01 مهر 1403 ساعت 16:57

نزدیک به دو دهه است که محصولات خودروسازان چینی در بازار کشورمان به فروش می‌رسند، اما آیا می‌دانید که نخستین خودروهای چینی بازار ایران کدامند؟

اواسط دهه 80 شمسی بود که بازار خودرو ایران با نخستین محصولات خودروسازان چینی آشنا شد و به تدریج به حضور ماشین‌های آن‌ها عادت کرد. هم اکنون که نمایشگاه خودرو مشهد 1403 به پایان رسیده، اگر نگاهی به فهرست خودروهای مونتاژی خودروسازان بیندازیم، اغلب آن‌ها از مبدأ چین به کشور می‌آیند.

نخستین خودروهای چینی بازار ایران

بازار خودرو ایران تقریبا تحت تسلط چین است و شاید با برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو، به مرور دست شرکت‌های این کشور از بازار کوتاه شود و محصولات خارجی رقیب بتوانند با عرض اندام، جای آن‌ها را بگیرند. البته دل کندن مشتری ایرانی از محصولات چینی دشوار خواهد بود، زیرا امروزه کیفیت بعضی از ماشین‌های چینی بهتر از رقبا شده است.

روند افزایش واردات محصولات چینی به ایران از سال 97 و همزمان با اعمال ممنوعیت واردات خودرو خارجی، سرعت گرفت. خودروسازان این کشور چشم برندهای معتبر دنیا را دور دیدند و تا می‌توانستند، خودرو به مشتریان ایرانی فروختند. در ابتدا با محصولاتی طرف بودیم که کیفیت نامطلوبی داشتند و به مرور زمان و در دو دهه فعالیت آن‌ها شاید بتوان گفت امروزه وضعیت نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.

در حال حاضر شرکت‌های معروفی مثل چری در کشور نماینده رسمی دارند و محصولات خودشان را در سگمنت‌های پرطرفداری مثل کراس اوور و سدان عرضه می‌کنند. از جمله عواملی که باعث محبوبیت خودروهای چینی در بازار ایران شده، می‌توان به طراحی‌های زیبا و مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی فراوان، ارتقای کیفیت در مقایسه با گذشته و همچنین بازار انحصاری اشاره کرد. در مطلب پیش رو به معرفی نخستین خودروهای چینی بازار ایران می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

فوتون واندر، مینی تراک جدید زامیاد + مشخصات فنی و قیمت احتمالی

10. جک S3

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - جک جی 3

  • سال عرضه در ایران: 1391

همزمان با آغاز دهه 90 شمسی و آشنایی بازار ایران با محصولات چینی، یک سدان زیبا و کاربردی به نام جک S3 به میدان آمد. کرمان موتور که تا پیش از این واردکننده سدان‌های محبوب و باکیفیتی مثل هیوندای ورنا و آوانته بود، مجبور شد با فراگیر شدن تحریم‌ها علیه ایران، دست به دامن خودروسازان چینی شود.

اولین انتخاب این شرکت، جک بود و توانست با رایزنی و مذاکره، جایگزین ورنا را با نام جک اس 3 روی خط تولید ببرد. سدان چینی کرمان موتور یک نسخه هاچ بک هم داشت که به بازار آمد تا با پژو 206 ایران خودرو رقابت کند، اما متاسفانه مجال رقابت با ام وی ام 315 را نیافت چه برسد به هاچ بک پرطرفدار آبی پوشان جاده مخصوص!

به هر حال کرمان موتور با عرضه این خودرو موفقیتی به دست نیاورد و تلاش خود را برای مونتاژ یک سدان جذاب دیگر با نام جک J3 از سر گرفت. جک جی 5 توانست تجربه تلخ شکست را از یاد و خاطره این شرکت پاک کند و باعث شهرت برند جک در ایران شود.

9. لیفان X60

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - لیفان ایکس 60

  • سال عرضه در ایران: 1391

پس از آنکه کرمان موتور موفقیت چشمگیر MVM X33 را برای بازار ایران به چشم خود دید، تصمیم گرفت یکی دیگر از محصولات لیفان را که یک کراس اوور کارآزموده بود، به خیابان‌های ایران بیاورد. لیفان ایکس 60 توانست به لطف طراحی زیبا و قوای محرکه مطلوب، به فروش خوبی برسد.

گفتنی است که زیر کاپوت کراس اوور X60 یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر تعبیه شده که می‌تواند در شرایط ایده آل، 126 اسب بخار قدرت و 168 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو در ابتدا از طریق یک گیربکس دستی به محور جلو منتقل می‌شد، ولی بعد از گذشت چند سال، کرمان موتور تصمیم گرفت این ماشین چینی را با گیربکس سی وی تی عرضه کند. آخرین سالی که لیفان ایکس 60 در کارخانه ایران مونتاژ شد، 1397 شمسی بود.

