آزمایش مزلسون استال، آزمایشی است که توسط دو دانشمند برای اثبات فرضیه واتسون و کریک در مورد نیمه‌حفاظتی بودن همانندسازی DNA در سال ۱۹۵۸ انجام شد. در این مطلب از مجله فرادرس با روند آزمایش مزلسون استال و نتایج آن آشنا می‌شویم، اما پیش از آن به معرفی نظریه‌های متفاوتی می‌پردازیم که راجع به همانندسازی ‌DNA مطرح شده بودند.

فهرست مطالب این نوشته
997696

آزمایش مزلسون استال

یک‌ سال پس از آن که واتسون و کریک مقاله خود راجع به ساختار DNA (دنا) را منتشر کردند، دو دانشمند به نام «مت مزلسون» و «فرانکلین استال» تصمیم به بررسی روند همانندسازی دنا گرفتند. این دو برای روند آزمایش خود از باکتری «اشرشیا کلی» ( E. coli) به عنوان مدل آزمایشگاهی استفاده کردند.

هدف آزمایش مزلسون استال

واتسون و کریک نظریه‌ای راجع به همانندسازی DNA مطرح کرده بودند که در آن نظریه گفته شده بود که همانندسازی دنا به صورت نیمه‌حفاظت شده است. مزلسون و استال با طراحی آزمایش قصد اثبات یا رد این فرضیه را داشتند، در نهایت نیز موفق به ثبت شواهدی شدند که نشان می‌داد DNA به صورت نیمه‌حفاظت شده تکثیر می‌شود.

روش‌های همانندسازی ‌DNA

پس از کشف ساختار DNA، سه روش برای همانندسازی دنا توسط جامع علمی مطرح شد که در ادامه با این سه مدل آشنا می‌شویم.

  • «همانندسازی نیمه‌حفاظت‌ شده» (Semi-Conservative Replication): در این نوع همانندسازی، دو رشته DNA از یکدیگر باز می‌شوند و هر کدام به عنوان الگویی برای ساخت رشته جدید استفاده می‌شود. به این ترتیب رشته جدید مکمل رشته الگو خواهد بود. نتیجه این مدل همانندسازی دو مولکول DNA است که هر یک دارای یک رشته از دنای اولیه و یک رشته جدید هستند.
  • «همانندسازی حفاظت شده»(Conservative Replication): در این روش همانندسازی ۲ مولکول دنا خواهیم داشت که یکی از آن‌ها دارای دو رشته تازه سنتز شده و دیگری دارای دو رشته اصلی است. یعنی در طی فرآیند همانندسازی دو رشته DNA از یکدیگر باز می‌شوند و رشته‌های جدید سنتز می‌شوند اما پس از پایان همانندسازی دو رشته جدید با یکدیگر جفت شده و رشته‌های اصلی دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • «همانندسازی غیرمحافظتی» (Dispersive Replication): نتیجه همانندسازی غیرمحافظتی دو مولکول DNA است که مخلوطی از رشته‌های اصلی و تازه ساخته شده (رشته‌های مادری و دختری) هستند. البته باید توجه داشت که در توالی دنا تغییر ایجاد نمی‌شود و توالی DNA مشابه رشته‌های اصلی است.

همانندسازی DNA فرآیندی پیچیده است که جزئیات منحصر به فرد خودش را دارد. در صورتی که تمایل دارید راجع به روند همانندسازی اطلاعات کامل‌تری به دست آورید، مطالعه مطلب «همانند سازی DNA — به زبان ساده» از مجله فرادرس را به شما توصیه می‌کنیم.

مدل‌های پیشنهادی همانندسازی DNA

سه روش پیشنهادی برای همانندسازی DNA – برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

بین این سه فرضیه، روش همانندسازی نیمه حفاظت شده توجه محققان بیشتری را جلب کرد، بنابراین تحقیقات زیادی به اثبات این روش اختصاص یافت. این روش با بسیاری از ویژگی‌های DNA  از قبیل مکمل بودن جفت‌ بازهایی که روبه‌روی هم قرار می‌گیرند،‌ همخوانی داشت. یکی از گروه‌هایی که در این زمینه شروع به تحقیق کردند مزلسون و استال بودند که توانستند به نتایج دقیقی برسند.

