تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) 📞 خطوط تلفن جدیدی بر پایه تکنولوژی تحت شبکه (IP) و استفاده از اینترنت هستند.

این خطوط در واقع مجهز به انتقال سیگنال های صدا به صورت داده های دیجیتالی از طریق اینترنت به جای سیم تلفن هستند. در این مطلب از انزل وب به بررسی اینکه خط تلفن ثابت بدون سیم کشی یا خط تلفن ثابت سیار چیست می پردازیم.

خط تلفن ثابت بدون سیم کشی چیست؟

?What is The NGN (Next Generation Network) Landline Phone

به طور خلاصه ویژگی های خط تلفن های ثابت بدون سیم کشی به شرح زیر می باشد:

خط های تلفن ثابت بدون سیم کشی به خطوط تلفن اینترنتی یا دیجیتالی هم معروف هستند. این خطوط تلفن از آی پی های تحت شبکه به جای سیستم های قدیمی تلفن ثابت (سیم های مسی) استفاده می کند. در این نوع از تلفن ها سیگنال های صوتی از طریق اینترنت منتقل می شوند که مشابه خطوط تلفن اینترنتی ابری می باشد.

هر دوی این خطوط از تکنولوژی VoIP که در واقع تکنولوژی انتقال صدا از طریق اینترنت است، استفاده می کنند. همچنین به دلیل پشتیبانی این خطوط توسط اینترنت، از ویژگی های پیشرفته ای مثل تماس تصویری و منشی تلفنی خودکار پشتیبانی می شود. در قبوض تلفن های ثابت قدیمی، معمولا برای تماس های بین المللی هزینه زیادی محاسبه می شد. اما این خطوط با استفاده از اینترنت هزینه به صرفه تری برای این نوع تماس ها دارند.

اما تفاوت عمده ای  بین خط های تلفن ثابت سیار بر پایه (NGN) با خطوط تلفن ابری وجود دارد. خطوط تلفن ابری به راحتی قابل جا به جایی و استفاده در تلفن همراه و کامپیوتر و بدون محدودیت به یک مکان خاص هستند. تلفن های ثابت بی سیم به دلیل محدودیت آن ها به یک IP مشخص امکان جا به جایی و یا مقیاس پذیری بیشتری ندارند. در واقع خطوط تلفن ثابت سیار تکنولوژی جدیدی هستند که در کنار استفاده از اینترنت تنها لزوم وجود سیم از تلفن ها را حذف کرده اند. اما خطوط تلفن ابری در تلفن های مجازی انعطاف بیشتری به نسبت خطوط ثابت بی سیم دارد.

در ادامه این مطلب به بررسی تمامی ویژگی های این خطوط تلفن مجازی بدون سیم و سیار خواهیم پرداخت:

۱- ویژگی های خط تلفن ثابت بدون سیم کشی یا سیار

خط تلفن ثابت بدون سیم کشی

خطوط تلفن ثابت بر  پایه تکنولوژی (NGN)  انتقال صدا را در فضایی منعطف تر از خطوط تلفن ثابت قدیمی و توسط اینترنت انجام می دهند. این خطوط از یک شبکه ارتباطی و آی پی مشخص برای انتقال صدا، داده ها و تصویر از طریق تماس های ویدیویی استفاده می کنند.

شرکت ها و یا افرادی که در گذشته از خطوط ثابت آنالوگ مخابراتی استفاده می کردند،‌ هنگام جابجایی با مشکلات مختلفی روبرو می شدند. انتقال خط در مخابرات بسیار زمان بر و گاهی پرهزینه بوده است و مخصوصا انتقال به محلی دیگر در اکثر اوقات امکان پذیر نیست. مشکل انتقال خط و تغییر شماره ثابت برای دارندگان خطوط ثابت قدیمی منجر به از دست دادن مشتریان بیزینس های قدیمی می شد. اما با خطوط مجازی تلفن سیار و تلفن های ابری  افراد با تغییر لوکیشن می توانند شماره ی ثابت خود را حفظ کنند.

