امام جمعه موقت تهران در خطبههای گفت: خداوند در قرآن به سنتها اشاره دارد و یکی از این سنتها در جوامع براندازی ظلم است و اینکه ظالم از بین رفتنی است و این دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
سید احمد خاتمی در خطبههای دوم نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، سخنان خود را با این عبارت آغاز کرد که دغدغه دین داشته باشید، راستگو باشید و کلامتان سدید باشد و گفت: در خطبه قبلی سخن پیرامون مباحث توحیدی بود و این بحث مطرح شد که در مصاف حق و باطل چه کسی برد و چه کسی باخت و با زبان قرآن اثبات کردیم که برنده این میدان حسین فاطمه بود و تا ابدیت او برنده این میدان است.
وی در ادامه همین بحث افزود: خداوند قوانین در جهان طبیعت نهاده مانند قانون جاذبه، خداوند در جامعه و تاریخ هم قانون دارد؛ آنچنان که در طبیعت قوانین خدا تخلف بردار نیست در تاریخ نیز به همین صورت است.
امام جمعه موقت تهران با یادآوریم که سه انسان بزرگ پیشگام این موضوع هستند و آنها ستودنیاند ادامه داد: شهید مطهری که کتاب جامع و تاریخ را نوشته، شهید سید محمد باقر صدر و علامه مرحوم آیت الله مصباح یزدی است. خداوند در قرآن به سنتها اشاره دارد و یکی از این سنتها در جوامع براندازی ظلم است و اینکه ظالم از بین رفتنی است و این دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
وی با قرائت آیه ۱۳ سوره یونس و نامه ۵۳ امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه، تاکید کرد: هر کسی که ظلم کند مدعیاش خود خداست، قبل از اینکه بندگان خدا شکایت کنند، خداوند به حساب ظالم خواهد رسید. هیچ چیز به اندازه ظلم نعمت را تغییر نمیدهد، نعمت را میگیرد و عذاب میفرستند.
خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه خداوند آه مظلومان را میشنود و در کمین ستمگران است، افزود: روزهایی که در پیش است، ۲ نمونه عینی قصه را به یادمان میآورد. تهرانیها ۱۷ شهریور را دیدید. مردم دیدند که جلاد طاغوت چه که با مردم کرد. رژیم سفاک آنچه از دستش برمیآمد را انجام داد، اما دیدید که در ۲۲ بهمن گور این رژیم کنده شد.
خاتمی گفت: جنایتکاران و خونریزان از بین رفتند اما غربیها به آنها مدال صلح میدهند، آن هم به کسانی که تبارشان تبار خونریزی و جنایت است اما سنت خدا همین بوده و همین خواهد بود. در کربلا هم همین شد، یزدیدی نماند، مَروانیان نماندند، بنیعباس هم جنایت کرد و نماند، آنچه مهم است این است که این سنت را باور داشته باشیم.
وی با اشاره به سالروز وفات آیتالله سیدمحمود طالقانی، تصریح کرد: ایشان رهبری قاطع امام خمینی (ره) را پذیرفته بود و مخالفت با امام خمینی را به معنای مخالفت با اسلام میدانست و از موفقیت رهبری ایشان را، اجتهاد به روز میدانست و پیوند ایشان با مردم را میستود.
خطیب نماز جمعه تهران به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آیتالله طالقانی نیز اشاره کرد و افزود: امام میفرمایند «طالقانی هیچگاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نشان نداد و به منزله حضرت ابوذر بود»، زبان گویای او همچون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده و بازوی توانای اسلام بود. کسی بود که در راه فکر و عمل در راه مستقیم اسلام بود و انحراف به چپ و راست و تمایل به غرب و شرق نداشت. علت محبوبیت طالقانی نزد مردم، عالم دینی بودن او بود. او مجاهد بزرگوار، عالم هوشیاری بود که از جوانی تا آخرین لحظات زندگی در خدمت اسلام بود و هیچگاه کنارهگیری نکرد.
خاتمی همچنین به سالروز شهادت اسدالله مدنی امام جمعه شهید تبریز و دومین شهید محراب در سال ۱۳۶۰ اشاره و خاطر نشان کرد: امام(ره) او را عالمی عادل و متقی میدانست که در علم و عمل شایستگی داشت و معلم اخلاق و معنویات میدانست.
source