فرآیند آزمایش مزلسون استال

مزلسون و استال برای آزمایش معروف خود از باکتری اشرشیا کلای استفاده کردند تا بتوانند روند همانندسازی DNA را شناسایی کنند. در این آزمایش از 15N^{15}text{N}

این دو دانشمند برای استفاده از این ایزوتوپ نیتروژن در آزمایشی که طراحی کردند، دلیلی محکم داشتند. نیتروژن یکی از اصلی‌ترین عناصر موجود در ساختار DNA است و ایزوتوپ 14N^{14}text{N} «ای. کولی» (E. coli) را در محیط کشتی که حاوی NH4ClNH_4Cl

برای درک بهتر فرآیند این آزمایش نیاز است که تا حدی به مبانی و مفاهیم مقدماتی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی مسلط باشیم. در صورتی که به این منظور دنبال کسب اطلاعات کامل‌تر هستید، فیلم آموزش «زیست شناسی سلولی و مولکولی – مبانی و مفاهیم مقدماتی» از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

باکتری زمانی که در این محیط کشت قرار بگیرد، شروع به جذب و استفاده از 15N^{15}text{N}

در مرحله بعد، این باکتری‌ها را از محیط کشت 15N^{15}text{N}

مزلسون و استال اطلاعات کافی راجع به بازه زمانی مورد نیاز باکتری برای همانندسازی و تولیدمثل باکتریایی را داشتند، بنابراین نمونه‌های کوچکی از هر نسل باکتریایی جدا و در گام بعد، ‌DNA باکتری‌ها را استخراج و خالص می‌کردند. مرحله بعد سنجش چگالی DNA استخراج شده بود، در حقیقت در این مرحله به صورت غیرمستقیم محتوای 14N^{14}text{N}

چگالی دو ایزوتوپ به کار رفته در ساختار DNA در آزمایش مزلسون استال
با توجه به سنگین‌تر بودن 15N^{15}text{N}

سانتریفیوژ گرادیانت چگالی قادر به جداسازی مولکول‌هایی مانند DNA در حضور مولکول دیگری مانند سزیم کلرید، در سرعت بالا است. در این شرایط مولکول‌ها بر اساس چگالی متفاوتی که دارند از یکدیگر جدا شده و شیب چگالی ایجاد می‌شود. شیب چگالی به این صورت است که مولکول‌هایی با چگالی کمتر روی محلول و مولکول‌هایی با چگالی بیشتر به ترتیب در پایین محلول موجود در لوله آزمایش قرار می‌گیرند. مزیت استفاده از این سانتریفیوژ در قدرت جداسازی مولکول‌هایی نهفته است که تفاوت چگالی کمی دارند. در تصویر فوق می‌بینید که DNA حاوی 14N^{14}text{N}

مواد و تجهیزات لازم برای آزمایش مزلسون استال

با توجه به توضیحاتی که داده شد می‌توان گفت که در این آزمایش از مواد و تجهیزات زیر برای بررسی روش همانندسازی DNA استفاده شد.

  • سانتریفیوژ (۶۰ هزار دور در دقیقه): سانتریفیوژ دستگاهی است که از نیروی گریز از مرکز، نمونه را تحت تاثیر یک نیروی ثابت قرار می‌دهد. با استفاده از سانتریفیوژ می‌توان اجزای یک محلول را از یکدیگر جدا کرد.
  • باکتری اشرشیا کلای: نوعی باکتری گرم منفی که به سادگی و بدون هزینه زیاد در آزمایشگاه کشت داده می‌شود و مورد استفاده‌ترین مدل پروکاریوتی در تحقیقات مختلف بوده است.
  • NH4ClNH_4Cl: یک ماده شیمیایی معدنی که با نام «آمونیوم کلرید» شناخته می‌شود.
  • سزیم کلرید: یک ماده شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی CsClCsCl که ظاهری پودری و سفید رنگ دارد.
یک سانتریفیوژ در حال چرخیدن
یک سانتریفیوژ در حال چرخش، تعداد دور در دقیقه برای دستگاه تعریف می‌شود تا اجزای مدنظر به خوبی تفکیک شوند.

