استفاده از اهرم در بازار ارزهای دیجیتال به معنی افزایش قدرت در انجام ترید در این بازار بیش از سرمایه تریدر است. در معاملات اهرم‌دار در واقع پلتفرم معاملاتی یا صرافی مربوطه برای افزایش قدرت معاملاتی تریدرها به آن‌ها قرض می‌دهد. بنابراین تریدرها با استفاده از اهرم می‌توانند قدرت معاملاتی خود را چند برابر کنند. برای مثال زمانی که تریدرها از اهرم 10:1 استفاده می‌کنند به این معنی است که به ازای هر یک دلار از سرمایه ورودی، آن‌ها می‌توانند معادل ارزش ده دلار از دارایی‌های دیجیتال را کنترل کنند. در این مطلب از مجله فرادرس نحوه محاسبه سود با اهرم در ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم. برای این منظور پس از ارائه توضیحاتی درباره نحوه محاسبه سود با اهرم، نسبت‌های اهرمی و نحوه اجرای معاملات اهرمی را بیان می‌کنیم و در پایان نیز برخی از صرافی‌های رمزارزی برای انجام معاملات اهرم‌دار را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

نحوه محاسبه سود با اهرم در ارز دیجیتال

در معاملات مارجین تریدرها از از صرافی ارز دیجیتال مبلغی را قرض می‌گیرند تا بتوانند معاملات بزرگتری را نسبت به دارایی‌های خود انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا هم سود و هم زیان مربوطه افزایش پیدا کند. بنابراین استفاده از اهرم در معاملات ارز دیجیتال ابزاری قدرتمند ولی پرریسک محسوب می‌شود.

نیازمندی‌های حساب مارجین

برای انجام معاملات در حساب مارجین لازم است تا حداقل سرمایه واریزی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی اهرم‌دار در حساب مربوطه را داشته باشیم. این مبلغ درصدی از کل ارزش معاملاتی در ترید است. برای مثال در صورتی که بخواهید پوزیشنی برابر با ده هزار دلار باز کنید و مقدار مورد نیاز برای واریزی به حساب مارجین ده درصد باشد، نیاز است تا مبلغ هزار دلار سرمایه واریز کنید.

وجه تضمین و حداقل وجه تضمین

«وجه تضمین» (Initial Margin) درصدی از کل ارزش معامله است که برای باز کردن پوزیشن معاملاتی واریز می‌شود. بنابراین وجه تضمین شروعی برای ترید با معاملات اهرم‌دار است.

«حداقل وجه تضمین» (Maintenance Margin) حداقل مبلغی است که می‌بایست در حساب تریدر باشد تا معامله‌گر بتواند معامله را باز نگه دارد. در صورتی که میزان مبلغ موجود در حساب تریدرها کمتر از حداقل وجه تضمین شود، مارجین کال دریافت می‌کنند که در این صورت لازم است یا به حساب خود مبلغی را اضافه کنند یا پوزیشن معاملاتی خود را ببندند.

یادگیری ترید ارز دیجیتال با فرادرس

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از معاملات اهرم‌دار تریدهای موفقی را در بازار کریپتو انجام دهند، لازم است تا با نحوه تحلیل بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوند. برای این منظور نیاز دارند تا علاوه بر عوامل بنیادی تاثیرگذار بر نوسانات ارزهای دیجیتال همانند نحوه توزیع توکن‌های رمزارز مربوطه، با تحلیل تکنیکال نیز آشنا شوند.

تحلیل تکنیکال با بررسی پیشینه قیمتی ارزهای دیجیتال در نمودار، تریدرها را در پیش‌بینی بهتر روندهای قیمتی ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از ابزارهای تحلیلی مختلفی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد همانند انواع اندیکاتورها و اسیلاتورهای موجود در کنار تحلیل پرایس اکشن استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت یادگیری تحلیل تکنیکال و نحوه استفاده از ابزارهای مربوطه در این تحلیل، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نسبت‌های اهرمی و نحوه محاسبه آن‌ها

نسبت‌های اهرمی به افراد نشان می‌دهند که با توجه به میزان واریزی آن‌ها به حساب مربوطه معاملاتی با چه اندازه را می‌توانند انجام دهند و قدرت خرید آن‌ها در بازار مربوطه چه مقدار افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از این قابلیت قدرت خریداران رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال در پلتفرم مربوطه افزایش پیدا می‌کند.

نحوه محاسبه سود ترید با اهرم در ارز دیجیتال

نسبت اهرمی مناسب برای انجام معاملات به میزان تحمل ریسک، استراتژی معاملاتی و شرایط بازار بستگی دارد. هر اندازه نسبت اهرم استفاده شده در معاملات بیشتر باشد به معنی استفاده بیشتر از سرمایه قرضی در انجام معاملات است. این موضوع تاثیر قابل توجهی در میزان سود یا زیان احتمالی در انجام معاملات دارد.