در ادامه این بخش به بررسی ویژگی های این خطوط تلفن می پردازیم:

۱-۱- تکنولوژی VoIP در خط تلفن ثابت بدون سیم کشی

خط تلفن های ثابت بی سیم مخابرات معمولا صدا را از طریق پروتکل های اینترنت (VoIP) به داده های دیجیتالی که امکان انتقال از طریق اینترنت را دارند، تبدیل می کنند.

۱-۲- پشتیبانی از سرویس های پیشرفته

از ویژگی های پیشرفته این خطوط می توان به تماس های تصویری، انتقال تماس، انتقال تماس صوتی از طریق ایمیل و همچنین امکان همکاری با سایر سرویس های اینترنتی اشاره کرد.

۱-۳- مقیاس پذیری در خط تلفن ثابت بدون سیم کشی یا سیار

به دلیل استفاده از خطوط اینترنتی و مدیریت توسط شبکه های مبتنی بر نرم افزار، امکان پاسخگویی حتی در هنگام افزایش بار هم برای این نوع خطوط وجود دارد.

۱-۴- قیمت به صرفه خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی

این خطوط تلفن ثابت به دلیل استفاده از تکنولوژی VoIP، علی الخصوص در مورد تماس های بین المللی و راه دور بسیار به صرفه تر و مناسب تر از خطوط تلفن ثابت سیمی و قدیمی هستند.

۱-۵- تعامل پذیری خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی

ابن خطوط تلفن ثابت می توانند با سایر سیستم های ارتباطی مثل شبکه های اینترنت موبایل، سرویس های اینترنتی و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری همکاری کند.

به طور کلی سیستم های تلفن سیار مشابه خطوط تلفن ابری هستند. اما در مواردی مثل زیر ساخت آن ها، انعطاف پذیری و تعاملات افراد با این سیستم ها تفاوت دارند که در ادامه ابتدا به شناخت و بررسی دقیق تر خطوط تلفن ابری و سپس بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

۲- خطوط تلفن ابری

خطوط تلفن ابری

خطوط تلفن ابری، شماره تلفن مجازی هستند که با سیستم های ابری کار می کند. این خطوط محدود به یک خط تلفنی ثابت و با مکان مشخص نیستند و این خصوصیت باعث می شود این خطوط و تماس با آن ها از طریق اینترنت بدون محدودیت  مکانی امکان پذیر باشد. تلفن های ابری به تازگی توسط بیزینس ها به عنوان یک راه ارتباطی منعطف، مقیاس پذیر و به صرفه به کار برده می شوند. این خطوط همچنین برای استفاده شخصی هم قابل راه اندازی بر روی چند دستگاه می باشد. از دیگر ویژگی های خطوط تلفن ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۲-۱- خاصیت مجازی و اینترنتی

بر خلاف خطوط تلفن قدیمی، خطوط تلفن ابری محدود به یک وسیله  فیزیکی نیستند. تماس ها می توانند از سوی هر وسیله ای مثل گوشی های موبایل، کامپیوتر و یا تلفن های رومیزی انجام شود.

۲-۲- در دسترس بودن

ابن تلفن ها می توانند از طریق اینترنت کار کنند و افراد تنها با اتصال به اینترنت امکان دریافت و برقراری تماس را خواهند داشت.

 ۲-۳- پشتیبانی از ویژگی های پیشرفته

این تلفن ها از ویژگی های پیشرفته ای مثل انتقال تماس، تماس صوتی، منشی تلفنی خودکار، ضبط تماس و پیام کوتاه پشتیبانی می کنند.

۲-۴- مقیاس پذیری

این سیستم امکان افزایش بار کاری و اضافه کردن خط تلفن بدون نیاز به اضافه کردن سیم تلفن فیزیکی را دارد.

۲-۵- قیمت مناسب خط تلفن های اینترنتی ابری

این خطوط تلفن برای برقراری تماس های بین المللی و راه دور هزینه به صرفه تری به نسیت خطوط تلفن قدیمی به دلیل استفاده از اینترنت و تکنولوژی VoIP دارند.

۳- انواع خطوط (کد و شماره) تلفن ثابت

۳-۱- شماره تلفن های محلی

این کد تلفن ها محدود به یک منطقه و محل خاص هستند و در واقع محدوده تماس و منطقه آن را مشخص می کنند. به عنوان مثال تمامی شهر ها در ایران کد شهر منحصر به خود را دارند.

