02 آذر 1404 ساعت 12:02
در این مطلب به معرفی 5 خودرو ژاپنی با بدترین ارزش فروش مجدد در سال 2025 میپردازیم. کدام برندها در صدر فهرست قرار دارند؟
استهلاک هم میتواند مثبت باشد و هم منفی و همه چیز بستگی به این دارد که چه زمانی خودرو میخرید. اگر به دنبال ماشینی سه تا پنج سال کارکرد باشید، خبر خوب این است که استهلاک باعث شده تا قیمت خودرو مناسبتر از نسخههای صفرکیلومتر شود، اما این موضوع در ایران چندان مصداق ندارد. در کشور ما یک دستگاه پراید مدل 95 با قیمت 350 میلیون تومان به بالا آگهی میشود که ارزش خرید ندارد و استهلاک آن به شدت بالاست.
معرفی 5 خودرو ژاپنی با بدترین ارزش فروش مجدد
اگر خریدار و مالک اولیه خودرو هستید، باید منتظر استهلاک و کاهش ارزش ماشین خود باشید. براساس اعلام برخی از منابع خارجی، یک خودرو صفرکیلومتر طی دو سال اول، 30 درصد از ارزش خود را از دست میدهد و این عدد برای زمانی است که خودرو به درستی نگهداری و سرویس شود. با این اوصاف، یک خودرو 50 هزار دلاری پس از دو سال کارکرد، فقط 35 هزار دلار میارزد.
با این حال، بعضی از خودروها بیش از دیگران دچار افت قیمت میشوند. اگر قصد خرید خودرو صفر دارید، بهتر است چشم اندازی کلی از ارزش آینده و میزان افت قیمت آن داشته باشید. در این مطلب از گجت نیوز سراغ 5 خودرو ژاپنی رفتهایم که افت قیمت بسیاری دارند و خرید آن عملا اشتباه است. معمولا برندهای ژاپنی عملکرد بسیار خوبی در حفظ ارزش خودرو دارند، اما همواره استثنا وجود دارد. خودروهایی که در ادامه معرفی میکنیم، پنج سال از کارکرد آنها گذشته و بدترین عملکرد را از خود باقی گذاشتهاند.
سوبارو سولترا

خودرو سولترا برای برند ایمن و باسابقه سوبارو یک گام جسورانه بود، چرا که برای اولین بار در تاریخ فعالیت این خودروساز ژاپنی، پیشرانه محبوب باکسر کنار گذاشته شد و به جای آن یک سیستم محرکه تمام برقی مورد استفاده قرار گرفت. با این اوصاف، سولترا مثل قبل با صدای خاص و لرزش دائمی موتور باکسرش در جادهها تردد نمیکند، بلکه صدایی یکنواخت و بدون آزار دارد.
به باور بعضی از مردم، سوبارو با تغییر قوای محرکه سولترا، هویت و اصالت این ماشین را از آن گرفته، اما برخی دیگر معتقدند که وقت آن رسیده بود که سولترا از پوسته قدیمیاش بیرون بیاید و به آینده نگاه کند و به جمع خودروهای برقی بپیوندد.
صرف نظر از اینکه پیرو کدام دیدگاه باشید، نمیتوان انکار کرد که سولترا در زمینه حفظ ارزش در بازار خودروهای کارکرده عملکرد خوبی نداشته است. پس از پنج سال کارکرد، این خودرو تنها 40.3 درصد از ارزش اولیه خود را توانسته حفظ کند و این یعنی مالکان هر سال به طور میانگین 12.5 درصد از قیمت خرید را از دست دادهاند.
بد نیست اشاره کنیم که سولترا تنها خودرو سوبارو در این فهرست است و البته تنها خودرو تمام برقی این برند نیز محسوب میشود. این موضوع تصادفی نیست، زیرا معمولا خودروهای برقی بیش از خودروهای بنزینی دچار افت ارزش میشوند. از نظر تاریخی این موضوع منطقی بوده، زیرا خودروهای بنزینی هنوز بسیار محبوبتر هستند و از طرفی بسیاری از خودروهای برقی با تخفیف ۷۵۰۰ دلاری ناشی از طرح اعتباری مالیاتی فدرال (اکنون لغو شده) خریداری شدهاند و این تخفیف عملا در بازار دست دوم نیز تأثیر میگذارد.
نیسان لیف

گفتیم که افت ارزش و قیمت در میان خودروهای برقی امری رایجتر است و نیسان لیف گواهی بر این ادعاست. برخلاف سوبارو سولترا که تازه وارد صنعت برقی شدن محسوب میشود، نیسان لیف یک ماشین الکتریکی باسابقه و قدیمی است. این کراس اوور از جمله اولین خودروهای برقی تولید انبوه بود که توانست با قیمتی منطقی، نیازهای مشتریان را برآورده کند. (درست مثل یک خودرو بنزینی) لیف را میتوان تویوتا پریوس دنیای خودروهای برقی نامید.
با وجود سابقه طولانی این خودرو ژاپنی، لیف همچنان افت ارزش محسوس و قابل توجهی دارد. با این حال، این موضوع باعث نشده خریداران از آن استقبال نکنند و تنها در سال گذشته بیش از 11 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده که چنین رقمی برای یک خودرو نسبتا قدیمی خوب است. علاوه بر این، نیسان لیف نسل جدید با قیمت پایه 30 هزار دلاری معرفی شده و ارزانترین خودرو برقی آمریکا به حساب میآید.
خریداران خودروهای کارکرده شانس بهتری برای خرید لیف دارند، چرا که این محصول پس از نیم دهه کارکرد، تنها 37.7 درصد از ارزش اولیه خود را از دست میدهد. لیف یکی از سه محصول نیسان در فهرست پیش رو است و این آمار نگرانیهایی بابت وضعیت وخیم کمپانی نیسان به مشتریان مخابره میکند. نیسان مدتهاست که وضعیت بغرنج و دشواری را سپری میکند و پس از شکست پروژه ادغام با هوندا، آینده مبهمی انتظارش را میکشد.
نیسان آرمادا