تصویری نمادین از سرمایه‌گذاری در بیت کوین

فرمول‌ نسبت اهرمی

فرمول بنیادی برای اهرم عبارت است از:

L=P÷CL=Pdiv C

  • L: نسبت اهرمی
  • P: ارزش کل پوزیشنی است که آن را باز می‌کنید که اغلب با واحدهای رمزارزی بیان می‌‌شود.
  • C: مقدار واقعی مبلغی است که برای انجام معاملات به صرافی واریز کرده‌اید.

برای محاسبه نسبت اهرمی مراحل زیر را انجام دهید.

  • جفت رمزارز مورد نظر را انتخاب کنید.
  • درباره اندازه پوزیشن معاملاتی تصمیم‌گیری کنید. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید پوزیشن معاملاتی برابر با ۵ بیت کوین باز کنید.
  • مقدار مبلغ واریزی خود را تعیین کنید. این مبلغی است که برای انجام معاملات در نظر می‌گیرید برای مثال ممکن است هزار دلار را برای انجام معاملات اختصاص دهید.

با این اطلاعات تریدرها می‌توانند نسبت اهرمی را با تقسیم مقدار سرمایه ورودی به اندازه پوزیشن معاملاتی محاسبه کنند. در این مثال در صورتی که ارزش ۵ بیت کوین برابر با صد هزار دلار باشد و مبلغ هزار دلار سرمایه ورودی به ترید اختصاص داده شود. در این حالت نسبت اهرمی برابر با صد می‌شود. این نسبت اهرمی به این معنی است که به ازای هر یک دلار از سرمایه اختصاصی برای ترید، می‌توانید به ارزش صد دلار بیت کوین معامله کنید.

مثالی برای استفاده از اهرم

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای استفاده از اهرم در انجام معاملات در ابتدا لازم است تا مقدار اهرم را در پلتفرم معاملاتی موردنظر انتخاب کنیم. در این مثال مقدار اهرم 20X انتخاب شده است که آن را در داخل مستطیل قرمز مشاهده می‌کنید.

در ادامه لازم است تا نوع سفارش را انتخاب کنیم. در این مثال سفارش لیمیت انتخاب شده است. با توجه به انتخاب سفارش لیمیت لازم است تا قیمت مورد نظر برای انجام معامله را انتخاب کنیم. سپس مقدار موجودی که قصد داریم وارد معامله کنیم را در پلتفرم مربوطه مشخص می‌کنیم. در این مثال قصد داریم تا سفارش را با مقدار ده دلار انجام دهیم. در ادامه با توجه به اینکه مقدار سرمایه ورودی به معامله ده دلار و اهرم انتخابی برابر با 20X است. بنابراین قدرت معاملاتی برابر با ۲۰۰ دلار می‌شود.

نحوه محاسبه اهرم در معاملات
مثالی برای استفاده از اهرم

اجرای معاملات اهرمی

در ادامه نحوه باز کردن و بستن پوزیشن‌های معاملاتی اهرم دار و نحوه محاسبه اهرم در این معاملات را شرح می‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت ترید در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

نحوه باز کردن پوزیشن‌‌ها برای محاسبه سود با اهرم در ارز دیجیتال

زمانی که معاملات اهرم‌دار باز می‌کنید، در واقع برای افزایش قدرت معاملاتی خود از صرافی رمزارزی مربوطه قرض می‌گیرید. در باز کردن پوزیشن معاملاتی نیاز است تا به موارد زیر دقت کنید.

  • مشخص کردن اندازه پوزیشن معاملاتی: مقدار مبلغ اختصاصی برای ترید و اندازه اهرم را مشخص کنید. اندازه پوزیش معاملاتی برابر با مقدار سرمایه ضرب در نسبت اهرمی است. برای مثال با سرمایه هزار دلار و نسبت اهرمی ده، پوزیشن معاملاتی برابر با ده هزار دلار می‌شود.
  • انتخاب معاملات شورت یا لانگ: نوع معاملات شورت یا لانگ را مشخص کنید. در این حالت زمانی که روند بازار را صعودی ارزیابی می‌کنید وارد پوزیشن معاملاتی لانگ می‌شوید و در صورت پیش‌بینی بازار نزولی وارد پوزیشن معاملاتی شورت می‌شوید.
  • انتخاب قیمت برای باز کردن پوزیشن: قیمت مربوط به باز کردن پوزیشن معاملاتی برابر با قیمت ورود به معامله برای پوزیشن مربوطه است.
  • قرار دادن سفارش تیک پروفیت: قیمتی که در آن پوزیشن معاملاتی موردنظر با سود مربوطه بسته می‌شود را به‌عنوان قیمت تیک پروفیت انتخاب کنید. علاوه بر این نیاز است تا سفارش حد ضرر را نیز برای معامله مربوطه قرار دهید.

