1
جدیدترین شاهکار دپارتمان Gazoo Racing با نام Toyota GR GT معرفی شد؛ خودرویی که خود تویوتا آن را یک «ماشین مسابقهای قانونی برای جاده» توصیف میکند. این مدل ادامهدهنده مسیر خودروهایی مثل Toyota 2000GT و ابرخودروی افسانهای Lexus LFA است و اکنون بهعنوان پرچمدار جدید خانواده اسپرت تویوتا شناخته میشود.
فلسفه طراحی GR GT؛ وزن کمتر، مرکز ثقل پایینتر، آیرودینامیک بهتر

در روند توسعه این خودرو سه اصل کلیدی نقش اساسی داشته است:
- مرکز ثقل بسیار پایین
- وزن کم و ساختار سبک
- بدنه فوقالعاده مقاوم برای بهبود آیرودینامیک
این سه اصل بهصورت مستقیم در تمامی اجزای GR GT دیده میشود. بدنه سبکتر، مرکز ثقل پایین و شاسی سخت باعث شدهاند این مدل در رده سوپراسپرتهای سطح بالا قرار بگیرد.
پیشرانه V-8 توئینتوربو با 640 اسب بخار؛ ترکیب قدرت و فناوری
قدرت GR GT از یک پیشرانه کاملاً جدید V-8 توئینتوربو تأمین میشود که یک موتور برقی نیز درون مجموعه ترنساکسل آن ادغام شده است. تویوتا اعلام کرده این ترکیب، حداقل 640 اسب بخار و 627 پوندفیت گشتاور تولید میکند. تمام نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدید به چرخهای عقب منتقل میشود.
تویوتا تأکید کرده این ارقام، «حداقل»های نسخه پروتوتایپ هستند و نسخه تولیدی ممکن است قدرتی حتی بیشتر ارائه دهد.
شاسی تمام آلومینیوم؛ اولینبار در تاریخ تویوتا
GR GT اولین خودروی تویوتا است که از قاب تمام آلومینیومی استفاده میکند. پنلهای بدنه نیز از ترکیب پلاستیک تقویتشده با فیبرکربن و آلومینیوم ساخته شدهاند. این رویکرد به کاهش وزن چشمگیر کمک کرده و منجر به بهبود عملکرد آیرودینامیکی، هندلینگ و کیفیت سواری شده است.
کاهش وزن همچنین تأثیر زیادی بر ترمزگیری دارد؛ موضوعی که در GR GT با وجود ترمزهای کربنسرامیکی بزرگ در محور جلو و عقب به بهترین شکل پوشش داده شده است. رینگهای ۲۰ اینچی با تایرهای Michelin Pilot Sport Cup 2 همراه شدهاند و عرض تایرهای عقب به 325 میلیمتر میرسد.
طراحی بدنه؛ چهرهای تهاجمی با پرستیژ مسابقهای
تویوتا بهوضوح تلاش کرده روح یک خودروی مسابقهای را در قالب یک مدل جادهای عرضه کند. سقف بسیار کوتاه، حالت تهاجمی بدنه و ارتفاع تنها 47 اینچ باعث شده GR GT از Porsche 911 GTS و Corvette E-Ray نیز کوتاهتر باشد. در عقب، خروجی چهارتایی اگزوز در عناصر آیرودینامیکی ادغام شده و ظاهر تند و خشن خودرو را تقویت میکند.

در نمای جانبی، ورودیهای هوا و رکابها شباهت زیادی به خودروهای کلاس GT3 دارند و در جلو نیز نسبت طول داشبورد تا محور جلو، ظاهری کاملاً مسابقهای ایجاد کرده است.
پیوند نزدیک با نسخه مسابقهای GT3
این شباهت اتفاقی نیست. GR GT بهصورت همزمان با نسخه مسابقهای GR GT3 توسعه یافته است. هر دو مدل برخی از اجزای سیستم تعلیق و بخش مربوط به پیشرانه V-8 توئینتوربو را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
نتیجهگیری؛ پرچمدار جدید تویوتا با چهرهای خشن و روحی رقابتی
GR GT نهتنها یک سوپراسپرت جدید، بلکه آغازگر فصل تازهای در مهندسی اسپرت تویوتا است. ظاهری تهاجمی، شاسی سبک، آیرودینامیک پیشرفته و پیشرانه قدرتمند V-8 این مدل را به یکی از جذابترین خودروهای آینده بازار تبدیل کرده است. فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم صدای این موتور در نسخه تولیدی تا چه اندازه با ظاهر خشن خودرو هماهنگ خواهد بود.
source