چرا باید DNA را نشانه‌گذاری می‌کردند؟

برای تشخیص روند همانندسازی DNA در هر نسل و تفاوت مولکول‌های یک نسل با نسل بعدی نیاز بود که این مولکول‌ها نشانه‌گذاری شوند. با توجه به تفاوت جرم مولکول DNA دارای ایزوتوپ 14N^{14}text{N}

یادگیری زیست شناسی سلولی و مولکولی با فرادرس

با کشف ساختار DNA توسط واتسون و کریک، سرعت پیشرفت علوم مولکولی در دنیای زیست شناسی چند برابر شد و شاخه‌هایی مانند ژنتیک مولکولی پا به عرصه ظهور گذاشتند. از سویی دیگر ژن‌هایی که روی مولکول‌های DNA قرار دارند تمام فعالیت‌های سلول را کنترل می‌کنند، بنابراین شناخت هرچه بیشتر توالی DNA روز به روز مهم‌تر به نظر می‌رسد.

برای یادگیری مباحث پیشرفته و پیچیده‌ای مانند ژنتیک مولکولی، ژنتیک جمعیت و طراحی پروتئين‌های نوترکیب در وهله اول باید با ساختار مولکول‌های DNA، انواع RNA و نحوه فعالیت‌های آن‌ها آشنا شد. فرادرس دوره‌های متنوعی تولید و منتشر کرده است که این موضوعات را از پایه شروع می‌کنند و با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات کاملی در زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و حتی مهندسی پزشکی به دست آورد. در ادامه تعدادی از این دوره ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مجموعه فیلم‌ های آموزش زیست شناسی – از دروس دانشگاهی تا کاربردی فرادرس
برای مشاهده صفحه مجموعه فیلم‌های آموزش زیست شناسی – از دروس دانشگاهی تا کاربردی فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات خود در مباحث مختلف علم زیست‌شناسی را افزایش دهید، به شما بازدید از صفحه مجموعه فیلم‌های آموزش زیست شناسی فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم.

نتایج آزمایش مزلسون استال

با بررسی DNA چهار نسل اول باکتری E. coli، الگویی به کمک شیب غلظت‌های به دست آمده، شکل گرفت که در تصویر زیر می‌توانید جزئیات آن را ببینید.

شیب چگالی‌های DNAهای نشانه‌گذاری شده در آزمایش مزلسون استال

۱- در ابتدا کل DNA با <span class=

برای آن‌ که بهتر متوجه شویم که مزلسون و استال از این نتایج چه برداشتی کردند، در ادامه نسل‌های مختلف باکتریایی را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم که در باکتری‌ها چه اتفاقاتی رخ داده‌اند.

نسل ۰

DNA استخراج شده از سلول‌ها رشد کرده در محیط کشت حاوی 15N^{15}text{N}

نسل ۱

پس از یک دور همانندسازی DNA در محیط کشت جدید، استخراج و سانتریفیوژ DNA انجام شد. در نتایج سانتریفیوژ، یک باند مشاهده شد اما یک تفاوت با تک باند نسل ۰ داشت. باند نسل ۱ چگالی کمتری نسبت به نسل ۰ داشت و دلیل این امر را می‌توان وجود رشته‌های DNA دانست که در ساختار خود 14N^{14}text{N}

باند نسل ۱ که به آن «باند میانه» نیز می‌گوییم، باعث شد که مزلسون و استال نتیجه‌ بگیرند که DNA ساخته شده در این همانندسازی ترکیبی از رشته‌های سبک و سنگین است، منظور از رشته سبک، DNA حاوی 14N^{14}text{N}

همانندسازی DNA به روش نیمه‌ حفاظت شده
همانندسازی DNA به روش نیمه‌‌حفاظت شده

نسل ۲

اطلاعاتی که از بررسی نسل دوم به دست آمد به مزالسون و استال کمک کرد که راجع به نیمه‌حفاظت شده یا غیرحفاظتی بودن همانندسازی DNA تصمیم بگیرند.

