وجه افعال در زبان فرانسه، همانند هر زبان دیگری، نقش بسیار مهمی در انتقال دقیق معانی ایفا می‌کند. «وجه» (Mode) در زبان فرانسه به شیوه‌ای گفته می‌شود که ما به وسیله آن به یک فعل حالت و معنای خاصی می‌دهیم. وجه نشان می‌دهد که ما درباره یک واقعیت، یک احتمال، یک آرزو یا یک دستور صحبت می‌کنیم. به عبارت دیگر، وجه به ما می‌گوید که گزاره ما چه ارتباطی با واقعیت دارد. زمان با وجه ارتباط نزدیکی دارد. با استفاده از زمان‌های مختلف در زبان فرانسه، می‌توانیم نشان دهیم که یک عمل در گذشته، حال یا آینده اتفاق افتاده یا خواهد افتاد. همچنین، می‌توانیم مدت زمان انجام یک عمل، تکرار آن و یا رابطه آن با اعمال دیگر را مشخص کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

تسلط بر زمان‌ها و وجه‌های مختلف در زبان فرانسه، برای برقراری ارتباط مؤثر و دقیق بسیار ضروری است. با تمرین و به کمک این مطلب از «مجله فرادرس»، می‌توانید به راحتی از این ابزارهای زبانی استفاده کرده و افکار و احساسات خود را به طور کامل بیان کنید. در این مسیر از مثال‌های مختلف و تمرین برای یادگیری بیشتر استفاده خواهیم کرد.

وجه افعال در زبان فرانسه

با استفاده از وجه افعال در زبان فرانسه، می‌توانیم نشان دهیم که آیا یک عمل در حال انجام است، در گذشته اتفاق افتاده یا در آینده رخ خواهد داد. علاوه بر این، می‌توانیم بیان کنیم که آیا این عمل به صورت قطعی، احتمالی، مطلوب یا ضروری است. برای مثال، بین جمله‌های «من می‌روم.» و «من می‌خواستم بروم.» تفاوت معنایی زیادی وجود دارد. در جمله اول، رفتن یک عمل قطعی است، اما در جمله دوم، رفتن یک آرزو یا یک قصد است.

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری افعال در فرانسه یادگیری با کتاب Taxi است. در فیلم «آموزش زبان فرانسه کتاب Taxi سطح A1 فرادرس» یادگیری بر اساس محتوای این کتاب را آموزش داده‌ایم که در ادامه لینک آن را خواهید دید.

در ادامه به زبان هرچه ساده‌تر مفاهیم وجه‌های زبان فرانسه و زمان‌ها را به شکلی خلاصه فهرست کرده‌ایم.

  • «وجه خبری» (Indicatif): برای بیان واقعیت‌ها، حقایق و اطلاعات استفاده می‌شود.
  • «وجه شرطی» (Conditionnel): برای بیان شرایط، احتمالات، آرزوها و درخواست‌ها استفاده می‌شود.
  • «وجه امری» (Impératif): برای بیان دستور، درخواست، نصیحت و توصیه استفاده می‌شود.
  • «وجه التزامی» (Subjonctif): برای بیان شک، تردید، احساس، آرزو و همچنین در جملات وابسته استفاده می‌شود.
  • «زمان حال» (Présent): برای بیان اعمالی که در حال انجام هستند، عادت‌های روزانه و حقایق عمومی استفاده می‌شود.
  • «زمان گذشته ساده» (Passé simple): برای بیان اعمالی که در گذشته به صورت کامل و یکباره اتفاق افتاده‌اند، به خصوص در داستان‌ها و متون ادبی استفاده می‌شود.
  • «زمان گذشته مرکب» (Passé composé): برای بیان اعمالی که در گذشته اتفاق افتاده و نتیجه آن‌ها بر حال تأثیرگذار است، استفاده می‌شود.
  • «زمان گذشته استمراری» (Imparfait): برای توصیف حالات، عادات، وقایع در حال جریان در گذشته و همچنین برای بیان شرایط و زمینه‌های وقوع یک عمل در گذشته استفاده می‌شود.

