یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید کارت‌های هوشمند تغذیه گل و گیاه آپارتمانی شده است که جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای رایج بازار است و با قراردادن فقط یک عدد از آن کنار خاک گلدان و با آبیاری، کارت آغاز به تأمین تمام عناصر مورد نیاز گیاه می‌کند.

به گزارش ایسنا، داوود قاراخانی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص زمینه کاری این شرکت، گفت: ما تولیدکننده کارت‌های هوشمند تغذیه گل و گیاه آپارتمانی هستیم و  در شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما کارت‌هایی تولید کردیم که جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای رایج بازار است و با قراردادن فقط یک عدد از آن کنار خاک گلدان و با آبیاری، کارت آغاز به تأمین تمام عناصر مورد نیاز گیاه می‌کند. این عناصر شامل ماکرو المنت، میکرو المنت، هیدرو، هیومیک اسید و آمینو اسید است.

به گفته قاراخانی، هر بسته حاوی هفت کارت است و هر کارت هم تا سه ماه یک گیاه را تغذیه می‌کند و قیمت یک بسته آن برای مصرف کننده نهایی ۵۹ هزار تومان تمام می‌شود. از دیگر مزیت‌های این محصول، مصرف آسان آن است و همچون کودهای معمولی نیازی به مخلوط شدن با آب ندارد و روی برگ اسپری و داخل خاک ریخته نمی‌شود، به همین دلیل، مشکلات تنفسی مرسوم کودهای معمولی در اثر تبخیر را ایجاد نمی‌کند. همچنین از آن جا که این محصول به صورت پودری یا مایع نیست، بسته‌بندی راحتی هم دارد و این مهم، از دیگر مزیت‌های صادراتی این محصول است.

قاراخانی با اشاره به مزیت اقتصادی و کاربردی بودن این کارت‌ها، بیان کرد: این کارت‌ها نخستین و تنها محصول در ایران هستند و مشابه خارجی ندارند. استفاده از این محصول دانش‌بنیان که ثبت اختراع هم دارد، نسبت به کودهای معمولی، هم مقرون به‌صرفه‌تر و هم ساده‌تر است.

وی در خصوص صادرات این محصول، اظهار کرد: متاسفانه هنوز موفق به صادرات نشده‌ایم، اما با این حال، فروش‌های محدودی را به کشور عراق، عمان، قطر، هلند و دانمارک داشته‌ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های خارجی بستر خوبی برای صادرات است و امیدواریم بتوانیم در این نمایشگاه‌ها حضور یافته و محصول را معرفی کنیم.

قاراخانی با بیان اینکه در حال حاضر تولید چیزی حدود ۵۰۰ هزار بسته در سال را در دستور کار خود داریم، گفت: ظرفیت اسمی ما در این محصول، یک میلیون بسته در سال است و در این صورت چیزی حدود یک  میلیون دلار در سال برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این کارت‌های هوشمند علاوه بر گل و گیاه‌های آپارتمانی، برای درختچه یک ساله هم کاربرد دارد. از این رو، در پروژه‌های بیابان‌زدایی هم می‌تواند تا حد چشمگیری مثمرثمر باشد.

قاراخانی در خصوص تعداد افرادی که از رهگذر این طرح به طور مستقیم در خود شرکت مشغول به کار شده‌اند، گفت: به طور مستقیم، هفت نفر و به صورت غیرمستقیم ۳۰ نفر با ما در این پروژه همکاری می‌کنند.  

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بعضی شهرستان‌ها و استان‌های کشور به‌صورت نمایندگی فعالیت داریم و علاوه بر فعالیت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در بازار گل اصفهان نیز مشغول به کار هستیم.

انتهای پیام

source

توسط expressjs.ir