یکی از بیماری هایی که امروزه بشر به دلیل سبک زندگی ناسالم دچارآن شده است، بیماری دیابت می باشد. دیابت نوعی بیماری ایست که در آن بدن نمی تواند گلوکز لازم برای تامین انرژی سلول های بدن بیمار را تامین کند. در واقع شخصی که به این بیماری مبتلا باشد سطح گلوکز در بدن او بالا میماند و هورمونی به اسم انسولین که قند موجود در بدن را به انرژی تبدیل کند نمیتواند این انتقال را انجام دهد. این فرایند بسته به انواع دیابت به مشکلاتی روبرو است که علائم و عواملی را همراه خود دارد.

یکی ازعوامل مهم وتاثیرگزار دردیابت، تغذیه می باشد. تغذیه ناسالم از عوامل موثر در ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشارخون بالا می‌باشد. زمانی که با زیاده‌روی در مصرف غذا، کالری اضافه و چربی مازاد به بدن خود وارد می‌کنید قند خون به‌ناچار روند افزایشی می‌گیرد و این پروسه در مدتی نه‌چندان طولانی منجر به بروز دیابت می‌شود. کربوهیدرات‌ها هنگام جذب در روده تبدیل به گلوکز یا همان قند خون می‌شوند. مصرف کربوهیدرات برای بدن لازم است و نمی‌توان آن را از برنامه غذایی حذف کرد در عوض می‌توان انواع سالم آن را انتخاب کرد که منجر به بالا رفتن قند خون نشوند.

یکی از کربوهیدرات های مصرفی روزانه، میوه ها می باشند که به دو صورت میوه ی تازه و میوه خشک مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به دنبال گزینه های غذایی سالم هستید، بله! میوه خشک بهترین جایگزین قند است. میوه‌های خشک گزینه‌ای عالی برای افزودن به رژیم غذایی معمولی شما هستند. میوه‌های خشک به طور کلی فواید سلامتی فوق العاده ای دارند. به عنوان مثال، آنها دارای محتوای فیبر بالایی هستند که به معنی حرکات روده نرم تر و جذب بهتر مواد مغذی است در ادامه این مطلب شما را با تاثیر میوه خشک در دیابت آشنا خواهیم کرد. شاید برایتان جالب باشد که تاثیر خرید میوه خشک برروی کنترل دیابت بسیار بالاست، قیمت میوه خشک بسیاری را گاهی از خرید میوه خشک منصرف میکند اما در صورتیکه به ارزشی که این میوه های خشک دارند توجه کنید تاثیر مثبتی که در سلامتی ما این محصول دارند بسیار بیشتر و اثرگذارتر است و میتواند به جلوگیری از دیابت و هزینه های سرسام آور کنترل دیابت کمک بسزایی کند.

میوه خشک جایگزین قند

میوه خشک جایگزین قند

میوه خشک ها می توانند جایگزین خوبی برای قندمصنوعی و تنقلات ناسالم باشند، زیرا آن ها شیرینی طبیعی دارند و حاوی فیبر و مواد مغذی مفیدی هستند. به عنوان مثال، خرما، زردآلو، آلبالو، انگور خشک، توت خشک، هلو خشک و آناناس خشک همه میوه های خشکی هستند که می توانند به عنوان جایگزین قند در تنظیم قند خون کمک کنند.

جهت استفاده از میوه خشک برای دیابت باید انواع میوه‌های خشک را بشناسید. این مسئله که بدانید هر یک از میوه‌های خشک برای درمان بیماری دیابت باید چگونه استفاده شوند و چه مزیتی دارند بسیار مهم است. برخی از مهم‌ترین میوه‌های خشک که برای دیابت توصیه می‌گردند عبارت هستند از :

زرد آلو خشک

زردآلو خشک یک میوه خشک خوش طعم است که محتوای قند بسیار کمی دارد و ترکیب درخشانی از آنتی اکسیدان ها دارد. این آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن، که مسئول ایجاد استرس اکسیداتیو و حتی سرطان هستند، حیاتی هستند! این میوه خشک از آنجایی که فروکتوز کمی دارد به راحتی قابل هضم است. زردآلوهایی که در سوپرمارکت ها یافت می شوند به صورت تجاری فرآوری می شوند و ارزش غذایی اولیه آن کاهش یافته است. بنابراین، یافتن زردآلوهایی که بدون مواد نگهدارنده به صورت آنلاین هستند، گزینه مطمئن تری است.زردآلو خشک در گروه میوه خشک بهترین جایگزین قند قرار دارد.