  • «زمان آینده ساده» (Futur simple): برای بیان اعمالی که در آینده اتفاق خواهند افتاد، پیش‌بینی‌ها و تصمیمات استفاده می‌شود.
  • «زمان آینده بعید» (Futur antérieur): برای بیان اعمالی که قبل از یک زمان مشخص در آینده به پایان خواهند رسید، استفاده می‌شود.
  • زمان: به ما می‌گوید که یک عمل در چه زمانی اتفاق می‌افتد (گذشته، حال، آینده).
  • وجه: به ما می‌گوید که ما درباره این عمل چه احساسی داریم یا چه دیدگاهی نسبت به آن داریم.
کتابخانه قدیمی فرانسوی با یک میز و چند صندلی با کتاب‌ های یادگیری افعال در زبان فرانسه

در جدول زیر زمان‌ها و وجه‌های افعال زبان فرانسه را به همراه کاربرد طبقه‌بندی کرده‌ایم.

جدول مقایسه‌ای زمان‌ها و وجه‌ها
کاربرد وجه زمان
حال، عادت، حقایق Indicatif Présent
گذشته کامل (در داستان‌ها) Indicatif Passé simple
گذشته با تأثیر بر حال Indicatif Passé composé
گذشته استمراری، حالت، عادت Indicatif Imparfait
آینده Indicatif Futur simple
آینده مقدم Indicatif Futur antérieur
شرط، احتمال، آرزو Conditionnel Présent
شرط در گذشته Conditionnel Passé
دستور، درخواست Impératif Présent
شک، تردید، احساس، جملات وابسته Subjonctif Présent

مثال‌های زیر را برای درک بهتر جدول بالا مشاهده کنید.

Je mange.

من می‌خورم.

(این جمله در زمان حال و وجه خبری است و نشان می‌دهد که عمل خوردن در حال انجام است.)

Je voudrais manger.

من می‌خواهم بخورم.

(این جمله در زمان حال و وجه شرطی است و نشان می‌دهد که خوردن یک آرزو یا یک تمایل است.)

​وجه افعال در زبان فرانسه را چگونه با فرادرس یاد بگیریم؟

فیلم های آموزش زبان فرانسه فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش زبان فرانسه از مقدماتی تا پیشرفته فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

یادگیری وجه افعال در زبان فرانسه قدمی بسیار مهم در یادگیری گرامر این زبان است؛ چراکه فهم بسیار دقیقی از فعل در فرانسه به ما می‌دهد. زبان فرانسه، پلی به سوی دنیای فرصت‌هاست. یادگیری این زبان، درهای بسیاری را به روی شما می‌گشاید؛ از جمله فرصت‌های شغلی در حوزه‌هایی مانند ترجمه، تدریس و گردشگری. فیلم آموزشی زیر به شما کمک می‌کند تا با گرایش‌های مختلف رشته زبان فرانسه، فرصت‌های ادامه تحصیل و بازار کار این رشته آشنا شوید و برای ورود به دنیای حرفه‌ای زبان فرانسه آماده شوید. این فیلم به صورت رایگان است و می‌توانید در ادامه روی آن کلیک کنید.

یکی از دروس اصلی در رشته زبان فرانسه، نگارش است. این درس به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند متون ساده و روان به زبان فرانسه بنویسند. در دوره آموزشی زیر دانشجویان با اصول جمله‌سازی، ساختار پاراگراف و انواع مختلف نگارش آشنا می‌شوند. علاوه‌براین، به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه رزومه خود را به زبان فرانسه بنویسند. در سطح پیشرفته، بر روی تقویت مهارت‌های نوشتاری، ویرایش و اصلاح متون و همچنین نگارش در حوزه‌های تخصصی‌تر مانند ایمیل‌های رسمی و تحلیل متون تمرکز می‌شود. در ادامه لینک این آموزش را مشاهده می‌کنید.

