آشنایی با روش خواندن نماز وحشت

Namaaz Vahshat
روش خواندن نماز وحشت

در ادامه با روش و زمان خواندن نماز وحشت آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

نماز وحشت، که به نام‌های نماز شب اول قبر یا نماز لیلة الدفن نیز شناخته می‌شود، نمازی دو رکعتی است که برای آرامش و تسلی روح تازه درگذشته خوانده می‌شود. این نماز مستحب است و خواندن آن در شب اول دفن میت توصیه شده است.

زمان خواندن نماز وحشت

بهترین زمان برای خواندن لیلة الدفن، در همان شب اول دفن میت است. این نماز را می‌توان از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب خواند، اما بهترین زمان آن بعد از نماز عشاء است.

نماز وحشت چند رکعت است و چگونه خوانده می شود؟

این نماز دو رکعتی است که به ۳ روش مختلف می‌توان آن را خواند:

روش اول

این روش مشهورترین روش است: پس از نیت و تکبیره الاحرام، مانند نماز صبح دو رکعت نماز می‌خوانیم با این تفاوت که در رکعت اول پس از سوره حمد، آیت الکرسی خوانده می‌شود و بعد از رکوع و سجود، در رکعت دوم پس از سوره حمد ۱۰ مرتبه سوره قدر را می‌خوانند تا نماز با تشهد و سلام پایان یابد. در آخر نماز می‌گوییم « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر [نام متوفی] و ابن [نام پدرش]».

روش دوم

در این روش در کعت اول بعد از خواندن سوره حمد دو مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و در رکعت دوم بعد از سوره حمد باید ۱۰ مرتبه سوره تکاثر قرائت گردد در نهایت مانند روش اول « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر [نام متوفی] و ابن [نام پدرش]». را می‌خوانیم.

روش سوم

اعمال روش سوم به این صورت است: در رکعت اول پس از سوره حمد، ۲ بار سوره توحید و یک مرتبه آیت الکرسی می‌خوانیم و در رکعت دوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره تکاثر قرائت می‌شود. در انتهای نماز مانند دو روش پیشین نماز را به روح متوفی هدیه می‌کنیم.

دعای قنوت

مانند نمازهای دیگر در رکعت دوم نماز وحشت نیز باید قنوت بگیرم اما دعای خاصی برای آن سفارش نشده است بنابراین هردعایی می‌توانید بخوانید از جمله ادعیه‌ای برای طلب آمرزش متوفی.

احکام نماز وحشت

  • این باید به صورت فرادا خوانده شود نه جماعت.
  • اگر مراسم تدفین به هر دلیلی به تاخیر افتاد نماز را باید شب دفن متوفی خواند.
  • درباره اینکه یک نفر می‌تواند چند بار نماز وحشت را برای متوفی بخواند نظرات مختلفی وجود دارد. باید در این مورد به مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
  • می‌توانید یک نفر را برای خواندن نماز وحشت اجیر کنید و به آن اجرت بدهید. البته این مبلغ باید بعنوان هدیه و احسان به فرد نمازگزار داده شود و او نیز نماز را بدون در نظر گرفتن پول بخواند.

تفاوت نماز جمعه با نماز دو رکعتی (صبح)

اختصاصی-دانشچی

source

توسط expressjs.ir