنایی با کتاب های پزشکی و سختی آن‌ها، در رشته خود سرخورده می‌شوند. پشیمانی دانشجویان پزشکی از تحصیل در این رشته گاهی آنها را به سوی ترک تحصیل سوق میدهد . یکی از توصیه های مهم ما برای تصمیم درست تر قبل از تحصیل شنیدن واقعیت های رشته پزشکی از زبان دانشجویان است. این نکته میتواند به شما کمک کند تا دید بهتری نسبت به انتخاب شرایط رشته پزشکی داشته باشید. به طور کلی از مهم ترین دلایل نا امیدی دانشجویان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مواجهه با کتب سخت در پزشکی
  • مشکل در پاس کردن واحدهای درسی
  • واقعیت متفاوت با تصورات آن‌ها
  • طولانی بودن سال‌های تحصیلی
  • سخت‌تر شدن ترم‌های تحصیلی به خصوص در ترم‌های آخر

رشته پزشکی برای چه کسی مناسبه ؟

مزایا و معایب کلی رشته پزشکی چیست؟

پزشکی به دلیل مزایایی که برای افراد در بر دارد، طرف‌داران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. اما با وجود تمام مزایای پزشکی، این رشته نیز مانند تمامی رشته‌های دانشگاهی دارای معایبی است. در جدول زیر، مزایا و معایب این رشته شرح داده شده‌اند.

مزایا پزشکی

 

معایب پزشکی

 

پزشکی در مقاطع بالا، درآمد بالایی دارد.

 

قبولی در این رشته، کاری سخت و طاقت فرسا به حساب می‌آید.

 

پزشکان مسئول نجات افراد هستند.

 

زمان تحصیل دانشجویان پزشکی، بسیار زیاد است و پزشکان، بیشتر جوانی خود را در حال تحصیل هستند.

 

رشته‌های پزشکی از پرستیژ خاصی برخوردار هستند.

 

شغل پزشکی به دلیل ارتباط با جان و سلامتی افراد، استرس زیادی دارد.

 

برای پزشکی و زیر شاخه‌های آن در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و… در اکثر مواقع کار هست.

 

طرح نیرو انسانی که در آن پزشکان باید در مناطق محروم خدمت کنند.

 

تمامی جهان، خواستار پزشکان هستند.

 

پزشکان در نهایت ساعات کاری طولانی و شیفت‌های شب فراوانی دارند.

 

چه کسانی مناسب پزشکی هستند؟

شاید شما نیز جز طرف‌داران بسیار زیاد پزشکی باشید؛ ولی  در رابطه با این که مناسب این رشته هستید یا خیر؟ اطلاعاتی ندارید. پزشکی، تنها خواندن انواع کتاب پزشکی نیست و شما باید خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های رفتاری مختص به یک پزشک ایدئال را نیز داشته باشید. رشته پزشکی برای چه کسی مناسب است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت، هرگاه ویژگی‌های زیر را در خود دیدید؛ در نتیجه مناسب پزشکی هستید.

پزشکان همه منظم و وظیفه شناس هستند

تفاوت پزشکان مطرح و عادی، مربوط به همین قضیه است. در واقع یک پزشک بدون نظم و توجه به بیمار، پزشک خوبی نیست. در صورتی که یک پزشک هستید باید حواستان به تمام بیماران خود باشد و چک کنید که آن‌ها، تمامی غربالگری‌های لازم را انجام داده‌اند.

کنجکاوی خصلت یک پزشک خوب است

پزشک خوب، کسی است که در پی خواندن و خرید کتاب پزشکی بوده و همچنین کنجکاو باشد و مطالب جدید را دنبال کند. در واقع چنین دانشجویانی در آینده، تبدیل به پزشکان حاذق و مشهوری می‌شوند که تشخیص‌های درستی را انجام می‌دهند. حتی پس از این که از دانشگاه فارغ شدید، بازهم باید در پی یادگیری باشید.

