04 آبان 1403 ساعت 12:56

ماهواره بوئینگ Intelsat 33e بدون دلیل خاصی ناگهان در فضا تکه‌تکه شده است و باعث شده دانشمندان حیرت‌زده شوند. برخی احتمال دخالت فرازمینی‌ها را مطرح می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ بوئینگ ماهواره ارتباطی اینتلست 33e را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره بر فراز اقیانوس هند قرار گرفته بود و خدمات خود را برای اروپا، آفریقا و آسیا ارائه می‌کرد. هرچند که از روز شنبه ناگهان ماهواره از کار افتاد و روز دوشنبه نیز کاملا تکه‌تکه شد. هیچکس نمی‌داند دلیل این اتفاق چه بوده و حتی پای نیروی فضایی آمریکا نیز به ماجرا باز شده است.

فروپاشی ناگهانی ماهواره بوئینگ باعث حیرت همگان شده است

ماهواره بوئینگ

نیروی فضایی آمریکا اعلام کرد که ماهواره بوئینگ به حداقل ۲۰ تکه بزرگ تقسیم شده است و احتمالا هزاران تکه ریز نیز از آن جدا شده‌اند. هیچکدام از آنها نمی‌توانند تهدیدی برای ساکنین زمین قلمداد شوند. با وجود بررسی‌های گسترده، نیروی فضایی آمریکا نتوانسته دلیل چنین اتفاقی را تشخیص دهد. به همین‌خاطر شرکت بوئینگ و سازمان‌های دولتی آمریکا کمیته خاصی را برای بررسی موضوع تشکیل داده‌اند.

ماهواره متلاشی‌شده حدود ۶۶۰۰ کیلوگرم وزن داشت و از نظر ابعاد در حد یک لیموزین بود. اینتلست 33e دومین ماهواره‌ پرتاب شده به فضا تحت برنامه Next Generation بوئینگ به‌حساب می‌آمد. اولین ماهواره IS-29e نام داشت و پس از چند سال حضور در فضا دچار مشکل شد. دانشمندان اعلام کردند که طوفان خورشیدی باعث ایجاد نشتی در مخزن سوخت این ماهواره شده بود.

ماهواره IS-29e قرار بود برای مدت ۱۵ سال در مدار زمین باقی بماند؛ اما نشت مخزن سوخت باعث شد که عمر کوتاهی داشته باشد. حالا شاهد فروپاشی دومین ماهواره بوئینگ در فضا هستیم. مشخص نبودن دلیل اصلی این اتفاق باعث شده که حدس‌های مختلفی مطرح شود. برخی افراد فورا پای یوفو و موجودات فضایی را به ماجرا باز کرده‌اند. به‌باور آنها فرازمینی‌ها با سلاح‌های خاص خود این ماهواره بزرگ را هدف قرار داده‌اند. هرچند که همانند بسیاری از ادعاهای مطرح شده در رابطه با یوفو هیچ مدرک یا نشانه‌ای برای اثبات آن وجود ندارد.

ماهواره بوئینگ

گروهی دیگر احتمال استفاده از یک سلاح فضایی خاص توسط روسیه یا چین را مطرح می‌کنند. در سال‌های اخیر تنش بین چین و آمریکا شدت گرفته است و دو کشور در حال رقابت در فضا هستند. چینی‌ها کاملا آگاهی دارند که در یک جنگ احتمالی ماهواره‌های آمریکا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. به همین‌خاطر بعید نیست که بخواهند سلاح خاصی را برای نابودی آنها طراحی و آزمایش کنند.

گروه سومی نیز وجود دارند که مشکل ماهواره بوئینگ را در ادامه مشکلات اخیر این شرکت می‌دانند و روی اشکال فنی تاکید می‌کنند. در هر صورت به‌نظر می‌رسد که روزهای بد بوئینگ تمامی ندارند. چندی پیش اشکال در فضاپیمای استارلاینر این شرکت باعث شد که دو فضانورد ناسا برای مدت زیادی در فضا سرگردان شوند. همچنین این شرکت با اتهام کلاه‌برداری در ماجرای هواپیمای 737 مکس مواجه است و باید با اعتصاب ۳۰۰ هزار کارگر خود کنار بیاید.

البته نابودی ماهواره بوئینگ مشکل دیگری را نیز تشدید کرده است. در حال حاضر در اطراف کره زمین تعداد بسیار زیادی زباله فضایی قرار دارد. سازمان‌های فضایی سعی می‌کنند مسیر حرکتی ۳۰ هزار زباله بزرگ را بررسی کنند تا مشکلی برای ماموریت‌های مختلف پیش نیاید. حالا باید تکه‌های ماهواره آمریکایی را نیز به این زباله‌ها اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: ماجرای ماهواره پنهان شوالیه سیاه چیست؛ فرستاده‌ای از موجودات فضایی یا توهمی عجیب؟ نیروی فضایی آمریکا می‌خواهد مدار زمین را مملو از سلاح های وحشتناک کند بازگشت کپسول فضایی استارلاینر به کره زمین؛ خبری از خدمه نیست!

source

توسط expressjs.ir