29 شهریور 1403 ساعت 19:40

اگر با هریک از این 5 نشانه در آیفون خود روبرو شدید، احتمالا زمان تعویض باتری آن رسیده است. سهل‌انگاری در تعویض باتری در این شرایط عواقب سنگینی برای‌تان خواهد داشت.

حتما شما هم تا کنون با مشکل خرابی باتری گوشی موبایل خود روبرو شده و متوجه شده‌اید که این مساله تا چه حد ناراحت‌کننده است. باتری خراب احتمال داغ شدن گوشی و خاموش شدن ناگهانی آن را بسیار بالا برده و تجربه کار با آن را ضعیف‌تر می‌کند. خوشبختانه کاربران آیفون قادرند نشانه‌های خرابی باتری گوشی خود را به‌راحتی شناسایی کرده و پیش از آن‌که کار به جاهای باریک بکشد، آن را تعویض کنند. در ادامه به معرفی نشانه هایی می‌پردازیم که با مشاهده آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید زمان تعویض باتری آیفون شما فرا رسیده است.

پنج نشانه آن که باتری آیفون شما نیاز به تعویض دارد

به‌طور کلی نشانه هایی وجود دارد که ظاهر شدن‌شان می‌تواند به‌معنای خرابی باتری آیفون و نیاز به تعویض آن باشد. در صورتی‌که هریک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید توصیه می‌کنیم برای تعویض باتری به تعمیرکاران مجاز و کاربلد مراجعه کنید.

خالی شدن زودتر از موعد شارژ باتری

آیفون هم مثل بسیاری دستگاه‌های دیگر از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کند که برای تعداد چرخه مشخصی شارژ طراحی شده‌اند. برای سنجش تعداد چرخه‌های شارژ، شما باید  به تعداد دفعاتی که تمام صد درصد ظرفیت باتری خالی می شود توجه کنید و نه تعداد دفعات شارژ. مثلا اگر شما 75 درصد از باتری گوشی خود را استفاده کرده‌اید و سپس آن را تا 100 درصد شارژ نموده و مجددا 25 درصد از باتری گوشی را مصرف می‌کنید مجموعا یک چرخه (25% + 75%) از شارژ دستگاه را مصرف کرده‌اید.

خالی شدن شارژ iPhone

با گذر زمان، استهلاک باتری از نظر شیمیایی بیشتر شده و فواصل زمانی بین شارژهای متوالی کوتاه‌تر خواهد شد. در نتیجه باتری زمان کمتری شارژ نگه می‌دارد که خبر از خرابی تدریجی آن می‌دهد.

برای افزایش عمر باتری و کاهش استهلاک آن توصیه می‌کنیم دستگاه را صبح تا شب به شارژر وصل نکنید و میزان شارژ آن را همیشه بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. با همه این تفاسیر استفاده طولانی‌مدت از گوشی خواه‌ناخواه باعث تحلیل رفتن باتری خواهد شد و راه گریزی از آن نیست.

کند شدن ناگهانی و مشاهده لگ‌های فراوان در آیفون

یکی از نشانه‌های مهم ضعف باتری آیفون کند شدن ناگهانی آن است که خیلی سریع قابل تشخیص خواهد بود. اپل در آیفون های مجهز به iOS 11.3  و بالاتر جهت تقویت شارژدهی، دوام باتری و بالا بردن عمر گوشی به صورت عامدانه گوشی را کند می کند. این مساله که با نام Throttling شناخته می‌شود صدای بسیاری کاربران را در گذشته درآورده است.

نشانه تعویض باتری آیفون

برای چک کردن این که آیا شما این کند شدن تعمدی آیفون برای شما هم رخ داده یا خیر کافی‌ست به منوی تنظیمات (Settings) و سپس باتری بروید. اگر مشکل کند شدن تعمدی برای شما وجود داشته باشد در این بخش پیامی با مضمون این که «باتری گوشی قادر به ارائه حداکثر توانایی خود نیست» مواجه خواهید شد.

در این شرایط، راه غیر اصولی برای ارتقا سرعت گوشی، غیرفعال کردن این گزینه است. اما اگر سلامت باتری آیفون شما پایین است، بهتر است هرچه سریع‌تر به فکر تعویض آن باشید.