نحوه بستن پوزیشن‌ها برای دریافت سود با اهرم از ارز دیجیتال

برای بستن پوزیشن‌های معاملاتی اهرم‌دار می‌بایست با رسیدن قیمت به هدف مربوطه پوزیشن بسته شود. برای این منظور لازم است به موارد زیر دقت کنیم.

  • قیمت بسته شدن: قیمت بسته شدن قیمتی است که در آن تریدر تصمیم می‌گیرد پوزیشن معاملاتی خود را ببندد. اختلاف قیمت باز شدن و بسته شدن پوزیشن معاملاتی برابر با میزان سود یا زیان از معامله موردنظر است.
  • محاسبه سود یا زیان: فرمول محاسبه سود یا زیان برابر است با:

PL=(CPOP)×PSPL=left(CP-OPright)times PS

  • PL: سود یا زیان
  • CP: قیمت بسته شدن
  • OP: قیمت باز شدن
  • PS: اندازه پوزیشن معاملاتی

برای مثال در صورتی که قیمت باز شدن پوزیشن معاملاتی برابر با پنچاه هزار دلار و قیمت بسته شدن آن برابر با پنجاه و پنج هزار دلار و از سویی دیگر اندازه پوزیشن معاملاتی نیز برابر با ده‌هزار دلار باشد. در این حالت برای محاسبه مقدار سود خواهیم داشت.

50,000,000=(5500050000)×10,00050,000,000 =left(55000-50000right)times 10,000

در این قسمت نحوه بستن پوزیشن‌ها برای دریافت سود با اهرم از ارز دیجیتال را بررسی کردیم. در ادامه نحوه محاسبه سود و زیان با اهرم در ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از استفاده از اهرم در معاملات

نحوه محاسبه سود و زیان با اهرم در ارز دیجیتال

زمانی که در بازار ارزهای دیجیتال قصد دارید معاملات اهرم‌دار انجام دهید، لازم است با نحوه محاسبه سود و زیان در این معاملات آشنا شوید. اهرم به تریدرها امکان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی بیشتر از مقدار سرمایه ورودی را می‌دهد. برای محاسبه میزان سود و زیان می‌توانید از فرمول‌ زیر استفاده کنید.

PL=(EPENP)×PSPL=left(EP-ENPright)times PS

  • «سود یا زیان» (Profit or Loss | PL): مقدار سود یا زیان احتمالی مربوط به انجام معامله است.
  • «قیمت ورود» (Entry Price | ENP): قیمتی است که در آن‌ وارد معامله می‌شوید.
  • «قیمت خروج» (Exit Price | EP): قیمتی است که در آن معامله را می‌بندید.
  • «اندازه پوزیشن معاملاتی» (PS): اندازه کلی پوزیشن معاملاتی اهرم‌دار.

برای مثال در صورتی که در قیمت ۴۰ هزار دلار و با اهرم ده به بازار بیت کوین ورود کنید، میزان سود و زیان خود را با توجه به قیمت خروج از معامله می‌توانید مطابق با جدول زیر محاسبه کنید.

سود یا زیان قیمت خروج از معامله
۳۰۰۰۰ دلار ۴۳۰۰۰ دلار
۱۰۰۰۰ دلار ۴۱۰۰۰ دلار
۰ ۴۰۰۰۰ دلار
۱۰۰۰۰- دلار ۳۹۰۰۰ دلار
۲۰۰۰۰- دلار ۳۸۰۰۰ دلار

با توجه به جدول بالا لازم به ذکر است همان‌‌طور که معاملات اهرم‌دار می‌تواند مقدار سود در انجام ترید را افزایش دهد، در صورت انجام معاملات ناموفق، زیان بیشتری به تریدرها وارد می‌شود.

بنابراین قبل از ورود به معامله همواره از میزان سود و زیان احتمالی در معاملات خود آگاه باشید تا بتوانید میزان ریسک معاملات را محاسبه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک می‌توانید مطلب مدیریت ریسک چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات اهرم‌دار رمزارزی

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال که دارای معاملات اهرم‌دار هستند را در ادامه شرح می‌دهیم.

صرافی بایننس

صرافی بایننس یکی از صرافی‌های رمزارزی است که بیشترین حجم معاملات در ارزهای دیجیتال را دارد. در ابتدا این صرافی تنها از معاملات اسپات در ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کرد. اما از سال ۲۰۱۹ این صرافی از معاملات اهرم‌دار نیز پشتیبانی می‌کند. برای انجام معاملات در بایننس افراد نیاز دارند تا مراحل احراز هویت در این صرافی را کامل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شناسایی و سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های مستعد رشد در صرافی‌های رمزارزی همانند بایننس می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس را مشاهده کنید.

