31 شهریور 1403 ساعت 14:21

فرسودگی زود هنگام لاستیک های تسلا سایبرتراک، آن هم پس از طی کردن مسافتی حدود ۱۰ هزار کیلومتر، موجب گلایه یکی از مالکان این خودرو شده است.

کمپانی تسلا، به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ خودروهای برقی جهان، یک شرکت خصوصی متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی است که همواره با تولید محصولات خاص و البته آینده نگرانه شناخته می‌شود. اگر اخبار خودرو را همراهی کرده باشید، می‌دانید که یکی جنجالی ترین محصولات این شرکت در سالهای اخیر پیکاپ تسلا سایبرتراک است.

این پیکاپ تاکنون آبروریزی های زیادی برای ایلان ماسک به ارمغان آورده و بسیاری از مشتریان را در رابطه با قابلیت های آفرودی و میزان برد مسافت با یکبار شارژ کامل ناامید کرده است. به تازگی یکی از مالکان این پیکاپ جنجالی، پس از تجربه ۱۰ هزار کیلومتر (۶ هزار و ۲۵۱ مایل) رانندگی از فرسودگی زودهنگام تایرهای سایبرتراک خود شوکه شده است.

فرسودگی بیش از حد لاستیک‌های تسلا سایبرتراک؛ علت چیست؟

تسلا سایبرتراک

طبق گفته مالک، وی از بدو تحویل خودرو همواره با دستورالعمل‌های تسلا هماهنگ بوده و تمامی آنها را رعایت کرده است. بااین‌حال در اولین سرویس دوره ای که مالک سایبرتراک برای چرخش و جابجایی لاستیک های به نمایندگی مراجعه کرده، به وی گفته شده که موعد تعویض تایرها فرارسیده و به پایان عمر خود رسیده‌اند.

طبق گزارش خود مالک، میزان عمق آج کاهش قابل ملاحظه‌ای داشتن و تا حد زیادی لبه های آن از بین رفته است. نکته دیگر این است که عموما لاستیک های خودرو به واسطه شرکتی بودن مشمول گارانتی نیستند و شرکت تسلا نیز در قبال این اتفاق، سلب مسئولیت کرده است. این تایرها ساخت شرکت معروف گودیر (Goodyear) و از نوع همه جا رو (آنرود و آفرود) هستند. برای این لاستیک‌ها از سوی خود شرکت سازنده گارانتی مسافتی در نظر گرفته نشده است.

تسلا سایبرتراک

دلیل این موضوع نیز می‌تواند به سیاست تسلا در هنگام خرید تایرها از شرکت های تولید کننده بازگردد. زیرا خودروهای برقی عمومأ فرسایش لاستیک بیشتری (به دلیل ارائه گشتاور بیشتر) نسبت به خودروهای بنزینی دارند. همین موضوع سبب شده تا شرکت تولیدکننده این تایرها را بدون گارانتی خاصی عرضه کنند. مالک این خودرو که یک از اعضای باشجگاه مالکان سایبرتراک است، گفت:

این لاستیک‌ها به‌طور خاص برای نسخه Cyberbeast ساخته شده‌اند، بنابراین بد بودن آن‌ها غیرقابل بخشش است. من در اول اکتبر قرار ملاقاتی دارم تا در این مورد با تسلا صحبت کنم.

با توجه به تجربه این مالک و بررسی‌های انجام شده توسط متخصصین، احتمالاً وزن سنگین و قدرت بالای سایبر تراک می‌تواند دلیل اصلی فرسودگی سریع و زودتر از انتظار باشد.

استاندارد آج تایرهای سایبرتراک چقدر است؟

تسلا سایبرتراک

در کشور ایالات متحده آمریکا، لاستیک اتومبیل های جدید معمولاً دارای عمق آج 10/32 یا 11/32 هستند. در حال حاضر، تایرهای Cybertruck توسط کمپانی «پیرلی» با مدل اسکورپیون ATR چهارفصل و یا توسط «گودیر» و با مدل Wrangler Territory RT عرضه می‌شوند. عمق آج لاستیک‌های این سایبرتراک این مالک در هنگام اندازه گیری آن‌ها 4/32 در جلو و 5/32 در عقب بوده است.

خودروهای تسلا دارای حالت خنک کننده هستند که با تأثیر بر واکنش دریچه گاز، شتاب را محدود می‌کند. بنابراین، به جای قدرت و گشتاور فوری، آن را آهسته و پیوسته وارد مدار انتقال قدرت می‌کند. این موضوع خود می‌تواند به سایش آج کمک کند. مالک Cybertruck اعتراف می‌کند که از حالت «Beast Mode» (نهایت قدرت و گشتاور) چندین بار استفاده کرده است، اما اصرار دارد که کامیون فقط در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها رانده شده است. این کامیون هرگز خارج از جاده نبوده و به حداکثر سرعت خود نرسیده است.

در گذشته نیز مالکان پیکاپ برقی ریویان (Rivian)، شکایات مشابهی در مورد سایش زودرس لاستیک داشتند. وزن حدود 3 تنی این خودرو و مود «Conserve» که برای به حداکثر رساندن برد استفاده می‌شود، وزن زیادی را روی چرخ‌های جلو قرار می‌دهد و اگر برای مدت طولانی از آن استفاده شود، با قرار دادن لاستیک‌ها در یک کمبر منفی، تراز را خراب و موجب آسیب شدید به تایرهای خودرو می‌شود.

استفاده از لاستیک‌هایی با ترکیب سخت‌تر می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد، اما در عوض از چسبندگی و عملکرد خودرو در شتاب‌ گیری، ترمز گیری و هندلینگ کاسته می‌شود. از سوی دیگر، لاستیک‌های نرم‌تر و چسبنده‌تر، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند، اما زودتر فرسوده می‌شوند.

همچنین بخوانید: ستاره بسکتبال آمریکا مالک خاص‌ترین سایبرتراک جهان شد تسلا سایبرتراک با این نسخه ویژه آماده ورود به میدان نبرد است + عکس پیکاپ عجیب و غریب ایلان ماسک ماشین پلیس شد؛ تسلا سایبرتراک در ناوگان پلیس

source

توسط expressjs.ir