خاموش شدن بی‌دلیل و ناگهانی آیفون

خاموش شدن ناگهانی آیفون می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آن‌ها خرابی باتری است. البته با رعایت چند نکته می‌توان ریسک خاموشی ناگهانی آیفون را به حداقل رساند. برای مثال می‌توانید مطابق توصیه‌های پاراگراف قبل سرعت گوشی را محدود کنید تا مصرف شارژ کاهش پیدا کند. علاوه بر این همچنین می‌توانید با خودداری از کار کردن با آیفون زیر تابش مستقیم خورشید و اجرا نکردن اپلیکیشن‌های سنگین تا حد زیادی از این مساله خوداری کنید.

خاموش شدن ناگهانی iPhone

البته اگر تصمیم دارید سرعت گوشی‌تان را ثابت نگه دارید لازم است تعداد اپلیکیشن‌هایی که هم‌زمان باز هستند را به حداقل برسانید و فشار روی باتری را کم کنید. در نهایت اما خاموش شدن ناگهانی یکی از نشانه های معمول فرا رسیدن زمان تعویض باتری آیفون است.

داغ شدن بیش از حد آیفون

انتقال انرژی در باتری خراب به‌اندازه یک باتری سالم نیست و سبب نوسان ولتاژ می‌شود. در نتیجه جریان ورودی به اجزای مختلف سیستم نیز نوسانی شده و احتمال نرسیدن جریان کافی یا برعکس ورود جریان بیش از حد به آن‌ها را افزایش می‌دهد.

نشانه تعویض باتری آیفون

دقت کنید که وارد کردن فشار زیاد به پردازنده، گوشی را بیش از حد گرم کرده و باتری را متورم می‌کند. همچنین باتری متورم نیز به دیگر قسمت‌های گوشی فشار آورده و عملکردشان را مختل خواهد کرد. تعمیر و تعویض باتری نسبت به دیگر قطعات داخلی مثل مادربرد، حافظه داخلی یا مدارهای برق به‌مراتب ارزان‌تر و آسان‌تر است. پس اگر داغ کردن باعث آسیب رسیدن به باتری و باد کردن آن شد پیش از آن‌که سایر اجزای داخلی گوشی‌تان آسیب ببینند، باتری را عوض کنید.

نکته مهم عدم استفاده سنگین از آیفون در هنگام شارژ است زیرا دستگاه در هنگام شارژ به اندازه کافی داغ می‌شود و شما با این کار، آن را داغ‌تر خواهید کرد.

نمایش اخطار تحلیل رفتن باتری در آیفون

مشخصه باتری سالم آیفون، ظرفیت 80 درصد یا بالاتر در حدود 1000 چرخه شارژ است. این یعنی اگر در هر 24 ساعت، شارژ باتری فقط یک بار از صد به صفر تخلیه شود، باتری گوشی برای مدت 3 سال بدون هیچ مشکلی شارژدهی معمول خود را ارائه خواهد داد. البته تحلیل رفتن باتری تا حد زیادی هم به نحوه استفاده از آیفون بستگی دارد؛ زیرا استفاده از برنامه‌های سنگین مثل اینستاگرام برای طولانی مدت، عمر مفید باتری را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

باتری خراب iPhone

برای چک وضعیت سلامت باتری به بخش Battery در بخش تنظیمات (Settings) گوشی بروید. در صورتی که میزان سلامتی باتری (Battery Health) پایین‌تر از 80 درصد است، باتری بخش زیادی از توانایی خود در ذخیره شارژ را از دست داده و زمان تعویضش فرا رسیده است. در این شرایط بهتر است خیلی زود به فکر تعویض باتری باشید تا مشکل بزرگتری گریبان‌گیرتان نشود.

در گجت نیوز بخوانید: تعویض باتری آیفون ۱۶ پرو هزینه سنگینی روی دست شما می‌گذارد به کمک این ترفندهای جدید، عمر باتری آیفون خود را افزایش دهید اختراع جدید اپل مشکل باتری آیفون را حل خواهد کرد اپل به شما دروغ می‌گوید؛ با این روش سلامت باتری واقعی آیفون را به دست بیاورید

source

توسط expressjs.ir