سنگ مصنوعی از چه موادی تشکیل می‌شود؟

مواد اولیه تشکیل دهنده سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی، محصولی است که به دلیل شباهت ظاهری و ویژگی‌های فنی مطلوب به سنگ طبیعی، در صنعت ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای یافته است. این محصول با ترکیب مواد اولیه مختلف و به کمک فرآیندهای صنعتی تولید می‌شود.

مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی

مواد اولیه تشکیل دهنده سنگ مصنوعی علاوه بر قالب سنگ مصنوعی که طرح نهایی را مشخص میکند، به طور کلی به سه جزء زیر تقسیم می شود. جزء اصلی یک جزء ذرات ریز معدنی است که اندازه آن از ۱۰ تا ۷۰ مش است. ذرات ریز معدنی مناسب عبارتند از: سیلیس، الیوین، فلدسپات، پیروکسن، میکا و سایر مواد معدنی، سنگ های طبیعی مانند گرانیت و سنگ دگرگونی، سرامیک، شیشه و فلزات.

همراه با این جزء ذرات ریز، یک جزء ریز ذره با اندازه مش ۱۰۰ یا کوچکتر استفاده می شود. این جزء ریز ذره شامل اجزای مختلف ریز ذره طبیعی یا مصنوعی است. اجزای میکروذره ای که به راحتی در دسترس هستند، به عنوان مثال، کربنات کلسیم، آب و اکسید آلومینیوم هستند.

به عنوان بخشی از این جزء ریز ذرات، ممکن است اجزایی مانند دی اکسید منگنز، دی اکسید تیتانیوم، سیلیکات زیرکونیوم و اکسید آهن اضافه و مخلوط شوند. تری اکسید آنتیموان، ترکیبات بور و ترکیبات برم را می توان برای ایجاد مقاومت در برابر اشتعال، اضافه و مخلوط کرد.

جزء سوم جزء رزین است. جزء رزین سنگ مصنوعی را می توان از طیف گسترده ای از رزین های ترموپلاستیک انتخاب کرد.

جزء رزین می تواند به عنوان مثال رزین آکریلات، رزین متاکریلات و رزین پلی استر غیر اشباع باشد.

جزء ذرات ریز سنگ طبیعی اصلی ترین عاملی است که بر ظاهر و خواص فیزیکی سنگ مصنوعی حاصل تأثیر می گذارد. به ویژه، نوردهی جزئی از یک سنگ مصنوعی، همراه با اجزای دیگر، به عنوان عامل اصلی برای رنگ و نقش بیرونی عمل می کند.

در مقایسه با جزء ذرات ریز، جزء ریز ذرات بسیار کوچکتر از ۱۰۰ مش است و به گونه ای وجود دارد که به فضاهای بین ذرات ریز منفرد نفوذ کند و این فضاها را پر کند. این جزء بر خواصی مانند سختی و انعطاف پذیری سنگ مصنوعی حاصل تأثیر می گذارد. نسبت وزن ذرات ریز به اجزای ریز ذره ترجیحاً باید در محدوده ۰.۵:۱ تا ۵:۱ باشد.

ویژگی ها

بر خلاف جزء ذرات ریز و جزء ریز ذرات سنگ طبیعی که قاب فوق الذکر را تشکیل می دهند، جزء رزین نقشی در پوشاندن این اجزای دیگر دارد، همه اجزا را به هم متصل می کند و پس از تکمیل یک سنگ مصنوعی، پخش می شود. الاستیسیته یا استحکام کششی لازم برای محصول.

نسبت این اجزا در اختراع حاضر مهم است. نسبت اجزای رزین به اجزای دیگر اهمیت ویژه ای دارد. در اختراع حاضر، امکان دستیابی به یک محصول بسیار متراکم با ساختار متراکم یکی از ویژگی های آن است. این چگالی بالا به این معنی است که جزء ذرات ریز و جزء ریز ذرات موجود در یک محصول سنگ مصنوعی در چگالی بالایی وجود دارد، برای مثال بیش از ۲.۲ گرم بر سانتی متر مکعب، که چگالی بیشتری نسبت به سنگ مصنوعی معمولی دارد.

