اگر به دنبال شغلی با درآمد مناسب و انعطاف‌پذیر هستید که انجام آن به مدرک خاصی نیاز نداشته باشد و از خانه هم قابل‌انجام باشد، شغل تایپیست گزینه بسیار مناسبی برای شما است. «تایپیست» (Typist) به شخصی گفته می‌شود که وظیفه تایپ کردن اسناد و متون را با سرعت و دقت بالا بر عهده دارد. تایپ متن‌‌های دست‌نویس با کمک کامپیوتر، تبدیل فایل‌های صوتی به نوشته، وارد کردن اطلاعات و داده‌ها و اطمینان از درست بودن املا و قواعد نگارشی متون، ازجمله اصلی‌ترین کارهای تایپیست هستند. تایپ ده‌انگشتی، توجه به جزییات و آشنایی با قواعد املایی و نگارشی به‌عنوان مهارت‌های کاربردی این شغل شناخته می‌شوند. در این مطلب از مجله فرادرس، به‌طور کامل توضیح می‌دهیم شغل تایپیست چیست و این فرد دقیقا چه وظایفی را برعهده دارد. در گام بعدی، در مورد درآمد و فرصت‌های شغلی تایپیست در بازارکار ایران توضیح می‌دهیم و مزایا و چالش‌های این شغل را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

شغل تایپیست چیست؟

تایپیست به شخصی گفته می‌شود که متن‌های دست‌نویس، فایل‌های صوتی یا اسناد دیگر را با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند مایکروسافت ورد در کامپیوتر تایپ می‌کند. تسلط بر صفحه کلید و توانایی تایپ ده‌انگشتی، دقت بالا در نوشتن متون مختلف، آشنایی با اصول نگارشی و املایی و توانایی صفحه‌آرایی و قالب‌بندی درست متن ازجمله توانایی‌های موردنیاز برای این شغل هستند.

برای آشنایی بیشتر با این شغل، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش رایگان معرفی شغل تایپیست از توانایی‌ها تا فرصت‌های شغلی و بازارکار از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن را در زیر قرار داده‌ایم:

اصلی‌ترین مسئولیت شغلی یک تایپیست را می‌توان ایجاد اسناد و گزارش‌های کتبی یا دیجیتالی کاملا خوانا و واضح بیان کرد. عنصر کلیدی این شغل نیز حفظ محرمانگی اطلاعات حساس است. امکان کار به‌صورت دورکاری و پاره‌وقت ازجمله مزایای شغل تایپیست است و ورود به این حرفه نیز بدون داشتن تحصیلات تخصصی و فقط با تقویت مهارت‌‌های پایه تایپ کردن و کار با کامپیوتر امکان‌پذیر است.

وظایف مهم و کارهای شغل تایپیست

تاپیست‌ها اغلب در تولید متن‌های رسمی، اسناد، گزارش‌ها و صورت جلسه برای افراد و شرکت‌ها نقش دارند و به‌طور کلی می‌توان وظایف زیر را برای این شغل در نظر گرفت:

  • ایجاد اسناد و گزارش‌های کتبی یا دیجیتالی از روی انواع متن‌های دست‌نویسی در حوزه‌های مختلف
  • تبدیل فایل‌های صوتی و شفاهی ضبط شده به نوشته و پیاده‌سازی آن‌ها
  • وارد کردن و ثبت اطلاعات و داده‌ها در پایگاه داده، صفحات گسترده و نرم‌افزارهای دیگر
  • ویرایش متون و تصحیح از نظر نگارش و املا و جمله‌بندی
  • صفحه‌آرایی و قالب‌بندی درست و اصولی متون مختلف
  • یادداشت‌برداری، گزارش‌دهی و تایپ صورت جلسه در جلسات کاری
دستانی در حال تایپ کردن متن روی صفحه کلید - شغل تایپیست چیست

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای شغل تایپیست

اصلی‌ترین توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای شغل تایپیست، تایپ سریع و بدون اشتباه و تسلط بر نرم‌افزارهایی مانند ورد است.

به‌طور کلی برای موفقیت در شغل تایپیست، به مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  • مهارت تایپ سریع با روش تایپ ۱۰ انگشتی، با دقت بسیار بالا و بدون اشتباه
  • تسلط بر نرم‌افزارهای ویرایش و صفحه‌آرایی متن مانند ورد در نرم‌افزارهای آفیس و گوگل داک از سرویس‌های گوگل
  • آشنایی با نرم‌افزار‌های فرمول‌نویسی مانند «مث‌تایپ» (MathType)
  • آشنایی با قواعد نگارشی و املایی و اصول درست‌نویسی زبان فارسی و انگلیسی
  • توانایی گوش دادن دقیق برای تایپ کردن فایل‌های صوتی و تایپ همزمان در جلسات کاری
  • آشنایی با نحوه کار نرم‌افزارهای رسم و ویرایش شکل مانند فتوشاپ، ایندیزاین و کورل
  • توجه به جزییات و دقت بالا در زمان نوشتن متن
  • رازداری و توجه به محرمانه بودن اطلاعات و اسناد
  • مهارت‌‌های ارتباطی قوی و توانایی مدیریت زمان
  • منظم بودن، توانایی سازماندهی اسناد و آشنایی با امور و سیستم‌های اداری

برای یادگیری تایپ سریع به فارسی و انگلیسی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی از فرادرس را مشاهده کنید.

