راهنمای مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی

چگونه برای مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی آماده شویم؟

برای موفقیت در مرحله مصاحبه و پذیرش و استخدام، باید با آداب مصاحبه آشنا شوید و تمامی تکنیک‌های پاسخ‌دهی و مهارت‌‌های فنی خود را حین پرسش و پاسخ نشان دهید. برای این‌که بتوانید شانس موفقیت خود را در این مرحله رقابتی افزایش دهید، می‌توانید از کارگاه آموزشی مصاحبه استخدامی دهکده مهندسی شیمی کمک بگیرید و با آمادگی کامل در مصاحبه های تخصصی مهندسی شیمی شرکت نمایید.

شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پالایشی جزو مهم‌ترین صنایع تولیدی کشور هستند و خط تولید فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی را در دست دارند. اشتغال در صنایع پتروشیمی به‌دلیل حساسیت‌های بالایی که این حوزه‌های صنعتی می‌طلبند، نیازمند عبور از فیلترهای سختگیرانه‌ای است. یکی‌از مهم‌ترین مراحل استخدام و اشتغال در صنایع پالایشی، شرکت در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی است. موفقیت در این مرحله، حتی برای داوطلبانی که در آزمون کتبی استخدام نیز نمره قبولی را کسب کرده‌اند، یک پروسه چالش برانگیز است. با وجود چالش‌ها و سختگیری‌هایی که در این مرحله اعمال می‌شود، می‌توان با رعایت چند نکته و کسب آمادگی لازم برای مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی، به جایگاه‌های شغلی مناسب در شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر ارگان‌های وابسته به آن رسید. با ما همراه شوید تا نحوه آمادگی در این مصاحبه را بررسی کنیم.

آداب مصاحبه استخدامی

راهنمای شرکت در مصاحبه پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز در چند بخش دسته‌بندی می‌شود و آداب مصاحبه به‌عنوان یکی‌از بخش‌های مهم آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. باتوجه‌به این‌که معمولاً تعداد کمی از داوطلبان در هر دوره از آزمون استخدامی، به مرحله مصاحبه می‌رسند، رقابت تنگاتنگی بین افراد ایجاد می‌شود. حتی اگر شما اطلاعات کامل و دقیقی راجع‌به سؤالات علمی، مهندسی و روانشناسی در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی داشته باشید، ممکن است به‌دلیل عدم رعایت آداب مصاحبه، شانس پذیرش و استخدام را از دست بدهید؛ بنابراین، باید این مسئله را بسیار جدی بگیرید. داشتن صداقت کامل، به‌همراه داشتن رزومه، آگاهی و شناخت دقیق شرکت، مطرح‌کردن سؤالات باکیفیت با مصاحبه‌کننده برای افزایش آگاهی از موقعیت شغلی، برخورد مؤدبانه با سؤالات نامناسب و غیرمرتبط، عدم پاسخ سریع به سؤالات و تمرکز برای پاسخ‌دهی بهتر و رعایت زبان بدن، از مهم‌ترین آداب مصاحبه پتروشیمی است.

رعایت زبان بدن

زبان بدن می‌تواند تصویر قدرتمندی از شما را در ذهن مصاحبه‌کننده ایجاد کند. معمولاً در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی چند مصاحبه‌کننده وجود دارد. درصورتی‌که از زبان بدن به‌عنوان ابزار ارتباطی خود به‌درستی استفاده نکنید، در مصاحبه پتروشیمی رد‌ صلاحیت خواهید شد. برای حفظ اعتماد و عزت نفس و ایجاد یک تصویر قوی از خود، بهتر است که با ژست و بدون قوزکردن بنشینید، پاها را روی زمین فیکس کنید و تکان ندهید، ارتباط چشمی را رعایت کنید و هرازگاهی سر خود را به‌معنای توجه نشان‌دادن، تکان دهید، از تکان‌دادن زیاد دست‌ها خودداری کنید، صحبت مصاحبه‌کننده را قطع نکنید، رفتارهای استرسی مانند جویدن گوشه لب‌ها را به‌هیچ‌وجه نشان ندهید و با وجود حفظ اعتمادبه‌نفس، متواضع و مؤدب باشید.

سؤالات تخصصی مصاحبه نفت و پتروشیمی

سؤالاتی که در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی مطرح می‌شود، شامل چند بخش سؤالات تخصصی علمی و فنی و سؤالات عمومی و روانشناسی است. شما باید ضمن آگاهی جامع از معادلات اولیه و مهارت‌های علم شیمی، از توانایی‌های فنی نیز برخوردار باشید. سؤالات تخصصی و فنی مصاحبه پالایشگاه و پتروشیمی نفت و گاز براساس رشته و تقاضای شغلی متفاوت است و برای مهندسین شیمی شامل: تعریف انواع مبدل‌های حرارتی، انواع برج‌های تقطیر، انواع پمپ و کمپرسور، نحوه کار راکتورهای شیمایی  می‌شو سایر تجهیزات فرآیندی می‌شود. در این بخش ممکن است سؤالاتی با عنوان نحوه کار با نرم‌افزارهای مهندسی شیمی، مهارت‌های تحلیل داده و غیره مطرح شود.