دوره آموزشی زیر، مهارت‌های نگارش شما را به سطحی حرفه‌ای ارتقا خواهد داد. با یادگیری قواعد نگارشی، تکنیک‌های ویرایش و اصول ساختار متون مختلف، شما قادر خواهید بود تا انواع متون به زبان فرانسه را با اطمینان و دقت بالا تولید کنید. چه بخواهید برای ادامه تحصیل در کشورهای فرانسوی زبان اقدام کنید، چه قصد داشته باشید در یک شرکت بین‌المللی مشغول به کار شوید، این دوره به شما کمک خواهد کرد تا به اهداف خود دست یابید. در ادامه لینک این فیلم آموزشی را مشاهده خواهید کرد.

وجه خبری در زبان فرانسه

وجه خبری در زبان فرانسه، به ما اجازه می‌دهد تا وقایع، افکار و احساسات خود را به صورت واقعی، بدون هیچ گونه ابهام یا شرط، بیان کنیم. این وجه، پرکاربردترین وجه فعل در زبان فرانسه است. یادگیری وجه‌ها و افعال در زبان فرانسه با یادگیری صحیح نوشتن فعل‌ها بهتر پیش می‌رود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم فیلم «آموزش املای زبان فرانسه جامع و کاربردی فرادرس» را مشاهده کنید؛ لینک این آموزش را در ادامه خواهیم دید.

زمان‌های مختلف در وجه خبری را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • «حال در زبان فرانسه» (Présent) برای بیان اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند، عادت‌ها، حقایق و همچنین برنامه‌های آینده نزدیک به کار می‌رود:

Je mange beaucoup.

من می‌خورم.

  • «حال کامل در زبان فرانسه» (Passé composé) برای بیان اتفاقاتی که در گذشته رخ داده‌اند و به حال حاضر ارتباط دارند، استفاده می‌شود:

J’ai mangé.

من خوردم.

Je mangeais.

من می‌خوردم.

Je viens de manger.

من تازه خوردم.

  • «گذشته ساده در زبان فرانسه» (Passé simple) بیشتر در متون ادبی و رسمی به کار می‌رود و برای بیان اتفاقات گذشته به صورت خلاصه و بدون جزئیات استفاده می‌شود:

Je mangai.

من خوردم.

J’avais mangé.

من خورده بودم.

  • «گذشته مقدم در زبان فرانسه» (Passé antérieur) بیشتر در متون ادبی و رسمی به کار می‌رود و برای بیان اتفاقاتی که بلافاصله قبل از اتفاق دیگری در گذشته رخ داده‌اند، استفاده می‌شود:

Quand il eut fini, il partit.

وقتی او تمام کرد، رفت.

  • «آینده نزدیک در زبان فرانسه» (Futur proche) برای بیان اتفاقاتی که قرار است در آینده نزدیک رخ دهند و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها صورت گرفته است، استفاده می‌شود:

Je vais manger.

من می‌خواهم بخورم.

  • «آینده ساده در زبان فرانسه» (Futur simple) برای بیان اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهند، بدون اینکه تصمیم‌گیری قطعی در مورد آن‌ها صورت گرفته باشد، استفاده می‌شود:

Je mangerai.

من خواهم خورد.

نویسنده ای فرانسوی در حال نوشتن درباره وجه افعال در فرانسه با ماشین تحریر روی میزی با چراغ مطالعه

J’aurai mangé.

من آن‌موقع غذا را خورده‌ام.

​وجه شرطی در زبان فرانسه

وجه شرطی در زبان فرانسه، برای بیان احتمالات، آرزوها، درخواست‌ها و شرایط استفاده می‌شود. این وجه به دو زمانی که در ادامه فهرست کرده‌ایم تقسیم می‌شود.

  • «شرطی حال در زبان فرانسه» (Conditionnel présent) برای بیان شرایط یا احتمالاتی که در حال حاضر یا آینده ممکن است رخ دهند، به کار می‌رود.
  • «شرطی گذشته در زبان فرانسه» (Conditionnel passé) برای بیان شرایط یا احتمالاتی که در گذشته ممکن بود رخ دهند، اما رخ نداده‌اند، استفاده می‌شود.