در صرافی بایننس با توجه به جفت رمزارز انتخابی تریدرها می‌توانند از اهرم‌هایی تا نسبت اهرمی 20x در معاملات خود استفاده کنند. نرخ بهره نیز در این صرافی با توجه به حساب مارجین کاربران و نوع دارایی مربوطه متفاوت است. در این صرافی در صورت پرداخت بهره با استفاده از بایننس کوین تریدرها می‌توانند از تخفیف ۵ درصدی استفاده کنند.

علاوه بر این صرافی بایننس برای محافظت از نقدینگی موجود در این صرافی از صندوق بیمه‌ مارجین استفاده می‌کند. با استفاده از این صندوق در صورتی که تریدرها در زمان استفاده از پوزیشن‌های اهرم‌دار در این صرافی دارایی‌های خود را از دست بدهند، پلتفرم مربوطه از صندوق بیمه‌ای موردنظر بدهی آن‌ها را پرداخت می‌کند.

صرافی کراکن

صرافی کراکن یکی از صرافی‌های رمزارزی ثبت شده در ایالات متحده آمریکا است که به افراد ساکن در این کشور امکان انجام معاملات اهرم‌دار در بازار ارزهای دیجیتال را می‌دهد. این صرافی که از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را شروع کرده است یکی از صرافی‌های رمزارزی با حجم معاملات روزانه بالا محسوب می‌‌شود.

با توجه به قوانین سخت‌گیرانه ایالات متحده درباره صرافی‌های رمزارزی، صرافی کراکن تا اهرم 3x را برای معاملات اهرم‌دار خود در نظر گرفته است. با وجود اینکه این میزان از نسبت اهرمی در معاملات نسبت به صرافی بایننس کمتر است، اما با تطبیق و به‌روزرسانی بیشتر قوانین آمریکا با فعالیت‌های صرافی‌های کریپتویی این امکان وجود دارد تا این صرافی اهرم‌های بالاتری را برای انجام معاملات خود در پلتفرم‌ مربوطه قرار دهد.

بنابراین تریدرها می‌توانند انواع پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت اهرم‌دار را بر روی رمزارزهایی همانند بیت کوین، بیت کوین کش، ریپل، اتریوم و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال در این صرافی باز کنند. از مزایای صرافی کراکن پشتیبانی بهینه مشتریان است که راهنمایی‌های مفیدی را درباره تغییرات اعمالی به تریدرها ارائه می‌کند.

تصویری از نمودارهای مالی که به صورت میله‌ای نشان داده شده اند و نمودارهای رو به رشد را نشان می دهند

کسب درآمد از ارز دیجیتال با فرادرس

ترید با معاملات اهرم‌دار تنها یکی از روش‌های کسب درآمد از حوزه ارزهای دیجیتال است. با توجه به تکنولوژی‌ محور بودن رمزارزها این امکان برای افراد وجود دارد که با استفاده از بسترهای بلاک‌چینی بتوانند از روش‌های دیگری همانند استیک ارزهای دیجیتال از این حوزه کسب درآمد کنند.

در استیک ارزهای دیجیتال افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری مقداری رمزارز در پلتفرم‌های دیفای در بازه‌های زمانی مشخصی سود دریافت کنند. علاوه بر این امکان دریافت توکن‌های رایگان در بازی‌هایی از قبیل همستر کامبت و تپ‌سواپ در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال و روش‌های کسب درآمد از آن می‌توانید فیلم‌های آموزشی متنوعی که در فرادرس تهیه شده است را مشاهده کنید. برای دسترسی راحت‌تر لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی در فهرست زیر آورده شده است.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس نحوه محاسبه سود با اهرم در ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای این منظور نیازمندی‌های حساب مارجین، وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین را بیان کردیم. در ادامه نسبت‌های اهرمی و نحوه محاسبه آن‌ها را شرح دادیم.

بنابراین محاسبه ترید اهرم‌دار در ارز دیجیتال و فرمول نسبت اهرمی را بیان کردیم. سپس اجرای معاملات اهرمی را توضیح دادیم. برای این منظور باز کردن پوزیشن معاملاتی، بستن پوزیشن معاملاتی و محاسبه سود و زیان در ترید اهرم‌دار را شرح دادیم. در پایان نیز دو نمونه از پلتفرم‌های ارائه کننده معاملات اهرم‌دار رمزارزی را توضیح دادیم.

source

توسط expressjs.ir