زمانی که DNA استخراج شده از باکتری‌های نسل دوم سانتریفیوژ شدند، ۲ باند تشکیل شد. یکی از این باند‌ها در محل باند میانه مشاهده شد که در نسل ۱ نیز تشکیل شده بود. اما باند دوم در ارتفاع بیشتری مشاهده شده بود که مربوط به مولکول‌های DNA بود که فقط دارای 14N^{14}text{N}

نتیجه این مرحله به مزلسون و استال ثابت کرد که همانندسازی DNA به صورت نیمه‌حفاظت شده است زیرا تشکیل یک باند در ناحیه سبک و یک باند در ناحیه میانه، فقط می‌تواند با روش نیمه‌حفاظت شده مرتبط باشد. اگر روش همانندسازی به صورت غیرحفاظتی بود، DNA ساخته شده در هر نسل باید شامل هر دو بخش DNA ساخته شده با 15N^{15}text{N}

در تصویر زیر می‌توانید ببینید که باند نارنجی ایجاد شده در نسل دوم مربوط به مولکول‌های DNA است که هر دو رشته‌ آن‌ها با 14N^{14}text{N}

نسل‌های ۰ تا ۴ آزمایش مزلسون استال

فراوانی توالی‌های DNA سبک و سنگین در نسل‌های مختلف آزمایش مزلسون استال – برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

نسل‌های ۳ و ۴

در روش نیمه‌حفاظت شده، انتظار می‌رود که در نسل سوم، هر مولکول DNA هیبرید (یک رشته دارای 14N^{14}text{N}

در آزمایش مزلسون استال نسل ۳ و ۴ نتایجی مطابق با روش نیمه‌حفاطت شده نشان دادند، به این ترتیب اثبات شد که همانندسازی یک مولکول دنا به صورت نیمه‌حفاظت شده انجام می‌شود.

نتایج در صورتی که همانندسازی حفاظت شده بود

در شرایط حفاظت شده اگر آزمایش را با یک مولکول DNA نشانه‌دار شده با 15N^{15}text{N}

اگر این دو مولکول یک مرحله دیگر همانندسازی کنند، ۴ مولکول تولید خواهد شد که ۳ تا از آن‌ها مولکول‌های DNA سبک و یکی نیز DNA سنگین خواهد بود. با رفتن به مرحله سوم، شاهد حضور ۷ مولکول DNA سبک و ۱ مولکول DNA سنگی خواهیم بود.

این الگو که توصیف شد به ما نشان می‌دهد که تحت شرایط همانندسازی حفاظت شده، مولکول DNA سنگین هیچ‌وقت حذف نخواهد شد، فقط فراوانی آن با توجه به افزایش مولکول‌های DNA سبک، کاهش می‌یابد. همچنین در این روش هیچ‌گاه شاهد ساخت مولکول‌های DNA هیبرید نخواهیم بود. بنابراین این انتظاراتی که از همانندسازی حفاظت شده می‌رود با نتایج آزمایش مزلسون استال مغایر است و می‌توان نتیجه‌گیری کرد که همانندسازی DNA به صورت حفاظت شده رخ نمی‌دهد.