به طور خاص، نسبت بالاتری از ذرات ریز سنگ طبیعی که قاب را تشکیل می‌دهند، منجر به محصولی نزدیک‌ تر به محصول طبیعی می‌شود. نسبت بسیار بالا سخت شدن محصول و در نتیجه استفاده را دشوار می کند. محصول به دست آمده دارای خواص فیزیکی ضعیفی است به طوری که در کاربردهای معمولی قابل استفاده نیست.

حتی استفاده از نسبت بالاتر از اجزای ریز ذرات باعث ایجاد مشکلاتی می شود زیرا سنگ مصنوعی ممکن است سخت نشود، محصول ممکن است از نظر براقیت ضعیف باشد و محصول حاصل دیگر به درستی سنگ نامیده نشود.

بنابراین، نسبت جزء ذرات ریز به جزء میکروذره محدود است: نسبت باید بیشتر از ۸۵ درصد وزنی باشد، یا ترجیحاً بیشتر از ۹۰ درصد باشد. با نسبت ۹۵٪، محصول شکننده و به سختی مفید می شود. با نسبت کمتر از ۸۵ درصد، محصول بسیار نرم است، بنابراین به دست آوردن خواص سنگ، با دامنه کاربرد مشابه صفحه رزین، غیرممکن است. این به این معنی است که جزء رزین سنگ‌های طبیعی نباید بیش از ۱۵ درصد وزنی داشته باشد.

سنگی که در آن جزء رزین بیش از ۱۵ درصد وزنی تشکیل می‌دهد، محصول را بیشتر شبیه یک پلاستیک می‌کند و فقط نام سنگ مصنوعی را حفظ می‌کند. مقدار بسیار کم جزء رزین، اگرچه ظاهر بیرونی را به رنگ طبیعی محصول بهبود می بخشد، اما محصول را شکننده تر می کند و برای استفاده عملی مناسب نیست. بنابراین، مقدار جزء رزین ترجیحاً باید در محدوده ۳ تا ۱۰ درصد وزنی باشد.

در ترکیب سنگ مصنوعی (و مصنوعات سنگ مصنوعی) این اختراع، پیش نیاز این است که تمام یا قسمتی از جزء ذرات ریز معدنی به شکل ذرات شفاف باشد و همچنین این ذرات یا توده‌های آن قبلاً با یک ماده معدنی یا آلی پوشیده شده اند. این یک ویژگی اساسی اختراع حاضر را تشکیل می دهد.

پوشش سنگ های مصنوعی

پوشش اجزای ذرات ریز شفاف با پوشش دادن و گیرش رزین بر روی سطح جزء ذرات ریز شفاف یا پختن یک ماده معدنی مانند لیوان آب یا لعاب برای سرامیک ها انجام می شود. در هر صورت، سطح جزء ذرات ریز شفاف باید دارای پوششی با ضخامت از چند میکرومتر تا چند ده میکرومتر باشد، به عنوان مثال، از ۵ تا ۵۰ میکرومتر، یا ترجیحاً از حدود ۲۰ تا ۳۰ میکرومتر. به طور خاص، به عنوان مثال، یک پوشش ممکن است با استفاده از یک رزین اکریلیک یا یک ترکیب رزین پلی استر غیر اشباع و حرارت دادن، یا تابش ترکیب رزین تا دمای حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد، اعمال شود و در نتیجه سطح ذرات ریز را پوشش دهد.

جزء ذرات و سخت شدن همان. روش دیگر ممکن است یک پوشش با استفاده از لیوان آب یا لعاب اعمال شود و همان را در دمای حدود ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد بپزید و در نتیجه به یک پوشش غیر آلی برسید.
چنین پوششی تا حد زیادی میل ذرات ریز را بهبود می بخشد و به عنوان سنگدانه برای سنگ مصنوعی به کل ساختار عمل می کند. مخلوط اجزای ریز ذرات و جزء رزین استحکام بالایی ایجاد می کند و منجر به سختی سطح رضایت بخشی می شود.

