کسبوکار گوشیهای هوشمند
مطابق این گزارش، شیائومی (با در نظر گرفتن برندهای Redmi و Poco) در دوره زمانی آوریل تا ژوئن امسال موفق به عرضه 42.2 میلیون واحد اسمارتفون شده است. به این ترتیب، درآمد شرکت چینی از کسبوکار گوشیهای هوشمند در فصل دوم 2024 به 46.5 میلیارد یوان (حدود 6.5 میلیارد دلار) رسیده و نسبت به فصل دوم سال گذشته شاهد 27 درصد افزایش بوده است.
از میان 42.2 میلیون دستگاه گوشی عرضهشده، 22.1 درصد سهم گوشیهای هوشمند پیشرفته بوده که با قیمت بیش از 3 هزار یوان (نزدیک به 420 دلار) در سرزمین اصلی چین (Mainland China) ارائه شدهاند. این در حالی است که به گفته منابع خبری، هنوز برخی اسمارتفونهای پیشرفته شیائومی مانند Xiaomi 14 Pro و Xiaomi Mix Fold 3 روانه بازارهای جهانی نشدهاند و تنها در اختیار کاربران چینی قرار گرفتهاند.
بر اساس گزارش موسسات پژوهشی Canalys و IDC، شیائومی در حال حاضر پس از اپل و سامسونگ سومین شرکت برتر تولیدکننده اسمارت¬فون در جهان به شمار میرود و ظاهرا 16 فصل متوالی است که این جایگاه را در اختیار دارد. جالب آن که شرکت چینی در منطقه آمریکای لاتین با 18.6 درصد و خاور میانه با 21.2 از سهم بازار، دومین سازنده برترگوشی هوشمند محسوب می¬شود.
کسبوکار خودروهای برقی
گزارش حاضر نخستین گزارش مالی شیائومی به حساب میآید که جزئیات بخش کسبوکار خودرو را نیز در خود جای داده است. با وجود درآمد 6.4 میلیارد یوانی (حدود 900 میلیون دلاری) شیائومی از کسب-وکار خودروهای برقی هوشمند یا Smart EV، این بخش همچنان زیانده بوده و ضرر 1.8 میلیارد یوانی (حدود 252 میلیون دلار) را گزارش کرده است. اما مدیران شرکت چینی درباره موفقیت این بخش در طولانی مدت خوش¬بینند؛ چنان که لو وایبینگ (Lu Weibing) مدیر ارشد شیائومی از عرضه 120 هزار خودرو برقی SU7 از سوی این شرکت تا پایان سال جاری میلادی و فعال بودن کارخانهها به صورت دو شیفت برای پاسخ به تقاضای بازار خبر داده است.
شرکت چینی برای نخستین بار در سال 2021 میلادی به حوزه خودروهای برقی وارد شد؛ امری که به عنوان بخشی از تلاشهای این کمپانی برای تنوعبخشی به کسبوکار مبتنی بر تولید اسمارتفون ارزیابی شده است. شیائومی پس از اعلام قیمتهای رقابتی مدلهای خودرو برقی SU7 در مقایسه با محصولات تسلا، در اوایل آوریل امسال فروش این خودرو را آغاز کرده است. مطابق این گزارش، شیائومی از آن زمان تا پایان سهماهه دوم معادل 27،307 خودروی برقی به کاربران تحویل داده و 6.2 میلیارد یوان درآمد کسب کرده است.
کسبوکار اینترنت اشیاء و سبک زندگی
دامنه کاری شیائومی بسیار وسیع است و به گوشیهای هوشمند و خودروهای الکتریکی محدود نمیشود. از این رو کمپانی چینی در پی ایجاد اکوسیستم گستردهای است که طیف وسیعی از دستگاههای هوشمند در چارچوب آن یکپارچه شدهاند. این طیف گستره وسیعی از ابزارهای پوشیدنی تا لوازم خانگی را در بر میگیرد که همگی از طریق پلتفرم اینترنت اشیاء (IoT) شیائومی به هم متصل هستند. مطابق گزارش اخیر، این اکوسیستم هوشمند تا پایان فصل دوم 2024، حدود 676 میلیون کاربر داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش 11.5 درصدی را نشان میدهد. جالب آن که از این میان 164 میلیون نفر (حدود یکچهارم) ساکن سرزمین اصلی چین هستند و از این رو پایگاه اصلی کاربری برای پلتفرم اینترنت اشیای شیائومی عمدتا در خارج از مرزهای چین استقرار یافته است.
این پایگاه کاربری جهانی مزیت بزرگی برای شیائومی به شمار میرود و به این شرکت اجازه میدهد در بازارهای مختلف به رشد خود ادامه دهد. موفقیت شیائومی در ایجاد چنین پایگاهی از مشتریان وفادار، حاصل تنوع محصولات و قیمت رقابتی است که در چارچوب آن، ضمن ارائه دستگاههای متصل به شبکه، تجربه کاربری روان و یکپارچهای را فراهم میسازد و مشتریان خود را به تداوم حضور در اکوسیستم شرکت چینی تشویق میکند.
از نگاه کارشناسان، شیائومی میتواند با گسترش حوزه گوشیهای هوشمند و خودروهای برقی ممتاز خود در بازارهای بینالمللی، رشدی فراتر از آمارهای کنونی را به دست آورد و همین مسأله به جذب مشتریان جدید و افزایش درآمدها خواهد انجامید. به این ترتیب با بلوغ کسبوکار خودروهای برقی، شیائومی میتواند به یک بازیگر مهم در بازار جهانی خودروهای برقی نیز تبدیل شود و موقعیت خود را در عرصه فناوری و صنعت بیش از پیش تقویت کند.
source