کشمش

کشمش به عنوان یک میوه خشک بدون چربی، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به دیابت وجایگزین قند است. این خوراکی، که کاملاً فاقد چربی اشباع و کلسترول است، به بهبود رژیم غذایی افراد دیابتی کمک می‌کند. علاوه بر این، کشمش سرشار از پتاسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است، که همگی برای حفظ سلامتی و مدیریت بهتر دیابت مهم هستند. استفاده از کشمش به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش خطرات بیماری قلبی و بهبود کنترل قند خون کمک کند.

آناناس خشک

بین انواع میوه خشک برای دیابت می‌توانیم میوه آناناس را معرفی کنیم که سرشار از خواص و مزیت‌های متفاوت می‌باشد. میوه خشک آناناس دارای پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های متفاوت است. هر یک از مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در میوه خشک آناناس وجود دارند به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند. شما برای تنظیم قند خون بدن می‌توانید از میوه آناناس به صورت روزانه استفاده کنید. قند طبیعی میوه خشک آناناس نسبت به میوه تازه آناناس کمتر است و به همین دلیل در روند درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود.

توت خشک

این میوه‌های خشک کم‌ترین میزان قند را دارند در حالی که عملکردی مشابه کشمش دارند. به همین دلیل توت خشک میوه خشک بهترین جایگزین قند است. این یک جایگزین ترجیحی است زیرا تنها یک فنجان از این میوه خشک 130 درصد از نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین می کند. آنها همچنین منبع عالی منیزیم، ویتامین B کمپلکس، آهن و پتاسیم هستند. اگر به دنبال خرید مقداری از آن هستید، حتما توت خشک ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده خریداری کنید.

گریب فروت خشک

گریپ فروت یکی از میوه‌های مفید برای دیابت است. این میوه فوق‌العاده به دلیل فیبر فراوان و ترکیباتی چون نوزوتین، نارینجنین و نئوس‌هسپری حساسیت بدن را در برابر انسولین افزایش داده و موجب هضم تدریجی و جذب پایین قند در خون می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به قند خون مصرف این میوه را توصیه کنند.

کیوی خشک

در صورتی که شما به عنوان یک فرد دیابتی به دنبال بهترین میوه خشک برای دیابت هستید حتما میوه خشک کیوی را تجربه کنید. در واقع بسیاری از افراد امکان دارد به میوه خشک کیوی حساسیت داشته باشند. این دسته از افراد نمی‌توانند از میوه خشک کیوی به دلیل آلرژی استفاده کنند. میوه خشک کیوی برای تنظیم سطح قند خون گزینه بی‌نظیری به شمار می‌رود. کیوی فیبر زیادی دارد و سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد. برای اینکه سلامت سیستم گوارشیی‌تان بهبود یابد می‌توانید از میوه‌های خشک مناسب استفاده کنید. شما می توانید روزانه ۱ الی ۲ عدد از میوه خشک کیوی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

انجیر خشک

انجیر خشک حاوی ویتامین B6، منیزیم و آهن است. هم یبوست و هم نفخ را تسکین می‌دهد زیرا سرشار از فیبر محلول است. انجیر در مقایسه با شیر دارای کلسیم بالاتری است که برای استخوان‌های شما مفید است. جایگزین خوبی برای خرما است زیرا شکر کمتری دارد اما به همان اندازه طعم دلپذیری نیز دارد و به راحتی می‌توان آن را خیس کرد و در دستور العمل‌ها استفاده کرد.

توت فرنگی خشک

محتوای مواد مغذی توت فرنگی به خوبی شناخته شده است. در 100 گرم، 5 گرم محتوای قند، 2 گرم پروتئین و حدود 5.5 گرم فیبر وجود دارد. همچنین، توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این میوه های بدون قند گزینه غذایی خوبی هستند.

سیب خشک

سیب خشک از آن دسته میوه های خشکی می باشد که میزان قند موجود در آن مناسب است. از طرفی سیب خشک باعث می شود تا نیاز بدن به انسولین کاهش یابد. از این رو برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

گلابی خشک

گلابی میوه‌ای پاییزی با خواص فراوان است. این میوه به دلیل دارا بودن فیبر و پکتین فراوان، می‌تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. فیبر موجود در گلابی به هضم کندتر قند و جذب تدریجی آن در خون کمک می‌کند و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.پکتین موجود در این میوه نقش موثری نیز در حفظ قلب و عروق در برابر آسیب‌های احتمالی دارد.

کلام آخر

انتخاب‌های غذایی صحیح نقش کلیدی در مدیریت دیابت ایفا می‌کنند. در این مقاله از میوه خشک نبات فروت سعی کردیم میوه‌هایی مانند انگور، توت خشک، خرمالو، سنجد، عناب، و کشمش با محتوای بالای فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، و شاخص گلیسمی پایین، که انتخاب‌های عالی برای افراد مبتلا به دیابت و جایگزین قند هستند را معرفی کنیم. این میوه‌ها نه تنها به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند بلکه به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کمک می کنند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط expressjs.ir