مهمتر از آن این است که از آنجایی که از سنگهای طبیعی شفاف یا مانند آن برای جزء ذرات ریز استفاده می شود و سطح آن با پوشش سختی که در بالا توضیح داده شد پوشیده شده است، صیقل دادن سطح محصول سنگ مصنوعی این لایه پوشش را تا حدی می شکند. در نتیجه، ساختار سطح شامل ذرات ریز شفاف غیر آلی تا حدی در معرض قرار دارد و لایه پوشش اطراف یک اثر بازتاب نور منحصر به فرد می دهد.

یعنی نور وارد ذرات ریز شفاف شده، روی لایه پوششی اطراف منعکس شده و دوباره از ذرات ریز شفاف عبور می کند. چنین پدیده نفوذ و انعکاس نور در یک سنگ مصنوعی معمولی سطحی است، بنابراین احساس منحصر به فردی از عمق را به محصول سنگ مصنوعی اختراع حاضر القا می کند. بنابراین، یک سنگ مصنوعی مرمر مانند با کیفیت بالا با اندازه و عمق در دسترس است.

نسبت این جزء ذرات ریز شفاف دارای لایه پوشش ممکن است به طور کلی در محدوده ۱۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به مقدار کل جزء ذرات ریز معدنی ترکیب شده در ترکیب اختراع حاضر باشد.

در اختراع حاضر، اندازه ذرات ریز معدنی باید یک اندازه تعیین شده باشد. به طور خاص، جزء ذرات ریز معدنی باید اندازه ای در محدوده ۱۰ تا ۷۰ مش داشته باشد که در بالا توضیح داده شد. به جز موارد خاص، ترجیحاً باید یک اندازه یکنواخت حفظ شود. هنگام استفاده از ذرات رنگی و بی رنگ و رنگ در سمت بالا یا پایینتیره تر است، می توان از اندازه های مختلف ذرات ریز متناسب با ذرات رنگی و بی رنگ استفاده کرد. به دلیل احتمال زوال استحکام محصول نباید از مقادیر زیاد با اندازه های بسیار متفاوت استفاده کرد.

از طرف دیگر، ریزذرات باید اندازه مش ۱۰۰ یا کوچکتر داشته باشند که در بالا توضیح داده شد تا از نفوذ کافی بین ذرات ریز اطمینان حاصل شود. بنابراین نباید به ذرات ریز نزدیک باشد. به طور خاص تر، ترجیحاً باید در محدوده ۱۵۰ تا ۲۵۰ مش باشد.

همچنین مهم است که در سنگ مصنوعی با چگالی بالا این اختراع، به جز موارد خاص، این مواد به صورت یکنواخت در هر قسمت از محصول توزیع شود.

بهتر است سطح بیرونی محصول صیقل داده شود. یعنی حداقل در بخشی از سطح، لایه پوشش ترجیحاً باید تا حدی شکسته شود تا بخشی از ذرات ریز نمایان شود.

پولیش یک راه مناسب برای آشکار کردن ساختار متراکم و عمق سطحی است که سنگ مصنوعی با چگالی بالا این اختراع را در اختیار دارد. نیازی به گفتن نیست که ممکن است بخشی از سطح محصول صیقل داده شود تا جزء ذرات ریز نمایان شود و تفاوت آن با قسمت دیگر همان سطح به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.

قالب سنگ مصنوعی

شرکت اسپادانا استون علاوه بر تولید انبوه انواع قالب موزاییک و نمای سنگ مصنوعی، سازنده دستگاه و ماشین آلات سنگ مصنوعی نیز میباشد. و دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سنگ مصنوعی که شامل رنگ، رزین، پودر سیلیس میکرونیزه، ژل میکروسیلیس، الیاف پلی پروپیلن میباشد را در اختیار تولید کنندگان سنگ مصنوعی قرار میدهد تا دغدغه تامین مواد و وسایل را نداشته باشند و آسوده به تولید محصول بپردازند.

source

توسط expressjs.ir