نسل‌های یک و دو در روش همانندسازی حفاظت شده DNA

برای اثبات همانندسازی حفاظت شده DNA، نتایح آزمایش مزلسون استال باید به این صورت می‌بود. – برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

نتایج در صورتی که همانندسازی غیرحفاظتی بود

روش همانندسازی غیرحفاظتی DNA پیش‌بینی می‌کند که هر مولکول تازه سنتز شده، تلفیقی از DNA مادری (از نسل قبل) و DNA دختری (مولکول تازه سنتز شده در فرآیند همانندسازی) است. در این روش همانندسازی فرض بر این است که مولکول‌های قدیمی و جدید تکه‌تکه می‌شوند و سپس با یکدیگر جفت و متصل می‌شوند تا رشته مارپیچ DNA را تشکیل بدهند.

با توجه به این مجموعه اتفاقات می‌توان انتظار داشت که در هر دور از همانندسازی، مولکول‌هایی ساخته شوند که دارای قطعات هر دو DNA نیتروژن ۱۴ و ۱۵ هستند. با گذشت چند نسل، قطعات دارای 14N^{14}text{N}

توالی DNA در نسل اول همانندسازی به روش غیرحفاظتی

بعد از یک دور همانندسازی DNA، هر رشته دختری تلفیقی از مولکول ‌DNA قدیمی و تازه سنتزشده خواهد بود. – برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

خلاصه و جدول مراحل آزمایش مزلسون و استال

در این مطلب از مجله فرادرس به سراغ اثبات فرضیه واتسون و کریک راجع به همانندسازی DNA رفتیم. این دو دانشمند هنگام معرفی ساختار DNA فرضیه‌ای را معرفی کردند که با عنوان «همانندسازی نیمه‌محافظت شده DNA» شناخته می‌شود اما بعدها دو نظریه دیگر نیز برای همانندسازی مولکول دنا مطرح شد که به عنوان روش‌های «حفاظت شده» و «غیرحفاظتی» شناخته شدند.

دو دانشمند به نام‌ها «مزلسون» و «استال» طی یک آزمایش که با عنوان «آزمایش مزلسون استال» شناخته می‌شود، اثبات کردند که DNA به صورت نیمه‌حفاظت شده، همانندسازی می‌شود. در طی این آزمایش باکتری‌های اشرشیا کلای در دو محیط کشت متفاوت، تکثیر شدند.

  1. محیط کشت 15N^{15}text{N}: حاوی ایزوتوپ سنگین 15N^{15}text{N}
  2. محیط کشت 14N^{14}text{N}: حاوی نوع سبک نیتروژن یعنی 14N^{14}text{N}

نتایج حاصل از کشت‌ باکتری‌ها در این دو محیط کشت متفاوت نشان دادند که بین این سه نظریه موجود، نظریه «نیمه‌حفاظت شده» در واقعیت رخ می‌دهد. در جدول زیر خلاصه‌ای از نتایج هر مرحله از آزمایش را ارائه داده‌ایم.

مرحله (نسل) – نوع نیتروژن محیط کشت نتیجه سانتریفیوژ رادیانت چگالی نتیجه‌گیری مزلسون و استال
مرحله ۱ (نسل ۰) – 15N^{15}text{N} تشکیل یک باند مربوط به DNA حاوی 15N^{15}text{N} در ساختار DNA نیتروژن سنگین وجود دارد.
مرحله ۲ (نسل ۱) – 14N^{14}text{N} تشکیل یک باند با چگالی کمتر نسبت به باند نسل ۰ به نام «باند میانه» همانندسازی به صورت حفاظت‌شده نیست، اگر بود در همین مرحله ۲ باند مربوط به 14N^{14}text{N}
مرحله ۳ (نسل ۲) – 14N^{14}text{N} تشکیل یک باند در ناحیه باند میانه و یک باند با چگالی کمتر همانندسازی به صورت نیمه‌حفاظت شده است، اگر به صورت غیرحفاظتی بود تشکیل باند سبک ثبت نمی‌شد.
مرحله ۴ (نسل ۳) – 14N^{14}text{N} باریک شدن باند میانه و واضح‌تر شدن باند سبک همانندسازی DNA به صورت نیمه‌حفاظت شده انجام می‌شود.
مرحله ۵ (نسل ۴) – 14N^{14}text{N}

source

توسط expressjs.ir