04 آبان 1403 ساعت 14:16

شاید گمان کنید مشخصات فنی یک گوشی موبایل همچنان مهم‌ترین فاکتور در انتخاب آن به شمار می‌روند. این مساله اما مدت‌هاست که کمرنگ‌تر شده است.

خرید یک گوشی موبایل فارغ از این که در چه بازه عملکردی یا قیمتی قرار داشته باشد کار چندان ساده‌ای نیست و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. طبیعتا همه ما ترجیح می‌دهیم قوی‌ترین و پرامکانات‌ترین گوشی موبایل را با پایین‌ترین قیمت در اختیار داشته باشیم. اما آیا مشخصات فنی گوشی های موبایل همچنان مثل گذشته مهم‌ترین نکته برای خریداران است؟

مشخصات فنی گوشی های موبایل همانند قبل برای کاربران مهم نیست

بسیاری از ما فکر می‌کنیم خرید یک گوشی موبایل با قدرتمندترین پردازنده ممکن تضمین‌کننده ارائه روان‌ترین و بهترین عملکرد ممکن است. به همین دلیل است که بنچمارک‌هایی مثل انتوتو یا گیک بنچ به یک مرجع مهم برای تعیین عملکرد گوشی‌های موبایل نزد بسیاری افراد تبدیل شده‌اند. این مساله اما به آن سادگی که فکر می‌کنیم نیست و علیرغم آنکه وبسایت‌های بنچمارک ایده اولیه مناسبی در خصوص عملکرد کلی گوشی‌ها ارائه می‌کنند اما نمی‌توانند تضمین‌کننده بهترین کارآیی در آن باشند.

اسمارتفون اندرویدی

در سال‌های اخیر بارها پیش آمده که دو گوشی موبایل با یک تراشه عملکرد فنی کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته‌اند. همچنین برخی کمپانی‌های گوشی‌ساز نیز در همین زمینه به تقلب و دستکاری در نتیجه تست‌ها متهم شده‌اند.

به‌جز قدرت فنی، عملکرد بهینه یک تراشه نیز فاکتوری مهم در انتخاب یک گوشی موبایل به شمار می‌رود.  به بیان ساده، تراشه‌ای که عملکردی خوب را در عین مصرف انرژی بهینه ارائه می‌دهد به‌مراتب ارزشمندتر از چیپستی به شمار می‌رود که عملکرد فنی خیره‌کننده‌ای دارد؛ اما مصرف انرژی بالایش باعث خالی شدن سریع شارژ باتری می‌شود.

تراشه اسنپدراگون

از سوی دیگر ظرفیت باتری نیز با این که اهمیت زیادی در میزان شارژدهی دارد؛ تنها فاکتور تاثیرگذار در این مساله نیست. هرچقدر هم که باتری یک گوشی بزرگ و حجیم باشد، در صورتی که مصرف سایر اعضای آن به اندازه کافی بهینه نباشد نمی‌تواند انتظارات کاربران در شارژدهی را برآورده کند. برای مثال بد نیست به آیفون‌های اپل اشاره کنیم که علیرغم بهره‌مندی از باتری‌های کوچک‌تر در مقایسه با رقبای اندرویدی‌شان عموما شارژدهی بالاتری نسبت به آن‌ها ارائه می‌دهند.

دیگر مساله گمراه‌کننده در خصوص مشخصات فنی گوشی های موبایل نیز مگاپیکسل دوربین آن‌هاست که طی سال‌های اخیر محل رقابت نفس‌گیر گوشی‌سازان بوده است.‌ شاید بسیاری از شما گمان کنید یک دوربین با مگاپیکسل بالاتر لزوما عملکرد بسیار بهتری در ثبت تصاویر و ویدیوها خواهد داشت؛ اما در واقعیت چنین نیست و بسیاری فاکتورهای دیگر مرتبط به دوربین گوشی‌های موبایل می‌توانند به‌اندازه رزولوشن حسگر دوربین در عملکرد فنی آن تاثیرگذار باشند.

مشخصات فنی گوشی موبایل

به‌طور مشابه، حداکثر روشنایی قابل ارائه توسط دوربین یک گوشی موبایل نیز دیگر فاکتوری است که محل حرف و حدیث‌های بسیاری است. در این خصوص باید توجه کرد که حداکثر روشنایی صفحه نمایش یک گوشی در حقیقت آن میزان روشنایی نیست که شما با کشیدن اسلایدر مربوط به آن در اندروید یا آی او اس قادر به مشاهده‌اش خواهید بود؛ بلکه به حداکثر روشنایی یک نقطه خاص روی نمایشگر تحت شرایط ایده‌آل اشاره دارد.

از سوی دیگر اما فاکتور مهم در این زمینه میزان نیت صفحه نمایش یک گوشی در مد روشنایی بالاست.