۳-۲- کد ها و شماره تلفن های بین المللی

این کد ها کشور محدوده تماس را مشخص می کنند و در کسب و کارهای بین المللی با این کدها کشور مبدا قابل تشخیص می باشد. به عنوان مثال کد کشور ایران +۹۸ می باشد.

۳-۳- خطوط تلفن رایگان (Toll-Free)

این خطوط تلفن برای برقراری تماس از تماس گیرنده هیچ هزینه ای دریافت نمی کند و برای کسب و کارهایی که می خواهند قابلیت تماس تلفنی را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار دهند کاربرد دارند. این شماره ها در ایران یک شماره ۸ رقمی هستند که با ۹۰۰۰ آغاز می شوند. به عنوان مثال برای برخی از مشاوره های تلفنی این شماره ها به کار برده می شود که در واقع تماس گیرنده هزینه ای برای تماس پرداخت نخواهد کرد.

۳-۴- شماره تلفن های رند

این شماره تلفن ها برای کسب و کارهایی که قصد دارند شماره آن ها برای به خاطر سپردن راحت تر باشد خریداری می شوند. معمولا قیمت این شماره ها بالاتر از سایر خطوط می باشد.

۴- تفاوت های خط تلفن ثابت بدون سیم کشی و خطوط تلفن ابری

۴-۱- زیر ساخت و تکنولوژی در خط تلفن ثابت بدون سیم کشی و خط تلفن ابری

خط های تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN)  از اینترنت و فناوری NGN برای انتقال سیگنال به جای انتقال توسط سیم استفاده می کنند. تجربه کاربران در استفاده از این خطوط مشابه تجربه آن ها در هنگام استفاده از خطوط تلفن ثابت قدیمی می باشد اما در واقع انتقال این سیگنال ها توسط تکنولوژی انتقال صدا از طریق اینترنت (VoIP) انجام می پذیرد. همچنین خطوط تلفنی ثابت بدون سیم کشی به دلیل استفاده از آی پی وابسته به یک محدوده مکانی می باشد.

اما خطوط تلفن ابری نیاز به زیر ساخت های فیزیکی ندارد و با اینترنت و تکنولوژی VoIP کار می کنند و محدود به یک منطقه مکانی معین نیست و افراد با استفاده از اتصال اینترنت از هر جایی امکان دسترسی به این خطوط و کار با آن ها را دارند.

۴-۲- راحتی استفاده و ویژگی های خطوط

خط های تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) انعطاف و راحتی بیشتری به نسبت خطوط قدیمی به خاطر امکان استفاده از ابزارهای دیجیتالی مثل انتقال تماس و تماس صوتی دارد.

در رابطه با خطوط تلفن ابری به علت امکان استفاده از گوشی های تلفن همراه و کامپیوتر بدون محدودیت مکانی و با اتصال به اینترنت امکان به کارگیری برای دورکاری و یا بیزینس یا استفاده از تلفن همراه وجود دارد.

۴-۳- ویژگی ها و تعامل پذیری

خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) و خطوط تلفن ابری از لحاظ داشتن ویژگی های پیشرفته ای مثل انتقال تماس، تماس تصویری و صوتی پیشرفته به هم شباهت دارند. اما خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی در مقایسه با خطوط تلفن ابری امکان تعامل پذیری محدودی دارند. خطوط تلفن ابری امکان تعامل و به کارگیری در ابزارهای بیزینسی را دارد.

۴-۴- مقیاس پذیری و مدیریت خطوط

خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) مقیاس پذیری بالاتری به نسبت خطوط تلفن قدیمی دارند اما باز هم برای این کار نیازمند اضافه کردن زیرساخت های فیزیکی هستند. همچنین کنترل و مدیریت در این خطوط از طریق سیستم های مرکزی نرم افزاری انجام می شود.

تلفن های ابری به طور کامل می توانند گسترش یافته و بدون نیاز به وسیله فیزیکی مشخص در انواع وسایل الکترونیکی استفاده شوند. این خطوط توسط برنامه های با پشتیبانی از سیستم های ابری به صورت ساده و با رابط کاربری آسان کنترل می شوند.