بررسیها نشان میدهد که نیسان آرمادا 2025 محصولی لوکس، بسیار قدرتمند و به مراتب رقابتیتر از نسل قبلی است. دادهها نشان میدهند که ارزش یک دستگاه آرمادا پس از نیم دهه فعالیت، تنها 37.7 درصد از قیمت اولیه خواهد بود.
قیمت مدل 2026 نیسان آرمادا از 58 هزار و 840 دلار آغاز می شود و اگر سال 2031 بخواهید این خودرو را بفروشید، نهایتا از شما 22 هزار و 183 دلار میخرند. به عبارت دیگر، آرمادا به طور متوسط سالانه 7 هزار و 331 دلار از ارزش خود را از دست میدهد.
این آمار و ارقام برای کسانی که قصد خرید آرمادا صفرکیلومتر دارند، قطعا نگران کننده است، اما برای خریداران خودروهای کارکرده خبر خوبی به حساب میآید. رقبای این خودرو ژاپنی مثل تویوتا سکویا و فورد اکسپدیشن به ترتیب 67.7 و 41 درصد ارزش اولیه خود را حفظ میکنند و این ارقام یعنی آرمادا پس از 5 سال کارکرد، گزینه مطلوب و ارزان قیمتی برای خرید خواهد بود.
نیسان آریا

نیسان آریا دیگر خودرو برقی این فهرست است که به وضوح افت ارزش ماشینهای الکتریکی را نشان میدهد. نیسان لیف یک خودرو اقتصادی از برند نیسان محسوب میشود و آریا، برادر بزرگتر، لوکستر و گرانتر آن است. آریا طراحی ظاهری نزدیک به کراس اوور یا شاسی بلند دارد و از قوای فنی و امکانات رفاهی و فناوریهای بیشتری بهره میبرد.
آریا پس از پنج سال مالکیت، تنها 36.1 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ میکند و این رقم، کراس اوور ژاپنی فهرست ما را در رده دوم به لحاظ بدفروشترین ماشینهای ژاپنی قرار میدهد. همچنین وضعیت نیسان آریا در بازار آمریکا چندان تعریفی ندارد و نیسان در شرایط فعلی مایل به ثبت چنین رکوردهای بدی نیست.
نکته عجیب اینکه، آریا خودرویی خوش ساخت، لوکس و مجهز به انواع آپشنهای رفاهی و ایمنی است و معلوم نیست که چرا ارزش آن تا این حد افت میکند. برای مثال، داشبورد آن با متریال باکیفیت و چوب تزئین شده و از یک خروجی عمودی تهویه مرکزی استفاده میکند. نمایشگرها قابل قبول بوده و دید خوبی به راننده و سرنشینان ارائه میدهد.
گرچه عدم استقبال از آریا عجیب است، اما باید اعتراف کرد که بازار این خودرو را نمیخواهد. فروش نسخه صفرکیلومتر آن همچنان بد نیست و تنها در سال جاری بیش از 15 هزار دستگاه به فروش رسیده، اما براساس آمار و ارقام جدید، تقریبا کسی حاضر به خرید نسخههای کارکرده آن نیست.
تویوتا میرای

همه ما تویوتا را به خاطر طراحی و تولید محصولات ارزشمند با قابلیت اطمینان بالا میشناسیم، اما تویوتا میرای یک برنده بدشانس در میان سبد محصولات این خودروساز ژاپنی است که نتوانسته خودش را با سایر ماشینهای این برند وفق دهد. البته میرای از بسیاری جهات یک خودرو خوب به حساب میآید. برای مثال، طراحی آن ساده و بیحاشیه است، تجهیزات مدرن دارد، از سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید سود میبرد و کابین راحت و جاداری به سرنشینان ارائه میدهد.
مشکل اصلی اینجاست که این خودرو از پیشرانه سلول سوختی هیدروژنی استفاده میکند که تنها در ایالت کالیفرنیا عرضه میشود و قیمت پایه آن 51 هزار و 759 دلار است. با این اوصاف، میرای به لحاظ افت ارزش، بدترین خودرو فهرست ما خواهد بود. (این موضوع به معنای بد بودن خودرو نیست، زیرا همانطور که گفتیم، میرای خودرو جذاب و خوبی است)
تویوتا میرای در پنج سال اول کارکرد خود، 79 درصد از ارزش اولیه اش را از دست میدهد و قیمت آن به حدود 13 هزار و 182 دلار میرسد. البته ممکن است این افت ارزش برای ثروتمندانی که به فکر محیط زیست هستند، آزاردهنده نباشد.
source