1
براساس گزارشی تازه از شرکت سفر Stasher که با تحلیل Google Reviews و دادههای شبکههای اجتماعی تهیه شده، فهرست ۱۰ جاذبه گردشگری ناامیدکننده جهان منتشر شد. نکته قابل توجه این است که نام Kapalıçarşı نیز از ترکیه در این فهرست دیده میشود.
چرا برخی جاذبهها کمتر از حد انتظار هستند؟
بررسی جدید Stasher نشان میدهد بسیاری از مکانهایی که در شبکههای اجتماعی جذاب، خاص یا «حتماً دیدنی» نمایش داده میشوند، در تجربه واقعی بازدیدکنندگان انتظارات را برآورده نمیکنند. این مطالعه بهویژه بر فاصله میان «تصویرسازی آنلاین» و «واقعیت تجربه سفر» تأکید دارد.
نقلقول از بنیانگذار Stasher
Aşırı kalabalık، قیمتهای بالا، وضعیت ضعیف بهداشتی، دشواری حملونقل و عدم هماهنگی میان تصاویر و واقعیت میتواند موجب ناامیدی گردشگران شود.
این جمله از Jacob Wedderburn-Day، مؤسس Stasher، بهخوبی نشان میدهد که چگونه شبکههای اجتماعی میتوانند تصویری اغراقشده ارائه دهند.
Kapalıçarşı؛ سومین جاذبه ناامیدکننده جهان
در این تحقیق ۱۰۱ مقصد گردشگری از سراسر جهان بررسی شد و مکانهایی که کمترین امتیاز رضایت را دریافت کرده بودند در فهرست نهایی قرار گرفتند. Kapalıçarşı با ازدحام شدید، قیمتهای توریستی، ساختار پیچیده و فضای پراسترس به رتبه سوم رسیده است.
۱۰ جاذبهای که بیشترین ناامیدی را ایجاد کردهاند
براساس دادههای Stasher، فهرست نهایی به شکل زیر است:

Hollywood Walk of Fame – آمریکا
ازدحام شدید، مسائل امنیتی و فضای کمکیفیت آن را به صدر این فهرست رسانده است.

Dead Sea – خاورمیانه
تجاریسازی بیش از حد، خدمات گران و آسیبهای محیطزیستی موجب نارضایتی بازدیدکنندگان شده است.

Grand Bazaar – ترکیه
نماد مشهور استانبول به دلیل جمعیت زیاد، قیمتهای توریستی و ساختار پیچیده نتوانسته رضایت کامل گردشگران را جلب کند.

Great Wall of China – چین
فشار فروشندگان و ازدحام در برخی بخشها باعث آزار گردشگران میشود.

Victoria Harbour – هنگکنگ
قیمتهای بالا و تأثیر شرایط آبوهوایی تجربه بازدید را تحتتأثیر قرار میدهد.

Museum of Old and New Art (MONA) – استرالیا (تازمانیا)
به دلیل «بیش از حد تجربی بودن» و دشواری دسترسی، نقدهای منفی دریافت کرده است.

Stonehenge – بریتانیا
محدودیت فاصله بازدید و ازدحام زیاد موجب شده برای برخی گردشگران کمتر از حد انتظار باشد.

Disneyland Paris – فرانسه
صفهای طولانی، هزینههای بالا و شلوغی باعث کاهش رضایت شده است.

Mount Kilimanjaro – تانزانیا
مسیرهای دشوار و امکانات کمتر از حد انتظار برخی بازدیدکنندگان را ناامید کرده است.

Machu Picchu – پرو
ازدحام، دشواری دسترسی و محدودیت ظرفیت باعث شده در انتهای فهرست قرار گیرد.
جمعبندی
این گزارش نشان میدهد که گردشگران جهانی بیش از هر زمان دیگری به تجربه واقعی خود تکیه میکنند و فاصله میان «آنچه در شبکههای اجتماعی میبینیم» و «آنچه در محل تجربه میکنیم» میتواند بزرگ باشد. جاذبههایی که زیبا بهنظر میرسند اما زیرساخت کافی، مدیریت مناسب یا شرایط مطلوب ندارند، بیشتر در معرض قرار گرفتن در چنین فهرستهایی هستند.
نظر شما چیست؟ اگر تجربه بازدید از این مکانها را داشتهاید، آن را در بخش کامنتها بنویسید یا این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید.
source