هواوی، غول فناوری چین، به‌همراه گروه خودروسازی GAC به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دولتی این کشور، سرانجام از نخستین پروژه مشترک خود پرده برداشتند.

برند جدید حاصل این همکاری Qijing نام دارد و اولین محصول آن ورود به بازار شلوغ خودروهای برقی با یک مدل شوتینگ بریک اسپرت است؛ خودرویی استیشن‌واگن با طراحی کشیده و تمرکز بر عملکرد، که نشان‌دهنده تلاش دو شرکت برای تلفیق فناوری پیشرفته با تجربه سنتی خودروسازی است.

طراحی اسپرت و متفاوت در برابر سدان‌ها و شاسی‌بلندها

در حالی که بسیاری از خودروهای برقی جدید با فرم سدان یا SUV عرضه می‌شوند، Qijing مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. این خودرو از کاپوت شیب‌دار، ورودی هوای بزرگ در سپر جلو و رینگ‌های ۲۰ اینچی ده‌پره بهره می‌برد.

همچنین دستگیره‌های هم‌سطح با بدنه به بهبود آیرودینامیک کمک می‌کنند. این زبان طراحی همسو با روند رو‌به‌رشد بازار چین است که در آن خریداران به‌تدریج به ظاهر اسپرت استیشن‌واگن‌ها بیش از SUVهای حجیم علاقه نشان می‌دهند. Qijing قرار است با مدل‌هایی مانند Zeekr 001 و Nio ET5 Touring رقابت کند.

فناوری هوشمند با امضای هواوی

در بخش فناوری، این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. واگن برقی Qijing از سیستم هوشمند خودروی Qiankun هواوی استفاده می‌کند. یک سنسور لیدار برجسته روی سقف خودرو نصب شده که نقش «چشم» خودرو را برای شناسایی محیط اطراف ایفا می‌کند. به گفته شرکت، این خودرو آماده سطح ۳ رانندگی خودکار است؛ به این معنا که در شرایط خاص می‌تواند بسیاری از وظایف رانندگی را به‌صورت خودکار انجام دهد، هرچند حضور و آمادگی راننده همچنان ضروری است.

شارژ سریع و تجربه رانندگی پویا

اگرچه هنوز جزئیات دقیقی از ظرفیت باتری اعلام نشده، اما این خودرو به سیستم ولتاژ بالای ۸۰۰ ولت مجهز است؛ فناوری‌ای که امکان شارژ فوق‌سریع را فراهم می‌کند و برای کاربرانی که تمایلی به انتظار طولانی در ایستگاه‌های شارژ ندارند، اهمیت زیادی دارد. در تست‌های جاده‌ای اخیر، مدیران عامل هواوی و Qijing از هندلینگ و دینامیک رانندگی این خودرو تمجید کرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این محصول تنها یک خودروی پر از فناوری نیست، بلکه تجربه رانندگی جدی نیز ارائه می‌دهد.

قیمت‌گذاری جسورانه

یکی از شگفت‌انگیزترین نکات، استراتژی قیمت‌گذاری Qijing است. مدیران پروژه مدعی‌اند این خودرو از نظر طراحی، حس رانندگی و هوشمندی، در سطح خودروهایی با قیمت ۱ میلیون یوان چین (حدود ۱۲۰ هزار یورو) قرار دارد؛ محدوده قیمتی که به خودروهای فوق‌لوکس مانند Yangwang U8 تعلق دارد.

با این حال، انتظار می‌رود قیمت نهایی Qijing در بازار داخلی چین حدود ۳۰۰ هزار یوان (تقریباً ۳۶ هزار و ۴۰۰ یورو) باشد. ارائه تجربه‌ای لوکس با قیمتی میان‌رده، استراتژی جسورانه‌ای برای جذب مشتریان برندهای تثبیت‌شده محسوب می‌شود.

زمان عرضه

برند Qijing در سپتامبر ۲۰۲۴ با انتصاب لیو جیامینگ به‌عنوان مدیرعامل، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و از آن زمان تیم توسعه با سرعت بالایی نمونه‌های اولیه را وارد مرحله آزمایش جاده‌ای کرده است. این خودرو قرار است طی هفته‌های آینده به‌طور رسمی معرفی شود و تحویل آن از ژوئن ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

source

توسط expressjs.ir