چه مشاغلی به تایپیست نیاز دارند؟

شغل تایپیست با وجود پیشرفت‌های زیاد تکنولوژی همچنان مورد نیاز بسیاری از کسب و کار‌ها است. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ادارات و سازمان‌ها
  • دفاتر وکالت
  • مراکز پزشکی و درمانی
  • انتشارات و رسانه‌ها
  • موسسات آموزشی

علاوه بر موارد بالا، در بسیاری از وب‌سایت‌های کاریابی می‌توانید پروژه‌های مربوط به تایپ را برای اشخاص و کسب و کارهای کوچک‌تر که به‌دنبال تایپیست دورکار و پروژه‌ای هستند، پیدا کنید.

درآمد تایپیست در ایران چقدر است؟

برای اینکه دقیقا بدانید تایپیست چیست، لازم است با دستمزد و درآمد این شغل نیز آشنا شوید. درآمد شغل تایپیست به مهارت‌ها و تسلط فرد در تایپ سریع و حرفه‌ای بستگی دارد. به‌طور معمول و در بازارکار ایران، تا زمان نگارش این مقاله، تایپیست‌های حضوری می‌توانند انتظار دستمزدی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه را داشته باشند ولی این عدد بسته به میزان تجربه، سرعت تایپ و حجم پروژه‌ها، ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشد.

درآمد تایپیست‌های غیرحضوری چقدر است؟

تایپیست‌های غیرحضوری و افرادی که به‌صورت دورکاری یا پاره‌وقت و پروژه‌ای در این شغل فعالیت می‌کنند، معمولا دستمزد خود را بر اساس موارد زیر محاسبه می‌کنند:

  • تعداد کلمات متن
  • تعداد صفحات
  • نوع متن و میزان پیچیدگی و تخصصی بودن آن
  • فوری بودن یا نبودن

به‌طور معمول و در زمان نگارش این مقاله، قیمت تایپ ساده بین صفحه‌ای ۷ تا ۱۰ هزار تومان است و بر اساس میزان تخصصی بودن متن می‌تواند تا صفحه‌ای ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

دستان یک زن در حال تایپ چیزی در لپ تاپ روی میز کنار پنجره با لیوان قهوه روی میز - شغل تایپیست چیست

چگونه مهارت های شغل تایپیست را با فرادرس یاد بگیریم؟

در دنیای دیجیتال امروز که سرعت تغییرات بسیار زیاد است، تایپ کردن به‌عنوان یکی از مهارت‌های مورد نیاز همه ما شاخته می‌شود. از تایپ کردن یک ایمیل رسمی برای ارسال به کارفرما گرفته تا نوشتن مقاله‌های طولانی برای اهداف کاری و تحصیلی، تایپ حرفه‌ای از آن دسته از مهارت‌هایی است که همه ما در هر زمینه‌ای که نیاز به کار با کامپیوتر باشد، به آن نیاز داریم تا بتوانیم صرف‌جویی بیشتری در زمان داشته باشیم و متن‌های دقیق‌تر و زیباتری بنویسیم.

آشنایی با روش‌‌های تایپ حرفه‌ای یک مزیت مهم دیگر هم دارد و آن کاهش خستگی فیزیکی به‌خصوص برای افرادی است که روزانه باید حجم بالایی از متون مختلف را تایپ و صفحه‌آرایی کنند. تولیدکنندگان و نویسندگان محتوا و افراد شاغل در سمت‌های اداری ازجمله این افراد هستند که در مطلب «شغل تولید محتوا» از مجله فرادرس به‌‌طور کامل در مورد توانمندی‌های موردنیاز برای این شغل توضیح داده‌ایم.

آشنایی با روش تایپ ده‌انگشتی، فشار کمتری برا انگشتان، مچ دست و بازوها وارد می‌کند و از بروز مشکلاتی مانند درد در این قسمت و بیماری‌هایی مانند سندرم تونل کارپال جلوگیری می‌کند.

معرفی آموزش‌های تخصصی حوزه تایپ فرادرس

اگر به یادگیری تایپ حرفه‌ای علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های تخصصی زیر که با زبانی ساده و کاربردی شما را با جنبه‌های مختلف فرایند تایپ صحیح آشنا می‌کنند، نهایت استفاده را ببرید.