کاربردهای وجه شرطی‌ را در ادامه خواهیم دید.

  • بیان آرزوها و خواسته‌ها:

J’aimerais partir en voyage.

من دوست دارم به سفر بروم.

  • بیان احتمالات:

Il pourrait pleuvoir demain.

ممکن است فردا باران ببارد.

Si j’avais de l’argent, j’achèterais une voiture.

اگر پول داشتم، ماشین می‌خریدم.

  • بیان درخواست‌های مؤدبانه:

Pourriez-vous m’aider?

لطفا به من کمک می‌کنید؟

​وجه امری در زبان فرانسه

وجه امری در زبان فرانسه، برای بیان دستور، درخواست، نصیحت یا منع به کار می‌رود. به عبارت دیگر، زمانی که می‌خواهیم به کسی بگوییم چه کاری انجام دهد یا انجام ندهد، از وجه امری استفاده می‌کنیم. این حالت فقط برای سه شخص استفاده می‌شود؛ «دوم‌شخص مفرد» (tu) برای صحبت با یک نفر،‌ «اول‌شخص جمع» (nous) برای شامل کردن خودمان در دستور و «دوم‌شخص جمع» (vous) برای صحبت با چند نفر. وجه امری در زبان فرانسه در مکالمات بسیار کاربردی است. به همین علت فیلم «آموزش مکالمه زبان فرانسه در سفر فرادرس» را که در ادامه می‌توانید روی آن کلیک کنید از دست ندهید.

کاربردهای وجه امری در زبان فرانسه را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

Ferme la porte!

در را ببند.

Mange des fruits et des légumes.

میوه و سبزیجات بخور.

Donnez-moi un verre d’eau.

به من یک لیوان آب بده.

Ne touche pas à ça!

به این دست نزن.

نکته:‌ وقتی می‌خواهیم یک ضمیر ملکی در زبان فرانسه را به فعل در حالت امری اضافه کنیم، آن را قبل از فعل قرار می‌دهیم و با خط تیره به آن وصل می‌کنیم. مثلاً جمله زیر را در نظر بگیرید.

Lave-toi les mains.

دست‌هایت را بشوی.

​وجه التزامی در زبان فرانسه

وجه التزامی در زبان فرانسه برای بیان حالت‌های ذهنی مانند شک، تردید، آرزو، ضرورت، امکان و… استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که درباره احساسات، افکار، یا احتمالات صحبت می‌کنیم، از وجه التزامی استفاده می‌کنیم. این وجه معمولاً بعد از کلمات یا عباراتی می‌آید که نشان‌دهنده‌ حالت ذهنی باشند.

وجه التزامی به دو زمان اصلی تقسیم می‌شود؛ وجه التزامی حال برای بیان حالت‌های ذهنی در زمان حال یا آینده، وجه التزامی گذشته برای بیان حالت‌های ذهنی در گذشته. کاربردهای وجه التزامی در زبان فرانسه را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

یک کتاب باز با قلم پر روی آن و فنجان چای و قوری و چند کتاب بسته روی هم
  • بعد از برخی ضمایر و صفات: مانند «il faut que» (لازم است که)، «il est important que» (مهم است که) و «il est possible que» (ممکن است که).
  • بعد از برخی افعال: مانند «vouloir» (خواستن)، «préférer» (ترجیح دادن)، «craindre» (ترسیدن) و «douter» (شک داشتن).
  • در جملات شرطی: برای بیان شرط یا نتیجه‌ای که با شک و تردید همراه است.
  • در جملات مقایسه‌ای: برای بیان مقایسه‌ای که با شک یا تردید همراه است.

Je veux que tu sois heureux.

می‌خواهم که تو خوشحال باشی.

Je ne crois pas qu’il vienne.

باور ندارم که او بیاید.

Il faut que tu étudies.

باید درس بخوانی.

Je suis content qu‘il soit là.

