گزارشهای تازه از ایالت تگزاس نشان میدهد آیندهای که در آن خودروها بتوانند بهصورت کاملاً خودران و ایمن حرکت کنند، حداقل برای شرکت تسلا هنوز دور از دسترس است. این شرکت اخیراً به تنظیمگران فدرال اطلاع داده که سه تصادف جدید در ناوگان روبو تاکسی خود رخ داده است؛ حوادثی که همگی در شهر آستین اتفاق افتاده و مجموع تصادفات این سرویس را به هفت مورد از زمان آغاز فعالیت آن رسانده است.
افزایش نگرانکننده آمار تصادفات
این روند صعودی توجه تحلیلگران ایمنی و طرفداران خودروهای برقی را جلب کرده است. در خودروهای روبو تاکسی تسلا، برخلاف خودروهای معمولی، یک کارمند تسلا در صندلی جلو حضور دارد و وظیفهاش نظارت بر مسیر و مداخله در مواقع ضروری است. با این حال، وجود این لایه امنیتی هم مانع وقوع حوادث نشده است؛ موضوعی که با درنظر گرفتن مسافت نسبتاً کم طیشده توسط ناوگان، نگرانیها را بیشتر میکند.
سه تصادف جدید در ماه سپتامبر رخ دادهاند. اطلاعات جزئی منتشر نشده، اما میدانیم در یکی از موارد روبو تاکسی با خودرویی که در حال عقبرفتن بود برخورد کرده، در دیگری به یک دوچرخهسوار زده و در حادثه سوم با یک حیوان نامشخص برخورد کرده است. این موارد، تصادفات سرعتپایین شهری هستند که نشاندهنده مشکلات جدی در تشخیص موانع پایه است.
پرسشهایی درباره نرمافزار و نظارت انسانی
برخورد با خودروی در حال دندهعقب یا دوچرخهسوار، کیفیت نرمافزار و عملکرد حسگرها را زیر سؤال میبرد؛ حسگرهایی که معمولاً در خودروهای برقی عملکرد خوبی دارند. اینکه نرمافزار نتوانسته مانع برخورد شود یا ناظر انسانی فرصت واکنش نداشته نشانهای نگرانکننده است.
افزون بر این، مشخص نیست مقصر اصلی هر حادثه چه کسی بوده است، زیرا تسلا بخش شرح حادثه را در گزارشهای ارسالی به اداره ملی ایمنی ترافیک (NHTSA) بهطور کامل حذف میکند؛ اقدامی قانونی اما ناامیدکننده برای تحلیلگران. بسیاری از شرکتهای رقیب مانند Waymo این اطلاعات را بدون سانسور منتشر میکنند.
آمارها هشداردهندهاند
ناوگان روبو تاکسی تسلا بین اواخر ژوئن تا اوایل نوامبر حدود ۴۰۲ هزار کیلومتر پیموده است که اکنون احتمالاً به ۴۸۳ هزار کیلومتر رسیده. ثبت هفت تصادف در چنین مسافتی نرخ بسیار بالایی بهحساب میآید.
برای مقایسه:
-
یک راننده عادی بهطور میانگین هر ۱.۱۲۷ میلیون کیلومتر یک بار تصادف میکند.
-
خودروهای Waymo نیز با مسافتهای چندمیلیونی و بدون راننده انسانی، عملکرد بهمراتب بهتری نسبت به روبو تاکسیهای تسلا دارند.
این یعنی روبو تاکسیهای تسلا بسیار بیشتر از انسان و رقبا دچار حادثه میشوند.
نقش ناظر انسانی زیر سؤال میرود
نکته مهم دیگر حضور یک ناظر حرفهای در هر خودرو است. این افراد فقط یک وظیفه دارند: جلوگیری از تصادف. با این حال هفت حادثه رخ داده است. مشخص نیست ناظران چند حادثه را موفق شدهاند خنثی کنند، اما اینکه هفت حادثه از دست آنها خارج شده، نشان میدهد سیستم رفتاری غیرقابل پیشبینی دارد. اگر ناظر حرفهای نتواند واکنش نشان دهد، سرنشین عادی هرگز نخواهد توانست.
لطمه به اعتماد عمومی
ایمنی مهمترین عامل در پذیرش فناوری خودران است. هر حادثه اعتماد عمومی را کاهش میدهد. آمار آستین نشان میدهد این فناوری حداقل در نسخه روباتاکسی تسلا هنوز از انسان ایمنتر نیست.
تسلا همچنان روی بهبود نرمافزار کار میکند، اما تا زمانی که نرخ تصادفات کاهش نیابد، پرسشها پابرجا خواهد ماند. انتشار شفاف گزارشها میتواند به شناخت بهتر مشکلات کمک کند، اما فعلاً تنها با اعداد خام روبهرو هستیم؛ اعدادی که فعلاً چشمانداز خوبی ترسیم نمیکنند.
source