بخش روانشناسی مصاحبه نفت و پتروشیمی به سؤالات هوش و ارزیابی ترفندهای روانشناسی اختصاص دارد. در این بخش باید یک بیوگرافی کامل از خود شامل سابقه کاری، هدف استخدام در صنایع پتروشیمی و مواردی از این قبیل را ارائه دهید. درخلال سؤالات روانشناسی، سؤالات هوش نیز برای ارزیابی تمرکز شما مطرح می‌شود. شما باید توانایی مدیریت زمان و حل مسئله را داشته باشید، چون در شرکت‌های پتروشیمی علاوه‌بر افراد متخصص، به افراد مسئولیت‌پذیر، کاردان و مدبر هم نیاز دارند. ترتیب سؤالات هر بخش در مصاحبه مشخص نیست.

سؤالات تخصصی مصاحبه نفت و پتروشیمی

شرایط کار اقماری

یکی‌از مهم‌ترین مراحل در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی، بررسی شرایط کار اقماری است. باتوجه‌به این‌که صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جزو مشاغل سخت دسته‌بندی می‌شوند، معمولاً برای کارکنان این صنایع، شرایط کار اقماری اعمال می‌شود، به‌این‌صورت که کارکنان پتروشیمی و پالایشگاه باید ساعات کاری دوره‌ای و چرخشی داشته باشند. به‌این‌ترتیب، چند روز از ماه یا هفته را به‌صورت پیوسته در محل کار حضور می‌یابند و چند روز استراحت دارند. این شرایط معمولاً برای رفع چالش‌های مربوط به رفت‌وآمد و نیازهای کاری پروژه اعمال می‌شود. اگر قصد استخدام در صنایع پتروشیمی را دارید، باید با شرایط کاری آن آشنا باشید. ممکن است در طول مصاحبه از شما راجع‌به کار اقماری و شرایط پذیرش آن نیز سؤال کنند. دراین‌صورت وقتی با شرایط کار آشنا باشید، بدون نگرانی شرایط قرارداد کار اقماری را می‌پذیرید.

راهنمای افزایش آمادگی در مصاحبه استخدامی شیمی

برای این‌که بتوانید در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی موفق شوید، باید سؤالات مصاحبه را تمرین و تکرار کنید، مهارت‌های فنی خود را ارتقاء دهید، با مهارت‌های نرم آشنا باشید و آن‌ها را در طول مصاحبه نشان دهید، به ارتباطلات غیرکلامی و زبان بدن توجه کنید و قبل از حضور در جلسه مصاحبه با شرکت و موقعیت آن به‌صورت کامل آشنا شوید؛ برای این منظور، بهتر است یک دوره آموزش آداب مصاحبه، آموزش راهکارهای افزایش اعتماد‌به‌نفس و آموزش نحوه پاسخ‌دهی به سؤالات فنی تخصصی و روانشناسی در مصاحبه استخدامی را پشت سر بگذارید. برای کسب آمادگی کامل برای مصاحبه می‌توانید از کارگاه مشاوره مصاحبه دهکده مهندسی شیمی برای آموزش تکنیک‌های پاسخ‌دهی، بررسی سؤالات مختلف، مدیریت مصاحبه و حفظ اعتماد‌‌به‌نفس استفاده کنید. استفاده‌از خدمات مشاوره یک تیم متخصص می‌تواند در مدیریت استرس شما تأثیر شگفت‌آوری داشته باشد.

راهنمای افزایش آمادگی در مصاحبه استخدامی شیمی

جمع بندی

در این مطلب، راجع‌به نحوه کسب آمادگی در مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی صحبت کردیم و فاکتورهای مهم برای افزایش آمادگی در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم. شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها قوانین سختگیرانه‌ای در استخدام مهندسین و کارکنان خود دارند و شما باید به‌عنوان داوطلب از فیلترهای تعریف‌شده آن‌ها عبور کنید. برای موفقیت در مرحله مصاحبه و پذیرش و استخدام، باید با آداب مصاحبه آشنا شوید و تمامی تکنیک‌های پاسخ‌دهی و مهارت‌‌های فنی خود را حین پرسش و پاسخ نشان دهید. برای این‌که بتوانید شانس موفقیت خود را در این مرحله رقابتی افزایش دهید، می‌توانید از کارگاه آموزشی مصاحبه استخدامی دهکده مهندسی شیمی کمک بگیرید و با آمادگی کامل در مصاحبه های تخصصی مهندسی شیمی شرکت نمایید.

source

توسط expressjs.ir