خوشحالم که او اینجاست.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر فعل‌های فرانسوی مطلب «توضیح افعال انعکاسی در زبان فرانسه» را در «مجله فرادرس» مطالعه کنید.​

یادگیری فونتیک با فرادرس

فونتیک، ابزاری قدرتمند برای بهبود مهارت‌های خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فرانسه است. با تسلط بر فونتیک، شما می‌توانید از دیکشنری به طور مؤثر استفاده کنید، تلفظ خود را تصحیح کنید و با اطمینان بیشتری در مکالمات شرکت کنید. دوره‌های آموزشی زیر به شما کمک می‌کند تا فونتیک را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیرید.

فیلم های آموزش تلفظ زبان فرانسه فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزشی تلفظ فرانسه فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین وجه افعال در زبان فرانسه

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «وجه افعال در زبان فرانسه»، می‌توانید از آزمونی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. این آزمون شامل ۵ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید.

تمرین اول

گزینه درست را انتخاب کنید.

1. Dans la phrase “Il faut que tu _____tes devoirs.”, quel mode du verbe convient le mieux?

2. Dans la phrase “Mange ta soupe!”, le verbe “manger” est conjugué à quel mode?

3. Quelle forme du verbe convient le mieux pour compléter la phrase “Je voudrais que tu _____avec moi.”?

4. Dans la phrase conditionnelle “Si j’avais de l’argent, je _____une voiture.”, le verbe dans la deuxième partie de la phrase devrait être à quel mode?

5. Dans la phrase “Il est important qu’il _____à l’heure.”, quel mode du verbe est utilisé?

تمرین دوم

جای خالی را با واژه مناسب پر کنید.

Q1: Il _____aller au cinéma ce soir. 

Réponse: Il veux que aller au cinéma ce soir. 

Q2: Je suis content que tu _____là. 

Réponse: Je suis content que tu sois là. 

Q3: Il est important que tu _____tes devoirs.

Réponse: Il est important que tu fasses tes devoirs.

Q4: Si j’avais de l’argent, je _____une voiture.

Réponse: Si j’avais de l’argent, je achèterais une voiture.

Q5: Arrête _____!

Réponse: Arrête de parler!

Q6: Je voudrais que tu _____avec moi. 

Réponse: Je voudrais que tu viennes avec moi. 

Q7: Il faut que nous _____à la réunion.

Réponse: Il faut que nous allions à la réunion.

Q8: Je suis sûr qu’il _____raison.

Réponse: Je suis sûr qu’il ait raison.

Q9: Je préfère que tu _____à la maison.

Réponse: Je préfère que tu restes à la maison.

Q10: Il est possible qu’il _____malade.

Réponse: Il est possible qu’il soit malade.

جمع‌بندی

در انتهای این مطلب از «مجله فرادرس» نکات مهم را مرور خواهیم کرد. وجه افعال در زبان فرانسه نشان‌دهنده‌ نگرش گوینده نسبت به فعلی است که انجام می‌دهد. هر وجه، معنای خاصی را به جمله می‌بخشد. «وجه اخباری» (Indicatif) برای بیان واقعیت‌ها، افکار و احساسات به کار می‌رود و رایج‌ترین وجه در زبان فرانسه است. «وجه امری» (Impératif) برای بیان دستور، درخواست یا نصیحت استفاده می‌شود.

«وجه التزامی» (Subjonctif) برای بیان حالت‌های ذهنی مانند شک، تردید، آرزو، ضرورت و… به کار می‌رود و معمولاً بعد از برخی ضمایر و صفات خاص استفاده می‌شود. «وجه شرطی» (Conditionnel) برای بیان شرایط، احتمال‌ها و آرزوها استفاده می‌شود. انتخاب وجه مناسب برای هر جمله به معنای جمله، زمینه و نگرش گوینده بستگی دارد. هر وجه با افعال خاصی همراه می‌شود و ساختار جمله را تغییر می‌دهد. به طور خلاصه، وجه افعال در زبان فرانسه به شما کمک می‌کند تا دقیق‌تر و با ظرافت بیشتری منظور خود را بیان کنید. با درک تفاوت‌های بین این وجه‌ها، می‌توانید جملات پیچیده‌تر و متنوع‌تری بسازید.

source

توسط expressjs.ir