8. لیفان 620

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - لیفان 620

  • سال عرضه در ایران: 1390

با شنیده شدن زمزمه‌های تحریم، خودروسازان چینی فرصت را غنیمت شمرده و سرعت صادرات خودرو را افزایش دادند. با شروع دهه 90 شمسی، بازار تحت سیطره آن‌ها درآمد و موفق شدند سهم خوبی از بازار کشورمان به جیب بزنند. به همین خاطر بود که تنوع سبد محصولات و امکانات رفاهی بیشتر در دستور کار چینی‌ها قرار گرفت و برای رسیدن به یک استاندارد معین، سخت تلاش کردند.

کرمان موتور که پیش از این اقدام به عرضه لیفان 530 کرده و شکست خورده بود، تصمیم گرفت یک بار دیگر شانس خود را امتحان کند. سدان لیفان 620 یک نسخه بزرگ‌تر از 530 به حساب می‌آید و خوشبختانه باعث رونق نسبی بازار شد. طراحی ظاهری 630 بی‌شباهت با بی ام و سری 3 و مزدا 323 نیست و زیر کاپوت مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری شده است.

از اواسط سال 1391 شمسی، گروه خودروسازی کرمان موتور تصمیم گرفت لیفان 620 را با پیشرانه قدرتمندتر 1.8 لیتری و حداکثر توان 131 اسب بخاری عرضه کند. گرچه این سدان هم تحفه خاصی نبود، اما توانست نسبت به 520 عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

با خودروهای پرآپشن بازار ایران آشنا شوید + لیست امکانات رفاهی

7. ام وی ام ایکس 33

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - ام وی ام ایکس 33

  • سال عرضه در ایران: 1389

عرضه و فروش موفقیت آمیز محصولات چینی در بازار کشورمان باعث شد که روند ورود ماشین‌های این کشور تداوم پیدا کند و حتی نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته باشد. پس از موفقیت آمیز بودن هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها و پیکاپ‌های چینی، نوبت به یک شاسی بلند جذاب به نام ام وی ام ایکس 33 رسید.

مدیران خودرو که هم اکنون نماینده چری در ایران محسوب می‌شود، در سال 89 شمسی اقدام به مونتاژ X33 به عنوان اولین اس یو وی چینی کرد. این ماشین دیفرانسیل جلو توانست باعث محبوبیت بیش از حد انتظار مدیران خودرو شود و فروش زیادی داشته باشد. فیس لیفت ام وی ام ایکس 33 بارها به بازار آمد و بدین ترتیب تبدیل به یکی از چهره‌های ماندگار بازار خودرو کشورمان شد.

6. هافی لوبو

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - هافی لوبو

  • سال عرضه در ایران: 1389

کرمان موتور پس از عرضه موفقیت آمیز ام وی ام 110، تصمیم گرفت یک هاچ بک شبیه به آن را با نام هافی لوبو به بازار بیاورد. خودروسازان بم که یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور به حساب می‌آید، از سال 1389 خط تولید یک هاچ بک دیگر را راه اندازی کرد.

علیرغم اینکه ظاهر لوبو نسبت به پراید و پژو روآ بهتر بود، نتوانست با استقبال مشتریان مواجه شود، چرا که در مقایسه با رقبای خود از پیشرانه ضعیف 1.1 لیتری با حداکثر قدرت 65 اسب بخار قدرت بهره می‌گرفت. همچنین امکانات این خودرو کم بود و دلایل دیگری مثل ناشناخته بودن برند هافی و فضای محدود کابین باعث شدند که این هاچ بک چینی از رده خارج شود. تولید این محصول از اواخر سال 90 متوقف شد و دیگر کسی سراغ لوبو را نگرفت.

5. ام وی ام 530

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - ام وی ام 530

  • سال عرضه در ایران: 1389

همگام با کرمان موتور، مدیران خودرو نیز به میدان رقابت با خودروسازان ایرانی آمده بود تا ضمن عرضه محصولات متنوع و خارجی، بازار مناسبی برای خود دست و پا کند. فروش ام وی ام 110 باعث شده بود این شرکت مونتاژکننده به فکر عرضه یک محصول بزرگ‌تر باشد. حاصل تلاش‌های نماینده چری در ایران، A5 بود.

دومین محصول مونتاژی مدیران خودرو با نام MVM 530 به بازار عرضه شد. چری A5 که یک تقلید ناپخته و بد از نیسان آلتیما نسل سوم به حساب می‌آمد، علیرغم تمام نواقص و ایراداتی که داشت، موفق شد از هم نسل‌های خود مثل لیفان 520 و چری ویانا سبقت بگیرد و تبدیل به رقیبی گردن کلفت برای پژو پارس شود.

زیر کاپوت ام وی ام 530 یک پیشرانه 2 لیتری تعبیه شده که می‌تواند در شرایط ایده آل، 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید کند. تولید این سدان جذاب تا اواسط دهه 90 شمسی ادامه یافت و پس از آن جای خود را به ام وی ام 550 داد که به نوعی فیس لیفت همین خودرو است.