۴-۵- هزینه

خط های تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) به طور کلی از لحاظ هزینه به صرفه هستند اما به دلیل نیاز آن ها به برخی از سخت افزارها ممکن است که کمی هزینه بر باشند. اما تلفن های ابری به دلیل عدم نیاز به استفاده از ابزار های مشخص از لحاظ هزینه مناسب هستند.

۴-۶- کاربرد

خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی (NGN) برای بیزینس ها و افرادی که به دنبال مدرن تر کردن و استفاده از تکنولوژی به جای استفاده از تلفن های سیمی قدیمی هستند، مناسب است. همچنین محیط های کاری که میخواهند از تلفن ثابت استفاده کنند اما در کنار آن از ابزار های مبتنی بر تکنولوژی آی پی هم بهره ببرند، می تواند کاربردی باشد.

خطوط تلفن های ابری بسیار برای کارهای به صورت دورکاری و کسب و کارهای اینترنتی و همچنین برای موقعیت های نیازمند ویژگی های ارتباطی پیشرفته و ابزارهای مبتنی بر سرویس های ابری و همچنین با خصوصیت قابل حمل مناسب است.


به طور کلی هر دوی این خطوط با استفاده از اینترنت تماس برقرار می کنند. خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی در واقع خطوط تلفنی سنتی را با به کارگیری ویژگی های دیجیتالی  تکمیل کرده اند. اما تلفن های ابری کاملا دیجیتالی و منعطف تر و تعامل پذیر تر هستند و برای فضاهای ارتباطی پیشرفته تر و مدرن تر مناسب هستند.

سوالات متداول

آیا مخابرات خط تلفن ثابت را میخرد؟

بله مخابرات خطوط تلفن ثابت را خریداری می کند. برای این کار افراد باید به مخابرات منطقه محل زندگی خود مراجعه کنند و فرم درخواست را تکمیل کنند.

آیا انتقال خط تلفن ثابت به مکان دیگر امکان دارد؟

این کار بستگی به شرایط هر فرد دارد. به طور کلی انتقال خط تلفن ثابت در صورتی که قصد انتقال در همان منطقه را داشته باشید راحت تر است. اما انتقال این خطوط به منطقه های دیگر تقریبا غیر ممکن است.

خرید خط تلفن ثابت سیم کارتی چگونه است؟

خطوط تلفن سیم کارتی خطوطی بر پایه اینترنت هستند. این خطوط به راحتی قابل جا به جایی هستند و برای خرید آن ها باید به سرویس دهندگانی مثل شرکت آسیاتک، پیشگامان و شاتل مراجعه کرده و این خطوط را خریداری کنید.

جمع بندی

در دنیای امروز ارتباطات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خطوط تلفن از گذشته تا به الان کمک شایانی در برقراری ارتباط بین افراد داشته اند. خطوط تلفن ثابت برای اینکه بقای خود را در عصر تکنولوژی امروز را حفظ کنند از فناوری های اینترنتی و تکنولوژی آی پی در خط تلفن های ثابت جدید معروف به خطوط تلفن سیار استفاده کرده اند.

به طور کلی خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی و سیار (NGN) با استفاده و ترکیب شبکه های تلفنی مخابراتی، شبکه های تلفنی موبایل GSM، شبکه های اینترنت و کابل و LAN، تنها با یک شبکه NGN تمامی امکانات شبکه های مخابراتی گذشته را به شکلی مدرن تر ارائه داده اند.

یکی از خطوط تلفنی مجازی مشابه خطوط NGN، خطوط تلفن ابری می باشد که دارای ویژگی هایی مشابه خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی با انعطاف و امکان جابه جایی بیشتر است و به طور کلی با در نظر گرفتن خصوصیات این دو خط، انتخاب بین این دو کاملا به نیاز ها، سلیقه و شرایط متقاضیان آن بستگی دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به بررسی خطوط تلفن ثابت بدون سیم کشی و تفاوت ها و شباهت های بین این خطوط و تلفن های ابری به عنوان دو خط تلفن اینترنتی پرداختیم. در صورتی که شما تجربه استفاده این خطوط تلفن را داشته اید، حتما نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

source

توسط expressjs.ir