معرفی آموزش‌های مربوط به نرم‌افزارهای مایکروسافت فرادرس

در فهرست زیر به چند آموزش مرتبط با نرم‌افزارهای آفیس اشاره کرده‌ایم:

مجموعه آموزش ورد فرادرس
یرای مشاهده صفحه مجموعه فیلم‌های آموزش ورد از مقدماتی تا پیشرفته فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

معرفی آموزش‌های مرتبط با درست‌نویسی و مکاتبات اداری فرادرس

برای آشنایی با اصول نامه‌نگاری اداری و درست‌نویسی نیز پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر کمک بگیرید:

آموزش‌های بالا فقط بخشی از فیلم‌های کاربردی فرادرس در حوزه تایپ هستند و برای دسترسی به آموزش‌های مرتبط بیشتر می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

مزایا و چالش‌های شغل تایپیست چیست؟

دانستن اینکه تایپیست چیست، بدون آشنایی با مزایا و چالش‌های این شغل امکان‌پذیر نیست. شغل تایپیست نیز مانند بقیه مشاغل مزایا و چالش‌های خاص خود را دارد و در طول سال‌ها از از تایپ ساده متون به نقش‌های تخصصی‌تری مانند تولید محتوا، تبدیل فایل صوتی به متن تغییر پیدا کرده است.

مزایای شغل تایپیست چیست؟

انعطاف‌پذیری بالا، عدم نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط، وجود ابزارهای ویرایش متن و … ازجمله مزیت‌های شغل تایپیست هستند. در فهرست زیر، مزایای این شغل را بیان کرده‌ایم:

  • انعطاف‌پذیری بالا و امکان دورکاری: بزرگ‌ترین مزیت این شغل که به شما کمک می‌کند به‌صورت دورکاری، پروژه‌ای و در ساعات دلخواه کار کنید.
  • شروع به کار آسان: برای کار به‌عنوان تایپیست، نیازی به مدرک دانشگاهی مرتبط نیست و با داشتن مهارت‌های اولیه تایپ و ویرایش، می‌توانید وارد بازارکار شوید.
  • دسترسی و انجام راحت کار: برای تایپ فقط به کامپیوتر، اتصال اینترنت و مهارت‌های پایه تایپ سریع نیاز دارید و شروع کار به‌عنوان تایپیست نسبتا آسان است.
  • یادگیری مداوم: تایپیست‌ها بسته به نیاز، لازم است نحوه کار با نرم‌افزارهای مختلف را یاد بگیرند و با اصطلاحات تخصصی متون تخصصی مختلف آشنا شوند.
  • نیاز روزافزون: بسته به مهارت‌ها و سطح تجربه، تایپیست‌ها می‌توانند در مشاغل و حوزه‌های مختلف نویسندگی و ویرایش متون، پیاده‌سازی فایل صوتی و … مشغول به کار شوند. بنابراین همیشه برای شغل تایپیست در بازارکار تقاضا وجود دارد.
نمای گرافیکی زنی در حال تایپ کردن متن

چالش‌های شغل تایپیست چیست؟

با وجود این مزایا، افراد شاغل در شغل تایپیست با چالش‌هایی هم روبه‌رو هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تکراری بودن وظایف: در بسیاری از وظایف مربوط به شغل تایپیست، مانند وارد کردن داده‌ها، وظایف و کارها نسبتا تکراری هستند و انجام آن‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد شاغل در این حرفه خسته‌کننده باشد.
  • مشکلات جسمی: انجام حرکات تکراری تایپ کردن در طولانی‌مدت باعث آسیب به چشم‌ها و قوه بینایی، ایجاد آسیب‌های ناشی از کار در مفاصل دست مانند سندرم تونل کارپال و التهاب در مفاصل مچ دست و کمر درد شود.
  • نیاز به دقت زیاد: تایپیست‌ها باید دقت و توجه زیادی به متن نوشته‌شده داشته باشند و از دقیق بودن و بدون غلط بودن آن به‌طور کامل اطمینان حاصل کنند.

با بررسی دقیق این مزایا و چالش‌ها، می‌توانید مسیر شغلی مورد نظر خود را در حوزه تایپ با چشم باز و به‌صورت آگاهانه انتخاب کنید. در مجموع و با کمک اطلاعاتی که در این مطلب از مجله فرادرس ارائه کردیم، می‌توان گفت این شغل برای کسانی که سرعت تایپ بالایی دارند، می‌تواند به منبع درآمد کمکی و مناسبی تبدیل شود و مهارت‌های افراد را در حوزه‌های مرتبط نیز مانند ترجمه و تولید محتوا تقویت کند.

فهیمه سکوتی
فهیمه سکوتی (+)

فهیمه سکوتی دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی است. فعالیت او در زمینه بازاریابی محتوایی و تکنولوژی بوده و در حال حاضر آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ مجله فرادرس را می‌نویسد.


source

توسط expressjs.ir