اگر مشخصات سخت افزاری چندان مهم نیست پس چه عواملی در انتخاب یک اسمارتفون اثرگذار هستند؟

اگر نظر ما را بخواهید، بهینه‌سازی سخت افزاری مهم‌ترین فاکتور در تعیین ارزش و عملکرد فنی آن به شمار می‌رود. دلیل این مساله آن است که اکثر گوشی‌های پرچمدار، میانرده و حتی اقتصادی مدرن از توانمندی فنی لازم برای ارائه عملکرد مورد انتظار برخوردار هستند. با این وجود تفاوت در بهینه‌سازی نرم افزاری یا سیستم عامل فاکتور اصلی اثرگذار در کارآیی آن‌ها به شمار می‌رود.

به بیان دقیق‌تر بهینه‌سازی نرم افزاری گوشی های موبایل مهم‌ترین عاملی‌ست که می‌تواند با یک سخت افزار یکسان قابلیت‌هایی مثل انیمیشن‌های روان‌تر، اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، پاسخ‌دهی بهتر رابط کاربری، مدیریت مناسب‌تر رم، شارژدهی بالاتر باتری و امنیت بهتر را رقم زده و باگ و کرش‌های حاضر در گوشی‌ها را به حداقل برساند.

رابط کاربری One UI

همچنین در بخش دوربین‌ها نیز چگونگی پردازش سیگنال‌های ویدیویی اگر اهمیتی بیشتر از اندازه حسگر نداشته باشد، هم‌تراز آن به شمار رفته و تاثیری باورنکردنی بر کیفیت عکس نهایی ثبت‌شده توسط گوشی خواهد داشت. در سال‌های اخیر عکسبرداری از طریق گوشی‌های موبایل بسیار محاسباتی‌تر از قبل شده و به همین دلیل اثر استفاده از حسگرهای بزرگتر به‌تدریج رنگ باخته است. البته همچنان نمی‌توان منکر تاثیر دوربین‌های باکیفیت در عکسبرداری و فیلمبرداری شد؛ اما اگر پردازش تصویری یک گوشی به اندازه کافی قدرتمند نباشد، اثر این برتری‌های سخت افزاری آن‌طور که انتظار دارید محسوس نخواهد بود.

مشخصات فنی گوشی موبایل

مساله حائز اهمیت دیگر در انتخاب گوشی های موبایل که معمولا در صفحه مشخصات فنی به آن اشاره‌ای نمی‌شود، عملکرد حرارتی دستگاه و مدیریت دما در آن است. سیستم کنترل حرارت یک گوشی موبایل مبتنی بر لوله‌های انتقال حرارت، محفظه‌های بخار و خمیرهای حرارتی است که می‌توانند مانع از داغ شدن بیش از حد دستگاه و افت عملکرد آن‌ها شوند.

به موارد گفته‌شده، تعمیرپذیری گوشی های موبایل را نیز اضافه کنید که می‌تواند به‌طور قابل توجهی در انتخاب آن‌ها تاثیر داشته باشد. هرچقدر هم که گوشی‌های موبایل مقاوم و قدرتمند طراحی شده باشند همچنان از آسیب‌های فیزیکی در امان نبوده و ممکن است بخش‌های مختلف آن در گذر زمان صدمه ببینند. در این شرایط ترجیح بسیاری از ما در اختیار داشتن یک گوشی است که بتواند سریع‌تر و ارزان‌تر تعمیر شود.

مشخصات فنی گوشی موبایل

همچنین در پایان بد نیست به دیگر عامل اثرگذار در خرید یک گوشی موبایل که البته در کشورمان چندان محل اعراب ندارد نیز اشاره کنیم. این فاکتور مهم چگونگی پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری یک کمپانی از محصولات خود است. در بحث آپدیت‌های نرم افزاری و امنیتی در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های فراوانی از سوی گوشی‌سازان مختلف بوده‌ایم؛ به‌طوری که میانگین مدت زمان پشتیبانی گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته. همچنین در بخش سخت افزاری نیز با توجه به نبود نمایندگی‌های رسمی گوشی‌سازان در کشورمان باید دقت کنیم که اجزای سخت افزاری دستگاه خریداری‌شده به‌وفور در بازار موجود باشد تا در تعمیرات آن به مشکل برخورد نکنیم.

در گجت نیوز بخوانید: اکنون زمان خوبی برای خرید گوشی موبایل در ایران نیست سوکت شارژ گوشی موبایل خود را این گونه تمیز کنید تا آسیبی به آن وارد نشود تعرفه جدید واردات گوشی موبایل اعلام شد؛ منتظر ارزانی باشیم؟ کدام بانک های ایران پرداخت با NFC گوشی موبایل را فعال کردند؟

source

توسط expressjs.ir