در مواقع اضطراری، کار کردن تلفن شما بستگی به آن دارد که آنتن داشته باشد. این بدان معنا است که اگر از شبکه خارج باشید و مشکلی برای شما رخ داده باشد، راهی برای تماس با خدمات اضطراری و اورژانس وجود نخواهد داشت. مطمئناً این مسئله باعث می‌شود تا شما با مشکلات بسیار زیادی در مواقع اضطراری روبه‌رو شوید و نتوانید تقاضای کمک کنید. با این حال، ظاهراً ایلان ماسک راه حلی برای این موضوع ارائه خواهد داد.

گوشی‌های هوشمند امروزه از طریق دکل‌های تلفن همراه به یکدیگر و اینترنت ارتباط برقرار می‌کنند. کیفیت و پهنای باند اتصال به عوامل زیادی بستگی دارد اما نزدیکی و تداخل مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در میزان آنتن شبکه هستند. این روش به طور کلی در مناطق شهری یا پرجمعیت که تراکم دکل‌ها بالا است، خوب عمل می‌کند اما در مناطق خالی از سکنه یا غیرمسکونی این گونه نیست.

در سال ۲۰۲۳ میلادی، اپل به اولین شرکتی تبدیل شد که اتصال ماهواره‌ای را بر روی تلفن‌های هوشمند خودش ارائه کرد تا کاربران بتوانند با خدمات اضطراری ارتباط برقرار کنند. گوگل نیز اخیراً همین مورد را در سری گوشی‌های Pixel 9 ارائه کرده اما این ویژگی هنوز به صورت رسمی راه‌اندازی نشده است. کدی در برخی از برنامه‌های سامسونگ برای خدمات تماس اضطراری از طریق ماهواره وجود دارد که انتظار می‌رود که با One UI 7 مبتنی بر اندروید ۱۵ ارائه شود.

در حالی که خدمات تماس اضطراری از طریق ماهواره به معنای واقعی کلمه می‌تواند نجات‌دهنده جان افراد باشد اما پیاده‎سازی آن توسط شرکت‌های گوشی‌های هوشمند رایگان نخواهد بود. همین نیز هدف این ویژگی را از بین می‌برد و راهی برای بهره بردن از ناامیدی یک فرد تلقی می‌شود. کارایی آن نیز به در دسترس بودن و پوشش ماهواره بستگی دارد. با این حال، طبق ادعای ایلان ماسک، استارلینک (Starlink) از شرکت SpaceX در صدد حل همه این مشکلات است.

استارلینک زیرمجموعه‌ای از شرکت SpaceX به شمار می‌رود که اتصال جهانی را از طریق ماهواره‌ها ارائه می‌دهد و کاربران را در دور افتاده‌ترین مناطق نیز قادر می‌سازد تا به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. این شرکت در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ ماهواره در مدار دارد که بسیار بالاتر از رقبایش است. در اوایل سال جاری نیز استارلینک سرویس Direct to Cell را همراه با T-Mobile راه‌اندازی کرد که امکان ارسال پیامک، تماس و داده از طریق تلفن‌های هوشمند موجود را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

شرکت SpaceX و T-Mobile با توجه به تأثیر این روش، از FCC درخواست کردند تا مجوزهای لازم برای ارائه خدمات تماس SOS ماهواره‌ای به همه کاربران در ایالات متحده را تسریع کند، حتی اگر آن‌ها برای این سرویس ثبت نام نکرده باشند یا از T-Mobile استفاده نکنند. ایلان ماسک همچنین بیان کرده که این سرویس به صورت رایگان برای تمام کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان ارائه خواهد شد. این بدان معنا است که کاربران در سراسر جهان می‌توانند زمانی که که در شرایط خاص گرفتار هستند با خدمات اضطراری تماس بگیرند.

استارلینک برای اینکه بتواند خدمات تماس اضطراری از طریق ماهواره را ارائه کند، باید از هر کشور به صورت جداگانه تأییدیه بگیرد. در بسیاری از کشورها، تلفن‌های ماهواره‌ای ممنوع یا منع شده‌اند چراکه ردیابی آن‌ها غیرممکن است و همین نیز آن‌ها را برای فعالیت‌های غیرقانونی یا تروریستی ایده‌آل می‌کند. البته لازم به ذکر است که خدمات تماس SOS امکان ارتباط صوتی یا متنی را با دیگران ممکن نمی‌کند بلکه به کاربران اجازه می‌دهد تا با خدمات اضطراری مانند پلیس، آتش‌نشانی، آمبولانس و غیره تماس بگیرند و همین نیز باعث می‌شود تا تأییدیه و مجوزها راحت‌تر صادر شود. برخلاف اپل و گوگل که اتصال ماهواره‌ای را به‌عنوان یک ویژگی ممتاز و پولی ارائه می‌دهند، استارلینک رویکردی رایگان را در پیش گرفته است.

منبع androidpolice

source

توسط expressjs.ir