شایانیوز- بی شک تو دکوراسیون یک منزل ایرانی فرش یکی از پر اهمیت ترین لوازم محسوب میشه که هم به لحاظ کلاسی خیلی میتونه مهم و تاثیرگذار باشه و هم از نظر زیبایی شناسی در دیزاین. وجود یک فرش ایرانی با طرح و رنگ های سنتی و خاص در واقع دیزاین فضا رو از این رو به اون میکنه. چه یک مینیمال پسند باشید چه شلوغ و ماکسیمال پسند، به هر حال وجود فرش ضروریه که خب با توجه به سبک دکوراسیون منزل شما تعیین و خریداری میشه. در این مطلب موضوع بحث ما مدل های فرش نیست، بلکه اهمیت ظاهر و نمای فرش هستش که باید حفظ بشه. خیلی وقتا پیش میاد که فرش به دلایل مختلف تا خورده و شکل و شمایل اولیه و جذاب خودش رو از دست میده. اما مشکل اینجاست که هر کار میکنیم درست و صاف مثل روز اولش نمیشه. اما باید چه کرد؟ ولش کنیم به امون خدا یا فرش قشنگمون رو خیلی راحت درستش کنیم؟ اگر این مشکل شما هم هست پس دست به کار بشید چرا که فرش واسه ما ایرانی ها خیلی مهمه، پس زودتر درستش کنیم.

38798

چرا فرش تا میخوره و میشکنه؟

بهتره قبل از اینکه ببینیم چطور میشه فرش رو درست مثل روز اولش کرد، ابتدا دلیل خراب شدن و تا خوردگیش رو بدونیم تا بتونیم پیشگیری خوبی در مقابل چین و چروک های بعدی داشته باشیم.مثلا اینکه حمل و نقل نامناسب و اشتباه میتونه فرش قشنگ شما رو دچار آسیب و تاخوردگی کنه. اغلب افراد برای حمل راحت تر فرش ها اونها رو به شکل رول جمع می کند اما بعد از اینکه میخوان بازشون کنند این عمل رو به درستی انجام میدن و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک و تاب خوردگی خواهد شد. از طرفی رطوبت میتونه باعث انقباض و انبساط الیاف فرش بشه که در نتیجه تاخوردگی فرش رو به همراه داره. نکته آخر اینه که قرار دادن اشیای سنگی روی فرش و یا کشیدن اونها بر روی فرش باعث آسیب و چین خوردن فرش میشه که خب در همه موارد باید مراقب بود.

fix-broken-carpet

و اما روش های که میتونن در صاف و مثل روز اول شدن فرش ها کاساز باشند رو بررسی کنیم که ایده هایی بسیار عالی هستند.

استفاده از بخارشو

بخارشو یکی از بهترین ایده ها برای صاف کردن تاخوردگی و چین فرش ها هستش که باعث نرم شدن و الیاف فرش میشه و اون رو به حالت اولیه اش برمی گردونه. در اینجا اول باید فش و به شکل کامل جارو کنید تا هیچ گرد و آشغالی روش نباشه. بعد بخارشو رو روی حرارت مناسب تنظیم کنید و حواستون باشه که دماش خیلی بالا نباشه که باعث آسیب به فرش میشه. روی فرش رو به شکل آروم و یکنواخت بخارشو بکشید و بر روی بخش های تا خورده فرش ببرید و بعد اجازه بدین تا به خوبی خشک بشه.

روش-رفع-چروکی-فرش-1

استفاده از سنگین ها

فرش رو باید بر روی یک سطح صاف پهن کنید و سپس اشیای سنگینی رو بر روی بخش تا خورده قرار دهید. یادتون نره جسمی رو انتخاب کنید کمه تماس کامل با فرش داشته باشه و رو هوا نمونه تا بتونه یکنواخت به فرش فشار بیاره. بعد از 24 ساعت جسم رو بردارید.

6846

استفاده از اتو

یه پارچه نخی مرطوب شده رو بر روی بخش تاخورده فرش قرار دهید و سپس با یه اتو که درجه حرارت پایین یا متوسط داره، به آرومی بر روی پارچه بکشید. فراموش نکنید که نباید اتو رو به شکل مستقیم روی فرش قرار بدین و باید واسطه داشته باشه وگرنه فرش دچار آسیب خواهد شد. در نهایت پس از اتوکشی اجازه بدین تا فرش به خوبی خشک بشه و خودش رو بگیره.

222

source

توسط expressjs.ir