بیشتر بخوانید:

اطلس پلاس، نسخه آپشنال هاچ بک سایپا با گیربکس اتوماتیک در نمایشگاه خودرو مشهد معرفی شد

4. چری ویانا

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - چری ویانا

  • سال عرضه در ایران: 1388

پیش از اینکه دهه 90 شمسی آغاز شود، مدیران خودرو تصمیم گرفت فکر هیوندای آوانته و ورنا را از ذهن خود بیرون کند و تمرکزش را خرج مونتاژ ام وی ام 110 کند. در بحبوحه رایزنی شرکت‌های ایرانی با خودروسازان چینی، سروکله یک خودروساز ایرانی به نام سناباد خودرو پیدا شد که زیر نظر ایران خودرو فعالیت می‌کرد.

سناباد خودرو سراغ چری رفت و توانست با حمایت‌های آبی پوشان جاده مخصوص، مجوز مونتاژ سدان A15 را با نام چری ویانا دریافت کند. قیمت ویانا در آن سال ها 12 میلیون تومان بود و قصد داشت رقیب پژو 405 شود که نشد. کیفیت ساخت پایین و عرضه محدود باعث شد که چری ویانا برای همیشه فراموش شود و دو سال بعد از خط تولید کنار گذاشته شود.

3. گریت وال دییر

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - گریت وال دییر

  • سال عرضه در ایران: 1387

تا اواسط دهه 80 شمسی، بازار کشورمان را وانت‌های پیکان، مزدا و نیسان تسخیر کرده بودند و اجازه ورود به رقیب دیگری نمی‌دادند تا اینکه در سال 1387، شرکت دیار خودرو تصمیم گرفت انحصار این سه محصول را بشکند و با عرضه گریت وال دییر، تحول عظیمی به وجود آورد.

گریت وال دییر به نوعی کپی نسل ششم تویوتا هایلوکس است که موفق شد نزدیک به یک دهه در بازار چین خوش بدرخشد. این وانت همچنین صادرات خوبی به بازار خودرو آفریقا و آمریکای لاتین داشت و عملکرد مطلوبی از خود به یادگار گذاشت. وانت دییر به دو علت نتوانست در بازار کشورمان موفق عمل کند؛ اول اینکه تک کابین مونتاژ شد و دو آنکه تیراژ محدودی داشت.

2. لیفان 520

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - لیفان 520

  • سال عرضه در ایران: 1387

اولین و دومین خودروهای چینی بازار ایران را کرمان موتور مونتاژ کرد. لیفان 520 یک سدان چینی با هدف تنوع بخشیدن به سبد محصولات این شرکت به بازار آمد. سدان کوچک لیفان روی پلتفرم سیتروئن ZX سوار شده بود و برای اولین بار در نمایشگاه پکن و در سال 2006 رونمایی شد.

لیفان 520 یک خودرو چینی با کیفیت تولید پایین، سیستم تعلیق خشک و سروصدای زیاد بود و حتی حریف سمند ایران خودرو هم نمی‌شد. علاوه بر این زیر کاپوت آن یک پیشرانه 1.6 لیتری ضعیف تعبیه شده بود که می‌توانست 105 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با توجه به مشکلات فوق، نتوانست مدت زمان زیادی روی خط تولید بماند.

1. ام وی ام 110

نخستین خودروهای چینی بازار ایران - ام وی ام 110

  • سال عرضه در ایران: 1384

نخستین خودرو چینی بازار ایران، ام وی ام 110 بود که تبدیل به یک ماشین جمع و جور به ویژه برای خانم‌ها شد. کرمان موتور توانست در دهه 70 و 80 شمسی، فروش خوبی از محل مونتاژ محصولات خارجی کسب کند و به همین خاطر به فکر افتاد تا پس از دوو و ماتیز، سراغ چینی‌ها برود.

مدیران خودرو که در سال 1381 در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم راه اندازی شد، توانست کپی چینی ماتیز را با نام چری QQ به بازار ایران بیاورد و با نام ام وی ام 110 به مشتریان بفروشد. علیرغم اینکه این هاچ بک کیفیت ساخت پایینی داشت و ایمنی آن ضعیف بود، موفق شد فروش خوبی را تجربه کند، زیرا مصرف سوخت پایینی داشت و قیمت آن مقرون به صرفه بود. این ماشین تا سال 95 شمسی در دو مدل با پیشرانه‌های سه و چهار سیلندر تولید می‌شد.

در گجت نیوز بخوانید: ایران خودرو دیزل شرایط فروش اقساطی کامیونت آرنا پلاس را اعلام کرد قیمت و مشخصات چری تیگو ۸ پرو ۲۰۲۵ اعلام شد رهبر چچن: ایلان ماسک تسلا سایبرتراک من را از راه دور غیرفعال کرد! فرسودگی لاستیک تسلا سایبرتراک بعد از ده هزار کیلومتر

source

توسط expressjs.ir