01 مهر 1403 ساعت 12:11

گزارش‌های رسیده حاکی از تلاش کوالکام برای خرید کمپانی اینتل هستند. این قرارداد با این که هنوز رسمی نشده، اما می‌تواند تاثیر مهمی در بازار پردازنده‌ها در جهان بگذارد.

به‌گزارش وال استریت ژورنال، غول صنعت تولید تراشه در دنیا، کوالکام، به‌تازگی شرایط خرید کمپانی اینتل را بررسی کرده است. این خبر که البته هنوز به‌طور رسمی تایید نشده می‌تواند پایانی دردناک باشد بر حیات مستقل کمپانی اینتل باشد که زمانی با تکیه بر فناوری پردازنده‌های x86 خود پرسودترین کمپانی سازنده تراشه بود و برای مدت‌ها تراشه‌های ARM کوالکام را از صحنه رقابت کنار زده بود. نیویورک تایمز البته ادعا کرده که هنوز هیچ پیشنهاد رسمی از سوی کوالکام برای خرید اینتل ارائه نشده است.

خرید اینتل چه اهمیتی برای کوالکام خواهد داشت؟

اگر این معامله به‌درستی انجام شده و قوانین مالی ایالات متحده را نیز نقض نکند، کوالکام می‌تواند گام بزرگی برای حضور پررنگ‌تر در بازار محصولات دسکتاپ بردارد. این کمپانی اخیرا در برنامه AI PC مایکروسافت بار دیگر به بازار دسکتاپ بازگشته و سعی دارد پس از تسلط کامل بر بازار تراشه‌های موبایل اکنون در بازار دسکتاپ نیز مدعی باشد.

خرید Intel

از سوی دیگر اما اینتل در شکننده‌ترین وضعیت خود در سال‌های اخیر به سر می‌برد و علیرغم این که اغلب کسب و کارهاش همچنان سودده هستند، اما در ماه‌های اخیر شاهد افت‌های سنگین در میزان درآمد این کمپانی و تغییر گسترده استراتژی‌های آن بوده‌ایم. این کمپانی ماه گذشته با شناسایی زیان 1.6 میلیارد دلاری خود خبر از تعدیل نیروی 15 درصدی خود داد.

در حال حاضر کسب و کار تولید تراشه‌های اینتل که زمانی مهم‌ترین نقطه قوت این کمپانی در رقابت با AMD به شمار می‌رفت وضعیت چندان خوبی را تجربه نمی‌کند و بسیاری تولیدکنندگان تراشه‌ها اکنون از سازندگان دیگری مانند TSMC تایوان برای ساخت تراشه‌های طراحی‌شده‌شان استفاده می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که حتی خود اینتل نیز برای تولید برخی از پیشرفته‌ترین تراشه‌هایش دست به دامن TSMC شده؛ زیرا هزینه خط تولید این خود اینتل بیش از اندازه بالاست.

کوالکام اینتل

در حقیقت بخش بزرگی از ضررهای اخیر اینتل به‌خاطر همین هزینه بالای خط تولید است. علاوه بر این، طبق برخی اخبار، فرآیند تعبیه پروسه ساخت 18A اینتل نیز اخیرا با مشکلاتی روبرو شده است.

البته مساله افت درآمد و ضررهای اقتصادی برای AMD نیز وجود دارد؛ اما این کمپانی به‌لطف استقبال پرشور گیمرها توانسته تا حدی ضررهایش را جبران کند. بد نیست بدانید که به‌جز نینتندو که تولید تراشه‌های کنسول سوییچ خود را به انویدیا سپرده، دو کنسول پلی استیشن و ایکس باکس طی یک دهه گذشته از تراشه‌های AMD استفاده کرده‌اند. در همین خصوص اخیرا همچنین شایعه شده که AMD موفق شده اینتل را نیز در نبرد برای ساخت تراشه کنسول پلی استیشن 6 شکست داده و امتیاز ساخت این چیپست‌ها را نیز به دست آورد.

کمپانی Intel

اینتل همچنین اخیرا عملکرد فاجعه‌باری را در نیز در حوزه پی سی گیمینگ ارائه کرده؛ به‌گونه‌ای که بسیاری پردازنده‌های پرچمدار و پریمیوم این کمپانی در اجرای بازی‌ها با مشکلاتی عجیب و غریب روبرو شده و اعتماد گیمرها را سلب کرده‌اند. این کمپانی البته برای برطرف کردن این مشکلات مدت زمان گارانتی محصولاتش را چندین سال افزایش داده و تا حدی آسیب‌های واردشده در این حوزه را مدیریت نموده است.

در کنار مشکلات عملکردی و سیاست‌های نادرست اقتصادی اینتل، دیگر مساله‌ای که این کمپانی بزرگ را در موضع ضعف قرار داده، عدم درخشش در بازار هوش مصنوعی است. بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر در سلطه کامل انویدیا قرار داشته و حتی AMD نیز توانسته بارقه امیدی را برای طرفدارانش زنده نگه دارد. با این وجود اینتل هنوز هیچ علائمی از حضور قابل توجه در این بازار ارائه نکرده است.

کوالکام اینتل

این کمپانی همچنین مدتی نیز در صدد ساخت پردازشگرهای گرافیکی اختصاصی خود برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا پرداخت که البته نتوانست رضایت هیچ‌یک از این دسته‌ها را جلب کند.

البته اینتل بر خلاف کوالکام، AMD و اپل همچنان بزرگترین بازیگر در عرصه ساخت تراشه‌های پرچمدار برای لپتاپ‌هاست و تقریبا تمامی توان خود را برای محکم کردن جایگاه خود در این بازار به کار گرفته است. مهم‌ترین نیازهای روز بازار لپتاپ‌ها تراشه‌هایی با قابلیت ارائه شارژدهی بسیار بالا و توان پردازش گرافیکی قابل توجه است. باید منتظر ماند و دید که آیا چیپست‌های لونار لیک اینتل قادر به ارائه عملکرد بهتر بوده و این کمپانی را از ورطه سقوط نجات خواهند داد یا همانند بسیاری موارد مشابه در دنیای تکنولوژی به‌زودی شاهد ادغام اینتل با کوالکام خواهیم بود.

در گجت نیوز بخوانید: پردازنده های جدید سری Core Ultra 200V اینتل با قدرت هوش مصنوعی از راه رسیدند افتضاح جدید کوالکام؛ عملکرد تراشه اسنپدراگون ایکس الیت از آیفون ۱۲ مینی هم ضعیف‌تر است آیپد پرو M4 در بنچمارک ها قدرتمندترین تراشه دسکتاپ اینتل را درهم کوبید چیپست جدید اسنپدراگون X Elite کوالکام، پردازنده قدرتمندترین مک بوک‌ها را هم شکست می‌دهد

source

توسط expressjs.ir