پزشک همدل و همراه بیمار است

مطمئناً بیمار، زمانی که در مطب شما حاضر می‌شود به بسیاری از مسائل مانند نمره‌های شما در دانشگاه، اهمیتی نخواهد داد یا سؤالاتی درباره رزومه پر افتخار شما نمی‌پرسد. آن‌ها، فقط می‌خواهند احساس خوب و مثبتی را در کنار پزشک معالج خود، تجربه کنند. در واقع رفتار شما باید با بیمار خود به گونه‌ای باشد که او بتواند همه حرف‌های خود را به شما بزند و احساس راحتی کند.

پزشکان به خوبی با بیمار ارتباط می‌گیرند

دانشجویانی که در پی خرید کتاب پزشکی هستند و انواع کتاب را می‌خوانند، در نهایت پزشکانی می‌شوند که تشخیص درست تری دارند. اما برای تشخیص درست، باید ویژگی دیگری هم در یک پزشک باشد. در واقع به عنوان یک پزشک باید به خوبی حرف‌های بیمار خود را گوش کنید و با او ارتباط برقرار کنید و به نوعی یک شنونده خوب باشید. در نهایت پزشکان باید با ارتباطی درست، به بیمار خود امید بدهند.

تحصیل پزشکی مزایا و معایب

دلایل اصلی پشیمانی افراد به خاطر پزشک شدن

بسیاری از افراد با ذوق فراوانی وارد دانشگاه پزشکی می‌شوند و در ادامه راه، کمی ذوق  و شوق خود را از دست می‌دهند. حتی اگر در اواسط راه، از ذوق و شوق آن‌ها کم نشود، معمولاً  پس از پزشک شدن، این اتفاق می‌افتد. اما چه دلیلی وجود دارد که افراد با وجود حقوق بالا و پرستیژ مناسب، کمی دلخور و ناراحت می‌شوند؟

در واقع بسیاری از پزشکان، اذعان دارند که برای خدمت به مردم به مناطق محروم آمده‌اند، اما بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز آن‌ها، وجود ندارد. همچنین انبوه بیماران در مراکز درمانی دولتی و صف‌های ایجاد شده با وجود امکانات کم از دیگر مشکلات و پشیمانی آن‌ها است. البته که در همه موارد، این شرایط وجود ندارد.

از دیگر مواردی که باعث می‌شود، پزشکان، نگران و دلخور باشند، شیفت‌های طولانی و شبانه است. در واقع آن‌ها، بیشتر جوانی خود را در حال خواندن درس و کتاب پزشکی بوده‌اند و حالا نیز کار می‌کنند. جدا از این موارد باید یادمان باشد که سختی های رشته پزشکی برای خانم ها و اقایان متفاوت است.

حقیقت پزشکی از نگاه دانشجویان

اگر به بهترین دانشگاه ‌های علوم پزشکی ایران سر بزنید و از دانشجویان آن‌ها در رابطه با حقیقت پزشکی بپرسید، جواب آن‌ها، تقریباً مشابه است. طبق نظر دانشجویان پزشکی، پزشکی به معنا قبول شیفت‌های شبانه و طولانی کار کردن است. در واقع پزشکان بیشتر وقت خود را در روز در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی هستند و پس از آن نیز در بیمارستان‌ها، شیفت خواهند بود. آینده ی شغلی دانشجویان رشته پزشکی منوط به تخصص آنها در انتهای دوره تحصیل است.

از نظر دانشجویان پزشکی، خواندن انواع کتاب پزشکی، بسیار سخت و طاقت فرسا است. شما باید روزانه مطالعه فراوانی داشته باشید تا بتوانید واحدهای درسی خود را پاس کنید. در واقع بسیاری از افراد فکر می‌کنند با گذر از کنکور، دیگر همه چیز تمام شده، اما این، تازه شروع راه است. مطمئن باشید سختی‌های این رشته، ارزشش را دارد و در نهایت، پس از گذشت سال‌ها به جایگاهی می‌رسید که از خودتان، راضی خواهید بود.

source

توسط expressjs.ir